Michelin X Multi Energy energiezuinige band

MICHELIN X MULTI ENERGY Z 18 lv27-4-18. Michelin introduceert de X Multi Energy, een energiezuinige band. Hiermee is het aanbod voor regionaal transport compleet. Samen met de X Multi, vervangt hij de X Multiway 3D.

 

 

Daarmee krijgt het regionaal transport de keuze uit een aantal verschillende producten waarmee de prioriteit kan worden gelegd bij brandstofbesparing of bij langere levensduur. De Michelin X Multi werd in 2017 geïntroduceerd en levert tot 20 % meer kilometers dan de X Multiway 3D. De X Multi Energy is een aanvulling op het bestaande aanbod. Vergeleken met zijn voorganger bespaart hij tot 1,2 liter brandstof per 100 kilometer (gebaseerd op VECTO-berekeningen*).

MICHELIN X MULTI ENERGY D 18 la
De Michelin X Multi bouwt voort op de uitstekende prestaties van de X Multiway 3D en schept de mogelijkheid om de bandenkeuze af te stemmen op het type werkzaamheden (tijd die op snelwegen wordt gereden, aantal leveringen per dag, enz.), dan wel de voorkeur van het bedrijf (langere levensduur ofwel brandstofbesparing). 
Brandstof is voor ondernemers in het wegtransport de op één na grootste kostenpost. Nu de Europese Commissie een roadmap ontwikkelt om de CO2 emissie van het wegtransport terug te dringen, richt de industrie zich steeds meer op “groener transport”. De EU heeft een instrument, VECTO*, ontwikkeld om het brandstofverbruik en de CO2 emissie van vrachtwagens te berekenen. Vanaf 1 januari 2019 moeten constructeurs voor alle nieuwe vrachtwagens** die ze op de Europese markt brengen de met VECTO berekende CO2 emissie opgeven. Ondernemers in het regionaal transport kunnen vanaf nu een duidelijke keuze maken voor brandstofbesparing en reductie van de CO2 emissie. Deze keuze wordt steeds belangrijker voor grotere bedrijven en vloten, aangezien bij de meeste aanbestedingen en in contracten wordt gevraagd om een lage CO2 emissie.
MICHELIN X MULTI ENERGY Z 18 lv
Brandstofkosten staan bij alle professionele transportbedrijven hoog op de agenda, maar slechts een klein deel van hen weet dat, bij een trekkend voertuig met aanhanger, de banden verantwoordelijk zijn voor een derde deel van het brandstofverbruik. De luchtweerstand en interne mechanische frictie zijn verantwoordelijk voor de overige twee derde deel. Het is de brandstofbesparing die de Michelin X Multi Energy tot de belangrijkste band voor regionaal transport maakt. De brandstofbesparing, berekend met het EU-instrument VECTO, bedraagt ten opzichte van het gemiddelde van zijn drie grootste concurrenten 1,2 liter per 100 kilometer.
Deze toonaangevende prestatie is het resultaat van drie innovatieve, gepatenteerde, Michelin technologieën die bij alle banden zijn toegepast: Infinicoil, Regenion en Powercoil.
Infinicoil bestaat uit een doorlopende metaaldraad, die een lengte tot 400 meter kan bereiken. Deze metaaldraad wordt om de band heen gedraaid om een betere stabiliteit van het loopvlak te realiseren, een hogere brandstofbesparing te kunnen leveren, en de levensduur van de banden te verlengen zodat ze meer kilometers meegaan.
De Regenion technologie zorgt voor een evolutief profiel waardoor de band zijn vermogen behoudt om tot het einde van zijn levensduur het water af te voeren en grip te behouden.
Powercoil omvat een nieuwe generatie robuustere staaldraden voor het karkas. Ze zijn lichter, duurzamer en helpen de rolweerstand te verminderen.

De Michelin X Multi Energy is volledig herprofileerbaar en vernieuwbaar. Deze band heeft de 3PMSF en M+S markeringen die duiden op een hoge mate van grip onder alle weersomstandigheden.  
Vanwege de zeer geringe rolweerstand en het geringe brandstofverbruik, is de Michelin X Multi Energy sinds eind 2017 volledig geschikt bevonden en goedgekeurd door de grote fabrikanten van bedrijfswagens. Hij is vanaf april 2018 verkrijgbaar op de vervangingsmarkt in de afmeting 315/70 R 22.5 voor montage op alle posities en op de motoras.   

* VECTO = Een instrument om het brandstofverbruik van voertuigen te vergelijken. Het is ontwikkeld door de Europese commissie, in samenwerking met JRC, IVT en TUV GRAZ en is bedoeld om klanten meer informatie te bieden zodat ze op de hoogte zijn van de CO2-emissie van de bedrijfswagen die ze kopen/gebruiken. Tevens is het instrument bedoeld om drempels in te voeren en zo de emissie terug te dringen. Zie voor meer informatie:https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/report-vecto-technology-simulation-capabilities-and-future-outlook** Bedrijfswagen > 16 ton vanaf 01/01/2019; bedrijfswagen > 7,5 ton vanaf 01/01/2020.