Kia, Hyundai en Arrival samen in elektrische bussen

Hyundai Arrival bus 20 rv17-1-20. Kia en Hyundai doen een strategische investering van 100 miljoen euro in een partnership met Arrival, die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van elektrische auto’s.

 

 

Met deze samenwerking plannen Kia en Hyundai een nieuwe generatie kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagens en andere logistieke producten op de markt te brengen voor onder meer deelautobedrijven en shuttlediensten. Het schaalbare platform van Arrival vormt de basis voor verschillende soorten Purpose Built Vehicles die Kia en Hyundai samen willen ontwikkelen. De samenwerking stelt Kia en Hyundai enerzijds in staat om in te springen op de rap groeiende vraag naar milieuvriendelijke bedrijfswagens in Europa en anderzijds om te transformeren van autobouwers naar aanbieders van schone mobiliteit.
Hyundai Arrival bus 20 rv

Albert Biermann, President & Head of Research & Development Division voor Hyundai Motor Group, en Denis Sverdlov, Chief Executive Officer van Arrival, tekenden het contract voor de investeringen en de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische voertuigen op het hoofdkantoor van Kia en Hyundai in Seoul. Van de totale investering draagt ​​Hyundai €80 miljoen bij en Kia €20 miljoen. "De milieuvriendelijke voertuigmarkt in Europa zal naar verwachting snel groeien als gevolg van de introductie van strengere milieuregels," zei Biermann. "Door het samen met Arrival ontwikkelen van elektrische bedrijfsvoertuigen, zijn we in staat om een ​​concurrentievoordeel te behalen en geleidelijk ons ​​leiderschap in de wereldwijde milieuvriendelijke voertuigmarkt te vestigen, met Europa op de voorgrond."

Denis Sverdlov van Arrival voegt eraan toe: "Arrival heeft met zijn elektrische Generation 2.0 voertuigen een baanbrekende productcategorie gecreëerd. Kia en Hyundai delen onze visie op de toekomst voor elektrische mobiliteit. Ons strategisch partnerschap met Hyundai en Kia betekent dat we al in de zeer nabije toekomst de introductie van onze elektrische Generation 2 voertuigen wereldwijd kunnen gaan opschalen.”
Hyundai Kia Arrival bus 20 samnewerking
Albert Biermann (rechts) van Hyundai en Denis Sverdlov van Arrival beklinken de afspraken.

Kia en Hyundai gaan het schaalbare ‘skateboardplatform’ van Arrival gebruiken
Het in 2015 opgerichte Arrival heeft productievestigingen en R&D-centra in de VS, Duitsland, Tel Aviv, Rusland en het VK. De kracht van het bedrijf ligt in het ‘skateboardvoertuigplatform’ met een modulaire componentenstructuur, een kosteneffectieve basis met een batterijpakket, een elektromotor en aandrijflijncomponenten.

Het platform is volledig schaalbaar voor meerdere voertuigtypen en kan worden gebruikt om de voertuigontwikkeling te versnellen om aan verschillende klantbehoeften te voldoen. Op dit moment voert Arrival pilots uit met meerdere logistieke bedrijven in Europa met bestelwagens die op hun platform zijn gebaseerd.

Met de snelle wereldwijde groei in online winkelen is het volume van lichte bedrijfswagens in stedelijke gebieden toegenomen. De vraag naar milieuvriendelijke bedrijfswagens zal naar verwachting blijven groeien naarmate de milieuregels strenger worden. Vanaf 2021 introduceert de EU de strengste voorschriften voor voertuigemissies ter wereld, waarbij de wagenparkbrede gemiddelde CO2-uitstoot van elke autofabrikant met ongeveer 27% moet worden verlaagd, van 130 g/km tot 95 g/km.

PBV’s met focus op groeiende en duurzame bedrijfswagensectoren
Kia en Hyundai hebben onlangs de ontwikkeling aangekondigd van volledig elektrische Purpose Built Vehicles. Tijdens de CEO Investor Day op 14 januari maakte Kia haar plannen bekend om een ​​PBV te ontwikkelen voor shared-service bedrijven en logistieke bedrijven. Hyundai presenteerde zijn eerste PBV-concept eerder deze maand als een van de slimme mobiliteitsoplossingen op CES 2020.

Youngcho Chi, President en Chief Innovation Officer bij Hyundai Motor Group zei: “Deze investering maakt deel uit van onze open innovatiestrategie. We zullen investeringen in, en samenwerkingen met, technologiebedrijven zoals Arrival versnellen om in te spelen op de snel veranderende markt van duurzame voertuigen."

We zijn verheugd met onze vliegende start met Kia en Hyundai. De combinatie van twee wereldwijd gerespecteerde automerken met uitstekende producten en onze expertise stelt ons in staat om snel over te schakelen naar wereldwijde productie op grote schaal. Het versnellen van de acceptatie van elektrische voertuigen is goed voor iedereen - voor mensen, het bedrijfsleven en de planeet”, voegde Avinash Rugoobur, Chief Strategy Officer van Arrival toe.

Het partnerschap met Arrival stelt Hyundai in staat om haar ‘Two-track’ strategie te versnellen en daarmee bedrijfswagens met elektrische of waterstofaandrijving op de markt te brengen. Om die strategie verder te ondersteunen, heeft Hyundai onlangs Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) opgericht, de joint venture tussen Hyundai en het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2 Energy.
Het doel is om tegen 2025 1.600 waterstofvrachtwagens naar Europa te hebben geëxporteerd. De eerste vrachtwagen op waterstof wordt nog deze maand ingezet als onderdeel van een Europese pilot.

Onder het motto van 'open innovatie' onderzoeken Kia en Hyundai samenwerkingsverbanden met verschillende bedrijven om een ​​leidende positie op te bouwen in de snel wereldwijd snel groeiende EV-markt. In mei 2019 hebben de twee merken 100 miljard KRW ($ 90 miljoen) geïnvesteerd in Rimac, de Kroatische bouwer van high-performance elektrische auto’s. De samenwerking richt zich op het leiderschap in de wereldwijde markt van elektrische performancemodellen. In september 2019 hebben Kia en Hyundai ook geïnvesteerd in IONITY, het grootste laadnetwerk voor elektrische voertuigen in Europa.