22 Scania R410 trucks met hoog dak voor Wemmers

Scania R410 19 Wemmers neuzen3-8-19. Standaard standkoeling voor het welzijn en de veiligheid van de chauffeur in de 22 nieuwe Scania’s R410 met hoog dak voor Wemmers Tanktransport uit Bleskensgraaf.

 

 

De belangrijkste reden is het volgens het bedrijf uitmuntende brandstofverbruik van de voertuigen. Als bijzonderheid mag vermeld worden, dat Wemmers in het belang van het welzijn en de veiligheid van zijn chauffeurs vanaf dit jaar elke nieuwe truck met een standkoeling uitrust. Scania levert dat optioneel geheel geïntegreerd in het klimaatsysteem van de cabine.
Scania R410 19 Wemmers neuzenWemmers is met 280 trucks, waarvan straks ruim 50 Scania’s, een grote dienstverlener in de voedingsindustrie. “Dat stelt een even simpele als bijzonder hoge eis aan ons wagenpark,” vertelt directeur Paul van den Nieuwenhuizen. “Bij ons mag een truck niet uitvallen. Nooit. Dat komt omdat wij als dienstverlener met onze transporten heel veel just in time rijden en bij veel van onze klanten een integraal deel van het productieproces zijn. Als wij te laat of erger nog helemaal niet komen, staat er binnen twee uur een lijn stil. Dat stelt dus hoge eisen aan ons wagenpark, onze chauffeurs én de organisatie achter een merk.”

Scania heeft zich daar de afgelopen jaren van zijn beste kant laten zien. “En niet alleen qua service, zeker ook qua verbruik,” zegt Van den Nieuwenhuizen. “Wij rijden hier bijna alle grote merken, dus we kunnen het goed vergelijken. De eerder aangeschafte Scania’s met de 410 pk SCR-only motor presteren bij ons indrukwekkend. Ze zijn fantastisch zuinig. En dat zien we niet alleen aan de uitdraaien die we wekelijks van Scania krijgen, maar ook ons eigen boordsysteem geeft dat aan. Dat heeft ons echt over de streep getrokken om opnieuw voor deze trucks te gaan.”
Scania R410 19 Wemmers neuzen
Wemmers let op de financiën maar wil wel presentabel bij de klant voorrijden. “Onze huiskleuren zijn het bekende blauw en geel. Maar uit efficiëntie overwegingen hebben wij een tijdje alleen in het blauw gereden. Dat had te maken met de teruggave aan het einde van het leasecontract: een blauw/geel gespoten auto is daar lastiger. Maar ik vind dat wij blauw en geel zijn: dat stáát ergens voor. Betrouwbaar transport zijn we, dat doen we en daar staan we voor. Blauw staat voor betrouwbaar en geel voor hygiëne, fris en schoon. Daarom hebben we besloten onze voertuigen van nu af in ons blauw te bestellen en het geel te laten wrappen. Waarbij we in Blomsma Printmedia in Zoetermeer een hele goede partner hebben: die heeft een manier om het geel op de auto te zetten zonder te snijden. Want dat zie je in de lak.” 

De nieuwe Scania’s zijn, naast de rijke standaard uitrusting, ook nog voorzien van een luxe stoel, een koelkast, een retarder én standkoeling. “Dat laatste heeft alles te maken met de hitte van afgelopen zomer. Onze mensen rijden door heel Europa en zijn ook de hele week weg. De hoge temperaturen van verleden jaar maakte het nauwelijks nog verantwoord de chauffeur in de cabine te laten slapen. Als werkgever kun je dat eigenlijk niet meer van je mensen vragen, nog los van het feit dat ook alles met veiligheid te maken heeft: een fitte chauffeur is een geconcentreerde chauffeur. Omdat wij vrezen dat dit soort grillige extreme temperaturen in de komende jaren vaker gaan voorkomen, hebben we besloten dat alle nieuwe voertuigen vanaf nu standkoeling krijgen. Dat heeft ook een neveneffect: wij letten sterk op brandstof. En wat gebeurt er als een chauffeur een hele week bij 30 plus moet slapen? Die zet zijn motor aan voor de airco. En dat willen wij niet.” 

Bij de inzet van de nieuwe voertuigen is volledig gefocust op een maximale uptime. Alle voertuigen zijn ondergebracht in een Full Flexible Maintenance contract en hebben een iets kortere leaseperiode. Hierdoor blijft het wagenpark relatief jong. De Scania werkplaats staat voortdurend in verbinding met de voertuigen om het onderhoudsschema volledig op de inzet van de truck af te stemmen. “Op deze manier willen wij onze klanten een optimale betrouwbaarheid bieden,” besluit Van den Nieuwenhuizen.  

Wemmers directeur Paul van den Nieuwenhuizen: “Een fitte chauffeur is een geconcentreerde chauffeur. Omdat wij vrezen dat dit soort grillige extreme temperaturen in de komende jaren vaker gaan voorkomen, hebben we besloten dat alle nieuwe voertuigen vanaf nu standkoeling krijgen.”