Scania R410 New Generation 1e voor Eitens

Scania R410 NG 18 Eitens12-2-18. Marco Eitens uit Katwijk kreeg als eerste in Nederland een af-fabriek geleverde New Generation Scania R 410 volumetrekker.

 

 

Met de rondom luchtgeveerde trekker met een laag chassis. Met deze lowdeck trekker completeert Scania het complete gamma NGS weer een stap verder. Marco Eitens koos met zijn nieuwe rondom luchtgeveerde volumetrekker voor Scania vanwege de standaard lage chassishoogte en de goede ervaringen die een familielid met de Scania SCR-only motoren heeft. “Wij rijden met ons bedrijf met drie voertuigen nogal een breed assortiment aan goederen,” geeft Marco uitleg. “Dat gaat van luchtvracht en gewone distributie tot het vervoer van verse groenten naar een bedrijf dat die voorsnijdt en verpakt. Vanwege de luchtvracht doen we dat met megatrailers omdat we voor de luchtvrachtplaten 3 meter binnenhoogte nodig hebben. Maar je trekker wil je zoveel mogelijk standaard houden. Daar heeft Scania het grote voordeel dat je met hun standaard chassis en 295x60x22,5 banden toch netjes op een schotelhoogte van 95 centimeter uitkomt. Maar onze nieuwe Talson Megatrailer staat wel op 17,5 inch velgen. Ik weet dat dat niet gunstig is voor het verbruik. Daarom heb ik tevoren een aantal merken onder vergelijkbare omstandigheden vergeleken. Het bleek dat het verbruik van de Scania van mijn neef met kop en schouders uitstak boven dat van andere merken.”

Scania R410 NG 18 Eitens

Dat gaf voor Marco de doorslag om weer voor Scania te kiezen. “In het verleden heb ik ook al Scania gereden, zelfs nog V8. Maar de tijden veranderen en het soort werk ook. Ik zat zelfs eerst nog aan de nieuwe 370 pk SCR-only motor te denken. Maar tegenwoordig kunnen luchtvrachtpallets ook 300 kilo per stuk wegen en ze gaan driehoog de auto in. Dus omdat wij terug ook altijd zwaar rijden met kisten groenten voor de industrie, werd het toch 13-liter 410 pk. Zo houd ik het walletje netjes bij het schuurtje en kan ik prima uit de voeten.”

De nieuwe lowdeck is de eerste trekker die geheel op klantspecificatie uit de Scaniafabriek in Zwolle is gerold. “Dat is wel praktisch bij Scania: je kunt al je wensen tevoren doorgeven en dat scheelt doorlooptijd”, overweegt Marco. “Ik wilde de cabine in Ebony Black maar het chassis en de wielnaven weer in rood. Dat is geen probleem bij Scania. Verder heb ik er een LED pakket, een leerpakket en een premiumpakket met de luxe stoel en het multimediasysteem met navigatie en een 7 inch scherm in laten zetten. Daar is de camera voor de dode hoek ook op aangesloten. Uiteraard zit er een koelkast in en ook een regensensor. Maar waar ik in eerdere auto’s nog wel een standairco meebestelde, heb ik dat deze keer niet gedaan. Wij gaan tegenwoordig wel heel vroeg weg maar rijden eigenlijk nooit meer zover dat we ’s avonds niet weer thuis zijn. Dus slapen we nog maar hoogstzelden in de truck. Zeker omdat we ook in de distributie rijden, komen wij niet verder dan een 100.000km per jaar.

Marco heeft ook goed gebruikt gemaakt van de additionele Scania services. “Verder heb ik een onderhoudscontract afgesloten voor de beurten en APK. Dat zie ik als een spaarpotje: als de beurt komt, is die al betaald en heb ik er geen omkijken naar. Daarnaast krijgen we natuurlijk de aflevertraining van Scania. Die ga ik zelf ook doen want je moet wel precies weten waar je mee rijdt. En last but not least ben ik benieuwd naar de FMS, de brandstofrapportage van Scania. Dáár zal blijken hoe goed de auto zich waarmaakt.”