Scania levert Van Eijk 20 G410 4x2 trekkers

Scania G410 4x2 Van Eijk 18 rv14-3-18. Met de aflevering van de laatste Scania G410 2x4 trekker uit een order van 20 heeft Van Eijk Transport uit Asten de vloot terug  gebracht van 4 naar 2 merken.

 

 

“Met deze nieuwe trekkers zijn wij weer terug bij een tweemerkenbeleid,” aldus Peer Van Eijk over de beslissing om twee van de vier merken waar hij mee reed in één keer te vervangen voor 20 stuks Scania G410 met de zuinige 410 pk SCR-only motor. “Wij hechten heel veel waarde aan een goed contact met onze dealers waarvan wij het ook belangrijk vinden dat die dicht in de buurt zitten. De stap is dan ook mede ingegeven omdat twee dealers in de buurt hun deuren sloten of verhuisden naar een voor ons ongunstige locatie.

Scania G410 4x2 Van Eijk 18 rij

Hoewel Van Eijk over een eigen werkplaats beschikt, laat hij het onderhoud van de Scania’s volgens het Scania Onderhoudscontract met Flexibele Plannen bij de Scania-dealer in Someren uitvoeren. “Het goede contact met de onze dealer betaalt zich daar uit. Wij servicen ook onze trailers daar. En wij overwegen nog om ook daarvoor een onderhoudscontract met Someren af te sluiten. In de fijnmazige distributie maak je veel gebruik van citytrailers. En die hebben met hun laadklappen, hefbare en stuurbare assen toch iets meer onderhoud nodig dan een gewone drieassige internationale trailer. Wij zijn het aan onze klanten verplicht, stilstand tot een minimum te beperken dus moet je dat onderhoud goed regelen.”

Van Eijk rijdt fijnmazige distributie door wat hij zelf met een understatement ‘heel Nederlandstalig Europa’ noemt. “Natuurlijk zitten we ook wel in Wallonië. Maar het zwaartepunt van ons werk zit toch vooral in ZO-Brabant. Want eigenlijk vind ik Almere al ver. Je wilt voorkomen dat je leeg terug moet. Het liefste rijden wij vol heen en weer en dan zo dicht mogelijk rond de kerk van Asten.”

Scania G410 4x2 Van Eijk 18 rv

Van Eijk is tevreden over de G410 4x2 trekkers. “De meesten rijden bij ons netjes 25 liter op de honderd. Eén op vier is dan ook bij ons de norm. Zelfs onze al wat oudere Scania 450 pk Ecocombi haalt dat en die is nog Euro V! Als aanmoediging heb ik naast andere aandachtspunten een incentive opgetuigd. Als de chauffeurs drie maanden lang hun brandstofwaarden halen én voldoen aan de andere eisen krijgen ze 100 euro extra. Ze kunnen zo dus 400 euro extra per jaar verdienen en het gros haalt dat ook. ”Voor de controle van het verbruik maak ik tegenwoordig dankbaar gebruik van Scania’s Fleet Management. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin die waarden die we wekelijks van Scania via Fuel Monitoring Service kregen nog naast de cijfers hield die uit ons eigen Fleetmanagement systeem komen. Maar ze bleken tot op de druppel gelijk te zijn. En bij Scania krijg ik ook een mooie uitsplitsing in onderdelen als het aantal uren stationair en het cruisecontrol gebruik.”

Vooral het stationair draaien is een wat gevoelig punt bij Van Eijk. “Ik zou willen dat elke truck net als bij een personenauto een start/stopfunctie zou hebben: stilstaan? Motor uit! Gasgeven? Motor weer aan. Ik vind die vijf minutenbeperking voor het stationair veel te lang. Wij zijn Green and Lean gecertificeerd. Dan wil je eigenlijk ook niet nodeloos voor het stoplicht staan dieselen, laat staan bij een klant voor de deur!” Net als de cruisecontrol. Daar ben ik een groot voorstander van. Ik zeg altijd: zet hem op 80 km/h. Dan heb je nog vijf kilometer over om in te halen áls dat al een keer moet. En je bent nét zo snel op je bestemming, maar wel met minder stress. Want zeker in Nederland zit dat tijdverlies waar de chauffeurs het over hebben, écht alleen tussen de oren!”

Om zijn chauffeurs in deze brandstofbesparende modus te krijgen, maakt Van Eijk dankbaar gebruik van het pakket trainingen dat Scania biedt. “Daarbij blijft het bij ons niet bij de gratis Scania aflevertraining van een dag. Wij proberen onze mensen toch één keer per jaar nog een cursus te laten doen en soms zelfs twee. Want hoeveel techniek je ook op een auto zet, uiteindelijk moeten je mensen het doen. Daarom zoeken wij nu naar een systeem om één van onze chauffeurs een mentorfunctie geven voor de optimale coaching.”

De 20 Scania trekkers met de G-cabine vallen goed bij de chauffeurs. “Het zijn gewone standaard uitgeruste voertuigen. Maar die G410 is een goede mix tussen een échte truck, voldoende vermogen, goed zicht rondom en een makkelijke instap met slechts drie treden. Want wij zijn dagelijks toch met gemiddeld 20 adressen onderweg. Dat zie je ook terug in onze kilometrage. Dat is met een 80.000 km per jaar niet overdreven veel. Gedeeltelijk komt dat ook omdat wij na het uitleveren vaak ook al terugladen. Het lossen en opnieuw laden hoeven de chauffeurs niet te doen. Dat doet de nachtploeg op ons warehouse dan kan de chauffeur gewoon thuis overnachten.”