Volvo FMX 6x2 met X-Track voorwielaandrijving

Volvo FMX 6x2 19 Hurkmans hijsen16-2-19. Met de aanschaf van een Volvo FMX 6x2 met gestuurde naloopas en X-Track voegt aannemersbedrijf Hurkmans & Zn. B.V. uit Someren een veelzijdig voertuig toe aan de vloot.

 

 

Het bedrijf uit Someren koos voor deze bouwtruck omdat Volvo Trucks als enige in staat bleek om de gewenste configuratie te leveren. BAS Truck Center in Veghel voerde de regie over de opbouw en aflevering. Hurkmans is gespecialiseerd in de aanleg en het onderhoud van ondergrondse infra- en grondwatertechnieken. De focus van het bedrijf ligt op de aanleg en het aansluiten van kabels en leidingen voor gas, water, elektra en telecom. Met het oog op de diversiteit aan werkzaamheden wilde het bedrijf dat de nieuwe Volvo FMX 330 6x2-containerwagen met 22 tonmeter autolaadkraan multi-inzetbaar zou zijn.
Volvo FMX 6x2 19 Hurkmans hijsen

“De nieuwe truck moest aan een aantal specifieke eisen voldoen, onder meer qua hoogte”, vertelt Bart Hurkmans van aannemersbedrijf Hurkmans. “De vrachtwagen met container dient onder een hoogte van vier meter te blijven om aan alle hoogtebeperkingen in het gebied te kunnen voldoen. Aan de andere kant mag de chassishoogte niet te laag worden, omdat we ook op onverhard terrein komen, zoals bouwplaatsen. We hebben ons uitvoerig georiënteerd en Volvo was de enige die aan onze wensen kon voldoen.”
Volvo FMX 6x2 19 Hurkmans hoge bak 

X-Track
De Volvo FMX is voorzien van wegrijhulp X-Track. Deze hydraulische wielaandrijving op de vooras kan met een knop op het instrumentenpaneel worden ingeschakeld zodra extra grip is vereist. Het systeem, een modificatie van Terberg Techniek in IJsselstein, zorgt voor voorwielaandrijving tot een snelheid van 20 kilometer per uur. “We moeten regelmatig containers op natte ondergronden plaatsen, zoals grasvelden, leem of klei”, verklaart Bart Hurkmans de keuze voor X-Track. “Door X-Track te gebruiken, willen we zo min mogelijk schade aanrichten aan de ondergrond.”

I-Shift-versnellingsbak
Bij de keuze voor de Volvo FMX en de opbouw speelde de chauffeur een belangrijke rol. Hurkmans: “De truck is samen met onze chauffeur compleet opgebouwd. Hij is degene die fulltime met de vrachtwagen gaat werken.” De truck is onder meer voorzien van Volvo I-Shift-versnellingsbak om te zorgen voor een optimaal rijcomfort.

Het is de eerste Volvo-truck voor aannemersbedrijf Hurkmans, wiens wagenpark bestaat uit twaalf trucks. Hurkmans is positief over de samenwerking met BAS Truck Center. “We zijn overal optimaal bij betrokken. Tijdens het hele traject ging de uitdrukking ‘Een man een man, een woord een woord’ op en dat spreekt ons zeer aan. We hebben een aantal keer met elkaar om tafel gezeten om te praten over de configuratie. Daarnaast is er regelmatig contact geweest tussen BAS en onze chauffeur om specificaties voor de opbouw door te nemen. Dat is tekenend voor de betrokkenheid en geeft vertrouwen voor de toekomst. Wij gaan voor langdurige relaties met onze partners.”

Over Hurkmans
Hurkmans, dat dit jaar zijn zestigjarig bestaan viert, telt ruim tweehonderd medewerkers en is voornamelijk actief in Noord-Brabant en Limburg. Opdrachtgevers zijn onder meer energie- en waterbedrijven.