Volvo FH zonder chauffeur van mijn naar haven

Film 30Volvo FH Autonomous 18 groeve26-11-18. Tussen een Noorse kalksteenmijn en de 5 kilometer verderop gelegen haven vervoert een zelfrijdende Volvo FH de gedolven kalksteen.

 

 

Volvo Trucks is een baanbrekende overeenkomst aangegaan met Brønnøy Kalk AS in Noorwegen om een eerste commerciële zelfrijdende oplossing te leveren voor het transport van kalksteen van een open mijn naar een nabijgelegen haven.
Volvo FH Autonomous 18 steengroeve

De oplossing voor Brønnøy Kalk AS beslaat het transport van kalksteen door zes zelfrijdende Volvo FH-trucks over een afstand van vijf km door tunnels tussen de mijn zelf en de maalinstallatie. Testen met deze oplossing werden met succes uitgevoerd en gaan nog even door tot de trucks eind 2019 volledig operationeel zijn.
Volvo FH Autonomous 18 groeve

De overeenkomst volgt op recente succesvolle projecten rondom autonoom rijden in andere mijnen, de oogst van suikerriet en afvalinzameling. Voor Volvo Trucks is de commerciële oplossing voor Brønnøy Kalk een hoogtepunt. In plaats van trucks af te nemen, schaft Brønnøy Kalk namelijk een transportoplossing aan voor het transport van kalksteen tussen de twee hubs.
Volvo FH Autonomous 18 kipper

“Dit is een belangrijke stap voor ons”, vertelt Raymond Langfjord, Managing Director van de mijn. “Er heerst een felle concurrentiestrijd in de sector. We zoeken voortdurend naar middelen om onze efficiency en productiviteit op lange termijn te verhogen en hebben een duidelijke visie om voordeel te halen uit nieuwe technologische en digitale oplossingen. We zochten daarvoor een betrouwbare en innovatieve partner, die onze focus op duurzaamheid en veiligheid deelt. De keuze voor zelfrijdende vrachtwagens zal ons concurrentievermogen op de fel bevochten wereldmarkt aanzienlijk vergroten.”
Volvo FH Autonomous 18 cabine

“We zijn er trots op een zelfrijdende oplossing te kunnen presenteren die een antwoord biedt op de uitdagingen van onze klanten op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en rendement”, aldus Claes Nilsson, President van Volvo Trucks. De wereldwijde transportbehoeften veranderen voortdurend in een hoog tempo en de sector eist nieuwe en geavanceerde oplossingen. “Wij hebben ons als doel gesteld om de toon te zetten met de ontwikkeling van producten en diensten die aan deze eisen voldoen”, gaat Claes Nilsson verder.
Volvo FH Autonomous 18 tunnel

“De introductie van zelfrijdende oplossingen is een veelbewogen moment”, aldus Sasko Cuklev, Director Autonomous Solutions bij Volvo Trucks. “Door te werken op afgesloten terrein en op een vaste route, kunnen we nagaan hoe we het maximum uit de oplossing kunnen halen en hoe we deze perfect kunnen afstemmen op de specifieke behoeften van onze klanten. Alles draait om samenwerking om nieuwe oplossingen te ontwikkelen, die de flexibiliteit, efficiency en productiviteit verhogen.” De klant schaft binnen de overeenkomst een totale transportoplossing aan en betaalt per afgeleverde ton.

Feiten: Volvo Trucks' eerste commerciële oplossing voor zelfrijdende trucks
De deal omvat een zelfrijdende oplossing om kalksteen te vervoeren tussen twee hubs van Brønnøy Kalk in Velfjord (Noorwegen). 
De partners zijn Brønnøy Kalk AS en Volvo Trucks. 
De zelfrijdende Volvo FH-trucks worden beheerd door de operator van een wiellader. 
De route omvat zowel ritten door tunnels als buiten.