"20% van ons wagenpark moet LNG-trucks worden”

Scania R410 LNG Meijndert 18 lv7-11-18. Bovenstaande uitspraak komt niet uit Den Haag, maar van Rien Meijndert. Hij wil duurzaamheid een belangrijke rol laten spelen bij aanschaf van nieuwe trucks.

 

 

Rien Meijndert, van Meijndert Trucking uit Dordrecht, is ervan overtuigd dat LNG op de middellange termijn een belangrijk alternatief is voor diesel. “Op dit ogenblik bestaat 7,5% van ons wagenpark uit LNG-trucks en dat moet volgend jaar doorgroeien naar 20%”, aldus Rien Meijndert. “Wanneer wij investeren in nieuw materiaal speelt duurzaamheid een belangrijke rol in de afweging. Met LNG dringen we de CO2-uitstoot sterk terug en verlagen we de emissies. Naar mijn idee is LNG de beste oplossing om nú al stappen te zetten.” De tankvervoerder heeft geïnvesteerd in vijf nieuwe Scania R410 LNG-trucks in ADR-FL uitvoering. In 2015 verscheen het eerste LNG-voertuig in het wagenpark.
Scania R410 LNG Meijndert 18 rv

Tegelijk met de nieuwe Scania LNG-trucks schafte Meijndert Trucking ook zeven nieuwe tanktrailers aan. Deze hebben een lager eigengewicht zodat, met 10% meer payload, op een veilige manier tot 50 ton GVW gegaan kan worden. Deze tanktrailers zijn verder uitgerust tot een hoog veiligheidsniveau met zaken als ground operation, dubbele gangpaden en dubbele handrails, noodschakelaars op de afsluiters, IMO 4, etc. Door 10% meer te laden per rit nemen de ritten overall ook met 10% af. Dit resulteert weer in minder verkeer, minder emissies, minder chauffeurs en, bij de laad-/losadressen, minder mensen voor de handling.

De trucks zijn uitgerust met de eerste E-Call box in Europa. In het geval van een ongeval alarmeert deze politie en brandweer met de exacte locatie en de specificatie van de inhoud van de tanktrailer. Zo weten de hulpdiensten exact wat ze moeten doen al voordat ze ter plekke arriveren. Deze box is samen met Rijkswaterstaat ontwikkeld.
Scania R410 LNG Meijndert 18 lv

“Met deze nieuwe voertuigen willen we op een slimme manier duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit combineren,” vult Rien Meijndert aan. “Op deze manier willen we bijdragen aan een forse vermindering van CO2 en emissies, terwijl we tegelijk, met de hogere payload, onze efficiency verhogen en de verkeersflow ontlasten. Kortom: een echte win-win.”

“Deze nieuwe 410 pk gasmotor is precies de motor waarop veel van onze klanten hebben gewacht,” aldus Jan de Vries, Director Sales bij Scania Nederland. “Bij de ontwikkeling is veel aandacht besteedt aan de dieselkarakteristieken van de motor. Hij heeft, met een koppel van 2.000 Nm, een fantastische trekkracht en een directe respons op het gaspedaal. Uiteraard dan weer wel met de stille eigenschappen, want ook deze motor is Piek QuietTRUCK gecertificeerd.”