Mercedes-Benz SUSTAINEER met e-cargo bike voor laatste stukje

21-4-24. Nieuw logistiek concept: een slimme combinatie van de eSprinter met een e-cargo bike brengt de efficiency in de bezorging van goederen naar een nieuw niveau.
Mercedes-Benz_SUSTAINEER-24-rv-e-cargo.jpg

Mercedes-Benz Vans lanceert de doorontwikkelde SUSTAINEER (SUSTAINABILITY PIONEER) waarmee het nieuwe inzichten geeft in hoe duurzaamheid er in de toekomst uit zou kunnen zien in de wereld van de logistiek. De volledig elektrische bestelwagen op basis van de Mercedes-Benz eSprinter combineert verschillende innovatieve concepten om de volledige levenscyclus van het voertuig CO2-vrij te maken, het verbruik van hulpbronnen te verminderen, de circulaire economie naar een hoger plan te brengen en het welzijn van de chauffeur te verbeteren. De innovaties en technische oplossingen die zijn toegepast in de SUSTAINEER zijn ontworpen met het oog op de mogelijkheid van serieproductie, zodat ze kunnen worden toegepast in toekomstige voertuiggeneraties van Mercedes-Benz Vans. Alle innovaties worden continu geëvalueerd, geoptimaliseerd en aangevuld met nieuwe concepten.

Innovatief logistiek concept voor uiteenlopende branches
Met de doorontwikkelde SUSTAINEER presenteert Mercedes-Benz Vans nu een efficiënt logistiek concept voor last-mile delivery zonder lokale CO2-emissies. In samenwerking met de in Berlijn gevestigde cargo bike fabrikant ONOMOTION combineert het bedrijf de volledig elektrische bestelwagen en de elektrische cargo bike tot een naadloos onderdeel van de toeleveringsketen. De eSprinter gaat dienstdoen als een mobiel microdepot. Het voertuig brengt van tevoren ingepakte goederen in speciale containers naar de cargo bikes, die vervolgens voor de levering tot aan de voordeur zorgen. Het overbrengen van de goederen naar de ONO e-cargo bike duurt slechts een paar minuten. Hierdoor heeft de eSprinter geen lange stilstandtijden en kan het voertuig direct verder – naar de volgende cargo bike of om zelf goederen af te leveren. Deze parallelle manier van levering verhoogt de efficiëntie en verkort de levertijden in zowel stedelijke als landelijke gebieden. Het innovatieve logistieke concept is geschikt voor een breed scala aan industrieën – van koeriers-, express- en pakketdiensten tot grote bakkerijen, dienstverleners die actief zijn op het gebied van werkkleding en bedrijfstextiel of leveranciers van voedingsmiddelen.
Mercedes-Benz_SUSTAINEER-24-rv-zijdeur.jpg

Combinatie van Mercedes-Benz eSprinter en e-cargo bike ontlast verkeersinfrastructuur en verkort bezorg- en wachttijden
De zendingen kunnen in het logistieke centrum worden voorgesorteerd op basis van de leveringsroute en worden geladen in de verwisselbare ONOMOTION-containers met wieltjes. De volledig elektrische bedrijfswagen vervoert ze vervolgens naar het overdrachtspunt, waar ze op de e-cargo bike worden geladen. De speciale containers op wielen hebben een laadvolume van meer dan twee kubieke meter en een laadvermogen tot 200 kilogram. Ze kunnen flexibel worden geconfigureerd voor verschillende toepassingen, zoals pakketbezorging. De Mercedes-Benz SUSTAINEER beschikt over een geïntegreerde hefarm die op maat is gemaakt voor deze containers. De containerlift werkt hydraulisch, heeft verzonken rollen en kan elektronisch worden bediend met behulp van een handzender. Hierdoor kunnen de containers snel, veilig en moeiteloos worden geladen en gelost. Er passen twee containers in de nieuwe eSprinter als deze is uitgevoerd als lange bestelwagen met hoog dak. Toch is er nog voldoende ruimte over voor een rekkensysteem om extra volumineuze goederen te vervoeren. Het rekkensysteem is op elk moment toegankelijk (zelfs als de containers geladen zijn) via het rechter achterportier.
Mercedes-Benz_SUSTAINEER-24-ra-zij.jpg

Efficiënte last mile-levering
De volledig elektrische bestelwagen stopt op bepaalde punten langs zijn route en vervolgens worden de containers overgezet op een ONO e-cargo bike. Dit gebeurt in een paar eenvoudige stappen: de medewerker rolt de container simpelweg op de laadruimte van de fiets en koppelt ze aan elkaar. Hierdoor is het tijdrovende overladen van afzonderlijke pakketten overbodig. Men hoeft ook geen tijdelijke opslagruimte te huren, want de eSprinter fungeert als microdepot. De eSprinter kan na een paar minuten zijn weg vervolgen om goederen af te leveren bij de volgende ONO e-cargo bike in een andere wijk of een ander dorp of om volumineuze goederen naar de ontvangers te brengen. Er zijn dus aanzienlijk minder afleverpunten met de eSprinter en de stilstand wordt eveneens gereduceerd. Dit vermindert de verkeersstromen, ontlast de infrastructuur en draagt bij aan een nieuwe levenskwaliteit – vooral in stedelijke gebieden. De eSprinter keert ook sneller terug naar het logistieke centrum en kan bijvoorbeeld sneller aan een tweede route beginnen. Doordat microhubs achterwege blijven, kunnen aanbieders van CEP-pakketten meer pakketten per dag bezorgen, waardoor de leverings- en wachttijden korter worden en de kosten dus dalen. De eerste gesprekken met koeriers- en pakketdienstverleners zijn al gestart om ervoor te zorgen dat er bij de verdere ontwikkeling rekening wordt gehouden met de individuele behoeften van de sector.

ONO e-cargo bike biedt tal van voordelen voor last-mile bezorging
De berijder van de ONO e-cargo bike zit in een weerbestendige cabine en kan over fietspaden naar elke deur rijden zonder naar een parkeerplaats te hoeven zoeken. Dit zorgt ervoor dat het bezorgen sneller gaat. De bezorgers hoeven ook minder te lopen. Omdat de zendingen aan de hand van de bezorgroute worden ingepakt, is zoeken of herschikken niet nodig. De ONO e-cargo bike heeft een actieradius van maximaal 25 kilometer en de 1,4 kWh accu biedt ondersteuning bij snelheden tot 6 km/u, om het wegrijden te vergemakkelijken. De accu kan binnen enkele seconden worden vervangen. Een vervangbare accu in het voertuig verdubbelt de actieradius. Opladen kan via een standaard stopcontact met randaarde. Extra voordelen: voor de ONO e-cargo bike is geen rijbewijs nodig. Dit maakt de inzetplanning flexibeler en vergemakkelijkt het zoeken naar nieuwe medewerkers. Bovendien heeft de fiets aanzienlijk minder ruimte nodig in het verkeer, wat kan leiden tot een grotere acceptatie van bezorgvervoer, vooral in de stad.
Mercedes-Benz_SUSTAINEER-24-lv-boven.jpg

Dicht bij de carrosserie geplaatste verwarming en zone-airconditioning
Mercedes-Benz Vans brengt met de SUSTAINEER een aantal innovatieve concepten samen die het toekomstig last mile-leveringstransport efficiënter maken. Een aantal daarvan wordt momenteel intensief getest met het oog op mogelijke serieproductie. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de combinatie van de dicht bij de carrosserie geplaatste verwarming en de zone-airconditioning. Tests in de klimaatkamer van Mercedes-Benz in Sindelfingen hebben aangetoond dat er zo aanzienlijk minder energie nodig is om de grote bestuurderscabine van een eSprinter te verwarmen. Dit heeft een positief effect op de actieradius van dit soort elektrische voertuigen. De testopstelling was een nabootsing van een gebruikelijk in- en uitstapproces van een koeriersdienst bij verschillende buitentemperaturen. Tijdens de vergelijking werd gezorgd voor een thermisch comfort voor de chauffeur dat constant gelijk was. Verschillende parameters die betrekking hebben op het lichamelijk welzijn, werden op verschillende plaatsen op het lichaam gemonitord. Bij een temperatuur van -7 graden Celsius zorgde de zone-airconditioning en de dicht bij de carrosserie geplaatste verwarming voor een energieverbruik dat circa 25 procent lager is ten opzichte van de conventionele luchtverwarming, terwijl het thermisch comfort vergelijkbaar was. Bij een temperatuur van +5 graden Celsius was er ongeveer 50 procent minder energie nodig. Bovendien koelt het interieur niet zo snel af na een afleverstop wanneer de portieren worden geopend en gesloten. De verwarmingsoppervlakken in de voetenruimte, op het bestuurdersportier en op de bekleding van de stuurkolom blijven warm. Dit verhoogt het comfort bij het instappen. Het akoestische comfort is ook verbeterd. Omdat alleen het gebied rond de bestuurder en niet het gehele interieur wordt verwarmd, kan de ventilator van de airconditioning op een laag niveau draaien. De stand-klimaatregeling koelt of verwarmt het voertuig desgewenst ook tijdens het opladen, zodat de volledige acculading beschikbaar is wanneer de bestuurder aan de dit begint. Dit heeft ook een positief effect op de actieradius.

Frontmodule-filter in de SUSTAINEER vermindert het binnendringen van fijnstof met 55 procent
Een andere veelbelovende oplossing in de SUSTAINEER is het filter dat in de frontmodule is geïntegreerd. Het is ontwikkeld in samenwerking met filtratiespecialist MANN+HUMMEL en ontworpen om het binnendringen van deeltjes die worden veroorzaakt door de slijtage van banden, remdelen en asfalt verder te minimaliseren. In een proefproject dat meer dan een jaar heeft geduurd, heeft het innovatieve filter zijn efficiëntie in de praktijk bewezen. De Österreichische Post in Graz heeft twee eSprinters die dienstdoen in haar wagenpark ervan laten voorzien. Samen legden beide voertuigen van augustus 2022 tot november 2023 ongeveer 36.500 kilometer af. Gemiddeld reden ze elk ongeveer 50 kilometer per dag en bezorgden 160 pakketten met ongeveer 100 stops. Het frontmodule-filter compenseerde de partikelemissies met een deeltjesgrootte tot 10 micrometer (PM10) in de directe omgeving van het voertuig met 55 procent wanneer de ventilator continu draaide terwijl het voertuig stilstond, oplaadde en reed met snelheden onder 35 km/u. Uit de analyse bleek dat 35 procent van de gefilterde PM10-partikelemissies directe voertuigemissies waren. Wegslijtage en deeltjes die van de weg afkwamen, namen met 61 procent van de gefilterde partikels voor hun rekening. De effectiviteit in omgevingen met filtratie neemt verder toe door de hogere partikelvervuiling. Dit betekent dat zelfs grotere hoeveelheden fijnstof kunnen worden gefilterd in stedelijke gebieden met een slechtere luchtkwaliteit. De betrouwbaarheid van het filtersysteem werd bevestigd tijdens het proefproject en een negatief effect op de voertuigen en de bezorgactiviteiten werd uitgesloten. Het project werd wetenschappelijk ondersteund door het Institute for Environment & Energy, Technology & Analytics e.V. (IUTA) in het Duitse Duisburg.
Mercedes-Benz_SUSTAINEER-24-int-achter.jpg

Mercedes-Benz SUSTAINEER als toonbeeld van consequente implementatie van de duurzaamheidsstrategie
Alle technische oplossingen en concepten van de SUSTAINEER zijn ontworpen met het oog op mogelijke toepassing in serieproductie in toekomstige bedrijfswagens van Mercedes-Benz. Hiertoe behoren een zonnepaneel op het dak, onderdelen die zijn gemaakt van gerecycled materiaal en een mobilisatiestoel voor de chauffeur. De continue doorontwikkeling van de SUSTAINEER is een toonbeeld van de consistente implementatie van de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. De onderneming heeft zichzelf ten doel gesteld om tegen 2039 het volledige wagenpark van nieuwe commerciële en particuliere bedrijfswagens netto CO2-neutraal te hebben gemaakt over de gehele waardeketen en de gehele levenscyclus. De belangrijkste hefbomen hiervoor zijn de elektrificatie van het wagenpark, het uitgebreide gebruik van gerecyclede materialen en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen bij de productie en bij het laden van de voertuigen. Mercedes-Benz Vans biedt al een volledig elektrische versie aan van elk bedrijfswagenmodel dat het merk levert. Tegen 2030 gaan deze naar verwachting meer dan 50 procent van de totale verkoop uitmaken. De eigen fabrieken van het bedrijf zijn sinds 2022 netto CO2-neutraal. Mercedes-Benz Vans heeft zich ten doel gesteld om de meest begeerlijke bestelwagens en diensten aan te bieden en tegelijkertijd toonaangevend te zijn op het gebied van elektrische aandrijving en digitale beleving.

Over ONOMOTION
ONOMOTION is een Europese fabrikant van cargo bikes en is gevestigd in Berlijn. Het doel van het bedrijf is om de kwaliteit van leven in steden te verbeteren door de stedelijke logistiek opnieuw vorm te geven. ONOMOTION combineert de thema’s micromobiliteit, containerisatie en fysiek internet om de stadslogistiek aanzienlijk efficiënter en duurzamer te maken. De e-cargo bike van het bedrijf, de ONO, wordt al in veel Duitse steden ingezet door meerdere klanten.