Scania 420P 6x2*4 in zeer complete uitvoering voor Pijpers

6-4-24. Pijpers Bronbemalingen B.V. nam voor het eerst in zijn bestaan een nieuwe Scania rondom luchtgeveerde 420P als 6x2*4 met gestuurde hefbare naloopas in gebruik.
Scania-420P-Pijpers-24-lv.jpg

De bakwagen kreeg een in eigen beheer geconstrueerde opbouw om zo helemaal toegesneden te zijn op het specialistische werk dat met de auto gedaan wordt. Het familiebedrijf Pijpers uit Nijkerk bestaat al ruim 100 jaar en is specialist in beheersen van het grondwaterniveau bij bouwprojecten en het boren van verschillende soorten putten voor brandweer, wateronttrekking of juist infiltratie. Het bedrijf plaatst ook H-balken ter behoeve van Berliner damwanden en voorziet voornamelijk de woningbouw van gesloten bodemenergiesystemen voor de grondgebonden warmtepomp. “Wij zitten inderdaad in een bijzondere niche,” vertelt eigenaar/directeur David van de Bunt. “Eigenlijk gaat het bij ons om het pompen en boren. Het transport van ons materieel via onze vloot van 10 trucks is niet onze kernactiviteit.”

Dat Pijpers dan juist voor een premium merk gaat en ook in een zeer complete uitvoering, heeft meerdere redenen. “Allereerst waren wij op zoek naar een merk met een uitstekende service. Wij leveren de uiterste inspanning om onze klanten een optimaal resultaat te kunnen bieden. Dat verwachten wij op onze beurt dan ook weer van onze toeleveranciers. Wij denken dat met de Scaniadealer in Nijkerk gevonden te hebben. En bovendien zit die hier min of meer om de hoek.”
Scania-420P-Pijpers-24-rv.jpg

Wat Van de Bunt verder prettig aan Scania vindt, is de modulaire bouwwijze. “Wij zochten een compacte, rondom luchtgeveerde truck die toegesneden is op de bouwplaats. De robuuste XT uitvoering, met de stalen bumper, die Scania kan leveren, beantwoordt perfect aan onze wensen. Waar wij ook veel belang aan hechten is aan de wendbaarheid. Door te kiezen voor een 6x2*4 configuratie met een gestuurde hefbare naloopas, konden wij met een optimale wendbaarheid én de cabinekraan opbouwen én een 6,20 meter lange laadbak realiseren. Bij onze andere trucks lukte dat nooit. Die hebben allemaal de kraan juist achterop staan om in het veld diverse boorwerkzaamheden uit te voeren. Bij deze auto hoeft dat niet. We hebben vorig jaar geïnvesteerd in een nieuwe rups-spoelboormast waar we het boorwerk mee uitvoeren en die kan eenvoudig achter deze auto meegenomen worden. Met de langere laadbak kunnen we daar eenvoudig ons bemalingsmaterieel opladen. Dat is echt een groot voordeel.”

“Onze mensen zijn veel meer bronbemalingsspecialist dan chauffeur. “Ik denk dat ze je meer kunnen vertellen over een spanningsbemaling dan over een Scania. Maar dat wil niet zeggen dat de truck maar een bijzaak is. Daarom stemmen we zo’n aanschaf altijd zorgvuldig af met de medewerkers. In dit geval heeft chauffeur Barry Dasselaar gedurende het hele aankooptraject met ons meegedacht. Want hij zit er mee in het veld en op krappe bouwprojecten. Vandaar ook dat het voertuig rondom luchtgeveerd is. Vaak is het noodzakelijk om de auto op zulke plaatsen even iets omhoog te zetten. De laadbak hebben we zelf geconstrueerd in onze eigen werkplaats. Dan is hij precies zoals wij hem willen. De maatvoering voor de opbergkisten en de plaatsing aan het frame zijn weer ingegeven door de wensen van de chauffeurs. Een ander punt was de luchtvering voor de bijrijdersstoel. Bij ons zijn ze altijd met zijn tweeën op de auto. Toch is dit pas de eerste truck bij ons met een luchtgeveerde bijrijdersstoel. We hebben bij deze auto ook gekozen voor leren stoelbekleding want dat is goed schoon te houden en gaat lang mee.”

Je zou verwachten dat een bronbemalingsbedrijf zou kiezen voor een multi-aangedreven voertuig. “Dat is in ons geval niet nodig”, vertelt David. “Bouwprojecten zijn doorgaans goed bereikbaar. En dankzij de reikwijdte van 25m van de  autolaadkraan kunnen wij eigenlijk altijd op het verharde blijven en onze pompen toch op de goede plek manoeuvreren.

“Wat wij daarbij direct gemerkt hebben, is hoe goed het zicht rondom de P-cabine is. Als het krap wordt, en dat is het vaak, verliest de chauffeur nooit het overzicht tot op de grond. Dat, aangevuld met nog een camera achterop, geeft heel veel zekerheid.”

Operator of niet, Barry en zijn collega zijn in hun rol van chauffeur zeer tevreden over de nieuwe Scania. “Ze vinden dat de aandrijflijn heel prettig schakelt en melden mij terug dat de auto heel zuinig rijdt. Dat is ook precies wat ik ervan verwacht. Want hoewel wij naar verhouding weinig kilometers maken, doen we dat wel jarenlang. Wij hebben hier trucks die net 550.000 km op de teller hebben staan, maar wel na 20 jaar. Dus van het rijden zal onze Scania niet moe worden. En omdat het een premium product is, verwacht ik dat hij lang ons visitekaartje zal blijven.”