Dubai scoort bezoekersrecord in eerste helft 2024
7-8-24. Dubai ontving 9,31 miljoen internationale overnachtende bezoekers in de eerste zes maanden van 2024, een stijging van 9% ten opzichte van de 8,55 miljoen in de eerste helft van 2023.
Dit blijkt uit de laatste gegevens die zijn gepubliceerd door het Dubai Department of Economy and Tourism (DET). In de eerste helft van 2024 bezochten 99.686 Nederlandse overnachtende bezoekers Dubai, een stijging van maar liefst 15% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Recordaantal in de eerste helft van 2024
Na het recordjaar 2023, waarin de stad 17,15 miljoen internationale overnachtende bezoekers ontving, heeft Dubai de sterke groei voortgezet in de eerste zes maanden van dit jaar. Hierdoor ligt de stad op koers voor een recordprestatie in 2024. Dankzij de inzet van DET in samenwerking met stakeholders en partners, is de groei van het internationale bezoek in lijn met de overkoepelende doelstelling om van Dubai de beste stad te maken om te bezoeken, te wonen en te werken.
Wereldwijde erkenningen en branche-evenementen
De stijging van het aantal internationale bezoekers in de eerste helft van het jaar is het resultaat van stadsbrede strategieën die zijn vastgesteld op belangrijke toeristische pijlers, gecreëerd en geïmplementeerd in samenwerking met stakeholders in de publieke en particuliere sector. Naast de groei die de prestaties laten zien, leverden deze inspanningen ook internationale erkenning op. Dubai begon 2024 met een hoogtepunt toen de stad in januari voor het derde opeenvolgende jaar werd uitgeroepen tot de nummer 1 bestemming wereldwijd in de Tripadvisor Travellers' Choice Awards. Dubai werd hiermee de eerste stad die deze unieke onderscheiding in ontvangst mocht nemen. In de eerste helft van het jaar werd Dubai ook uitgeroepen tot de belangrijkste bestemming in het Midden-Oosten door de World Travel Awards, terwijl Dubai International Airport en Mina Rashid werden uitgeroepen tot de belangrijkste luchthaven van het Midden-Oosten en de belangrijkste cruisehaven voor 2024.
Belangrijke markten
In samenwerking met lokale stakeholders en meer dan 3.000 wereldwijde partners verspreid over 80 markten hebben de doelgerichte campagnes van DET ertoe geleid dat Dubai een indrukwekkende groei heeft gerealiseerd in belangrijke markten in de eerste helft van 2024. Door strategieën en activiteiten die die het unieke aanbod van de stad benadrukken, dynamiek en connectiviteit, heeft Dubai de positie als topbestemming voor bezoekers uit zowel traditionele als opkomende markten weten te behouden.
Van januari tot juni 2024 hadden de nabijgelegen markten uit de GCC en MENA samen een aandeel van 26 procent van het totale aantal bezoekers, met respectievelijk 1,27 miljoen (14 procent) en 1,09 miljoen (12 procent) aankomsten. West-Europa was goed voor 20 procent van de bezoekers naar Dubai, met in totaal 1,89 miljoen bezoekers. Meer specifiek was Nederland goed voor 99.686 bezoekers, een stijging van maar liefst 15% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zuid-Azië was een andere belangrijke markt, met 1,62 miljoen bezoekers (17 procent), evenals GOS en Oost Europa met 1,37 miljoen bezoekers (15 procent). Noordoost- en Zuidoost-Azië groeide van een aandeel van 8 procent aan het begin van het jaar naar een aandeel van 10 procent (896.000) van het totale aantal bezoekers aan het einde van de eerste helft van 2024. Dit was het gevolg van het sterke herstel in China. Andere regio’s zagen ook een stijging in het bezoek naar Dubai, waaronder Amerika met 617.000 (7 procent), Afrika met 404.000 (4 procent) en Australazië met 154.000 (2 procent).
Hotels en gastvrijheid
Hotels en accommodaties van wereldklasse blijven een van de belangrijkste pijlers van Dubai en dragen bij aan de aantrekkingskracht van de stad voor internationale bezoekers. In de eerste helft van het jaar werden een aantal toonaangevende hotels geopend, waaronder: The Lana, het eerste hotel van Dorchester Collection in het Midden-Oosten; SIRO One Za’abeel, het eerste fitnesshotel in Dubai; en Hilton Dubai Creek Hotel & Residences. Het aanbod van accommodaties in de stad blijft groeien met nieuwe openingen die gepland staan voor de rest van het jaar.
De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels in Dubai van 78,7 procent behoort tot de hoogste ter wereld en is 1,0 procent hoger dan de 77,7 procent bezettingsgraad die voor dezelfde periode in 2023 werd behaald.
Dubai’s toekomst en innovaties
Issam Kazim, CEO van Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (DCTCM), zei: ‘Dubai blijft het voortouw nemen door de lat steeds hoger te leggen met innovatieve en onderscheidende infrastructuur, ervaringen en attracties. We zetten ons in om samenwerkingen tussen de publieke en private sector te bevorderen om Dubai te positioneren als een must-visit bestemming. De voortdurende steun van onze partners en belanghebbenden zal van cruciaal belang zijn bij het ondersteunen van de campagnes die we deze zomer wereldwijd en in specifieke markten zullen voeren, terwijl we de rest van 2024 willen voortbouwen op deze positieve groei."
Gastronomische ervaringen
De positie van Dubai als wereldwijde gastronomische hoofdstad werd verder versterkt nadat in juli de derde editie van de MICHELIN Guide Dubai werd onthuld. De gids vermeldt 106 restaurants, ten opzichte van 90 in 2023, waaronder vier met twee sterren, 15 met één ster, drie met een groene ster, 18 Bib Gourmands en 69 door MICHELIN geselecteerde restaurants. Op de lijst World’s 50 Best Restaurants 2024 stond Trèsind Studio op nummer 13 en werd het uitgeroepen tot het beste restaurant in het Midden-Oosten, terwijl Orfali Bros Bistro op nummer 64 stond op de uitgebreide lijst. Dubai staat ook op nummer 9 in de 2024-ranglijst van Time Out van ‘s werelds 20 beste steden voor eten op dit moment.
Duurzaamheidsinitiatieven
Het ‘Jaar van Duurzaamheid’ van de VAE werd verlengd tot 2024 en de toeristische en horecasectoren van Dubai bleven een belangrijke rol spelen in de strategie van de stad. In mei publiceerde DET het eerste ‘Dubai Sustainability Report’, dat de bredere strategische doelstellingen en ambities van Dubai benadrukte, waaronder de Duurzame Ontwikkelingsdoelen 2030 van de Verenigde Naties en de UAE Net Zero 2050 strategie.
Een ander belangrijk duurzaamheidsinitiatief is Dubai Can, dit initiatief draagt bij aan de inspanningen van het emiraat om de biodiversiteit te vergroten. Sinds de lancering in februari 2022 heeft het initiatief, door middel van de campagne 'Refill for Life', het gebruik van van meer dan 20,4 miljoen 500ml plastic waterflessen voor eenmalig gebruik teruggedrongen en 10,5 miljoen liter water uitgegeven via 50 waterfonteinen verspreid over de stad. Een belangrijke mijlpaal voor de inspanningen van Dubai op het gebied van duurzaamheid in de eerste helft van 2024 was de lancering van de proefmodules van Dubai Reef in april. Als onderdeel van Dubai Can is Dubai Reef ‘s werelds grootste ontwikkelingsproject voor mariene riffen, met 20.000 op maat gemaakte koraalriffen die tegen 2027 over 600 vierkante kilometer van Dubai’s wateren zullen worden verspreid.