Conrad Mazda MaX5 Cup begint met 20 tijdstraffen

MaX5 Zandvoort 010418 start3-4-18. Niet alleen de koeien waren door het dolle heen dat ze na de winter weer van stal mochten. Ook in de Conrad Mazda MaX5 Cup liepen de emoties hoog op na de winterstop.

 

 

András Király, de kampioen in de Conrad Mazda MaX5 Cup in seizoen 2017, pakte afgelopen weekend de draad weer snel op bij de start van het nieuwe seizoen op Circuit Zandvoort. Gerekend over de beide races haalde hij de meeste punten binnen, ondanks de vele tijdstraffen die er met name in de tweede race aan 20 rijders werden uitgedeeld, waaronder hijzelf.

MaX5 Zandvoort 010418 Kiraly
De weersomstandigheden waren bepaald niet optimaal te noemen bij de start van dit seizoen. Ondanks het feit dat de lente formeel ruim een week eerder was begonnen was het in Zandvoort veel te koud en te nat, met temperaturen die de 5 graden niet overstegen. Onder die omstandigheden gingen toch maar liefst 46 auto’s van start in de kwalificatietraining, een historisch hoog aantal bij de start van een raceseizoen in deze klasse. Daaronder een aantal debutanten, dat hun allereerste kennismaking met een officieel wedstrijddeel van de cup meteen in de regen had. In dat soort gevallen komen de routiniers dan weer bovendrijven, vandaar dat het niet verwonderlijk was dat regerend kampioen András Király van IL Motorsport de snelste tijd pakte in 2:21.152, op minder dan 0,4 seconden gevolgd door zijn teamgenoot en oud-kampioen Rudy Schilders. Derde was Koen Bol op ruim een seconde van de pole, gevolgd door Bart Kramer en Frenk Vollebregt.
MaX5 Zandvoort 010418 start

Ook de start van race nummer 1 over 30 minuten was in de regen. Kiraly was vanaf pole de eerste die de Tarzanbocht indook, gevolgd door het hele veld dat zonder kleerscheuren die eerste natte bocht wist door te komen. Bol had al snel de tweede plek van Schilders te pakken en samen met Király reden zij een stukje weg van de rest van het veld. Gedurende het eerste deel van de race bleek dat snelheidsverschil in de regen toch wel behoorlijk groot te zijn: na zeven ronden reden de eerste twee ruim 7 seconden voor het veld uit. Daarachter ontspon zich een mooi gevecht om de derde plaats tussen Schilders, Bart Wubben, Toine Kreijne en Kramer. De Belg Tomas de Backer was door de wedstrijdleiding na afloop van de kwalificatie 10 plaatsen teruggezet vanwege zijn rijgedrag en vocht zich terug naar de top door af en toe een plaatsje te pakken. Michael van der Heijden toonde nog meer progressie. Nadat hij door een defect aan zijn ruitenwissers geen kwalificatie kon rijden moest hij helemaal achteraan starten en reed halverwege de race al op de 30e plek. In de 8e ronde lukte het Bol om voorbij Király te komen en de leiding in de race over te nemen. Op dat moment ging het achter op het circuit fout. Bij een spin op het nog steeds te natte asfalt waren meerdere auto’s betrokken, waarbij uiteindelijk Ruben Wynia en de Duitser Sven-Olaf Homann de grootste schade opliepen en de strijd moesten staken.
Wubben, gestart vanaf de 8e plek, schoof gedurende de race op een opdrogende baan steeds een stukje op en was uiteindelijk in een mooi gevecht om de derde plaats gewikkeld met Schilders en Vollebregt. Király wist Bol tot op de bumper te volgen en slaagde er in ronde 9 in om opnieuw de kop te pakken, met inmiddels zo’n 20 seconden voorsprong op de rest van het veld. Een ronde later schoof Schilders door naar de derde plek ten koste van Vollebregt, die een ronde later ook gepakt werd door Wubben. Daarachter vochten Kreijne en Kramer om de zesde positie. In de voorlaatste ronde wist Wubben ook Schilders te passeren naar positie drie. In de laatste ronde van de race werd het pleit beslecht voor Bol, die, doordat hij met één wiel even iets buiten de baan belandde, spinde en zo’n 14 seconden verloor. Met dat onderlinge verschil wist Király de eerste race van het seizoen te winnen, werd Bol tweede en Wubben op bijna een halve minuut derde. Daarachter waren het Schilders, Vollebregt en De Backer. Meeste progressie maakte Van der Heijden, die uiteindelijk als 19e over de streep ging.
MaX5 Zandvoort 010418 start

De tweede race werd gereden op een opdrogende baan, waarbij Bol bij de start beter weg was dan Király en zo in de Tarzan al aan de leiding ging. Dat het even wennen was op de baan met natte en droge delen werd duidelijk bij de eerste doorkomst, toen De Backer was teruggevallen naar plek 10 en Schilders naar 12. Bij het uitremmen van de Tarzanbocht duwde Wubben de neus van zijn auto binnendoor bij Király, liet hem daar staan tot in het Scheivlak, waarna hij de kampioen alsnog terug verwees naar de derde plek. Dat het spannend was aan kop bleek wel uit het volgende: op start-finish was het vervolgens toch weer Király die als tweede doorkwam, een ronde later reed hij zelfs aan kop vóór Bol en weer een ronde later was de volgorde Bol – Wubben – Király. In de vijfde ronde van de race over 30 minuten strandde de auto van debutant Pierre-Olivier Dumont uit Luxemburg op een gevaarlijke plek, wat een Code 60 veroorzaakte. Toen bleek dat veel rijders nog even moesten wennen aan de regels en de bijbehorende snelheid. In korte tijd werden er maar liefst 20 rijders gestraft vanwege het feit dat ze te hard doorreden onder Code 60 of de gele vlag negeerden.
Na afloop van de race werden deze straffen doorberekend in de uitslag, die daardoor behoorlijk op z’n kop werd gezet. Tijdens de race hadden de rijders daar weinig weet van en ging de strijd vrolijk door, toen sein groen weer werd gegeven in ronde 8. Spanning was er volop, met name in de kop van het veld, waar de eerste tien auto’s zeer dicht bij elkaar reden. Twee ronden voor het eind was het Bol die aan de leiding ging en dat met veel moeite nog twee ronden wist vast te houden tot de finishvlag viel. Het verschil met de nummer twee Király was op de streep slechts 19-duizendste van een seconde. In de einduitslag telde dat echter allemaal niet meer mee. Nadat alle tijdstraffen waren doorberekend bleek Toine Kreijne de winnaar van race twee, gevolgd door De Backer en Arno Bultman. Király eindigde als vierde in de boeken, Wubben als 8e.