Boom. 500 jaar industriegeschiedenis in Saksen

Saksen Boom 20 bannerFilm 302-8-20. Onder de titel ‘Boom.’ (‘boem’ in de betekenis van een groei-explosie) staat de Freistaat Saksen dit jaar stil bij 500 jaar industriegeschiedenis.

 

 

Aan bod komt een enorm scala aan menselijk vernuft. Van zilvermijnbouw, de eerste stoomlocomotief, weefmachines tot e-mobiliteit. De bezoeker krijgt inzicht in de technologische mijlpalen en de vele producten die daaruit voortvloeiden. Daarbij wordt ook de cultuurhistorische invalshoek belicht: welke invloed hadden of hebben deze ontwikkelingen op het dagelijks leven van mensen. De centrale Boom.-tentoonstelling is tot 31 december 2020 te bewonderen in het Audi-Bau te Zwickau. Naast deze hoofdtentoonstelling zijn er zes satelliet-expo’s bij originele productiecentra rond thema’s als auto’s, machines, spoorwegen, textiel, kolen en zilver. www.boom-sachsen.de 

Kontverwarmer
E-Bikes zijn nu ‘hot’, maar het idee van een fiets met een hulpmotor is allerminst nieuw. DKW in Zschopau, één van de merken binnen Auto Union, ontwikkelde met de Deense ontwerper Rasmussen in 1921 een fiets met een ‘babymotortje’ op de bagagedrager. De fiets dankte er de bijnaam ‘kontverwarmer’ aan. Het werd een succes en binnen twee jaar werden 210.000 exemplaren verkocht. Het is één van de vele innovaties uit Saksen in vijf eeuwen vernieuwingsdrift.
Saksen Boom 20 DKW fiets hulpmotor 

Naast de centrale Boom.-tentoonstelling in Zwickau zijn er zes thematentoonstellingen te bezoeken gedurende heel 2020: 

Autoboom
Expo in het Horch Museum Zwickau. Op deze plek begon ingenieur Horch begin 1900 met Audi. Na WOII werden in de Audi-fabrieken de Sachsenring Trabanten gemaakt. Saksen huisvest nog altijd moderne autofabrieken, ook in e-mobiliteit. Zo bouwt VW in Saksen momenteel de grootste fabriek in Europa voor elektrische auto’s.
Saksen Boom 20 Horch museum Zwickau 

Machineboom 
Industriemuseum Chemnitz (de stoommachine maakte een grote vlucht, Chemnitz werd vroeger wel het Duitse Manchester genoemd vanwege de vele machinebouwers). 

Spoorwegboom 
Expo in het Spoorwegmuseum Chemnitz. In 1838 werd voor de Leipzig-Dresdner Eisenbahn de eerste praktische werkende stoomlocomotief gebouwd in Duitsland. Hierna volgde een bloeitijd van de spoorwegen en in Saksen werd ook veel rollend materieel geproduceerd voor gebruik over de hele wereld. Het spoorwegmuseum in Chemnitz bezit één van de grootste collecties van Duitsland.
Saksen Boom 20 spoorwegmuseum Chemnitz 

Kolenboom 
Expo in het mijnbouwcomplex Oelsnitz. Kolen waren de levensader voor de industriële revolutie, het Erzgebirge leverde in Saksen de benodigde kolen. De expo toont de ontwikkelingen en de bezoeker kan ook afdalen met de mijntrein in de ondergrondse mijnschachten.
Saksen Boom 20 bergbaumuseum Oelnitz 

Zilverboom
Expo in het Silberbergwerk Freiberg. Al in de 12e eeuw werd het eerste zilver gevonden in het Erzgebirge. Door de eeuwen produceerden diverse mijnen een grote hoeveelheid edelmetaal, waardoor Saksen een bijzonder welvarend land werd. 

Textielboom 
Expo in de voormaling Weverij Pfau in Crimmitschau. Van het machinaal spinnen van garens tot het mechanisch weven van ingewikkelde patronen van stoffen voor kleding, maar ook huishoudtextiel en industriële toepassingen. 

Saksen een ontdekkingsreis dichtbij
Saksen, hoofdstad Dresden, mag zich verheugen op een stijgende belangstelling onder Nederlandse reizigers. Deze deelstaat ligt zo’n 500 kilometer van de Nederlandse grens. Meer reisinformatie op de Nederlandstalige site: www.saksen.info