Duitsland blijft populair bij Nederlandse toeristen

Bayerischer Wald uitzicht16-3-20. Op het moment light het toerisme in Europa behoorlijk op zijn gat. Dus ook bij onze Oosterburen. Vorig jaar echter tekende Duitsland voor de 10e keer een recordresultaat.

 

Het inkomend toerisme in Duitsland heeft in 2019 voor de tiende keer op rij een recordresultaat behaald: van januari tot en met december
registreerde het Statistisches Bundesamt (Nationaal Instituut voor Statistiek van Duitsland) 89,9 miljoen internationale overnachtingen in accommodaties met ten minste tien bedden. Dit komt overeen met een toename van 2,2 miljoen internationale overnachtingen ten opzichte van het voorgaande jaar; een stijging van 2,6 procent.
Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT (Deutsche Zentrale für Tourismus), licht toe: “Er zijn vijf trends die de balans van het Duitse inkomend toerisme in 2019 bepaalden: Europa, de belangrijkste bronregio voor Duitsland, is met 4,0 procent weer de groeiaanjager. Kwaliteitstoerisme is het centrale argument in het maatschappelijke discours over duurzaam toerisme. Duitsland behoudt zijn leidende concurrentiepositie als de nummer 1 zakenreisbestemming in Europa en wint verder aan marktaandeel als vakantiebestemming. Online maakt het concentratieproces vorderingen met een klein aantal spelers dat steeds meer stadia van de waardeketen vertegenwoordigt. De digitale transformatie heeft gevolgen voor de marketing.”
Darmstadt Unesco

Bronregio Europa als groeiaanjager
Bijna driekwart van de internationale overnachtingen in Duitsland kwam volgens het Statistisches Bundesamt in 2019 uit Europa. Groeiaanjagers onder de Europese bronmarkten zijn Nederland, Spanje, Zwitserland, Polen en Italië. Onder de overzeese bronregio's groeit het Amerikaanse continent met gemiddeld 2,6 procent. Alleen het aantal overnachtingen uit Azië ligt na meerdere topjaren met 2,2
procent lager dan het jaar ervoor.
De top drie bronmarkten voor Duitsland zijn opnieuw Nederland (+2,6 procent tot 11,7 miljoen overnachtingen), Zwitserland (+3,0 procent tot 7,1 miljoen overnachtingen) en de VS (+4,3 procent tot 7,0 miljoen overnachtingen).
Dresden rondvaartboten

Kwaliteitsaanbod voor aanhoudend succes
Vakantieland Duitsland onderscheidde zich ook in 2019 weer door de hoge kwaliteit van het toeristische aanbod. Dit werd bijvoorbeeld bevestigd door een derde plaats in de Travel and Tourism Competitiveness Index van het World Economic Forum en een zesde plaats in de SDG Sustainability Index.
Bayerischer Wald uitzicht

Sterke concurrentiepositie
Vergeleken met de Europese concurrentie blijft vakantieland Duitsland zijn sterke positie als doelmarkt voor Europeanen uitbreiden volgens de voorlopige resultaten van de World Travel Monitor door IPK International. Terwijl het totaalaantal buitenlandse reizen vanuit Europa 3 procent hoger ligt dan in het voorgaande jaar, is het aantal reizen vanuit Europa naar Duitsland 4 procent hoger.
Volgens IPK kan vakantieland Duitsland zijn positie als vakantiebestemming verder uitbouwen. Met een plus van 5 procent groeit dit segment veel sneller dan de markt als geheel (+4,0 procent).
Duitsland blijft veruit de belangrijkste zakenreisbestemming voor Europeanen. De stijging van 2 procent in dit segment is twee keer zo hoog als die van Europese concurrenten. De groei werd gedreven door promotionele zakenreizen die in 2019 met 5 procent zijn toegenomen.
Cochem Rijksburcht 19

Uitdagingen voor 2020
Begin 2020 zien we verdere uitdagingen voor het wereldwijde toerisme. Hierover zegt Petra Hedorfer: “We hebben nog steeds te maken met economisch moeilijke omstandigheden, een zwakkere groei in de eurozone, de Brexit-kwestie, openlijke handelsconflicten, het lopende klimaatdebat en nu ook de gevolgen van het coronavirus."