TUI tekent International Tourism Plastic Pledge

TUI Plastic Pledge 19 groep29-9-19. Samen met ruim 100 andere organisaties in de toerismesector tekende TUI de International Tourism Plastic Pledge om samen de plasticvervuiling aan te pakken.

  

Deze ondertekening onderstreept het belang dat de reisorganisatie hecht aan een gezamenlijke aanpak van de wereldwijde plasticvervuiling en sluit aan op de reeds bestaande initiatieven van TUI. Melvin Mak, Manager Sustainability in de Benelux tekende namens TUI Group de intentieverklaring. De International Tourism Plastic Pledge is een initiatief van MVO Nederland. Naast TUI ondertekenden ook organisaties als Landal Greenparks, Hostelling International, Better Places en ANWB Reizen de verklaring.
TUI Plastic Pledge 19 groep

Bundelen van krachten
Elk jaar belandt ruim acht miljoen ton plastic in de zee. Geschat wordt dat er in 2050 meer plastic dan vis in de zee zit. Ook de toerismesector draagt hier aan bij. Melvin Mak: “Plasticvervuiling is een grote uitdaging, zowel voor de aantrekkelijkheid van de bestemmingen als voor het milieu. Hoewel we bij TUI Group al forse plasticreducties hebben doorgevoerd, zijn we ervan overtuigd dat we door het bundelen van krachten sneller kunnen opschalen. Het is goed dat MVO Nederland zo veel bedrijven heeft weten te bewegen om de Tourism Plastic Pledge te ondertekenen.”

Plasticreductie-programma
TUI Group lanceerde in 2018 haar plasticreductie-programma waarmee de reisorganisatie wereldwijd de strijd tegen plasticafval aangaat. Sinds de start van het programma zijn al 140 miljoen wegwerpplastics verwijderd. In 2020 moeten dit er 250 miljoen zijn. Het programma beslaat diverse onderdelen van de reisorganisatie; op de vakantiebestemmingen, in de hotels, op de cruiseschepen en aan boord van de eigen vliegtuigen. Zo is het merendeel van de dekentjes die aan boord worden uitgedeeld niet meer in plastic verpakt maar voorzien van een papieren wikkel, werden in de eigen hotels al 112 miljoen plastic items zoals rietjes en ijslepels vervangen door houten exemplaren en zijn op de cruiseschepen de plastic wergwerpflacons met verzorgingsproducten vervangen door navulbare dispensers. Vaak kleine aanpassingen die samen een enorme impact hebben op het totaal aantal plastic items.

Reduce, reuse, replace en recycle
Speciaal voor de hotelpartners ontwikkelde TUI Group de Plastic Reduction Guidelines, een handleiding voor hotels met concrete voorbeelden hoe ze kunnen besparen op plastic. Rode draad in de handleiding vormen de vier R’s: reduce, reuse, replace en recycle. Alle onderdelen binnen een hotel komen aan bod: de receptie, de lobby, de kamers en het restaurant. De pdf van de handleiding is gratis te downloaden op de website van TUI. De reisorganisatie heeft er bewust voor gekozen het document openbaar te maken zodat elk hotel waar ook ter wereld er zijn voordeel mee kan doen. Het plasticprobleem gaat immers iedereen aan.

TUI juicht het initiatief van de Plastic Pledge dan ook van harte toe en roept de gehele reisbranche om deel te nemen. Meer informatie hierover is te vinden op www.tourismplasticpledge.com