Porsche met Cayman GT4 Rallye terug in rallysport

Porsche Cayman GT4 CS Rallye 19 lv19-1-19. Porsche is van plan zijn rentree te maken in de rallysport met een Cayman GT4 Clubsport Rallye. Het is de bedoeling de auto vanaf 2020 in te zetten.

 

 

Daarvoor zet het merk al concrete stappen: op dit moment wordt de 718 Cayman GT4 Clubsport ontwikkeld, die voldoet aan de FIA R-GT reglementen. Het enthousiaste onthaal van de Cayman GT4 Rallye Concept Car, die tijdens ADAC Rallye Deutschland in 2018 werd ingezet als nul-wagen met Romain Dumas aan het stuur, is voor Porsche een doorslaggevende reden geweest om terug te keren naar de rallysport. Nu volgt een nieuw optreden. De rally concept car komt voorafgaand aan de GP Ice Race in het Oostenrijkse Zell am See (19-20 januari) in actie tijdens het Porsche Winter Event. De Cayman wordt dan bestuurd door lokale held Richard Lietz. De Porsche fabrieksrijder staat momenteel derde in de GTE Pro-klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC).
Porsche Cayman GT4 CS Rallye 18 la Deutschland rally

De basis: nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport
In tegenstelling tot de concept car is de definitieve rallyuitvoering van de Cayman niet gebaseerd op de Cayman GT4 Clubsport die tot en met 2018 werd gebouwd, maar op de onlangs onthulde nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport. Deze nieuwe klantensportwagen is bestemd voor inzet in GT4-series en bij clubsport- en trackday-evenementen. Hij is uitgevoerd met een 3,8-liter ‘flat six’ met 313 kW/425 pk. Bij de ontwikkeling stonden prestaties, driveability en duurzaamheid voorop. Zo maakt de 718 Cayman GT4 Clubsport als eerste Porsche gebruik van carrosseriedelen van composietmateriaal met natuurlijke vezels.
Porsche Cayman GT4 CS Rallye 19 lv

Het enthousiasme waarmee fans, teams, rijders en organisatoren de Porsche Cayman GT4 Rally Concept Car bij de Rally van Duitsland in 2018 hebben onthaald, heeft ertoe geleid dat Porsche het ontwikkelingsprogramma is gestart. De relatief lage kosten zijn een belangrijk voordeel van de nieuwe R-GT-reglementen. Dit komt vooral doordat de gebruikte auto’s nauw verwant zijn aan seriemodellen.

Porsche en de rallysport: een rijke en succesvolle historie
Porsche heeft grote successen behaald in de rallysport. Het winnen van de Dakar Rally in 1986 met de 959 is daarbij een belangrijke mijlpaal. Ook de Porsche 953, die was gebaseerd op een vierwielaangedreven 911, was goed voor een Dakar-overwinning. En in de late jaren ’60 en vroege 70-er jaren behaalden Vic Elford en Björn Waldegaard met een 911 overwinningen in de legendarische Rallye van Monte Carlo. In het recente verleden hebben veel privateers 911 modellen ingezet in zowel nationale als internationale wedstrijden. Zo waren fabrieksrijders Timo Bernhard en Romain Dumas met privéprojecten actief in de rallysport

De FIA R-GT klasse
De FIA heeft de R-GT klasse in 2011 in het leven geroepen om klantenteams en privérijders de kans te geven om de uitdaging van de rallysport op kostenefficiënte wijze aan te kunnen gaan. In 2014 werden de reglementen ingrijpend aangepast. Deelnemers kunnen over de hele wereld aan rally’s deelnemen met R-GT gehomologeerde voertuigen. Hoogtepunten daarbij zijn de Rallye van Monte Carlo en de (asfalt)rally van Corsica.