Henk Vossen finisht met nieuwe Hyundai i20 Ralley Monte Carlo

29-1-24. Rallyrijder Henk Vossen heeft, ditmaal met navigator Willem Vissenberg, de zware openingsklassieker van het WK Rally voor de 13e keer tot een succesvol einde gebracht.
Henk_Vossen_-_Willem_Vissenberg-Monaco_240128-lzij.jpg

In zijn nieuwe Hyundai i20 Rally2 kende de enige Nederlandse deelnemende equipe vrijwel geen problemen en klasseerde zich uiteindelijk op de 5e plaats in de Masters categorie voor coureurs van boven de 50 jaar. “Een echte teamprestatie,” aldus Vossen aan de finish, “want zo’n rally vraagt om gedegen voorbereiding, een uitstekende technische crew en een navigator waar je op kunt vertrouwen.” De 92e Rallye Monte Carlo eindigde in een zwaarbevochten zege voor de Belg Thierry Neuville, net als Henk Vossen aan het stuur van een Hyundai. Hij bleef na vier dagen intense strijd Toyota-rijders Sébastien Ogier en Elfyn Evans voor.   
Henk_Vossen_-_Willem_Vissenberg-Monaco_240128-finish.jpg

Ondanks het gebrek aan sneeuw was het de gehele rally oppassen geblazen: “Het was verraderlijk, want er was veel ijsvorming en dat zorgde voor het beruchte ‘black ice’, stukken nat asfalt die bevriezen en die je in de glinstering van de zon of in het donker van je koplampen niet kunt onderscheiden van natte stukken weg. De grip op het ijs is vanzelfsprekend een stuk minder,” aldus Henk Vossen. Het Helichem Rally Team moest het op het laatste moment zonder ‘gravel crew’ doen; deze crew rijdt vlak voor de eerste deelnemers over de klassementsproeven en geven kritische plekken door aan hun team; vanwege persoonlijke omstandigheden moesten Lieke Bouman en Carina Berkhof verstek laten gaan. “Nu moesten we het doen met de informatie van Pirelli; dat kan wel, maar is natuurlijk minder toegesneden op de persoonlijke situatie en daardoor rij je toch voorzichtiger, want dat ijs doemt op de meest onverwachte plekken op,” weet Henk Vossen bij zijn 13e deelname aan de bekendste rally van het wereldkampioenschap.

De Rallye Monte Carlo was een vijf dagen durende uitputtingsslag voor mens en machine: “Met zeventien klassementsproeven met een gezamenlijke lengte van 325 km, 10.000 bochten en nog eens ruim 1.300 km aan verbindingsetappes vraagt deze rally veel van het hele team,” zegt een blije Willem Vissenberg aan de finish voor het Casino van Monaco. “Maar ik vond mijn eerste WRC-deelname geweldig en ben Henk dankbaar voor deze nieuwe ervaring en hoop nog vaak naast hem te mogen plaats nemen.” Met zijn 20 jaar was de navigator uit Sprundel de jongste deelnemer; Henk Vossen (78) was de oudste deelnemer en deze combinatie trok dan ook de nodige aandacht. “De samenwerking verliep uitstekend en dat smaakt naar meer,” aldus de Limburgse rallyrijder.
Henk_Vossen_-_Willem_Vissenberg-Monaco_240128-portretten.jpg

Zonder technische tegenslag hield het nieuwe rallywapen van Henk Vossen zich uitstekend. “Maar we hebben wel de gehele rally aan de afstelling van de Hyundai gewerkt – dat vraagt nog wel de nodige aandacht. Maar onze technische crew stond op elk moment van de dag klaar voor ons en wisselde zelfs op de laatste dag nog even vier schokdempers binnen 10 minuten! Zonder hun inzet en kennis kun je op dit niveau de rallysport niet bedrijven,” wist Henk Vossen bij de feestelijke finish in Monaco.

Het volgende evenement voor het Helichem Rally Team is de eveneens voor het WRC meetellende Rally van Kroatië in april; voor die tijd wil Henk Vossen nog uitgebreid gaan testen om de afstelling van zijn Hyundai i20 Rally2 verder te fine tunen. “Daar was nu de tijd niet voor, maar daar moeten we mee aan het werk om iets meer snelheid te kunnen ontwikkelen op de klassementsproeven.”