Kimi Raikkonen succesvol als teambaas van KRT in MXGP-klasse

20-8-23. KRT-teambaas Kimi Raikkonen is tegenwoordig te vinden bij het FIM Motocross Wereldkampioenschap.
Kimi-Raikkonen-Kawasaki-23-Kawasaki-man.jpg

We kregen onlangs de kans om met hem te praten. In het tweede jaar dat Kawasaki actief is in de MXGP-klasse, heeft het team al talloze podiumplaatsen behaald, waaronder vijf GP-overwinningen op rij voor teamleider Romain Febvre.

Kimi, heb je zelf motorcross gereden en hoe is het voor jou begonnen?
Als kind begon ik op dezelfde manier als veel kinderen vroeger met een Italjet mini-bike. Het was een 50cc-auto die me leerde over balans, machinehouding en gashendel. Ik veronderstel dat daar mijn liefde voor offroad en MX vandaan kwam. Ik heb als jongere niet zozeer op twee wielen gereden, maar later heb ik een aantal clubraces gereden op een KX250.
Ik heb altijd genoten van de uitdaging die MX-rijden je geeft en hoe fysiek het is. Het is zo'n geweldig gevoel en na het rijden heb je altijd het gevoel dat je jezelf echt hebt uitgedaagd - op een heel positieve manier.
Kimi-Raikkonen-Kawasaki-23-dochter.jpg
Mag je als Formule 1-coureur motorcrossen?
Soms ging ik in kleine clubraces rijden, maar het was gewoon voor de lol en ik heb hier thuis een kleine baan met de kinderen. Ik racete niet op een hoog niveau en ik voelde dat het deel uitmaakte van mijn fitnessprogramma. Ik weet niet wat een van mijn teams ervan vond, aangezien ik het ze nooit heb verteld.

Hoe ben je begonnen met het bouwen van het team?
In het begin natuurlijk met totaal andere mensen maar het was niet zoals ik wilde; het was te rommelig. Toen sprak ik Antti rond 2010; in feite had ik hem in eerste instantie bijna als rijder ingehuurd. Toen ik een half jaar later hoorde dat hij stopte, belde ik hem opnieuw om het team te komen leiden. Nu is de richting erg goed. We hebben altijd al terug willen komen naar Kawasaki; nu is het tweede jaar samen en we hebben een geweldige relatie met het Japanse volk en de hele Kawasaki-groep. Kawasaki pusht veel en het is geweldig om deel uit te maken van het team en de groep en hen te helpen de motor te ontwikkelen.
Kimi-Raikkonen-Kawasaki-23-crosser.jpg
Je zal blij zijn met het recente succes; vijf overwinningen op rij.
Natuurlijk is het leuk om te winnen en daar hebben we ons al vele jaren voor ingezet. Maar soms komen er resultaten, soms niet, en blessures maken deel uit van het hele bedrijf; we willen altijd winnen, maar het is een klein verschil tussen vijfde worden en winnen. Het is geweldig om te winnen en we nemen het als het komt, maar we weten hoe gemakkelijk het is om de andere kant op te gaan. Vorig jaar was lastig met Romain geblesseerd en het was natuurlijk ook het eerste jaar voor ons met Kawasaki. Romain rijdt goed en wint nu, en Mitch wordt sterker, dus hopelijk kunnen we binnenkort twee motoren vooraan krijgen.

Ben je tevreden over de ontwikkeling?
Ja; het zijn een paar drukke jaren geweest, vorig jaar eerst van fabrikant veranderd en daarna met de nieuwe fiets. Het was bijna alsof we dit jaar opnieuw vanaf nul begonnen met de nieuwe motor, maar we waren voorbereid en we hebben nu alles zoals we willen. Er zijn altijd dingen die nog meer kunnen worden verbeterd, maar het moet een proces zijn dat zinvol is. Je kunt dingen heel snel doen, maar het moet goed werken; het moet 100% zijn wat je wilt. En het werk houdt nooit op om de renners nog tevredener te maken.

Heb je zelf op de nieuwe KX450 gereden?
We hebben dit jaar een nieuwe baby, dus ik heb het druk gehad met familie en heb nog niet de kans gehad om zelf op de nieuwe fiets te rijden, maar hopelijk kan ik deze winter tijd vinden om weer te rijden. Ik heb zelfs een KX250 en een KX450.
Eerlijk gezegd was ik verbaasd hoe gemakkelijk en goed ze te rijden zijn. Mijn rijden is zeker naar een hoger niveau getild met de Kawasaki-motoren die ik heb.

Is de 450 goed voor jou of geef je de voorkeur aan de 250 voor dagelijks gebruik?
Ik train of rijd niet elke dag dus liever 250 op mijn eigen circuit in Finland. Misschien is de 450 voor mij beter geschikt voor een groter circuit en als ik meer tijd had om te rijden. Het is een serieuze fiets en je moet het op een serieuze manier benaderen.