Alfa Romeo viert 60 jaar Autodelta met nieuw logo op F1-bolides

4-3-23. Zondag 5 maart is het zestig jaar geleden dat Autodelta met Alfa Romeo ging samenwerken en Alfa Romeo viert deze mijlpaal met een nieuw logo op zijn C43 Formule 1-auto’s.
Alfa-Romeo-viert-60-jaar-Autodelta-eerste-Grand-Prix-2023-Bottas.jpg

Door Autodelta symbolisch terug te brengen in de Formule 1 – de top van de internationale autosport – brengt Alfa Romeo zonder twijfel het mooist denkbare eerbetoon aan zestig jaar samenwerking en racehistorie. Autodelta is immers al sinds 1963 de officiële raceafdeling van het merk en die leverde een heel belangrijke bijdrage aan de racesuccessen van Alfa Romeo. De racehistorie kenmerkt zich door onvergetelijke auto’s, gedenkwaardige overwinningen en geweldige coureurs.

Voor deze gelegenheid heeft Alfa Romeo een feestelijk Autodelta-logo ontworpen en dat prijkt op de toch al fantastisch mooi gedecoreerde Alfa Romeo C43 van het Alfa Romeo F1 Team. Het logo is te zien tijdens de eerste race van het Formule 1 World Championship 2023, de Grand Prix van Bahrein.

Het feestelijke Autodelta-logo is een creatie van Centro Stile Alfa Romeo. Het logo is een moderne interpretatie van de historische gloriedaden van de raceafdeling met een projectie richting de toekomst van het merk, om sportiviteit een nieuwe dimensie te geven.
Alfa-Romeo-viert-60-jaar-Autodelta-eerste-Grand-Prix-2023.jpg

Het Autodelta-logo is een stijlelement dat bewaard moet blijven. Daarom heeft Centro Stile de oorspronkelijke uitstraling en kleuren gehandhaafd. De nieuwe, feestelijke versie is licht gewijzigd ten opzichte van het origineel en de Italiaanse vlag drukt nu trots het Italiaanse karakter uit. De toevoeging van de datum van het jubileum accentueert de lange historie van Autodelta. Ondanks dat reeds vele jaren zijn verstreken, is dit symbool van sportiviteit nog altijd in het geheugen van autosportliefhebbers gegrift.

Twee jaar geleden bracht Alfa Romeo het Autodelta-logo weer terug in de schijnwerpers met het Giulia GTA-project. De Giulia GTA wordt gezien als Alfa Romeo’s ultieme model als het gaat om prestaties, stijl, techniek en rijplezier. Alfa Romeo presenteerde de auto in de historische Officine Autodelta, in het Centro Sperimentale Alfa Romeo, de experimentele ontwikkelingsafdeling waar in de jaren ’60 ook de Giulia Sprint GTA – een van de succesvolste auto’s uit de geschiedenis van Alfa Romeo – is ontwikkeld. Bij het ontwerp van de moderne Giulia GTA maakte Alfa Romeo gebruik van de technische kennis uit de Formule 1 die is opgedaan in de samenwerking met Sauber Engineering.

Cristiano Fiorio, Alfa Romeo F1 Manager: ‘De eerste race van een kampioenschap is altijd bijzonder. Alle teams beginnen met een schone lei aan een nieuwe episode van het kampioenschap. Dat Alfa Romeo dan met de C43 op symbolische wijze het Autodelta-logo weer op het circuit brengt, is een krachtig eerbetoon aan het bijzondere hoofdstuk in de geschiedenis van Alfa Romeo in de autosport. Iedereen staat op scherp en vanaf het moment dat de startlichten boven de startgrid in Bahrein aan gaan tot na de laatste bocht van de laatste Grand Prix van het seizoen zal Alfa Romeo alles geven om zijn ambitieuze doelen voor seizoen 2023 te realiseren.’

Autodelta: de legendarische raceafdeling van Alfa Romeo

Op 5 maart 1963 richtten Carlo Chiti en Lodovico Chizzola en zijn broer een klein bedrijf op in het plaatsje Feletto Umberto, in de omgeving van Udine (Italië). Om samen met Alfa Romeo te werken aan de ontwikkeling van de Giulia TZ, een compacte ‘gran turismo’ die was ontworpen door Zagato. De auto was voorzien van de techniek en de motor van de Alfa Romeo Giulia en opgebouwd rond een speciaal lichtgewicht buizenframe. Vandaar de letters TZ, die staan voor ‘tubolare’, wat ‘buizenframe’ betekent, en de naam van de ontwerper, Zagato. Deze Giulia TZ was het begin van een van de mooiste hoofdstukken in de geschiedenis van de internationale autosport. Het was de directe aanleiding dat Autodelta de officiële raceafdeling van Alfa Romeo werd. Alfa Romeo kocht Autodelta en gaf het de opdracht om de officiële terugkeer van Alfa Romeo in de autosport te managen nadat het merk zich in 1951 uit de Formule 1 had teruggetrokken. Dat jaar – het tweede seizoen van de Formule 1 – won Alfa Romeo de wereldtitel overigens al voor de tweede keer, met de Alfetta (Tipo 158/159).

Alfa Romeo besloot in 1963 om een raceorganisatie op te richten die volledig los stond van de autofabriek. Daardoor kon die raceafdeling, Autodelta dus, snel en onafhankelijk technische en sportieve beslissingen nemen. Tot algemeen directeur van de nieuwe organisatie benoemde Alfa Romeo de charismatische ingenieur Carlo Chiti. Hij vestigde Autodelta in enkele anonieme pakhuizen in Settimo Milanese, in de omgeving van Arese (Italië). Hier ontwikkelde Autodelta de beroemdste raceauto’s van Alfa Romeo, zoals de legendarische Giulia Sprint GTA uit 1965. Die auto won niet alleen drie keer achter elkaar het Europese merkenkampioenschap, maar ook tientallen nationale kampioenschappen en honderden races overal ter wereld. Leuk weetje: de Alfa Romeo Giulia Sprint GTA was de eerste toerwagen die binnen 10 minuten een ronde op de oude Nürburgring – de Nordschleife – aflegde.

In 1967 besloot Alfa Romeo de grote stap te wagen naar zogenoemde prototype-klasse – destijds de belangrijkste internationale autosportklasse – met de 33/2. Deze raceauto met tweelitermotor pakte al meteen bij zijn debuut de winst in een race in het Belgische Fléron. Het jaar daarop wonnen de prototypes van Autodelta hun klasse in de 24-uursrace van Daytona, de 1000 kilometer van de Nürburgring, de 500 kilometer van Imola én de 24-uursrace van Le Mans. De 33TT12 van 1975 (waarschijnlijk het succesvolste jaar voor Autodelta) was ook een bijzondere raceauto. Met dit model won Autodelta voor Alfa Romeo het wereldkampioenschap bij de merken en twee jaar later herhaalde het dit kunststuk met de 33SC12. Daarna nam Autodelta het management van álle autosportactiviteiten van Alfa Romeo over – van de Trofèo Alfasud tot en met de Formule 1. In 1984 verliet Carlo Chiti Autodelta en het jaar daarop stopte Alfa Romeo met Autodelta. Maar het mag niet worden vergeten dat Autodelta een geweldige kweekvijver was voor veel Italiaanse coureurs, zoals Andrea de Adamich, Arturo Merzario, Andrea de Cesaris, Bruno Giacomelli, Giorgio Francia. Het was  ook de kweekvijver van heel veel buitenlandse topcoureurs, zoals de Nederlandse toerwagencoureur Toine Hezemans, die in 1970 en 1971 het Europese Toerwagenkampioenschap (ETCC) won, en Formule 1-coureurs als Jochen Rindt, Jacky Ickx, Jean-Pierre Jarier en Mario Andretti.