DS TECHEETAH maakt debuut met nieuwe aandrijflijn in Rome

DS E Tense FE21 FORMULA E 218-4-21. DS Automobiles en zijn partner TECHEETAH presenteren tijdens de komende E-Prix van Rome, op 10 en 11 april, de nieuwe DS E-TENSE FE21.

 

 

De nieuwe Formula E-auto neemt de fakkel over van de DS E-TENSE FE20 – de kampioensauto van afgelopen Formula E-seizoen. DS Automobiles en partner TECHEETAH lanceren de DS E-TENSE FE21 tijdens de tweede E-Prix van seizoen 2021 van het ABB FIA Formula E World Championship. Die vindt plaats in de Italiaanse hoofdstad Rome op 10 en 11 april aanstaande.
DS E Tense FE21 FORMULA E 21
De aandrijflijn van de DS E-TENSE FE21 is voor het raceteam DS TECHEETAH ontwikkeld door DS Performance, de raceafdeling van DS Automobiles. Met de aandrijflijn – voorzien van de nieuwste elektrische technologie en componenten – is de DS E-TENSE FE21 technologisch opnieuw een grote stap voorwaarts in de Formula E. De elektromotor, de transmissie en de inverter in de nieuwe aandrijflijn zijn ingrijpend verbeterd, zodat de DS E-TENSE FE21 nóg beter zal presteren dan zijn voorganger. Ingenieurs van oliemaatschappij Total droegen bij aan de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn en hebben in nauwe samenwerking met hun collega’s van DS Performance de specifieke, innovatieve smeer- en koelmiddelen verder verfijnd.
De nieuwe aandrijflijn is het technologische visitekaartje van DS Automobiles en is gehomologeerd voor de komende twee jaar. In deze periode wil het DS TECHEETAH-team voor de derde keer ‘de dubbel’ – de wereldtitel in de Formula E bij zowel de teams als coureurs – veroveren.

Xavier Mestelan Pinon, DS Performance Director: “De E-Prix in Rome is niet alleen een heel belangrijke race in het Formula E-kampioenschap, het markeert ook een belangrijke gebeurtenis voor DS Automobiles. Voor deze E-Prix lanceren we onze nieuwe aandrijflijn, die we conform de reglementen blijven gebruiken tot het einde van het volgende seizoen. De aandrijflijn is compleet nieuw ontworpen en we verwachten dat hij beduidend beter presteert. Natuurlijk moet de aandrijflijn zich nog wel onder raceomstandigheden bewijzen, maar ons team heeft daar het grootste vertrouwen in. De DS E-TENSE FE21 speelt een essentiële rol bij het veroveren van de derde dubbele wereldtitel Formula E – zowel bij de coureurs als de teams. Op persoonlijk vlak is de race in Rome ook voor mij een mijlpaal, want daar treed ik af als DS Performance Director en draag ik het stokje over aan mijn opvolger, Thomas Chevaucher. Ik wens hem veel geluk en dank hem hartelijk voor wat we samen allemaal hebben bereikt in de afgelopen jaren. Ik vertrouw erop dat hij het team naar nieuwe successen zal leiden. Ik neem gelijk ook de gelegenheid om al ‘mijn’ teamleden welgemeend ‘dankjewel en tot ziens’ te zeggen. We hebben zó veel bijzondere momenten met elkaar gedeeld. Het doet me heel veel dat ik afscheid neem van deze talentvolle mensen… ze zijn bijna familie. Ik blijf ze volgen bij hun activiteiten en prestaties. Dat zal niet zo moeilijk zijn, want ik weet zeker dat het team nog vaak op de bovenste treden van het podium zal staan!”

Technische specificaties van de DS E-TENSE FE21:
Type: eenzitter
Lengte x breedte x hoogte: 5,16 x 1,77 x 1,05 m
Wielbasis: 3,10 m
Gewicht: 903 kg (minimumgewicht inclusief coureur)
Batterijen: capaciteit 52 kWh, gewicht 385 kg
Elektromotor: gekoppeld aan de achterwielen
Maximumvermogen: 250 kW (338 pk)
Vermogen teruggewonnen energie: 250 kW
Voeding: 900 V
Remmen: geventileerde schijven van koolstofvezel, remtangen met vier zuigers, achterremmen ‘brake by wire’
Topsnelheid: 230 km/uur (geoptimaliseerd voor stratencircuits)
Acceleratie 0-100 km/uur: 2,8 s
Banden: Michelin Pilot Sport EV Season 7, voor 245 x 40 R18, achter 305 x 40 R18