DS minstens tot 2026 in de Formula-E

DS Formula E 3 GEN3 21 flyer14-2-21. DS Automobiles blijft tot minstens 2026* actief in het 100 % elektrische FIA Formula E-kampioenschap, dat bevestigt de Franse autoconstructeur.

 

Met de kampioenstitels in zowel het teams- als het rijdersklassement in de seizoenen 2018-2019 en 2019-2020 en een recordaantal overwinningen en pole positions vormt DS Automobiles dankzij de inspanningen van Jean-Éric Vergne, António Félix da Costa en DS TECHEETAH de maatstaf in de Formula E. Dat succes smaakt naar meer. Voor de seizoenen 2022 tot en met 2026 ontwikkelt het team DS TECHEETAH daarom een nieuwe generatie (Gen3) elektrische raceauto.
DS E TENSE FE20 I9 rv

Lichtere en snellere auto’s
De nieuwe elektrische singleseater van de derde generatie – met het label ‘Gen3’ – die vanaf seizoen 2022-2023 wordt ingezet, wordt aanzienlijk lichter en krachtiger. Nieuwe ontwikkelingen verhogen het systeemvermogen van de aandrijflijn met 40 % tot 350 kW (476 pk) in de kwalificatie- en 300 kW (408 pk) in de raceconfiguratie. Op beide assen wordt een energieterugwinningssysteem toegepast. Dit systeem kan maximaal 600 kW bereiken, vergeleken met de huidige 250 kW. Elke autofabrikant in de Formula E mag zijn eigen krachtbron en bijbehorende software ontwikkelen. Met ingang van 2021 is het Formula E-kampioenschap voor het eerst een officieel FIA World Championship.

Xavier Mestelan Pinon, DS Performance Director: “Bij DS Automobiles is er een zeer sterke link tussen de ontwikkelingen in de Formula E en elektrificatie. We hebben bij het ontwikkelen van de eerste generatie Formula E-auto veel geleerd. Uiteindelijk hebben we ook succes geboekt, aangezien we alle titels hebben veroverd sinds de introductie van de Gen2. Met de nieuwe auto neemt de Formula E weer een belangrijke stap voor wat betreft performance en ontstaat ook de mogelijkheid van supersnelle oplaadsessies.”

Béatrice Foucher, CEO van DS Automobiles: “Elektrificatie vormt de kern van de wereldwijde strategie van DS Automobiles. We waren de eerste premium autofabrikant die aan het Formula E-kampioenschap deelnam en ons merk heeft aanzienlijk geprofiteerd van het werk en de successen van DS Performance, zowel wat betreft ontwikkeling als merkbekendheid. Dat DS Automobiles nu de multi-energy autoproducent met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in Europa is, is ook te danken aan de expertise die is opgedaan in de Formula E. Het verlengen van ons engagement tot en met 2026 zal nieuwe kansen bieden om ons ontwikkelingswerk voort te zetten!”

Jamie Reigle, Chief Executive Officer van Formula E: “DS Automobiles was een van de eerste fabrikanten die zich bij de Formula E aansloot toen teams begonnen met de ontwikkeling van de aandrijflijnen van hun raceauto’s. Het is inspirerend om te zien hoeveel elektrische voertuigen voor op straat ze sindsdien hebben geïntroduceerd. Ik ben blij dat het kampioensteam van de Formula E een plaats op de grid heeft veroverd voor seizoen 9, omdat het de positie van de Formula E als een technologisch testterrein en marketingplatform voor 's werelds toonaangevende autofabrikanten bevestigt. We kijken ernaar uit om met DS Automobiles nieuwe wegen in te slaan tijdens de volgende fase van het ABB FIA Formula E World Championship.”
DS Formula E 3 GEN3 21 flyer

Diverse geëlektrificeerde modellen
DS Automobiles biedt diverse geëlektrificeerde modellen aan. Behalve de volledig elektrische DS 3 CROSSBACK E-TENSE levert het Franse automerk ook diverse plug-inhybrides: de DS 4 E-TENSE 225, de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 225, de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4x4 300, de DS 9 E-TENSE 225 en de DS 9 E-TENSE 4x4 360.

DS Automobiles en partner TECHEETAH bereiden zich momenteel voor op de eerste races van seizoen 7, die op 26 en 27 februari in Diriyah (Saoedi-Arabië) plaatsvinden. Dat zijn de eerste nachtraces in de geschiedenis van de Formula E. Regerend kampioen António Félix da Costa en de enige tweevoudig Formula E-kampioen Jean-Eric Vergne nemen plaats in de twee DS E-TENSE FE20 racers, op jacht naar meer succes.
*De aanmelding van DS Automobiles voor het kampioenschap wacht op validatie door de FIA.