Jaguar I-TYPE 3 nieuwe snellere Formule E-racer

Jaguar I TYPE3 18 bovenFilm 3022-9-18. Met een nieuwe bolide wil Panasonic Jaguar Racing in seizoen 2018-2019 voor betere resultaten gaan in het WK voor elektrische formulewagens.

 

 

Panasonic Jaguar Racing presenteerde vandaag in het Design Museum in Londen de gloednieuwe Jaguar I-TYPE 3 Formule E-racer. De volledig elektrische racer komt in actie tijdens het nieuwe seizoen van het ABB FIA Formula E Championship. De Braziliaan Nelson Piquet Jr en de Nieuw-Zeelander Mitch Evans zijn ook komend seizoen de vaste rijders. De Nederlander Ho-Pin Tung is als vanouds de reservecoureur.
Jaguar I TYPE3 18 neus

Mede dankzij de inspanningen van Piquet Jr en Evans beleefde het Britse Panasonic Jaguar Racing in 2017-2018 zijn beste seizoen ooit. Het aantal punten was ten opzichte van seizoen drie meer dan vier keer zo groot. De competitie belooft komend seizoen nog spannender te worden met de komst van het elfde team tijdens de openingsrace in Ad Diriyah (Saudi Arabië) op 15 december. Jaguar wil komend seizoen een van de leidende teams zijn, met regelmatige podiumfinishes.
Jaguar I TYPE3 18 lzij

Panasonic Jaguar Racing introduceert voor het nieuwe seizoen de Jaguar I-TYPE 3: een racer die ten opzichte van de I-TYPE 2 op diverse fronten is verbeterd. De aandrijflijn is volledig in eigen huis ontwikkeld, waarmee het team zijn missie ‘Race to Innovate’ verder vormgeeft. Zaken als de Motor Generator Unit (MGU), siliconen carbide module omvormer, transmissie, wielophanging, Motor Control Unit (MCU), nieuwe regelsoftware voor de aandrijflijn en het koelsysteem zijn allemaal op maat ontwikkeld. De geavanceerde MGU haalt meer dan 30.000 toeren per minuut: meer dan het dubbele toerental ten opzichte van een hedendaagse Formule 1-auto. Daarmee sprint de Jaguar I-TYPE 3 in slechts 2,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur.
Jaguar I TYPE3 18 lv

De nieuwe aandrijflijn is qua gewicht vergelijkbaar met die van de I-TYPE 2, maar is wel 25 procent efficiënter. Het piekvermogen bedraagt tot wel 250 kW (335 pk). De Jaguar I-TYPE 3 is voorzien van meer dan achthonderd nieuwe onderdelen in vergelijking met de I-TYPE 2. In de afgelopen twee seizoenen heeft Panasonic Jaguar Racing meer dan duizend nieuwe onderdelen geïnstalleerd, wat een bewijs is van het aanhoudende ontwikkelingsprogramma om het team competitiever te maken.

Verbeterde batterijtechnologie stelt Jaguar – evenals de andere teams in de ABB FIA Formula E – in staat om de verplichte autowissel halverwege de race te laten vervallen. Verder mogen de teams tijdens het komende Formula E-seizoen een attack-modus gebruiken, waarbij coureurs voor een korte periode met een extra hoog vermogen van 225 kW kunnen rijden. Dit kan alleen in speciaal gemarkeerde zones. Bij activatie van de attack -modus verandert de kleur van de LED Halo op de auto (een nieuwe veiligheidsvoorziening van de FIA), zodat fans en toeschouwers kunnen zien wie met extra vermogen rijdt.
Jaguar I TYPE3 18 kalender

James Barclay, Team Director Panasonic Jaguar Racing, zegt: “Panasonic Jaguar Racing have made great progress during our short time in Formula E. We expect that the introduction of the new Generation 2 Formula E racecar and revised sporting regulations will result in a very close season of racing. It effectively means that all teams started from the same point and at the same time. We believe we are the first team to develop our powertrain entirely in-house, this gives us ultimate control in terms of design and development and hope this will put us at a competitive advantage. The technology is moving at an incredibly fast rate, and the new Generation 2 car will be an important test bed to help develop and drive performance of our future battery electric vehicles. It’s fantastic to have Nelson and Mitch on board again and ensure consistency in our driver line-up. The combined knowledge, experience and speed of both drivers will help us achieve our goal to be in the points in every race and fighting for podiums.”
Jaguar I TYPE3 18 boven

Nelson Piquet Jr, de Panasonic Jaguar Racing-coureur met startnummer 3, zegt: “Having been in the championship since day one I’ve developed as a driver with the technology and evolution of the Formula, and it’s amazing to see how fast things have changed. The Jaguar I-TYPE 3 is a new animal, with its own challenges and intricacies. The new chassis is larger and faster than our previous racecars so it will be very interesting to see how that impacts racing around the tight street circuits.”

Mitch Evans, de Panasonic Jaguar Racing-coureur met startnummer 20, zegt: “Last season was our best to date and I scored some personal records including our first podium in Hong Kong and pole position in Zurich. The team have worked really hard in to make sure the Jaguar I-TYPE 3 will be competitive. We want to be fighting at the front of the grid in every race. We showed signs of this last season and have higher expectations for Season 5.”
Jaguar I TYPE3 18 ra

Seizoen vijf is het volgende hoofdstuk in het elektrificatieproces van Jaguar Racing, terwijl op de achtergrond de voorbereidingen voor de start van het Jaguar I-PACE eTROPHY Championship van later dit jaar nog in volle gang zijn. Het Jaguar I-PACE eTROPHY Championship is ’s werelds eerste internationale raceklasse voor een elektrisch productiemodel. Maximaal twintig identieke exemplaren racen voorafgaand aan de ABB FIA Formula E-race op hetzelfde circuit in diverse wereldsteden. Na de training en kwalificatie volgt de race van 25 minuten plus een ronde.