Tim en Tom Coronel knallen door naar 6e plek in hun klasse

9-1-24. In de juiste flow schuiven Tim en Tom steeds verder naar voren. De vierde dag sluiten zij af op een keurige 25e plaats algemeen en 6e in hun klasse; T1.2 Prototype Terreinwagens 4x2.
https://www.youtube.com/watch?v=fas47cftylk
Coronel_Dakar-24-dag4-neus.jpg

Tijdens de vierde etappe van de Dakar Rally vonden Tim en Tom Coronel het juiste ritme. Ze schuiven beetje bij beetje op in het klassement en krijgen steeds minder last van stof. De navigatie van Tom was vandaag scherp en dat zorgde voor veel vertrouwen in de Century CR6. De broers zijn zeer tevreden na deze hele snelle etappe.

Tim was erg blij met het navigeren van Tom: “Het was een mooie dag, maar wat ik het meest knappe vond vandaag was het navigeren. Op die vlaktes was Tom precies op tijd met de juiste richting op het juiste moment. Dat voelde heel erg fijn en dat geeft ook vertrouwen. Dan kun je wat meer de vaart erin houden. Dus dat was wel lekker.”
Coronel_Dakar-24-dag4-vier.jpg

De proef was erg mooi, met in het begin snelle stukken. “Daar hadden we nog wel wat last van stof van andere auto’s, maar we hebben er weer een paar ingehaald. We gaan nu steeds verder naar voren en komen meer op de plek waar we horen te rijden, dan heb je er steeds minder last van. Op die snelle vlakke stukken moesten we echt blind om het roadbook rijden en dat was echt heel gaaf om te navigeren.”
Coronel_Dakar-24-dag4-lzij.jpg

Aan het einde van de proef zat nog een duinenpartij waar de samenwerking tussen Tim en Tom erg goed was. “Daar moet je op cap rijden,” legt Tom uit. “In het roadbook staat de richting, je cap, en hoelang je die moet aanhouden. Wanneer je dan het waypoint hebt dan wisselt de cap en daar moet je dus goed op reageren. We hebben twee keer heel even moeten kijken, maar we hebben het gewoon goed gedaan. In die duinen reed Tim ook heel snel, lekker tempo erin.”
Coronel-Dakar-2024-teamlogo.jpg

Morgen staat de vijfde etappe op het programma en deze gaat van Al Hofuf naar Shubaytah. Het lijkt op papier een makkelijke etappe, met slechts 118 kilometer op snelheid, maar dat is het zeker niet. Er zit een lange verbinding tot de start en daarna duiken de deelnemers het zand in van het Empty Quarter.