Toyota GAZOO Racing wil ook jubileumrace op Le Mans winnen

9-6-23. Toyota GAZOO Racing wil tijdens de komende 24 uur van Le Mans een nieuwe bladzijde met successen toevoegen aan de geschiedenisboeken.
Toyota-GAZOO-Racing-maakt-zich-op-voor-historisch-jubileum-op-Le-Mans-23-start.jpg

Een recordaantal Hypercars gaat voor uitverkochte tribunes met elkaar de strijd aan tijdens de honderdjarige editie van 's werelds beroemdste uithoudingsrace op 10 en 11 juni. 

Sinds 2018 boekte Toyota GAZOO Racing vijf opeenvolgende overwinningen op Le Mans. Die succesvolle reeks wil het raceteam voortzetten in een sterk deelnemersveld van 62 auto's, waaronder zestien Hypercars van andere legendarische merken zoals Cadillac, Ferrari, Peugeot en Porsche. Van die fabrikanten slaagden slechts twee erin om zes opeenvolgende edities van Le Mans te winnen: Ferrari tussen 1960 en 1965, Porsche won van 1981 tot 1987.  

Winst
Toyota GAZOO Racing is uitstekend begonnen aan het FIA Endurance Championship 2023: drie overwinningen in de eerste drie races. Onlangs scoorde het team een eerste en tweede plaats in de 6-uursrace op Spa-Francorchamps. De zege ging naar de GR010 HYBRID met startnummer 7 en coureurs Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López achter het stuur. 
Toyota-GAZOO-Racing-maakt-zich-op-voor-historisch-jubileum-op-Le-Mans-23-nacht.jpg

Jubileum
Vorig jaar werd de 24 uur van Le Mans gewonnen door de Toyota GR010 HYBRID met startnummer 8 en coureurs Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa achter het stuur. Tijdens de race op Spa-Francorchamps pakten ze, ondanks een start van achteraf op de grid, een knappe tweede positie. 

Perfect voorbereid
Het team lijkt dus perfect voorbereid in de aanloop naar de jubileumeditie op Le Mans – het evenement begon namelijk in 1923 – waar 300.000 fans worden verwacht. De GR010 met startnummer 8 verschijnt aan de start van de honderdjarige editie als leider in het wereldkampioenschap. Aangezien op Le Mans dubbele punten kunnen worden verdiend, kan het team een grote stap zetten richting een vijfde wereldtitel op rij. 

Hybride
Dit jaar markeert de 25ste keer dat Toyota aan Le Mans deelneemt sinds het debuut van de Japanse autofabrikant in 1985. Voor de twaalfde keer zet Toyota een raceauto in met een hybride krachtbron. Hiermee benadrukt Toyota zijn toewijding aan het verbeteren van de deze technologieën via de autosport, die we later ook terugvinden in hybride personenauto's. 

Verbeteringen
Sinds zijn debuut op Le Mans is de GR010 HYBRID raceauto de afgelopen twee jaar verder verbeterd. De krachtige Racing Hybrid-aandrijflijn – een 520 kW (707 pk) 3,5-liter benzinemotor en een 200 kW (272 pk) elektromotor – is lichter en betrouwbaarder gemaakt. Ook is de 2023-versie van de GR010 HYBRID aangepast voor betere rijeigenschappen en aerodynamische consistentie en wordt de auto aangedreven door 100 procent hernieuwbare biobrandstof. Zo benut Toyota waardevolle kennis die het team heeft opgedaan in ruim tien jaar racen met hybride aandrijflijnen op Le Mans. 

Raceweekend
Na twee vrije trainingen op woensdag rijden de coureurs de kwalificatie, waarin alleen de acht snelste auto’s van hun raceklasse doorgaan naar de 30 minuten durende Hyperpole shoot-out. Die vindt plaats op donderdagavond, na opnieuw twee vrije trainingen. Vrijdag worden de auto’s geprepareerd, zodat ze op zaterdagmiddag om 16.00 uur (plaatselijke tijd) van start kunnen gaan tijdens de 91ste editie van de 24 uur van Le Mans.