Alpine in voorbereiding op Pikes Peak International Hill Climb

8-3-23. Alpine verschijnt aan de start met speciaal geprepareerde A110 GT4 Evo, bestuurd door Raphaël Astier: winnaar FIA R-GT Cup 2022 met Alpine A110 Rally.
Alpine-Pikes-Peak-23-teaser.jpg

De legendarische Pikes Peak International Hill Climb is een van de langstlopende autocompetities in de Verenigde Staten. Dit motorsport-monument, dat sinds 1916 in de Rocky Mountains wordt gehouden, heeft de afgelopen eeuw veel veranderingen ondergaan, maar blijft een van de meest uitdagende evenementen ter wereld.

Liefkozend bekend als "de race naar de wolken", heeft deze heuvelklim een ​​parcours van 19,93 km met 156 bochten, beginnend op een hoogte van 2.865 meter en eindigend op ongeveer 1.440 meter hoger. De machines, lichamen en zenuwen worden op de proef gesteld. De wisselende luchtdruk heeft tijdens de klim een ​​grote invloed op het motorvermogen, terwijl de coureurs vaak te maken hebben met een bijzonder stoffige weg, wisselende weersomstandigheden, wisselende standen van de zon, blinde bochten en de altijd aanwezige dreiging van het ravijn!

Altijd klaar om de zwaarste uitdagingen aan te gaan, zullen de teams van Alpine en Signatech op zondag 25 juni Pikes Peak aangaan met een Alpine A110 GT4 Evo. De auto heeft uitgebreid ontwikkelingswerk ondergaan om de subtiliteiten van deze iconische klim onder de knie te krijgen en heeft imposante aerodynamische appendages om hem aan de grond te houden.

In samenwerking met het ontwerpbureau van Alpine hebben ingenieurs en technici van Signatech zich gericht op de aerodynamica en de motor om de genoemde uitdagingen het hoofd te bieden. Om de banden met de straatauto te onderstrepen en tegelijkertijd alle inherente kwaliteiten van het chassis van de A110 op Amerikaanse bodem te demonstreren, heeft het merk met de A-pijl er ook voor gekozen om deel te nemen aan de categorie Time Attack 1. Als zodanig zal de Alpine A110 GT4 Evo in tweewielaangedreven modus blijven in een veld waar hij zal worden naast meer atypische prototypes met verschillende filosofieën, zoals die welke zijn ingeschreven in de categorie Unlimited.

Alpine zal vertrouwen op de ervaring van Raphaël Astier in zijn eerste verschijning op Pikes Peak. Winnaar van de FIA ​​R-GT Cup 2022 met de Alpine A110 Rally, de Fransman heeft vier eerdere Pikes Peak-starts op zijn naam staan. Bij zijn derde deelname vestigde hij het record voor zijn klasse - al in Time Attack 1 - door de klim te voltooien in 9:23.721s. Op basis van deze veelbelovende inwijdingscursus begint Raphaël Astier nu aan deze nieuwe reis, die Alpine, zoals altijd, met nederigheid en een onstuitbare leergierigheid benadert in het aangezicht van de acht andere prestigieuze merken waarmee het in Time Attack zal worden geconfronteerd .

Tot ziens in de komende weken om meer te weten te komen over de Amerikaanse droom van onze groep racers, die volledig aansluit bij de genen van het merk!

Raphaël Astier:  Pikes Peak is een legendarische race waar ik altijd van heb gedroomd, en ik ben verheugd om daar voor de vijfde keer in mijn carrière terug te keren. Het is een eer om deel uit te maken van dit avontuur dat is geïnitieerd door Alpine en Signatech na twee jaar competitie met de Alpine A110 Rally. Ik ben buitengewoon trots dat ik de coureur ben die voor dit programma is gekozen en ik kijk ernaar uit om al mijn ervaring en kennis in te zetten voor de allereerste Pikes Peak-deelname van het merk. Hoewel het winnen van het algemeen klassement niet het doel is, ben ik ervan overtuigd dat onze A110 GT4 Evo goed zal presteren in zijn klasse en ik kan niet wachten om te zien wat we kunnen bereiken in deze eerste poging!”

Philippe Sinault, algemeen directeur van Signatech: Pikes Peak is een van de belangrijkste evenementen in de autosport. We stonden allemaal versteld van de iconische beelden van deze beklimming, en deze droom vond natuurlijk zijn weg naar onze teams na het bekijken van een documentaire over Pikes Peak tijdens een slapeloze nacht terwijl we aan het testen waren in Spanje. Wij zijn racers en deze uitdaging is buitengewoon aantrekkelijk. We weten maar al te goed dat dit een heel andere, specifieke oefening is op een hoogst atypisch parcours, ergens tussen een heuvelklim en een klassementsproef in. Maar dit maakt de sportieve en technische uitdaging alleen maar motiverender. Bovenal willen we de Alpine-naam op dit evenement plakken, en deze allereerste deelname zal ons laten zien waar we staan ​​in vergelijking met de felle concurrentie in onze categorie. Hoewel we niet mikken op de eindzege, we weten dat we kunnen rekenen op de veelzijdige en krachtige A110 GT4 Evo, aangepast aan de specifieke kenmerken van het evenement. We hebben ook het geluk dat we de steun hebben van onze jarenlange partners Michelin en Raphaël Astier, een van onze beste ambassadeurs, die een schat aan ervaring heeft om bij te dragen aan dit project. We zijn verheugd dat hij ermee heeft ingestemd om met ons mee te gaan om het avontuur voort te zetten na zijn internationale titel met Alpine. Deze toewijding stelt ons ook in staat om de positie van Alpine te consolideren als een merk met een enorme voetafdruk in de autosport, waaronder de drie Formule 1 Grands Prix en de 1.000 Miles of Sebring in de Verenigde Staten.” die een schat aan ervaring heeft om bij te dragen aan dit project. We zijn verheugd dat hij ermee heeft ingestemd om met ons mee te gaan om het avontuur voort te zetten na zijn internationale titel met Alpine. Deze toewijding stelt ons ook in staat om de positie van Alpine te consolideren als een merk met een enorme voetafdruk in de autosport, waaronder de drie Formule 1 Grands Prix en de 1.000 Miles of Sebring in de Verenigde Staten.” die een schat aan ervaring heeft om bij te dragen aan dit project. We zijn verheugd dat hij ermee heeft ingestemd om met ons mee te gaan om het avontuur voort te zetten na zijn internationale titel met Alpine. Deze toewijding stelt ons ook in staat om de positie van Alpine te consolideren als een merk met een enorme voetafdruk in de autosport, waaronder de drie Formule 1 Grands Prix en de 1.000 Miles of Sebring in de Verenigde Staten.”