Peugeot stelt vizier op 4e overwinning in 24 Uur van Le Mans

10-6-24.Na de jubileumeditie van vorig jaar ter gelegenheid van 100 jaar Le Mans, die een recordaantal van 325.000 bezoekers trok, is de komende editie van de 24 Uur van Le Mans opnieuw zeer populair. Tickets waren al in november 2023 uitverkocht.
Peugeot-24-24-Uur-van-Le-Mans-Team-Peugeot-TotalEnergies.jpg

Dat de 24 Uur van Le Mans al zo snel was uitverkocht, is ook niet zo gek. Dit jaar doen maar liefst 23 auto’s van negen verschillende fabrikanten mee in de Hypercar-klasse. Raceliefhebbers kunnen bijzonder veel actie verwachten op Circuit de la Sarthe, de officiële naam van het circuit waar ’s werelds bekendste langeafstandsrace wordt verreden. Dit is tevens het langste (13,626 km) en snelste (gemiddelde snelheid boven 240 km/u) circuit op de kalender van het FIA World Endurance Championship (WEC).

“Le Mans zit ingebakken in het DNA van PEUGEOT. De herinneringen en emoties die bij dit iconische evenement horen, strekken zich uit over meerdere generaties”, zegt Jean-Marc Finot, Senior VP Stellantis Motorsport. “Het enthousiasme dat we zagen in Le Mans in 2023 toonde aan hoe sterk de fans zich verbonden voelen met PEUGEOT. En we zijn er dit jaar weer. En vastberadener dan ooit. Bovendien is de 2024-editie nu al historisch als het gaat om de grootte en de kwaliteit van het deelnemersveld. Het is iets unieks in de geschiedenis van de racerij en PEUGEOT is ongelooflijk trots om hier deel van uit te maken!”

Team Peugeot TotalEnergies heeft twee 2024-versies van de PEUGEOT 9X8 ingeschreven voor de race. Het is de bedoeling om de betrouwbaarheid en de verbeterde prestaties van deze radicaal gewijzigde Hypercar te demonstreren. De racebolide die in slechts tien maanden is ontwikkeld, maakte zijn competitieve debuut tijdens de 6 Uur van Imola begin april.
Peugeot-24-24-Uur-van-Le-Mans-Team-Peugeot-TotalEnergies-nacht.jpg

“We zijn erg blij dat we de auto gereed hadden voor Imola”, zegt Olivier Jansonnie, Peugeot Sport Technical Director. “De ontwikkeling van een Hypercar-prototype, waarvan 90% nieuw is qua carrosserie, aerodynamica en aandrijflijn, in slechts tien maanden tijd met alle productietijden voor onderdelen en gereedschap meegerekend… Dat is een bijzonder indrukwekkende prestatie waaraan iedereen bij Team Peugeot TotalEnergies heeft bijgedragen.”

Met een negende plaats bij zijn competitieve debuut behaalde de PEUGEOT 9X8 2024 direct zijn eerste punten voor het constructeursklassement van het WEC-seizoen. Drie weken na de 6 Uur van Imola eindigde de PEUGEOT 9X8 2024 opnieuw in de top-10 bij de 6 Uur van Spa-Francorchamps, dat een ijzersterk deelnemersveld kende.

“De handling en de prestatieverbeteringen tijdens de race waren volledig in lijn met onze verwachtingen en wat we tijdens de wintertesten hebben waargenomen”, gaat Jansonnie verder. “Er is echter geen twijfel dat we ons nog verder moeten verbeteren. We hebben gezien hoe dicht het middenveld bij elkaar ligt en hoe het kleinste detail het verschil kan maken. Onze voorbereidingen voor de komende race begonnen al in juli 2023, na een grondige evaluatie van de 91e editie. Toen deden we voor het eerst sinds lange tijd weer mee aan de 24 Uur van Le Mans. Dit jaar zijn we beter voorbereid.”

Vorig jaar waren de weersomstandigheden in Le Mans erg wisselvallig. Desondanks wist Team Peugeot TotalEnergies het beste uit de moeilijke omstandigheden te halen. De #94 PEUGEOT 9X8 reed in de nacht zelfs 34 ronden aan kop en beide auto’s van PEUGEOT haalden de finish.

Jansonnie: “Maar het gaat niet uitsluitend om het resultaat. Tijdens de komende race proberen we er vooral voor te zorgen dat alles soepel verloopt en dat we maximale betrouwbaarheid laten zien. We zullen een duidelijker beeld hebben van waar we staan qua prestaties na de testdag en zullen onze benadering van de race op basis daarvan bijstellen.”

De testdag is gepland op zondag 9 juni. Teams en coureurs krijgen dan zes uur de tijd om zich opnieuw te oriënteren op het circuit. Drie vrije trainingssessies en de kwalificatie vinden plaats op woensdag 12 en donderdag 13 juni, gevolgd door de ‘Hyperpole’ waarin de acht snelste Hypercars strijden. De 92e editie van de 24 Uur van Le Mans gaat op zaterdag 15 juni om 16.00 uur van start. Het officiële startsein zal worden gegeven door de Franse voetballegende Zinédine Zidane.

Linda Jackson, CEO van PEUGEOT: “PEUGEOT neemt voor het tweede jaar op rij deel aan de 24 Uur van Le Mans in het FIA World Endurance Championship. Vorig jaar viel vooral de ongelooflijke steun van onze fans op. Het herinnert ons eraan dat Le Mans draait om het vieren en delen van onze passie voor autosport met onze klanten en fans. Team Peugeot TotalEnergies heeft onvermoeibaar gewerkt aan de ontwikkeling van de PEUGEOT 9X8 2024. We zijn een hecht team, vastberaden om te presteren en op te vallen. Het is fantastisch om de vooruitgang te zien sinds Le Mans vorig jaar. Met drie Le Mans-overwinningen in 1992, 1993 en 2009 hebben we een sterke staat van dienst op het gebied endurance racen. Ons doel is duidelijk: winnen en een vierde titel toevoegen! Met 23 Hypercars, nieuwe fabrikanten en ijzersterk deelnemersveld wordt dat echter een zware uitdaging. Maar met onze zes getalenteerde coureurs, een toegewijd team en de steun van onze fans, is álles mogelijk.”

Paul di Resta, coureur #94 PEUGEOT 9X8: “De Hypercars zijn mijns inziens gebouwd om te racen op Le Mans. Hier is waar ze zich echt kunnen laten zien, racen op volle snelheid in Sector 2. Met de 2024-versie van de PEUGEOT 9X8 kunnen we de strijd aan met de grote jongens, maar het is belangrijk om een schone race te rijden: in dezelfde ronde blijven als de leider, blijven vechten en vastberadenheid tonen tot het einde. Ik kan niet wachten om de speciale momenten van vorig jaar opnieuw te beleven. Het zou ongelooflijk zijn om Le Mans te winnen met een Franse fabrikant.”

Loïc Duval, coureur #94 PEUGEOT 9X8: “Mijn mooiste herinnering van 2023 was de tranen in de ogen van iedereen nadat we de finish hadden gehaald. En ook dat we om 3.00 uur 's nachts nog in de top drie zaten. Het was een enorme prestatie van het hele team. Helaas gingen we van de baan en hadden we wat technische problemen. Le Mans is speciaal omdat het maar één keer per jaar plaatsvindt, als een finale waarvoor iedereen zich het hele jaar voorbereidt. Dit jaar hebben we een nieuwe auto, niet 100% nieuw, maar met veel verschillen. We zijn tevreden met de tests en de eerste races. De prestaties zijn duidelijk verbeterd en er is hard gewerkt aan de betrouwbaarheid. Dat is vaak een beslissende factor bij Le Mans.”

Mikkel Jensen, coureur #93 PEUGEOT 9X8: “Vorig jaar was voor mij de eerste keer dat ik in de elite Hypercar-klasse reed met PEUGEOT. Ik kreeg veel steun van de Franse en Deense fans. Dit jaar zijn we nog ambitieuzer dan in 2023, ook al is de concurrentie sterker. Aan ons de taak om ons volledig te concentreren op ons werk om alles te verbeteren. Het team heeft geweldig werk geleverd in de laatste races. We zullen ons richten op de race en proberen de juiste afstellingen te vinden tijdens de testdagen.”

Nico Müller, coureur #93 PEUGEOT 9X8: “Ik herinner me dat we rond middernacht de race leidden in vrij moeilijke omstandigheden. Het was bijzonder om aan de leiding te gaan tijdens de 24 Uur van Le Mans en een eer om te vechten voor de overwinning. We hebben hard gewerkt om het pakket te verbeteren en de 2024-versie van de PEUGEOT 9X8 heeft absoluut meer potentieel. Het is comfortabeler om op de limiet te rijden, wat ons zou moeten helpen. De competitie is ongelooflijk zwaar, maar we willen vooraan meevechten.”

Stoffel Vandoorne, coureur #94 PEUGEOT 9X8: “Vorig jaar was ik reservecoureur bij dit team, maar dit jaar kom ik wél in actie met de PEUGEOT 9X8 2024! Ik heb geleerd hoe groot deze race is. Het is een lange, stressvolle week met weinig slaap, maar ik vond het geweldig. We hebben een nieuwe auto sinds Imola en ik miste helaas de race in Spa vanwege de Formule E-kalender. We hebben twee evenementen gehad om ons voor te bereiden op Le Mans. Ik ben klaar voor deze uitdaging. Met zoveel Hypercars op de baan wordt het een 24-uurs sprint, maar wij strijden mee.”

Jean-Eric Vergne, coureur #93 PEUGEOT 9X8: “Het Circuit de la Sarthe is uniek. We rijden niet vaak op circuits van 13 of 14 kilometer die zo veeleisend zijn. Als coureur moet je in goede vorm zijn, maar het gaat ook om de voorbereiding van het hele team, de monteurs en natuurlijk de auto’s. We zetten hoog in, ondanks dat de laatste twee races niet volgens plan verliepen. Als we mechanische problemen tijdens de race kunnen vermijden, kan dat beslissend zijn. Ik hoop dat we het tempo hebben om voor de overwinning te vechten. Dat is mijn doel en ik denk dat het team er ook zo over denkt.”