Morris Schuring maakt zijn debuut in de 24 Uur van Le Mans

9-6-24. Coureur Morris Schuring is vertrokken naar Le Mans voor het hoogtepunt van het seizoen: de 24 Uur van Le Mans.
Morris-Schuring-Le-Mans-24-rv.jpg

De 19-jarige rijder uit De Dolder maakt zijn debuut in de Franse klassieker, die dit jaar zijn 92e editie beleeft. “Heel bijzonder, rijden in Le Mans is een droom die uitkomt. Naast het sportieve aspect heb ik me voorgenomen om er ook gewoon zoveel mogelijk van te genieten”, zegt Schuring. Net als in de andere races van het FIA World Endurance Championship (WEC) komt hij in actie met de Porsche 911 GT3 R met het startnummer 91, ingezet door het Duitse team Manthey EMA. Schuring deelt de auto zoals gebruikelijk met de Australiër Yasser Shahin en de Oostenrijkse Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz.
Morris-Schuring-Le-Mans-24-helicopter.jpg

“Racing is life. Anything before or after is just waiting.” De Amerikaanse acteur Steve McQueen, zelf een verdienstelijk coureur, sprak als Michael Delaney deze woorden in de beroemde film ‘Le Mans’. Voor Morris Schuring heeft dit wachten nu een einde, want hij maakt zich op voor zijn eerste deelname aan ‘Les 24 Heures du Mans’. “Natuurlijk heb ik die film ook gezien”, lacht hij, “en ook ‘Ford vs. Ferrari’, hoewel dat meer gedramatiseerd is. Maar ze laten wel zien hoe speciaal Le Mans is. Vandaar dat ik er ook zo naar uitkijk.”

“Nog maar zeven jaar geleden, in 2017, was ik samen met mijn vader en mijn jongere broer Flynt als bezoeker in Le Mans. Dat was een week nadat ik voor de eerste keer in een kart gereden had”, vertelt Schuring. “We waren daar destijds als gasten van Frits van Eerd. Heel bijzonder om dat van nabij mee te maken, ik was meteen onder de indruk. En dan nu te bedenken dat ik zeven jaar later zelf in die race mag rijden, dat is echt mooi!”
Morris-Schuring-Le-Mans-24-rzij.jpg

Omdat het ruim 13 kilometer lange parcours voor een groot deel uit openbare wegen bestaat, kan er in Le Mans van tevoren niet worden getest. De enige mogelijkheid daarvoor is de testdag van aanstaande zondag. De rest van de voorbereiding vindt plaats op de simulator. “Ik denk dat ik wel zo’n drie- tot vierhonderd ronden op de simulator gereden heb”, aldus Schuring. Als referentie: de winnende GT-auto legde vorig jaar tijdens de race 313 ronden af, maar dan wel verdeeld over drie rijders. De coureur vervolgt: “Naast het leren kennen van het verloop van de baan gaat het vooral ook om procedures. Je moet goed bekend zijn met de zogeheten ‘slow zones’: waar bevinden de ‘marshals posts’ zich, vanaf waar mag je weer op het gas als het weer groen wordt. Daar kun je best veel tijd mee winnen of verliezen.”

Verplicht voor debutanten, en dus ook voor Schuring, is de deelname aan een simulatortest bij AO Tech in Tigery, een voorstad van Parijs. “Ook daar werd ingegaan op specifieke zaken als ‘slow zones’, ‘full course yellows’, maar ook het rijden in het donker en in de regen”, vertelt hij. “Dat was best leerzaam. Ik ben er na de WEC-race in Imola samen met mijn teamgenoot Yasser naartoe gegaan, het was een productieve dag.” Samen met zijn team Manthey heeft Schuring ook intensief gewerkt aan de voorbereiding, inclusief de nodige simulatorsessies afgelopen week in Meuspath. “Handig, omdat ik toch al op de Nürburgring was voor de 24-uursrace. We hebben in ieder geval het gevoel dat we de dingen die we zelf kunnen doen, allemaal gedaan hebben, maar natuurlijk kan er tijdens zo’n race van alles gebeuren.”
Morris-Schuring-Le-Mans-24-achter.jpg

De zaterdag stond voor Schuring en zijn teamgenoten om 14.00 de technische en administratieve keuring op het programma, traditioneel in het stadscentrum van Le Mans, waarbij altijd tienduizenden bezoekers aanwezig zijn. De coureurs worden voorgesteld, er worden teamfoto’s gemaakt, altijd een eerste bijzonder moment. Dan volgt op zondag de officiële testdag, verdeeld in twee sessies, van 10.00-13.00 uur en van 15.30 tot 18.30 uur. Tijdens deze dag moet elke rijder tien ronden afleggen. De activiteiten tijdens de raceweek beginnen met de handtekeningsessie op dinsdag van 14.00 tot 15.00 uur in de pitstraat. Vanaf woensdag wordt er gereden: vrije training van 14.00 tot 17.00 uur, kwalificatie van 19.00 tot 20.00 uur en dan nog een vrije training van 22.00 uur tot middernacht. Op donderdag is er nog een vrije training van 15.00 tot 18.00 uur, de hyperpole voor de acht snelste teams per klasse uit de kwalificatie van 20.00 tot 20.30 uur en een afsluitende vrije training van 22.00 tot 23.00 uur. Op vrijdag zijn er persconferenties en de rijdersparade in het stadscentrum. Op zaterdag is er een warm-up als laatste functietest van 12.00 tot 12.15 uur, gevolgd door de gridwalk en de ceremoniële activiteiten voor de start van de race. Die is om 16.00 uur, de Franse voetbal-legende Zinédine Zidane geeft het startsein voor de 63 auto’s.