PEUGEOT en horlogemaker Lorige werken aan speciale reeks

14-1-22. PEUGEOT en horlogemaker Lorige bundelen hun krachten en werken samen aan een reeks speciale uurwerken.
Peugeot-Sport-Lorige-uurwerk-22-voor.jpg

De timing is alvast goed, want PEUGEOT bereidt zich voor op een grote comeback in het lange afstandsracen. Het ontwikkelingsproces van de nieuwe PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar heeft meer paralellen met de horlogemaker dan je wellicht zou denken.
In 2020 kondigde de Automobile Club de l’Ouest een nieuwe topklasse aan voor het FIA World Endurance Championship (WEC), waaraan PEUGEOT zal deelnemen. Het Franse merk won de 24 uur van Le Mans in 1992, 1993 en 2009 en haalde recent het nieuws met de onthulling van het PEUGEOT 9X8 Hypercar Hybrid prototype dat is ontwikkeld voor de nieuwe raceklasse. Zo staat PEUGEOT opnieuw in de schijnwerpers, net als in 1990 met de PEUGEOT 905 en in 2006 met de PEUGEOT 908.
Peugeot-Sport-Lorige-uurwerk-22-achter.jpg
De ontwikkelingsfase
De PEUGEOT 9X8 ondergaat deze winter verschillende tests om, met nog een paar maanden te gaan tot de start, de ‘klauwen aan te scherpen’. Op dezelfde manier onderging het eerste model van Lorige, de BL-Endurance, een ontwikkelingstraject van ruim twee jaar. Ook daarbij werden verschillende testfases uitgevoerd om de betrouwbaarheid van het LOR-PR01-kaliber te testen en de carbonmaterialen goed te keuren. Lorige staat bekend om zijn horloges waarbij de behuizing gemaakt is van de remmen van een raceauto. Ditmaal, voor de creatie van de BL-Endurance Hyperblack, wordt gebruik gemaakt van de remblokken die zijn gebruikt tijdens de eerste testfasen van de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar. De eigenaar van een Lorige bezit straks dus een stukje 9X8 dat daadwerkelijk is gebruikt, nog voordat de auto aan een race heeft deelgenomen.
“Het concept van Lorige raakte bij ons direct de juiste snaar”, zegt Olivier Jansonnie, Technical Director van PEUGEOT Sport. “We delen hetzelfde ideaal van ontwikkeling met uurwerkachtige precisie. Vandaag de dag is recycling van groot belang. Het spreekt ons dan ook erg aan dat delen van de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar een tweede leven krijgen. Zo valt een hoop op zijn plaats. Een innovatief concept wordt gecombineerd met het design en de kwaliteit van Lorige-uurwerken. Het is een samenwerking die volledig tot zijn recht komt.”

Eerste tests
Net als de nieuwe Hypercar ondergaat ook de Lorige BL-Endurance Hyperblack zijn eerste tests. Raceauto’s worden doorgaans ontwikkeld zonder ‘aankleding’, waardoor de carbon carrosserie volledig zichtbaar is. Hetzelfde geldt voor de BL-Endurance Hyperblack, waarbij het rauwe carbon en de titanium onderdelen met zwarte DLC-coating zichtbaar zijn. Het zorgt voor een no-nonsense, assertieve uitstraling. Van de klasse 5 titanium omlijsting tot de modelspecifieke, zichtbare schroeven – alle onderdelen zijn gestraald en in zwart uitgevoerd voor een monochroom effect. Het zwarte thema wordt versterkt met accenten in Kryptonite en Selenium Grey, waarmee het uurwerk volledig aansluit op de visuele identiteit van PEUGEOT Sport. De kleurencombinatie is perfect en zorgt voor een onopvallend uurwerk.
“Deze hightech samenwerking is het hoogtepunt van het concept van Lorige”, zegt Emeric Paraud, CEO van Lorige. “We wilden dat deze Hyperblack-serie van concept tot design geavanceerd zou zijn. Ik denk dat dat is gelukt, met een uurwerk dat het slanke en katachtige uiterlijk van de raceauto weerspiegelt. De samenwerking met PEUGEOT Sport gaat verder dan alleen inspiratie: het is lange afstandsracen en horlogemakerij op hun best.”
Herkomst van materialen
Aan de linkerzijde van de behuizing is de oorsprong van het carbon duidelijk zichtbaar: de remblokken van de 9X8. Het herinnert de trotse drager eraan dat het materiaal onderdeel is geweest van genadeloze remacties op het hoogste niveau. De remblokken zijn door Lorige zeer zorgvuldig gedemonteerd en overhandigd aan de ervaren makers van de behuizing van de BL-Endurance Hyperblack. Tevens wordt informatie over de herkomst van het materiaal meegeleverd.
Peugeot-Sport-Lorige-uurwerk-22-zij.jpg
Aandrijving
De energiemeter onderaan de wijzerplaat en de modelnaam zijn duidelijk zichtbaar en herinneren aan de lange afstandsracerij. De BL-Endurance heeft een zelfopwindend mechanisme met een perifere rotor. De drager van de horloge kan de resterende energie van het uurwerk in de gaten houden, met een reserve van 45 uur. Lorige is een compromisloze fabrikant en daarom zijn bijna alle onderdelen van de BL-Endurance Hyperblack gecoat met zwart PVD. Het was een nieuwe uitdaging voor de horlogemakers van Lorige, met een nog strengere selectie van componenten en uitzonderlijke aandacht voor het nauwkeurige montageproces.

100% Zwitsers
Om het concept tot nieuwe hoogtes te brengen, gaan de makers terug tot de oorsprong van de hoogwaardige horlogemakerij. Alle onderdelen van het uurwerk worden in Zwitserland gemaakt. Voor de aandrijving deed Lorige een beroep op een van de beste fabrikanten in de Zwitserse Jura voor het ontwerp van een exclusief Lorige-kaliber, iets dat zelden voorkomt bij de ontwikkeling van een nieuw model. Ieder onderdeel van het LOR-PR03-kaliber is in Zwitserland gemaakt en volledig met de hand geassembleerd en afgesteld door de meest vaardige vaklui, die werken volgens de puurste, Zwitserse horlogemakerijtraditie. Door te kiezen voor een 100% Zwitsers uurwerk, kiest Lorige voor vlekkeloze kwaliteit.

Prestatie en emotie
De BL-Endurance is tot op het kleinste schroefje ontworpen met de hoogste nauwkeurigheid. Hoewel de wijzerplaat doet denken aan de kerbstones op het circuit, overheersen de verwijzingen naar de autosport niet. De verwijzingen naar het circuit zitten hem vooral in het materiaal van de behuizing.
“Voor ons liggen het hart en de ziel van Lorige in de verhalen en emoties die we met onze hoogwaardige uurwerken overdragen aan onze klanten”, zegt Clément Etienvre, General Manager van Lorige. “Veel mensen hebben een moment van hun leven gewijd aan de productie ervan. In ben nu in de dertig en de onmiskenbare muziek van de motor van de PEUGEOT 905 heeft mijn passie voor autosport gevoed. Om samen met PEUGEOT Sport aan de start te staan van hun terugkeer in de lange afstandsracerij is onderdeel van het grote avontuur dat hoort bij het Lorige-DNA.”
‘BL’ staat voor ‘Brake Late’ en herinnert eraan dat remtechniek voor het winnen van een race net zo belangrijk is als acceleratie. Het belichaamt de spanning van een race en het robuuste van het uurwerk herinnert aan het meedogenloze aspect van de autosport.

Peugeot-Sport-Lorige-uurwerk-22-logo.jpg Horloge
Kast: eendelige behuizing en wijzerplaat van hergebruikt carbon van de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar tijdens diens ontwikkeling
Afmetingen: 51,6 x 43,6 mm
Dikte: 10,5 mm
Omlijsting, achterzijde behuizing en bandbevestiging: gestraald, behandeld met zwart DLC, klasse 5 titanium
Kroon: gestraald, behandeld met zwart DLC, klasse 5 titanium, Kryptonite lak

Aandrijving
Kaliber: LOR-PR01, mechanisch kaliber, zelfopwindend met perifere rotor, 45 uur stroomreserve, 37 juwelen, 28.800 VpH,
294 componenten
Wijzerplaat: ingelegd in behuizing, behandeld met zwart PVD en wit Super-Luminova, met zwart PVD behandelde cijfers
Waterbestendigheid: 5 atm
Band: zwart gevulkaniseerd leder
Vouwsluiting: twee roestvrijstalen schuifgespen, gestraalde en met zwart DLC behandelde klasse 5 titanium gesp, Kryptonite Lorige-logo, nauwkeurige 6 mm-afstelling
Kenmerken: uren, minuten, datum, energiemeter bij 6 uur
Afmetingen: 34,5 x 34 mm
Dikte: 6 mm