Yamaha stap dichterbij veiligheid voor motorrijder met AMSAS

28-3-23. Ontwikkeling van het Advanced Motorcycle Stabilization Assist System (AMSAS) leidt tot Beheersing van aandrijf- en stuurkrachten voor eenheid tussen rijder en machine en gemoedsrust voor alle motorrijders. 
https://www.youtube.com/watch?v=xw385spsEic
Yamaha-AMSAS-23-lzij.jpg

Vorig jaar kondigde Yamaha Motor zijn Jin-Ki Kanno x Jin-Ki Anzen Safety Vision aan, die tot doel heeft samen met onze klanten een wereld zonder ongevallen te creëren. De drie pijlers van de aanpak zijn: 1) technologie die helpt bij herkenning, beoordeling, bediening en schadebeperking van de rijder, 2) vaardigheden, waarbij we de verbetering van de rijvaardigheid van gebruikers stimuleren, en 3) connectiviteit, waarbij de cloud wordt gebruikt om feedback te geven voor veiligheidsinitiatieven. Om de technologiepijler in dit nummer onder de aandacht te brengen, spraken we met de ontwikkelaars van het Advanced Motorcycle Stabilization Assist System (AMSAS). Omdat het van nature verbonden is met Jin-Ki Anzen , vroegen we naar de doelstellingen en de waarde die het biedt. 
Yamaha-AMSAS-23-lv.jpg

Een hulpmiddel voor de rijder om de stabiliteit te verbeteren bij het starten en bij lage snelheden
Ongevallen met motorfietsen worden voornamelijk toegeschreven aan herkenningsfouten (10%), beslissingsfouten (17%) en bedieningsfouten (5%) van de kant van de berijder. Uit gegevens blijkt ook dat ongeveer 70% van de motorongevallen plaatsvindt binnen twee seconden nadat de trigger tot het ongeval heeft geleid. Op basis van deze analyses van ongevalsoorzaken is Yamaha Motor bezig met de ontwikkeling van rijhulpmiddelen op basis van vier vectoren: geassisteerde gevaarvoorspelling, schadepreventie en geassisteerde defensieve rijmanoeuvres, geassisteerde ontwijkende rijmanoeuvres en schadebeperking.
Yamaha-AMSAS-23-voorwiel.jpg

AMSAS, dat vorig jaar werd onthuld, stabiliseert de houding van een voertuig bij lage snelheden door de aandrijf- en stuurkrachten te beheersen. "[Het meest onderscheidende kenmerk is] de benadering om een ​​opstelling te gebruiken die zeer toepasbaar is op bestaande voertuigen, aangezien er geen aanpassingen aan het frame nodig zijn", zegt projectleider Akitoshi Suzuki. Het prototypesysteem dat in ontwikkeling is, maakt gebruik van een productie-YZF-R25 voor zijn platform en is uitgerust met een 6-assige Inertial Measurement Unit (IMU) samen met aandrijf- en stuuractuatoren.

AMSAS is een rijhulpmiddel dat zich richt op de instabiliteit die een motorfiets ervaart bij het wegrijden of bij het rijden met lage snelheden, en werkt om de stabiliteit van het voertuig tijdens deze momenten te verbeteren. "Bij het starten of stoppen zorgt de aandrijfactuator die op het voorwiel is gemonteerd voor stabiliteit, en vanaf daar tot ongeveer 5 km/u neemt de stuuractuator op het stuur het over", legt Suzuki uit. Door de coördinatie van de twee kan het AMSAS-prototype-voertuig in het midden van de ontwikkeling lopend rijden zonder om te vallen, ongeacht het vaardigheidsniveau van de berijder aan boord. 
Yamaha-AMSAS-23-doorkijk.jpg

Een technologieplatform dat kan worden aangepast aan verschillende mobiliteitstoepassingen
Yamaha Motor haalde ooit de krantenkoppen toen het de MOTOBOT onthulde - een autonome motorrijdende mensachtige robot - en MOTOROiD, een proof-of-concept experimentele motorfiets uitgerust met AI en zelfbalancerende technologie. "De R&D voor AMSAS begon met het idee om de technologieën en knowhow die zijn opgedaan door de ontwikkeling van deze twee modellen naar klanten over de hele wereld te brengen", zegt Suzuki.
Jun Sakamoto, die bij Yamaha de veiligheidsstrategie afhandelt, legt de waarde uit die AMSAS wil bieden: “Het is om omstandigheden te creëren waarin de rijder zich meer kan concentreren op het besturen van zijn motor, zodat iedereen kan genieten van het gevoel één te zijn met je machine. Door hulp te bieden wanneer de fiets instabieler is en vaardigheid vereist om te bedienen, willen we plezier bieden dat geworteld is in gemoedsrust aan een breed scala aan rijders.
Yamaha-AMSAS-23-rv-robot.jpg

Yamaha heeft zich ten doel gesteld het aantal dodelijke motorongevallen tegen 2050 tot nul terug te brengen en voert haar inspanningen op volgens de drie bovengenoemde pijlers: technologie, vaardigheden en connectiviteit. AMSAS is een technologie die het potentieel heeft om een ​​cruciaal hulpmiddel voor de rijder te worden als het wordt gebruikt in combinatie met andere technologieën, zoals het radargekoppelde Unified Brake System - het eerste in zijn soort ter wereld - dat al is toegepast op de TRACER 9 GT+.

"Nu de basistechnologieën aanwezig zijn, zijn we halverwege ons doel om de waarde van AMSAS naar klanten te brengen", stelt Suzuki. Hij en het team hebben hoge ambities voor de technologie: “Van nu af aan zullen we werken aan het verkleinen van de afmetingen van de verschillende componenten, enzovoort, omdat we het willen ontwikkelen tot een platform, niet alleen voor motorfietsen, maar ook voor aanpasbaar aan een breed scala aan andere persoonlijke mobiliteitstoepassingen, zoals fietsen.”