BMW C 400 X en GT voldoen aan emissienorm EU-5

BMW C 400 X 21 lv27-3-21. BMW introduceerde met de BMW C 400 X in 2017 en de BMW C 400 GT in 2018 voor het eerst twee premium scooters in het middensegment. Nu zijn er nieuwe modellen met verbeterde techniek en in nieuwe kleuren.

 

 

De BMW C 400 X maakte met zijn dynamische karakter direct indruk in Urban Mobility. De BMW C 400 GT is als Gran Turismo-variant met zijn uitgebreide reeks comfortvoorzieningen uitermate geschikt voor langere ritten en toeren. Om ervoor te zorgen dat dat ook in de toekomst zo blijft, heeft BMW Motorrad beide scooters verder verbeterd. Er zijn nieuwe kleuren en stijlvarianten.
BMW C 400 X 21 rzij

Krachtige 1-cilindermotor die voldoet aan emissienorm EU-5 dankzij E-gas, nieuw motormanagement en verbeterde centrifugaalkoppeling.
Net als voorheen drijft de 1-cilindermotor met 25 kW (34 pk) vermogen bij 7.500 toeren per minuut en 35 Nm koppel bij 5.750 toeren per minuut de scooters aan. De motor heeft zich inmiddels wel bewezen, maar BMW Motorrad heeft hem nog efficiënter gemaakt. De aandrijfkracht gaat naar het achterwiel via de Continu Variabele Transmissie (CVT) en de torsiestijve swingarm met daarin een innovatief lager voor minimale vibraties en maximaal comfort. De scooters voldoen nu aan emissienorm Euro 5, zodat de BMW C 400 X en BMW C 400 GT de ideale partners zijn en blijven voor zorgeloos scooterplezier.

De motor is voorzien van zogenoemde ‘electronic throttle grip’ ofwel E-gas, een elektrisch bediende gasklep, en een nieuw motormanagementsysteem. Andere verbeteringen zijn een gemodificeerde matrix en coating van de katalysator, een breedband-zuurstofsensor, aanpassingen aan de cilinderkop, een nieuwe sensor op de dynamo, een aangepaste kabelboom en een geoptimaliseerde regeling van het stationair toerental. In de luchtinlaat gaat de stationairtoerentalregeling via de bypass van de gasklep en een turbulentiesysteem.

De verbeteringen zijn te merken aan een nog soepelere en gevoeligere respons op het gas en aan de verhoogde stabiliteit van het stationaire toerental. Ook de geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling draagt bij aan de stabiele loop van de motor. De veerkracht is lichtjes toegenomen en het aangrijpen van de koppeling vindt plaats bij een iets hoger motortoerental. Dankzij de geringere toleranties varieert het toerental minder als de transmissie ontkoppelt en het vertraagd openen van de koppeling – zoals weleens optrad bij de voorganger – treedt niet meer op.
BMW C 400 X 21 dash

Automatic Stability Control (ASC) met automatische calibratie.
Ook de ASC van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT is geoptimaliseerd. Anders dan de handmatige calibratie van voorheen – bijvoorbeeld bij het wisselen van de banden – heeft het nieuwe systeem automatische calibratie. Verder staat het systeem minder slip toe. Dat is tijdens het rijden merkbaar doordat de reacties preciezer en gevoeliger zijn – vooral op nat en glad wegdek. Uitschakelen van ASC is ook niet meer nodig.

Remsysteem met nieuwe remklauwen voor en aangepaste slag van voor- en achterrem . Beter verlichte bergruimte en USB-aansluiting.
Het remsysteem van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT is ook vernieuwd. Dankzij de nieuwe remklauwen remmen de dubbele remschijven voor stabieler en krachtiger. De slag van de remhendels – links voor de achterrem en rechts voor de voorrem – is beter op elkaar afgestemd voor een symmetrisch remgevoel.

De geoptimaliseerde verlichting van de bagageruimte onder de buddyseat (standaard 31 liter; 45 liter met Flexcase) verhoogt het comfort. De verlichting is nu niet meer opzij, maar bovenin gemonteerd voor betere belichting. Verder is de opbergruimte rechtsvoor van een 12-voltaansluiting voorzien en een USB-laadaansluiting.
BMW C 400 X 21 lv

Twee nieuwe kleuren en nieuwe stijlvarianten: Sport (C 400 X) en Triple Black (C 400 GT).
De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT behouden de unieke designtaal. Het moderne en toekomstgerichte uiterlijk past volledig in de designfilosofie van BMW Motorrad. De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT zijn elk leverbaar in drie kleuren.

C 400 X:
Basiskleur Blackstorm metallic
Optioneel Granite Grey metallic (+ € 50,00)
Style Sport: Blackstorm metallic/Racingblue metallic mat, + € 200,00)

C 400 GT:
Basiskleur Alpine White
Optioneel Kallisto Grey metallic (+ € 50,00)
Style Triple Black: Blackstorm metallic met matte striping (+ € 200,00)

De vernieuwde BMW C 400 X en BMW C 400 GT in een oogopslag:
Krachtige 1-cilindermotor die met E-gas en nieuw motormanagement voldoet aan Euro 5.
Geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling.
Geoptimaliseerde regeling van het stationair toerental.
Automatic Stability Control (ASC) met automatische calibratie.
Remsysteem met nieuwe remklauwen voor en aangepaste slag van voor- en achterremmen.
Bergruimte buddyseat met verbeterde verlichting, USB-laadaansluiting in bergruimte rechtsvoor.
Twee nieuwe kleuren en nieuwe stijlvarianten Sport (C 400 X) en Triple Black (C 400 GT).

Originele BMW Motorrad Accessoires.
Natuurlijk heeft BMW Motorrad tal van accessoires voor zowel de BMW C 400 X als de BMW C 400 GT. Absolute highlights zijn de nieuwe achtertassen uit de Black Collection. Die zijn er in twee maten: een kleine voor korte trips en een grotere voor meer bagage op langere trips. Beide zijn voorzien van een waterproof TPU-coating die tegen alle weersomstandigheden bestand is. De uitneembare binnentas en de tweewegrits van het hoofdcompartiment zijn ook waterafstotend. De rits is van rubber en afsluitbaar voor extra bescherming. Een andere rits op het hoofdcompartiment is te gebruiken om het vak te vergroten. Een extra vak aan de binnenzijde van de klep en de vakken met rits aan weerszijden bieden de mogelijkheid om de bagage geordend te vervoeren. Een ander slim detail zijn de opvouwbare en verstelbare schouderbanden om de tassen apart van de scooter mee te nemen. De Black Collection achtertas is ontworpen voor gebruik in combinatie met een bagagerek. Daarvoor bedoelde bevestigingsbanden zijn inbegrepen. De tas is uitgevoerd in zwart met blauwe accenten en reflecterende strepen. De voering is ook blauw.

Bergruimte.
Toptas klein, 30 l.
Bevestiging achter voor toptas klein
Toptas licht, 29 l.
Voering voor toptas.
Bagagedrager.
Achtertas Black Collection, groot. NIEUW!
Achtertas Black Collection, klein. NIEUW!

Ergonomie en comfort.
Windscherm, hoog.
Laag zadel met verlichting van boven. NIEUW!
Scooterhoes.
Verwarmbare handvatten, set, retrofit.

Navigatie en communicatie.
BMW Motorrad Navigator VI (incl. bevestiging).
Houder voor BMW Motorrad Navigator.
BMW C 400 X 21 navigatie

Veiligheid.
Alarmsysteem, set, retrofit.
Aanvullende LED koplamp.
Beschermingsbeugel motor.
Beschermingsglas voor 6,5-inch TFT-scherm.