BMW R 18 Dragster custom bike van Roland Sands

BMW R18 Dragster 20 lv6-8-20. De wereldberoemde custom bike-ontwerper Roland Sands heeft de BMW R 18 uitgekleed om een ​​rechtlijnige dragster te creëren met de iconische en massieve boxermotor. Een uniek meesterwerk.

 

 

Het resultaat: de R 18 Dragster. Hij en zijn team hebben een uniek meesterwerk gemaakt, gebouwd rond de indrukwekkende 2-cilinder Big Boxer, waardoor hun creativiteit de vrije loop kan gaan.
BMW R18 Dragster 20 lzij

Het persoonlijke verhaal van Roland Sands diende als inspiratiebron voor zijn werk aan deze fiets. “Met een motor die zo zichtbaar centraal staat, dacht ik meteen aan musclecars. Mijn familie was altijd al gek op snel gaan en mijn vader was een dragracer, dus ik dacht dat het logisch was om de fiets tot het essentiële te strippen en vorm te geven om snel te gaan op een rechte baan, ”legt de ontwerper uit.

De nieuwe BMW R 18: een cruiser met wortels in de geschiedenis.
Met de nieuwe R 18 presenteerde BMW Motorrad in april 2020 de eerste in serie geproduceerde motorfiets van het merk voor het cruiser-segment. Als geen andere
BMW-motorfiets ervoor, staat dit model volledig in de traditie van historische BMW-motorfietsen - zowel technisch als qua ontwerp. Het is gebaseerd op illustere modellen zoals de BMW R 5 en verschuift de focus terug naar de essentie van de motorfiets: puristische, no-nonsense technologie en de boxermotor als centrum van rijplezier, gecombineerd met 'goede trillingen'. De "Big Boxer" zet de lijn van traditionele luchtgekoelde boxermotoren voort die een inspirerend rijgedrag hebben geboden sinds BMW Motorrad voor het eerst met de productie begon in 1923.
BMW R18 Dragster 20 dash

Het technische ontwerpproces dat door Roland Sands wordt gebruikt.
Roland Sands begint altijd met het schetsen van zijn ideeën op papier. Hierdoor kan hij de basis van de vorm achterhalen en hoe de houding en de geometrie van de fiets eruit kunnen zien. "Uiteindelijk gebeurt de echte magie wanneer we de schets tot leven brengen", legt Roland uit.

Meer dan elke andere motorfiets biedt de nieuwe R 18 een in hoge mate aanpasbaar ontwerp. Het heeft een gemakkelijk verwijderbaar achterframe en een eenvoudig te demonteren set met gelakte onderdelen. Dit geeft de klant een grote mate van vrijheid om de achterkant van de nieuwe R 18 gemakkelijk naar persoonlijke voorkeur om te bouwen. Bovendien kunt u de lakafwerking aanpassen aan uw persoonlijke smaak. “De elektronica was absoluut de moeilijkste taak waarmee we te maken hadden toen we lachgas aanbrachten, de uitlaat van de voorraad verwijderden en de inlaat drastisch veranderden. Het was een beetje een experiment, maar we hebben het gebeld! Het eindproduct is indrukwekkend en kenmerkt zich door een hoog vakmanschap, zoals van BMW Motorrad mag worden verwacht. Vanaf het begin kon ik niet wachten om maatwerk te doen! ” Roland wijst erop.
BMW R18 Dragster 20 blok

Voor de R 18 Dragster behield het team rond Roland Sands de standaard halsgeometrie van de R 18, verwijderde de achterkant van de fiets en veranderde het in een dragracer. Bovendien kozen ze ervoor om de carrosserie van de originele R 18 te behouden, maar veranderden het voor- en achterspatbord om in het aangepaste frame te passen. Het hele aanpassingsproces nam ongeveer drie en een halve maand in beslag. De fiets ging toen naar de werkplaats voor de eindmontage en een dag bij een sleepstrip.

“Elke fiets heeft verschillende bronnen nodig, afhankelijk van de bouw, speciale materialen of onderdelen. Elk nieuw fietsconcept is een beetje een leerproces, zelfs na meer dan 200 fietsen te hebben gebouwd. We willen altijd het genre van de fiets waarin we bouwen begrijpen, het is de sleutel om het authentiek en functioneel te houden, ”legt Roland Sands uit.
BMW R18 Dragster 20 actie

Naast de R 18 Dragster custom bike, creëerde Roland Sands ook twee verschillende designcollecties van gefreesde aluminium onderdelen voor de lancering van de R 18 Cruiser: "Machined" en "2-Tone-Black". De series "Machined" en "2-Tone-Black" omvatten voor- en achterwielen die in andere afmetingen verkrijgbaar zijn dan de standaardmaten. Daarnaast omvat het assortiment van deze exclusieve gefreesde onderdelen snelheidsmeterbehuizingen, stuurklemmen, risers, stuurgrepen, hendels en spiegels, maar ook motorhuisbekledingselementen, vuldoppen, inlaatdemperhoezen en nog veel meer.

Voor de R 18 Dragster gebruikte Roland Sands de design-collectie “2-Tone-Black” van gefreesde onderdelen om hendels, wielen, klepdeksels, borstplaat, koplamp en meters aan te passen. De voorkant is afkomstig van de BMW R nineT. De stoel en de uitlaat zijn helemaal opnieuw gemaakt.
BMW R18 Dragster 20 lv

De R 18 Dragster custom bike in detail
Het frame is aangepast om de achterwielophanging volledig te verwijderen voor dragracen.
Voor- en achterspatborden zijn enigszins aangepast met behulp van de standaard plaatwerkdelen om het klassieke R 18-silhouet te behouden.
De koplamp is afkomstig van de originele R 18 en wordt gemarkeerd met de koplamprand uit de designcollectie van gefreesde aluminium onderdelen.
De standaard uitlaat is vervangen door een met de hand vervaardigd roestvrijstalen dubbele megafoonsysteem dat gebruik maakt van de uitlaatuiteinden van de gefreesde aluminium onderdelen.
De hydraulische voorrem en koppelingshoofdcilinders zijn van Roland Sands Design.
De tank is overgenomen van de originele R 18.
De lak is tweekleurig metallic blauw met klassieke witte BMW pin-strepen van Roland's oude schilder Chris Wood.
De vork is afkomstig van de BMW R nineT.
Het voorremsysteem is afkomstig van de S 1000 RR superbike.
De stoel is helemaal opnieuw gebouwd en is een aangepaste RSD-stoel van Saddlemen.

Roland Sands: De man achter de ontwerpen
Naar eigen zeggen is Roland Sands eigenlijk opgegroeid op een motorfiets en zit motorrijden hem in het bloed. Zijn vader was een dragracer die op maat gemaakte fietsen en onderdelen bouwde. Als gevolg hiervan werd Roland omringd door coole fietsen grootgebracht. Het duurde niet lang voordat hij ook op crossmotoren reed, ze uit elkaar haalde en weer opbouwde. Hij had een eigen racecarrière van tien jaar.
BMW R18 Dragster 20 Roland Sands

Tegenwoordig is Roland een wereldberoemde ontwerper van aangepaste fietsen en motorkleding met klanten in alle uithoeken van de wereld. De ontwerper staat vooral bekend om het combineren van stijlen en het creëren van nieuwe genres in het proces. “Een race-esthetiek en functie combineren met een aangepaste stijl - dit is waar we waarschijnlijk het meest bekend om zijn. We willen voorraadmachines beter laten presteren ”, zegt Roland.

Motorrijden is voor Roland Sands niet zomaar een baan. 'Het is moeilijk te omschrijven in een paar zinnen. Motorrijden is voor mij als één worden met de machine. Mijn motorfiets is mijn leven, het is alles, het is wat ik doe.'