Triumph Tiger 1200 Desert en 1200 Alpine edition

Triumph Tiger 1200 SE MY20 Desert Alpine22-1-20. Triumph kondigt twee nieuwe zeer speciale Tiger 1200's aan; de Tiger 1200 Desert edition en de Tiger 1200 Alpine edition.

 

 

Geïnspireerd door een aantal van 's werelds spannendste motoravonturen, hebben deze nieuwe motorfietsen een unieke hoge specificatie set-up en speciale kleuren, om nog meer avontuurlijke mogelijkheden, stijl en waar voor je geld te bieden.

Beide modellen zijn leverbaar medio februari voor de volgende prijzen:
TIGER 1200 Desert: NL € 22.100,- BE: € 19.400,-
TIGER 1200 Alpine: NL € 21.100,- BE: € 18.400,-
Twee zeer speciale edities
Tiger 1200 Desert Edition - Geïnspireerd door epische avonturen in de meest onherbergzame woestijnen ter wereld, van de Sahara tot de Kalahari en verder.
Tiger 1200 Alpine Edition - Geïnspireerd door de epische avonturen in één van de meest adembenemende bergketens ter wereld.

Exclusieve speciale Desert en Alpine editie lakschema's en detailering
Speciale editie 'Sandstorm' kleur met speciale 'Desert Edition' graphics voor de nieuwe Tiger 1200 Desert Edition.
Onderscheidend 'Snowdonia White' kleur met speciale 'Alpine Edition' graphics.
Alle onderscheidende en doelgerichte stijl die je van de Tiger 1200 mag verwachten.
Triumph Tiger 1200 SE MY20 Desert Alpine

Toegewijde hoge specificaties met een nog betere prijs-kwaliteitverhouding
De nieuwe Tiger 1200 Special Editions worden toegevoegd aan de mid-spec Tiger 1200 XRx en XCx maar dan met een betere uitrusting, ontworpen om de rijder een nog betere value-for-money te geven
Hogere specificatie onderdelen:
Lichtgewicht Arrow demper
Triumph-shift-assist
Zwarte alumiunium Expedition zijkoffers (2)
Mounting kit (voor de koffers)

Ongelooflijk hoge standaard voor driecilinder aangedreven prestaties, rijdertechnologie en premium specificaties
Krachtige en responsieve 1.215 cc driecolinder blok, die een piekvermogen van 141 pk levert bij 9.350 rpm, een maximumkoppel van 122 Nm bij 7.600 rpm en een ongelooflijk geluid, via een lichtgewicht Arrow titanium demper.
State-of-the-art rijdertechnologie. Inclusief: Triumph Shift Assist, instelbare full colour TFT-instrumenten, geoptimaliseerd ABS in de bochten en tractioncontrol, maximaal 5 rijmodi, alle LED-verlichting, verlichte knoppen, sleutelloos contact, cruisecontrol, elektrisch verstelbare voorruit, verwarmde handgrepen en meervoudige oplaadpunten.
Hoogwaardige specificatie-uitrusting. Inclusief: Triumph Semi Active Suspension (TSAS), Brembo Monobloc-remmen, verstelbare zadelhoogte

NIEUWE TIJGER 1200 DESERT EDITIE
Geïnspireerd door de epische motoravonturen die de Tiger 1200 door de meest onherbergzame en uitdagende woestijnen ter wereld heeft afgelegd, heeft de nieuwe Tiger 1200 Desert Edition alle kenmerkende en doelgerichte looks en mogelijkheden van de Tiger 1200 XC-lijn in zich op, terwijl hij een nog hogere afwerkingsstandaard biedt, inclusief:
Exclusieve 'Sandstorm' kleur.
Speciale 'Desert Edition' graphics.
Nieuwe 'SE' radiator badges.
Naast de unieke kleurstelling heeft de Tiger 1200 Desert Edition ook een hogere specificatie in vergelijking met het mid-range XCx-model, ontworpen om het avontuurlijke vermogen en de betaalbaarheid nog verder te verbeteren. Deze specifieke kenmerken zijn:
Lichtgewicht Arrow titanium demper
Triumph Shift Assist voor op- en af schakelen zonder koppeling
Zwarte alumiunium Expedition zijkoffers (2)
Mounting kit (voor de koffers)
Tiger driecilinder
De nieuwe Desert Edition is voorzien van het 1215 cc Triple-blok van de Tiger 1200, de krachtigste cardanmotor in zijn klasse, die een soepele en directe reactie levert via de versnellingen tot een piekvermogen van 141 pk bij 9.350 t/min. Dit wordt geleverd door de hoogwaardige motoronderdelen (inclusief lichtgewicht vliegwiel, lichtere krukas en magnesium nokkendeksel) waardoor de motor snel kan draaien voor een onmiddellijke vermogensafgifte en een maximaal koppel van 122Nm bij 7.600rpm. Daarnaast verbetert de lichtgewicht Arrow titanium demper de wendbaarheid van de motor en versterkt de toch al opwindende Tiger Triple sound.

Geavanceerde technologie
De nieuwe Desert Edition biedt een enorme keuze aan kernfuncties en voordelen voor een superieure rijervaring. Deze ritverbeterende technologie omvat:
Instelbaar full colour TFT-display - Full colour en helder instrumentarium voor nauwkeurige informatie over de berijder met een intuïtieve bediening
Geoptimaliseerde ABS- en tractioncontrol voor bochten - Ingeschakeld via een IMU ondersteunt dit systeem de automatische selectie van het juiste niveau van ABS- en tractieregeling door voortdurend de rol-, pitch-, yaw- en acceleratiesnelheid te meten, om zo de hellingshoek te berekenen. Dit volledig geïntegreerde technologiesysteem zorgt te allen tijde voor een grotere rijstabiliteit.
5 rijmodi (Rain, Road, Off-Road, Off-Road PRO, Sport) - De rijmodi passen de gasrespons, ABS en Traction Control aan voor maximale controle over de rijder in alle rijomstandigheden. De rijmodus Off-Road PRO is de meest extreme off-roadinstelling van Triumph voor geavanceerd off-roadavontuur, met ABS en Traction Control uitgeschakeld en een off-road throttle map.
LED-verlichting - De LED-verlichting van Triumph biedt een beter zicht en een betere stijl en zorgt voor een helder zicht naar voren en naar achteren.
Hoogwaardige Triumph Semi-Active Suspension (TSAS) - Met premium instelbare WP-vering, waardoor de berijder het type rit elektronisch kan regelen. Met de TSAS die de demping van de voor- en achterwielophanging regelt. Het systeem past ook automatisch de RSU-voorbelasting aan om de optimale rijhoogte te behouden voor verschillende rijdersmaten en laadvermogens. Er zijn twee TSAS-modi: Auto / Off-Road
Triumph Shift Assist - Dit systeem, dat naadloos op en af schakelen zonder koppeling mogelijk maakt, maakt het schakelen soepeler en vermindert de vermoeidheid van de berijder aanzienlijk.
Verlichte bedieningsknoppen - Ergonomisch ontworpen, volledig verlichte stuurschakelkubussen en joystick om het gebruik 's nachts nog gemakkelijker te maken
Sleutelloos starten – Gemakkelijk de motor starten zonder sleutel
Cruisecontrol - De nieuwe cruisecontrol met één knop, die gemakkelijk toegankelijk is via de linker schakelaars op het stuur, helpt de motorrijder minder snel te vermoeien.
Elektrisch instelbaar touringscherm - Configureer de hoogte van het scherm op de weg door middel van een intuïtieve, verlichte schakelkubus voor uitzonderlijk comfort op de lange afstand.
Hoog niveau van standaard technologische specificaties, inclusief ride-by-wire gashendel, verwarmde handgrepen en drie stopcontacten, inclusief een handige USB-aansluiting onder het zadel.

Chassis met hoge specificaties
De nieuwe Tiger Desert Edition handhaaft de bekende premium uitrusting van de Tiger met Brembo-remmen met hoge specificaties, instelbare WP-vering gecontroleerd door Triumphs Semi-Active Suspension-technologie en een zadelhoogte in twee standen (835-855 mm), die met 20 mm kan worden aangepast aan de rijstijl en het terrein.

NIEUWE TIJGER 1200 ALPINE EDITIE
De nieuwe Tiger 1200 Alpine Edition is geïnspireerd op de epische avonturen die de Tiger 1200 in een van de meest adembenemend mooie bergketens ter wereld heeft beleefd. De nieuwe Tiger 1200 Alpine Edition beschikt over alle kenmerkende en doelgerichte Tiger 1200 XR line-up-stijl en ongelooflijke avontuurlijke mogelijkheden, terwijl hij ook een nog hogere afwerkingsstandaard biedt, inclusief:
Exclusieve 'Snowdonia White' kleur.
Speciale 'Alpine Edition'-graphics.
Nieuwe 'SE'-radiatorbadges.
De Tiger 1200 Alpine Edition is gebaseerd op het mid-spec XRx-model en voegt nog hogere specificaties toe om de mogelijkheden en betaalbaarheid van de Tiger 1200 Alpine Edition voor langeafstandsavonturen te verbeteren, inclusief:
Lichtgewicht Arrow titanium demper
Triumph Shift Assist voor op- en af schakelen zonder koppeling
Zwarte alumiunium Expedition zijkoffers (2)
Mounting kit (voor de koffers)

Tiger driecilinder blok
De nieuwe Alpine Edition is voorzien van het Tiger 1200's 1215 cc Triple-blok, de krachtigste cardanmotor in zijn klasse, die een soepele en directe reactie levert door de versnellingen tot een piekvermogen van 141 pk bij 9.350 rpm. Dit is te danken aan de hoogwaardige motoronderdelen (waaronder het lichtgewicht vliegwiel, de lichtere krukas en de magnesiumnokkendeksel), waardoor de motor snel kan doordraaien voor een onmiddellijke vermogensafgifte en een maximumkoppel van 122 Nm bij 7.600 t/min.
Daarnaast verbetert de lichtgewicht Arrow titanium demper de wendbaarheid van de motor en verbetert de toch al opwindende Tiger Triple sound.

Geavanceerde technologie
De nieuwe Alpine Edition biedt een enorme keuze aan 'core' functies en voordelen om een superieure rijervaring te bieden. Deze ritverbeterende technologie omvat:
Instelbaar full colour TFT-display- Full colour en helder instrumentarium voor nauwkeurige informatie over de berijder met een intuïtieve bediening
Geoptimaliseerde ABS- en tractioncontrol voor bochten - Ingeschakeld via een IMU ondersteunt dit systeem de automatische selectie van het juiste niveau van ABS- en tractieregeling door voortdurend de rol-, pitch-, yaw- en acceleratiesnelheid te meten, om zo de hellingshoek te berekenen. Dit volledig geïntegreerde technologiesysteem zorgt te allen tijde voor een grotere rijstabiliteit.
4 rijmodi (Rain, Road, Off-Road, Sport) - De rijmodi passen de gasrespons, ABS en Traction Control aan voor een maximale controle van de rijder in alle rijomstandigheden.
LED-verlichting - De LED-verlichting van Triumph biedt een beter zicht en een betere stijl en zorgt voor een helder zicht naar voren en naar achteren.
Hoogwaardige Triumph Semi-Active Suspension (TSAS) - Met premium instelbare WP-vering, waardoor de berijder het type rit elektronisch kan regelen. Met de TSAS die de demping van de voor- en achterwielophanging regelt. Het systeem past ook automatisch de RSU-voorbelasting aan om de optimale rijhoogte te behouden voor verschillende rijdersmaten en laadvermogens. Er zijn twee TSAS-modi: Auto / Off-Road
Triumph Shift Assist - Dit systeem, dat naadloos op en neer schakelen zonder koppeling mogelijk maakt, maakt het schakelen soepeler en vermindert de vermoeidheid van de berijder aanzienlijk.
Verlichte bedieningsknoppen - Ergonomisch ontworpen, volledig verlichte stuurschakelkubussen en joystick om het gebruik 's nachts nog gemakkelijker te maken
Sleutelloos starten - Gemakkelijk starten zonder sleutel.
Cruisecontrol - De nieuwe cruisecontrol met één knop, die gemakkelijk toegankelijk is via de linker stuurschakelaars, helpt de motorrijder minder snel te vermoeien.
Elektrisch instelbaar touringscherm - Configureer de hoogte van het scherm op de weg door middel van een intuïtieve, verlichte schakelkubus voor uitzonderlijk comfort op de lange afstand.
Hoog niveau van standaard technologische specificaties, inclusief ride-by-wire gashendel, verwarmde handgrepen en drie oplaadpunten, inclusief een handige USB-aansluiting onder het zadel.

Chassis met hoge specificaties
De nieuwe Tiger Alpine Edition handhaaft de bekende premiumuitrusting van de Tiger met Brembo-remmen met hoge specificaties, instelbare WP-vering die wordt aangestuurd door de Semi-Active Suspension-technologie van Triumph, en een zadelhoogte in twee standen (835-855 mm), die met 20 mm kan worden aangepast aan de rijstijl en het terrein. 

Specificaties 
Tiger 1200 Alpine Edition - Tiger 1200 Desert Edition
Engine Type Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder - Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder
Capacity 1,215 cc - 1,215 cc
Bore/Stroke 85 x 71.4 mm - 85 x 71.4 mm
Compression Ratio 11.0:1 - 11.0:1
Maximum Power 141PS / 139bhp (104kW) @ 9,350rpm - 141PS / 139bhp (104kW) @ 9,350rpm
Maximum Torque 122Nm @ 7,600rpm - 122Nm @ 7,600rpm
Fuel system Ride by Wire, fuel injection - Ride by Wire, fuel injection
Exhaust 3 into 1 header system, Arrow titanium silencer with carbon fibre end cap, side mounted - 3 into 1 header system, Arrow titanium silencer with carbon fibre end cap, side mounted
Final drive Shaft drive -Shaft drive
Clutch Wet, multi-plate hydraulically operated, torque assist - Wet, multi-plate hydraulically operated, torque assist
Gearbox  6-speed - 6-speed
Frame Tubular steel trellis frame - Tubular steel trellis frame
Swingarm Single-sided, cast aluminium alloy with shaft drive - Single-sided, cast aluminium alloy with shaft drive
Front Wheel Cast aluminium alloy 10-spoke 19 x 3.0 in - 32 spoke, aluminium rim, for tubeless tyres 19 x 3.0 in
Rear Wheel Cast aluminium alloy 10-spoke 17 x 4.5 in - 32 spoke, aluminium rim, for tubeless tyres 17 x 4.5 in
Front Tyre 120/70 R19 - 120/70 R19
Rear Tyre 170/60 R17 - 170/60 R17
Front Suspension WP 48 mm upside down forks, electronically adjustable damping, 190 mm travel - WP 48 mm upside down forks, electronically adjustable damping, 190 mm travel
Rear Suspension WP monoshock, electronically adjustable semi active damping with automatic preload adjustment, 193 mm wheel travel - WP monoshock, electronically adjustable semi active damping with automatic preload adjustment, 193 mm wheel travel
Front Brake Twin 305 mm floating discs, radially mounted monobloc Brembo 4-piston calipers, switchable ABS - Twin 305 mm floating discs, radially mounted monobloc Brembo 4-piston calipers, switchable ABS
Rear Brake Single 282 mm disc, Nissin 2-piston sliding caliper, switchable ABS - Single 282 mm disc, Nissin 2-piston sliding caliper, switchable ABS
Width (Handlebars) 830 mm - 830 mm
Height Without Mirrors 1,470 mm - 1,470 mm
Seat Height 835 - 855 mm - 835 - 855 mm
Wheelbase 1,520 mm - 1,520 mm
Rake 23.2 º - 23.2 º
Trail 99.9 mm - 99.9 mm
Dry Weight 242 Kg - 246 Kg
Fuel Tank Capacity 20 L - 20 L
Instruments TFT multi­functional instrument pack with digital speedometer, trip computer, digital tachometer, gear position indicator, fuel gauge, service indicator, ambient temperature, clock and Riding Modes. - TFT multi­functional instrument pack with digital speedometer, trip computer, digital tachometer, gear position indicator, fuel gauge, service indicator, ambient temperature, clock and Riding Modes.
Fuel Consumption 5.2 l/100 km (54.3 MPG) - 5.2 l/100 km (54.3 MPG)
CO2 Emissions 122 g/km - 122