BMW R 12 nineT en R12 in klassiek puristisch design

26-11-23. BMW presenteert de nieuwe BMW R 12 nineT en R 12.
BMW-R-12-nine-T-23-2xactie.jpg

Kenmerkend voor de twee nieuwe modellen zijn het klassieke, puristisch design, een krachtige lucht-/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor, vakmanschap met veel aandacht voor detail en volop mogelijkheden voor personalisatie.
BMW-R-12-nine-T-23-lzij.jpg

“Met de nieuwe BMW R 12 nineT als Classic Roadster en de R 12 als Classic Cruiser zetten we naadloos voort wat in 2013 begon met de R nineT. Vooral dankzij het nieuwe frameconcept hebben we een nog klassieker en puristischer design gerealiseerd. De lucht-/oliegekoelde boxermotor met nieuwe airbox – die zijn oorsprong vindt in de legendarische sportboxer van de HP 2 Sport uit 2007 - zorgt voor aansprekende prestaties. Met de vier radiaal gerangschikte kleppen per cilinder is dit een van BMW’s absolute iconen op het gebied van aandrijflijnen”, zegt Josef Miritsch, Hoofd Air-Cooled Boxer Series bij BMW Motorrad.

De nieuwe BMW R 12 nineT en R 12: een Classic Roadster voor dynamisch rijden op buitenwegen en een Classic Cruiser voor stijlvolle motorritten.
Met de R nineT presenteerde BMW Motorrad in 2013 meer dan alleen een roadster in een klassieke jas. Vanaf het allereerste begin combineerde BMW klassiek motorfietsontwerp en moderne technologie met hoogstaand vakmanschap en uitgebreide personalisatiemogelijkheden. Kort daarna werd de R nineT verrijkt met aantrekkelijke derivaten, waardoor een hele modelfamilie ontstond voor de BMW Motorrad Heritage-wereld.
BMW-R-12-nine-T-23-rv.jpg

Om die reden stond ‘The Spirit of nineT’ centraal tijdens de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 12 nineT, met als doel om naadloos in de voetsporen te treden de succesvolle R nineT en de archetypische look, tijdloosheid en hoge personalisatiekwaliteiten voort te zetten. Beide nieuwe modellen hebben een eigen identiteit. De nieuwe R 12 nineT maakt als Classic Roadster een stijlvolle indruk in stedelijke omgevingen en biedt dynamisch rijplezier op bochtige landwegen.
De nieuwe BMW R 12 – een Classic Cruiser – heeft als motto ‘The Spirit of Easy’ en is perfect geschikt voor stijlvolle maar vooral ontspannen motorritten.
BMW-R-12-nine-T-23-la.jpg

Grote keuzevrijheid als het gaat om design, modeldiversiteit en personalisatie.
De nieuwe BMW R 12 nineT en R 12 combineren het authentieke en krachtige karakter van de boxermotor en de designtaal van traditionele motorfietstijdperken met innovatieve technologie en een modulair concept dat de rijder maximale aanpassingsmogelijkheden biedt. Eenvoud en aandacht voor detail waren belangrijke prioriteiten bij de ontwikkeling van het ontwerp, met als resultaat een sterke emotionele aantrekkingskracht.
BMW-R-12-design-23-collectie.jpg

Authentieke en krachtige boxermotor met nieuwe airbox en twin-flow einddemper.
De afgelopen 100 jaar zijn de tweecilinder boxermotor en het gebruik van een cardanasaandrijving synoniem voor motorfietsen van BMW Motorrad. De nieuwe|
BMW R 12 nineT en R 12 – die in het jubileumjaar ‘100 Years of BMW Motorrad’ worden gepresenteerd - benadrukken deze onderscheidende aandrijflijnconfiguratie verder, na de recente onthulling van de nieuwe BMW R 1300 GS.
BMW-R-12-design-23-blauw-lzij.jpg

De lucht-/oliegekoelde boxermotor met een inhoud van 1.170 cc is al bekend van talloze BMW Motorrad-modellen en levert 80 kW (109 pk) bij 7.000 toeren per minuut in de R 12 nineT en 70 kW (95 pk) bij 6.500 toeren per minuut in de R 12. Als onderdeel van het compleet opnieuw ontworpen rijwielgedeelte zijn de nieuwe R 12-modellen ook voorzien van een nieuwe airbox. Deze is nu volledig geïntegreerd onder het zadel. Het links gemonteerde ‘Twin Pipe’-uitlaatsysteem met twee achterste geluiddempers met omgekeerd kegelontwerp past perfect bij het klassieke concept van de roadster en cruiser.

Nieuw one-piece stalen buizen spaceframe, met aangeschroefd achterframe.
Het middelpunt van de nieuwe BMW R 12-modellen is het volledig nieuw ontwikkelde stalen buizen spaceframe. Dit frame verschilt van de vorige R nineT-serie, die een hoofdframe voor en achter had. Als gevolg hiervan elimineert het nieuwe frame de noodzaak van meerdere bevestigingspunten. Dit reduceert het gewicht en geeft de nieuwe R 12 een netter en klassieker design. Het achterframe - eveneens gemaakt van stalen buizen - is met bouten aan het hoofdframe bevestigd.
BMW-R-12-23-rzij.jpg

Nieuwe klassieke ronde instrumenten, USB-C en 12 V-aansluiting standaard. Digitaal display optioneel verkrijgbaar.
De nieuwe BMW R 12 nineT is uitgerust met twee analoge ronde instrumenten voor het aflezen van snelheid en toerental. Ook een USB-C-poort aan de linkerkant en een 12V-aansluiting aan de rechterkant zijn standaard. De ronde instrumenten ondersteunen als vanouds maatwerk door te communiceren via een LIN-Bus en de bedienings- en displayunits van elkaar te scheiden. De nieuwe R 12 heeft standaard een snelheidsmeter. Een toerenteller is optioneel verkrijgbaar via originele BMW Motorrad accessoires.

De BMW R 12 nineT en R 12: roadster en cruiser, elk met een klassiek design en optimale ergonomie.
Bij de R 12 nineT creëren de aluminium tank met geborstelde en blank gecoate zijpanelen en het zadel met een Tail-hump een oplopende, dynamische lijn. De verbeterde ergonomie ten opzichte van zijn voorganger is vooral te danken aan de 30 mm kortere en smallere brandstoftank aan de achterkant. De rijder zit nu dichter bij het stuur, profiteert van een verbeterd kniecontact en heeft een meer naar voren gerichte zitpositie op de motorfiets.

Bij de nieuwe BMW R 12 benadrukt de stalen tank - die doet denken aan de zogenaamde ‘Toaster Tanks’ van de BMW /5-modellen uit de jaren 70 - de typische designtaal van een cruiser in klassieke druppelvorm. Het tankontwerp vormt een dalende lijn in combinatie met het standaard solozadel en de gebogen, laag gemonteerde achterwielkap. Het grote 19-inch voorwiel en het kleine 16-inch achterwiel sluiten hier mooi op aan. Het klassieke cruiser-design komt ook tot uiting in de ontspannen zitpositie met de lage zithoogte en een breed stuur.
BMW-R-12--23-lzij.jpg

Drie aantrekkelijke lakopties passend bij Classic Roadster en Classic Cruiser.
Zowel de BMW R 12 nineT als de nieuwe R 12 is verkrijgbaar in drie aantrekkelijke kleuropties.

R 12 nineT:
Basislakafwerking Blackstorm metallic.
Meerprijs kleur San Remo Green metallic.
Optie 719 ‘Aluminium’ in geborsteld aluminium / Night Black uni lak.

R 12:
Basislakafwerking Blackstorm matt metallic.
Meerprijs kleur Aventurine Red metallic.
Optie 719 ‘Thorium’ in Avus Silver metallic.

Consumentadviesprijzen voor Nederland
In Nederland zal de BMW R 12 nineT verkrijgbaar zijn voor een consumentenadviesprijs vanaf € 20.990,- en de BMW R 12 is verkrijgbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf € 16.990,-.

Highlights van de nieuwe BMW R 12 nineT en BMW R 12:
Klassiek, puristisch design als roadster en cruiser.
Koppelrijke lucht-/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor.
Vakmanschap met veel aandacht voor detail.
Ontworpen voor maatwerk.
BMW R 12 nineT met 80 kW (109 pk) bij 7.000 toeren per minuut en 115 Nm bij 6.500 toeren per minuut.
BMW R 12 met 70 kW (95 pk) bij 6.500 toeren per minuut en 110 Nm bij 6.000 toeren per minuut.
Uitlaatsysteem links met dubbele demper en conische eindstukken.
Nieuwe airbox, nu geïntegreerd onder het zadel.
One-piece stalen buizenframe met aangeschroefd achterframe.
Volledig verstelbare upside-down telescopische voorvorken en Paralever-swingarm met veerbeen achter, nu schuin geplaatst met herziene veerwegafhankelijke demping.
Radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen met 4 zuigers, stalen flexibele remleidingen en zwevende remschijven van 310 mm.
Krachtig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs in bochten.
Custom personalisatie-opties zijn beschikbaar via originele BMW Motorrad accessoires, bekend om hun premium kwaliteit.
Standaard rijmodi 'Rain', 'Road' en 'Dynamic' voor de R 12 nineT en 'Roll' en 'Rock' voor de R 12.
DTC (Dynamic Traction Control) en Engine Drag Torque Control zijn standaard.
Nieuwe klassieke ronde instrumenten, evenals USB-C en 12 V-aansluiting. Digitaal display optioneel verkrijgbaar.
Krachtige LED-verlichting rondom standaard. Adaptieve Headlight Pro optioneel verkrijgbaar.
Keyless Ride is standaard.
Drie aantrekkelijke lakopties passend bij Classic Roadster en Classic Cruiser.
Diverse personalisatiemogelijkheden af fabriek mogelijk, verkrijgbaar via originele BMW Motorrad accessoires.