Fietsroute langs de Belgische Dodendraad en meer

Grensroute grenspaal10-3-19. Fietsen langs de grens van België en Nederland. Volg het spoor van smokkelaars, spionnen, deserteurs en frontvrijwilligers langs de gevreesde Dodendraad uit de Eerste Wereldoorlog.

 

 

Grote Routepaden ontwikkelde samen met Nederlandse partner Verhalis voor het eerst een langeafstandsfietsroute volledig uitgestippeld langs knooppunten: de Grensroute. De 540 km lange fietsroute slingert zich langs de Belgisch-Nederlandse grens tussen het Drielandenpunt in Vaals en de Noordzee bij Cadzand. Onderweg passeer je 26 reconstructies en monumenten van de Dodendraad, een elektrische grensversperring uit de Eerste Wereldoorlog. Gedetailleerde kaarten, ongekende Dodendraad verhalen, verrassende natuurparken en heel veel boeiende streekinformatie staan allemaal gebundeld in één fietsgids.
Grensroute achtung

Praktisch
Het traject is opgedeeld in 7 deeltrajecten, goed voor 7 tot 10 dagen fietsen door een afwisselend landschap van heuvels, rivieren, moerasgebieden, bossen en heide, door bijzondere grensdorpen en langs de wereldsteden Maastricht en Antwerpen.
Elk deel begint met een globale trajectbeschrijving, een overzichtskaart, een afstandstabel en een opsomming van de knooppunten. Daarna volgen gedetailleerde fietskaarten aangevuld met toeristische en praktische informatie: logies, horeca, elektrische oplaadpunten, bevoorradingsplaatsen en bezienswaardigheden. Potentiële aanrijroutes staan achterin de fietsgids. De gids is geïllustreerd met prachtig beeldmateriaal. Klik hier voor een preview.
De route is uitgestippeld langs knooppunten en kan dus in twee richtingen gefietst worden. Wie graag met gps fietst, kan de gpx-track hier gratis downloaden.
Grensroute doorkijk

Over de Dodendraad
Zo vrijelijk de grens over fietsen was honderd jaar geleden niet mogelijk. Tijdens de Eerste Wereldoorlog stond langs de grens van België en Nederland een elektrische grensversperring waar 2000 volt op stond. Die versperring was aangelegd door de Duitse bezetter en moest verhinderen dat smokkelaars, Belgische oorlogsvrijwilligers, spionnen en Duitse deserteurs de grens naar neutraal Nederland overstaken. Velen probeerden de draad toch te passeren. Er vielen daarbij meer dan duizend dodelijke slachtoffers. De versperring wordt daarom de Dodendraad genoemd.
Grensroute hek gat
De laatste jaren zijn er langs de hele grens stukjes Dodendraad nagebouwd. De Grensroute verbindt 26 van deze reconstructies en wil tegelijkertijd ook een breder verhaal van de grens vertellen: het verhaal over grensrivieren, bijzondere conflictplaatsen, internationale natuurparken en zoveel meer. In realiteit is een grens immers niet zo eenvoudig tot een lijntje op een kaart te herleiden.
Grensroute wachthok

Grensroute brug
De Nederlandse Stichting Verhalis verzamelt herinneringen en verhalen. Ze verfilmen ze en zetten projecten op om ervoor te zorgen dat ze bewaard blijven voor de volgende generaties. Zo werkten zij ook het internationaal erfgoedproject ‘De dodendraad leeft’ uit. Naast een uniek landschapskunstwerk, een lint van meer dan honderdduizend witte krokussen, wensten zij ook een langeafstandsfietsroute te ontwikkelen. Zij zochten en vonden hiervoor een partner in Grote Routepaden vzw, een vrijwilligersorganisatie die instaat voor het ontwerp, de bewegwijzering, de beschrijving en de promotie van het netwerk langeafstandsfietsroutes en -wandelroutes in Vlaanderen.
Grensroute grenspaal

De fietsgids telt 180 pagina's, is afgewerkt met een witte spiraalband en is te koop via www.groteroutepaden.be voor de adviesprijs van €18.