Friese innovatie groot succes in Duitsland

Younit 18 display28-10-18. Met de introductie van adviesplatform Younit heeft de Friese digital specialist Snakeware een waar huzarenstuk geklaard voor fietsen van de Accell Group.

 

 

Sinds de introductie blijkt Younit een regelrechte hit in Duitsland. Het adviesplatform voor fietsen van de Accell Group is in enkele maanden tijd al ruim vijfhonderd keer verkocht.
“De enorme vraag heeft zelfs ons overvallen”, vertelt Ate van der Meer, CCO van Snakeware, eerder dit jaar genomineerd tot e-commerce onderneming van het jaar. “Zo’n ontvangst hebben we nog nooit meegemaakt. Dit is Hollands glorie in Duitsland.” Snakeware onderzoekt, samen met Accell IT, een verdere uitrol van het concept voor alle merken en producten van de Accell Group. Voor de Duitse markt is ervoor gekozen om de oplossing middels een interactieve kiosk in de markt te zetten. Via deze zuil krijgen klanten in winkels advies over de aanschaf van een fiets.
Younit 18 geheel 

QR-code
Younit for Perfect Rides valt op door de helder vormgegeven schermen en intuïtieve werking. Na het invoeren van enkele gegevens krijgt de consument suggesties voor passende fietsen. Daarna kan hij, al dan niet samen met een expert in de winkel, de modellen beoordelen. De favorieten worden opgeslagen en direct via de dealer besteld, of via een QR-code naar het e-mailadres van de consument verzonden voor een beslismoment later. 

Younit is een cloud-based, multibrand omnichannel platform, speciaal gebouwd voor de Winora Group uit Schweinfurt. Het product is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Winora Group, Accell IT, Snakeware en het Haibike Design Center, Radlabor Bike Sizing, Prestop Kiosk-systemen en designspecialist Cogniance. Het werk werd simultaan uitgevoerd in München, Sneek, Son en Breugel en Schweinfurt. 

Schot in de roos
De kick-off van dit ambitieuze project was in Schweinfurt met de fietsmerken Haibike en Winora (onderdeel van Accell Group). “Younit is een schot in de roos voor fietsenhandelaren die de toegevoegde waarde van fysieke winkels en persoonlijk advies willen combineren met online innovatie en activatie”, aldus Marc ter Steeg, projectmanager bij Accell. “Met deze toepassing geven wij de retail, in dit geval de fietsenbranche, een extra middel in handen om de 21st-century customer optimaal te kunnen bedienen.” 
De oplossing is van start gegaan met alle fietsen van de Winora Group en Haibike, maar biedt de mogelijkheid om ook fietsen en onderdelen van de andere Accell Group merken te presenteren.
Younit 18 display 

Hoge verwachtingen
Het systeem is geheel cloud-based en meertalig. Dit betekent dat Younit niet alleen via een kiosk beschikbaar is, maar zich net zo makkelijk laat aanpassen aan andere media, zoals een desktop of smartphone. Bovendien is de next-generation verkoop- en adviestool schaalbaar en eenvoudig toepasbaar in andere branches. Na de succesvolle lancering in Duitsland kijkt Snakeware samen met de Accell Group ook naar andere landen. “De verwachtingen zijn hooggespannen”, zegt Van der Meer. 

Over Snakeware
Snakeware realiseert sinds 1995 toonaangevende digitale producties die bedrijven een duurzaam concurrentievoordeel opleveren, met name in de retail. Dat doet de digital specialist onder meer op basis van een eigen data-driven softwareplatform, waarmee relevante digital experiences gecreëerd en geactiveerd worden. Snakeware, winnaar van de Gouden Dutch Interactive Award, kreeg in januari 2018 bezoek van Koning Willem-Alexander. Daarnaast is Snakeware genomineerd voor beste digital en e-commerce bedrijf door Computable. Meer informatie op www.snakeware.nl