Groot Europees Camperonderzoek 2024: Camperaars mijden hitte

6-6-24. Een grote meerderheid van de Nederlanders spreekt het vakantiebudget pas aan, als het écht niet anders kan.
Goboony-Europees-Camperonderzoek-2024-stel.jpg

In vergelijking met andere Europese landen wordt het vakantiegeld bij ons als meest heilig beschouwd. Dit blijkt uit het Groot Europees Camperonderzoek, mede uitgevoerd door internationaal onderzoeksbureau Norstat, in opdracht van camper deelplatform Goboony. In aanvullend onderzoek onder camperaars werd duidelijk dat een deel van de campereigenaren deze zomer het liefst koers zet naar koelere Europese gebieden. Nog een ander opvallend detail: tijdens veel camperreizen zal komende vakantie het bouquetreeksje en het seksspeeltje niet ontbreken.

In dit onderzoek waren wij Nederlanders het meest stellig, als het ging om bewaking van het vakantiebudget. Ruim de helft (58%) van de ondervraagden uit ons land gaf aan bij een financiële tegenvaller op zoek te gaan naar andere oplossingen, maar het vakantiegeld zeker niet op te offeren. In andere landen blijkt vakantie minder een prioriteit. Zo bleek bijvoorbeeld maar dertig procent van de Britten dit geld onaangetast te houden als de nood aan man komt. In Italië lag dit cijfer zelfs maar op 28%. Nederlanders zijn ook grote besteders tijdens hun vakantie. In verhouding tot andere landen zijn er nergens zoveel mensen als in ons land, die ooit meer dan 5.000 euro per persoon aan een vakantie spendeerden. Daarnaast heerst bij de Nederlanders (16%) en Britten (16%) de grootste bereidheid om komende zomervakantie méér uit te geven dan vorig jaar. In Denemarken was dit dertien procent, gevolgd door Frankrijk (11%) en Spanje (9%). Het Groot Europees Vakantie Onderzoek vond plaats in totaal in acht landen. Onderzoeksbureau Norstat ondervroeg 8000 mensen.
Goboony-Europees-Camperonderzoek-2024-kustweg.jpg
Te hoge temperaturen
Uit nader onderzoek onder de Nederlanders bleek dat veel camperaars de hitte steeds meer willen mijden. Bijna de helft (47%) overweegt naar koelere gebieden in Europa af te reizen. Zestig procent deelt nu hun vakantie al anders in, bijvoorbeeld door de piekuren van hoge temperaturen te ontwijken. De hitte hindert hen te veel in hun activiteiten, stelt zo’n 63%. Zo’n 38% voelt zich lichamelijk niet goed of oordeelt over zichzelf en hun reisgezelschap dat ze er te humeurig van worden. Zo’n 44% zet geen grote steden meer in het programma. Bijna de helft van de ondervraagden (46%) vindt campings slecht voorbereid op de steeds hogere temperaturen. Deze groep heeft behoefte aan meer schaduwrijke plekken. Op de vraag welk land de grootste kans heeft om de komende tien jaar te groeien in populariteit, met de stijgende temperaturen in het achterhoofd, wordt vooral Zweden genoemd (66%). Schotland mag zich zeker ook verheugen op meer campertoerisme en eindigde met achttien procent op de tweede plaats.

Social media
Niet alleen de hitte, maar ook social media speelt een grote rol bij camperaars in de keuze van hun bestemming. Zo’n driekwart geeft aan inspiratie te hebben opgedaan via de diverse mediakanalen, waarbij Instagram (61%) als grootste bron wordt genoemd. Over het nut van influencers lopen de meningen sterk uiteen. Iets meer dan de helft (54%) maakt graag gebruik van hun tips. Zonder deze, hadden ze vele mooie plekken moeten missen, zo wordt positief gemeld. Iets minder dan helft (44%) weigert juist deze vorm van informatie in te passen. Ze ergeren zich aan de grote toestroom van mensen, die een dergelijke tip zomaar kan veroorzaken. Daarnaast leven er twijfels over hun oprechtheid. Te vaak is er sprake van gesponsorde berichten, zo vinden zij. Als camperaars teleurgesteld zijn over de bestemming die er zo mooi uitzag op social media, kan dit verschillende oorzaken hebben. Een derde van de ondervraagden stelt dat de plek minder authentiek oogde. Eenzelfde percentage vond de betreffende bestemming tegenvallen vanwege de drukte. Bijna tien procent zag met lede ogen toe, dat plekken die vooraf als heel mooi werden voorgespiegeld, in de praktijk door te veel vuilnis werd ontsierd. Opvallend is dat het thuisfront in deze gevallen niet altijd de eerlijke situatie door kreeg. Bijna één achtste van de ondervraagden geeft toe, via de eigen social mediakanalen de situatie ter plekke rooskleuriger in beeld te brengen. Tenslotte blijft tien procent in de toekomst überhaupt thuis, mocht virtual reality in de toekomst de werkelijkheid benaderen. Een prima alternatief vinden zij, want het is goedkoper en beter voor het milieu om virtueel te reizen.

Stiekeme pleziertjes
In Europa blijken keuzes nogal te variëren als het gaat om essentiële reisaccessoires. Zo meldt een kwart van de Nederlanders dat ze absoluut niet op reis kan zonder kaasschaaf. Belgen en Britten zien zichzelf bovengemiddeld kokkerrellen tijdens de vakantie. Geen land dat namelijk zoveel belang hecht aan een goede pannenset als onze zuiderburen (23%) en Engeland (19%). Dat vooral Franse (28%) en Italiaanse camperaars (17%) belang hechten aan de knoflookpers zal waarschijnlijk weinig verbazing wekken. Ook herbergt de camper spullen, die de eigenaren liever voor zich houden. In vrijwel alle landen wordt in deze categorie de laptop voor het werk genoemd. Zo’n één op de tien Nederlandse camperaars vermaakt zich op vakantie bovendien met een Bouquetreeksje. In België, waar deze liefdesverhaaltjes stationsromans worden genoemd, ligt dit percentage zelfs twee keer zo hoog. Alleen in België wordt als guilty pleasure opvallend lingerie genoemd. Het Europees gemiddelde voor een seksspeeltje als camperbagage schommelt zo rond de tien procent. In Nederland ligt dit trouwens op zo’n zes procent. Andere items die voor de buitenwereld verborgen blijven, zijn zelfverdedigingsmiddelen en de Bijbel.