Suzuki buitenboordmotor blijft 'gezond' bij goed onderhoud

Watersportcentrum Wormer BB 21 winkel14-10-21. Soms kom je iemand op het water tegen die met het zweet op zijn voorhoofd aan het koord van zijn buitenboormotor staat te sjorren. Vaak zonder gewenst resultaat. Dat is meestal een kwestie van slecht onderhoud.

 

Tekst en foto's Arie Blokland

Met het zweet op hun kop zie je gestrande booteigenaren trekken aan het starttouw van de buitenboordmotor om de boel weer aan de gang te krijgen. Met in hun achterhoofd de vraag: "Hoe kom ik thuis?". En daarbij de gedachte dat een heel eind peddelen hun plezier op het water nog verder zal bederven. Een enkeling haalt de kap van de buitenboordmotor en hoopt dat hij het technisch mankement ter plekke kan verhelpen. Dikwijls slaat de motor niet meer aan. En dan? Even uitrusten op het bankje van je bootje en bedenken hoe het verder moet.
Watersportcentrum Wormer BB 21 winkel

Op een drukke dag is er altijd wel iemand die langszij komt en de ongelukkige aanbiedt een sleep te geven. Naar een plek waar de opvarenden aan wal stappen en dan lopend naar huis kunnen gaan. Om er iemand bij te halen die het euvel kan verhelpen. Of waar de buitenboordmotor van de boot gehaald kan worden om die vervolgens naar een werkplaats te brengen.

In de loop der jaren heb ik diverse watersporters in de Zaanse polders een sleep gegeven als zij hun buitenboordmotor niet meer aan de gang kregen. Achter mijn boot met 15 pk Suzuki  FOURstroke bracht ik ze naar huis. Altijd leuk om iemand te helpen en daarmee blij te maken. Zelf had ik er ook plezier in om met de Soes als pop-up reddingsbrigade te fungeren.

Altijd dacht ik daarbij aan de keren dat ik als meevarende op een motor- of zeilboot aan den lijve moest ondervinden hoe vervelend het is als de motor uitvalt.
Ik maakte het mee op het IJsselmeer. Gelukkig kwam er iemand te hulp die ons naar de jachthaven sleepte.
Op de Middellandse Zee wisten we een verstopte brandstoffilter zelf te vervangen.
Een keer ging het mis op de Zaan. We konden aan de kant komen en hebben daar de dealer van de betreffende Yanmar gebeld. Die kwam en loste het euvel ter plekke op. Pech met een ingebouwde motor is nog lastiger omdat je dan niet zomaar de motor van je boot kunt schroeven om hem daarna weg te brengen.

Watersportcentrum Wormer Winkel boot p220Bijna altijd is motorpech te wijten aan een gebrek aan onderhoud. Machines moeten worden gesmeerd en onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn dienen te worden vervangen. Olie verversen van de motor en het staartstuk is geen luxe maar noodzaak. Net als de leidingen van koeling doorspoelen. Eens in de 3 a 4 jaar de impeller van de koelwaterpomp vervangen is belangrijk. Net als nieuwe bougies monteren. De vakman weet precies wat er jaarlijks, of minimaal tweejaarlijks moet gebeuren.

Laat je het onderhoud van je ingebouwde motor of buitenboordmotor achterwege dan is de kans op problemen dikwijls onontkoombaar. Ik spreek uit ervaring. Ja. Ik was ook zo dom om het onderhoud van mijn 15 pk Soes uit te stellen. Niet aan gedacht, vergeten, komt wel. Allerhande onnozele excuses. Ik werd met mijn neus op de feiten gedrukt na een leuke vaartocht in het Westzijderveld, een waterrijk natuurgebied ten westen van de Zaan. Opeens hield de Suzuki tweepitter ermee op. Trekken aan het touw bracht hem niet terug tot leven.
Helaas was het op deze nazomerse dag in het geheel niet druk op het water. Een man in een motorbootje kwam voorbij. Hij keek op nog om. Vond het zelfs niet nodig om even zijn hand op te steken. Iets wat groot en klein doorgaans op het water  wel doet. 
Gelukkig was er een peddel aan boord. Ik ben op het voorste bankje gaan zitten en met die ene peddel richting huis gegaan. Het stukje wat je op de motor in 20 a 25 minuten vaart kostte me nu 2 uur en een heleboel zweet. Ik kijk er niet met genoegen op terug.

Omdat de buitenboordmotor met gas- en stuurkabels aan mijn aluminium boot is gemonteerd kun je niet eenvoudig de motor demonteren. Dus moet je op zoek naar een bootrailer. En dan naar de vakman. Gelukkig hebben we een goede Suzuki dealer in Wormer. Aan de Zaan. Die gaat nu alles doen wat ik in de afgelopen jaren niet regelmatig heb gedaan of laten doen.
Watersportcentrum Wormer BB 21trailer

Bij Watersportcentrum WORMER is de Suzuki in vakbekwame handen. Daar heb ik de buitenboordmotor ook gekocht. Natuurlijk had ik veel eerder weer terug moeten gaan voor het nodige onderhoud. Net zoals je ook je auto en eventueel motorfiets periodiek laat onderhouden. Maar ja... Dat is achteraf gelul. Onderhoud is geen luxe, maar noodzaak.

https://www.watersportcentrum-wormer.nl/