Maserati Multi 70 samenwerking met Innovation Lab

Maserati Multi 70 19 lzij28-11-19. Hoe maken we de succesvolle Maserati Multi 70 trimaran nog sneller? Daarover delen ingenieurs van het Maserati Innovation Lab in Modena voor het eerst hun kennis met het Maserati Multi 70 team.

 

Voor Maserati breekt een nieuw innovatietijdperk aan. Het merk gaat nu ook technologische kennis van auto’s integreren in de wereld van de high-performance racejachten. De engineers van het Maserati Innovation Lab in Modena en Giovanni Soldini, schipper van de Maserati Multi 70, gaan daartoe nauw samenwerken. 
Maserati Multi 70 19 lv

Maserati en Giovanni Soldini werken sinds 2012 nauw samen in een partnership dat veel verder gaat dan enkel sponsoring. Vandaag onthulden de twee partijen de resultaten van een uniek onderzoek, naar aanleiding van een project waarin de aerodynamische kennis en virtuele analysetools die normaliter bij de ontwikkeling van auto’s worden in gezet, nu zijn toegepast op de Maserati Multi 70 trimaran. Het doel daarvan was het ‘boosten’ van de prestaties en de aerodynamica, door middel van de creatie van speciale hydrodynamische profielen. 

De engineers van Maserati hebben de data die de Maserati Multi 70 tijdens de laatste races vergaarde, geanalyseerd om de belangrijkste parameters voor de bewegingen van het racejacht te bepalen. Ze maakten een diepgaande studie van de huidige configuratie van de boot om mogelijke verbeterpunten vast te stellen met behulp van CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics), die het gedrag van de complexe wervelingen rondom de trimaran kunnen voorspellen. 

In het proces werden tevens virtuele tools aangewend om verschillende rompstroomlijnconfiguraties te testen. Enerzijds om de luchtweerstand van de boot te beperken; anderzijds om de efficiency van de zeilen te vergroten door extremen beter te kunnen controleren. 

De conclusie van dit onderzoek was een verlaging van de aerodynamicapenetratie-coëfficiënt (Cx) van de totale boot met bijna 5%. Bovendien werken de zeilen efficiënter dankzij het verbeteren van de wervelingen rondom het racejacht, resulterend in een 4% grotere stuwkracht bij een slagzijtoename van minder dan 1%. Dankzij deze resultaten kan de kruissnelheid van het racejacht onder ideale omstandigheden nu zelfs boven de 43 knopen liggen. 
Maserati Multi 70 19 lzij

Maserati Innovation Lab
Het Maserati Innovation Lab is het kloppende hart van Maserati’s technische research, ontwikkeling en design. Het technische centrum aan de via Emilia Ovest in Modena heeft recent voor het eerst zijn deuren geopend om de wereld deelgenoot te maken van de rol die het centrum vervult in de ontwikkeling van nieuwe Maserati-modellen. Hier worden alle Maserati’s van vandaag en morgen ontworpen, met behulp van digitale processen die de productontwikkeling ondersteunen, plus de exclusieve Maserati-formule –waarbij de focus op het menselijke aspect direct vanaf het allereerste begin in de ontwikkeling wordt geïntegreerd. Die klantgeoriënteerde benadering wordt via een exclusieve hard- en softwaremix in de virtuele simulatie verwerkt. De Maserati Innovation Lab engineers worden bij hun taak ondersteund door geavanceerde technologieën, zoals de nieuwste-generatie DiM (Driver-in-Motion) simulator, de statische simulator en de ‘User eXperience’.

Maserati Multi 70: raceschema 2020
Het 2020 raceseizoen van de Maserati Multi 70 bestaat uit een reeks evenementen, waarin de recordpoging over Het Kanaal één van de highlights is. Het programma ziet er als volgt uit: 

Januari 2020: Cape to Rio Race
Februari 2020: RORC Caribbean 600 Race
Maart 2020: St. Maarten Heineken Regatta
April 2020 - mei 2020: Atlantisch Record (Bermuda – Plymouth)
Mei 2020: Engels Kanaal
September 2020: Super 8 Race
Oktober 2020: Rolex Middle Sea Race

Giovanni Soldini
Giovanni Soldini – geboren in Milaan in 1966 – begon op zeer jonge leeftijd met zeilen. Hij kan bogen op 25 jaar oceaanracen, met op zijn palmares onder meer: twee maal de wereld rond, zesmaal Québec-Saint Malo, zesmaal Ostar, drie Tansat Jacques Vabre races en meer dan 40 trans-oceaanraces. Zijn samenwerking met Maserati begon in 2012: met de Vor70 Maserati boekte Soldini vele overwinningen en belangrijke records, inclusief Cádiz-San Salvador (2012) en de New York San Francisco Gold Route (2016). Soldini begon in 2016 aan een nieuwe uitdaging aan het roer van de Maserati Multi 70, waarmee hij het record voor de Tea Route vestigde van Hong Kong naar Londen (2018), en een aantal oceaanraces won.