Hyundai KONA Electric de eerste rij-indruk

Hyundai Kona Electric 18 neus28-8-18. Hyundai presenteert de KONA Electric. Nu al een bestseller waarvan de levertijd oploopt tot 12 maanden. Gelukkig is er nog een demo voor een eerste kennismaking.

 

Tekst: Arie Blokland, foto's Hyundai

Een druk op de knop en de motor loopt. Een druk op de knop en de elektronische parkeerrem wordt vrij gemaakt. Een druk op de knop en de elektromotor staat in D van Drive. Alles gaat elektrisch in de volledig elektrische Hyundai KONA Electric. De bediening verloopt via een innovatief shift-by-wire systeem. Vandaar dat de middenconsole eigenlijk niet meer is dan een dun schakelpaneel waar ook nog knoppen op zitten voor stoelverwarming en stoelkoeling. Onder het paneel is ruimte voor een aflegvak, omdat er geen mechanische versnellingspook hoeft te worden afgedekt.
Hyundai Kona Electric 18 middenconsole

Potmeter of raspedaal?
Natuurlijk zit er ook geen gaspedaal in deze auto, hoewel er rechts naast het rempedaal net zo'n pedaal zit als in een auto met brandstofmotor en iedereen dat gewoontegetrouw een gaspedaal blijft noemen. Maar het is eigenlijk een dimschakelaar die met de voet wordt bediend. Je geeft daarmee meer of minder stroom aan de motor. Net zoals je thuis een lamp kunt dimmen of feller kan laten schijnen. Het is dus een stroompedaal. Tevens vergelijkbaar met een potmeter, ofwel potentiometer, zoals die op audio-apparatuur wordt gebruikt om geluid harder of zachter te zetten. Zullen we het dan een pootmeter noemen? Of potentiopedaal..? Raspedaal misschien... Dat sluit lekker aan bij er ras vandoor gaan en het Duitse Rasen. En er zit iets van race in. Feit is dat de auto er met rasse schreden vandoor gaat zodra je de rechter pedaal intrapt. Tsjonge! Wat een acceleratie zit er in een EV (Electric Vehicle / Elektrisch Voertuig).
Hyundai Kona introductie 18 4x

Range van 482 kilometer en topsnelheid is 167 km/h
De auto begint al te rollen zodra je het rempedaal loslaat. Beetje stroom erbij en je gaat harder. Steeds een beetje meer en je gaat alsmaar harder. Trap je vanuit stilstand het stroompedaal helemaal in dan schiet de 1.660 kilo zware SUV vooruit alsof het een sportwagen is. In 7,6 seconden zit de KONA Electric op 100 km/h. Bij de meeste elektrische auto's kun je dan door naar de 150 km/h omdat die doorgaans op die snelheid zijn gelimiteerd om te voorkomen dat de accu sneller leeg is. De KONA haalt een top van 167 km/h. Als je dat erg lang volhoudt zal je de opgegeven range van 482 kilometer niet halen. Dat lukt alleen als je gunstig met de lading van de accu om gaat. Lichten aan, airco aan en scheuren met die kar kost energie. Hetgeen niet anders is bij een auto die op benzine of dieselolie loopt. Als je die laatste categorie op zijn staart trapt en de airco volop laat blazen, of de kachel hoog hebt staan, gaat het brandstofverbruik eveneens omhoog. Dan moet je eerder tanken. In geval van een elektrisch voertuig eerder aan de laadpaal. Komt op hetzelfde neer.
Hyundai Kona Electric 18 lv

We hebben inmiddels de bebouwde kom verlaten en trappen het stroompedaal verder in als we de snelweg op gaan. Nogmaals; de acceleratie van een elektrisch aangedreven auto is fenomenaal. Het wordt ook niet gehinderd door een versnellingsbak, al zou die supersnel schakelen. De traploze transmissie wordt nergens door tegen gehouden. Alsof je met een dimschakelaar een lamp van uit naar fel branden draait, zo gaat de permanente magneet synchroonmotor van 0 naar voluit. Als we dat een paar keer hebben geprobeerd en ook het volle vertrouwen hebben gewonnen in de remkwaliteiten van deze Hyundai, gaan we er eens lekker voor zitten. Cruisen op de maximaal toegestane snelheid. 100, 120 of 130 km/h dat wil nog wel eens verschillen op ons vaderlandse wegennet.

Stoelverwarming en stoelkoeling
Het juiste moment om eens kritisch te bepalen of we wel lekker zitten in deze nieuwe auto. Ja dus. Want tot zover valt er niets te klagen over het meubilair van de KONA Electric. De stoel is comfortabel en geeft goede steun. Je kunt ze bovendien op vele manieren naar wens verstellen. Als het koud is kun je de stoelverwarming aanzetten op drie verschillende standen. Als het warm is de koeling. Uiteraard moet dat op de mooie, warme dag die voor deze eerste rijtest is uitgekozen worden geprobeerd. Meteen maar op 3. Nou, dan koelt je kont flink af, maar er begint ook koude lucht langs je rug te stromen en dat is minder lekker. Dus twee standjes naar beneden. Dan houden we het lekker fris.
Hyundai Kona electric 18 int

Vele rijhulpsystemen
Als je voor het eerst naar de KONA Electric toeloopt vallen twee dingen in het bijzonder op. De neus van de auto zit dicht. Er is geen grille gemonteerd. Dichterbij zie je door het voorraam een klepje open staan op het dashboard. Probeer dat niet met ferme kracht te sluiten, want dat is niet de bedoeling. Het klepje is een doorzichtig display waarop tijdens het rijden allerlei informatie wordt gegeven aan de bestuurder. Recht voor je neus, zodat je je ogen niet van de weg hoeft te houden, lees je wat de snelheid is, welke kant de navigatie je opstuurt en als daar reden voor is geeft een van de vele rijhulpsystemen een melding. Echt handig. En veilig. Voor nog meer informatie op groter formaat staat in het midden van het dashboard een LCD-display voor uitgebreide connectiviteitsdiensten en bediening van het infotainmentsysteem. Op de modellen Fashion en Premium is het touchscreen 8 inch groot. Het instapmodel, Comfort, heeft een 7 inch screen.
Hyundai Kona Electric 18 dashboard

Ho! Pas op! Wat is dat? De KONA grijpt in. Je voelt opeens dat het stuur naar links wil. Als je tijdens het rijden teveel aandacht besteedt het touchscreen begrijp je waarom. Door de afleiding waren we iets te veel naar rechts gegaan. Lane Following Assist grijpt dan automatisch in en zorgt dat je tussen de lijnen op de weg blijft. Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder visueel en akoestisch voordat er een corrigerende stuuringreep door de KONA wordt gedaan. Mocht je niet afgeleid zijn, maar daadwerkelijk in slaap vallen achter het stuur dan waarschuwt de Driver Attention Warning. Uiteraard moet een chauffeur altijd alert blijven, dode-hoek warschuwing, voetgangersherkenning en radar die het verkeer achter in de gaten houdt kun je luxe noemen, maar rijhulpsystemen kunnen een boel problemen voorkomen als er iets mis gaat.
Hyundai Kona Electric 18 neus

Voordelen, nadelen en vooroordelen
Een groot voordeel van een EV is dat er geen motorgeluid is. Muziek hoeft geen lawaai te overstemmen, de navigatie is duidelijk hoorbaar en een gesprek met een passagier gaat een stuk relaxter. “Ja maar,” een nadeel is door een criticaster snel opgeworpen. “Als je buiten op straat loopt, hoor je die elektrische auto's niet aankomen.” Zo ontstaat er snel een discussie over de voor- en nadelen van een elektrisch voertuig. Wat betreft geluid; de VES zorgt ervoor dat de KONA toch geluid maakt zodat je de auto hoort aankomen.
De geringe actieradius is altijd de eerste en grootste dooddoener. Nou, met een range van 482 kilometer kan die, wat betreft de KONA Electric, van tafel. Menige benzine-auto moet ook naar de pomp omdat die grens niet wordt gehaald. De accu opladen is veel goedkoper dan benzine tanken. Bovendien hoef je voor een KONA Electric t/m 2020 geen wegenbelasting te betalen. De bijtelling voor zakelijke rijders is slechts 4%. Geen wonder dus dat Hyundai met deze auto een enorme slag slaat op de zakelijke markt. De levertijden lopen nu al op tot 12 maanden. Er moet keihard worden gewerkt om aan de grote vraag te voldoen.
Hyundai Kona electric 18 lv laden
“En wat gebeurt er over 5 jaar als de zakelijke rijder de KONA Electric inruilt?” Weer zo'n moeilijke vraag van de bijrijder. Het antwoord daarop hebben we niet direct voor handen. Feit is weliswaar dat de capaciteit van een accu achteruit gaat met de jaren. Hoe ver kom je nog met een elektrische auto na die tijd? Hoe lang houdt de accu het vol? 6,7, 8 jaar? 10? Moet je dan voor heel vele geld een nieuwe batterij laten monteren? Wat is een tweedehands elektrische auto nog waard na een aantal jaren? De toekomst zal het leren.
Hyundai levert 8 jaar garantie op de batterij. Enkele Hyundai-dealers zijn er al in gespecialiseerd om de batterij een tweede leven te geven op plekken waar geen energiebron beschikbaar is. Er wordt op diverse manieren gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe en oude accu's. 
“Ik denk dat waterstof de toekomst heeft,” gooit een ander nog wat kooltjes op het vuur. Nadelen over het opwekken van elektriciteit en het gebrek aan voldoende tankstations voor waterstof doen de discussie verder oplaaien. Hyundai loopt in beide onderwerpen behoorlijk vooruit. Want ook auto's met waterstofmotoren rollen reeds in diverse modellen uit de fabriek.

Hyundai Kona electric 18 stekker

Vandaag beperken we ons tot de Hyundai KONA Electric. Het is een fraaie auto. Voor € 39.195 heb je het model Comfort voor de deur staan. Eventueel aan je eigen thuislaadpaal als je die er voor € 1.699 bij bestelt. Model Fashion kost € 41.495. Beide uitvoeringen komen in 2019 op de markt, maar ze kunnen wel al worden besteld. Aan het topmodel Premium, die nu al leverbaar is, hangt een prijskaart van € 44.995. Deze topversie heeft een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm en een accupakket van 64 kWh. Later volgt er een versie met 40 kWh batterij.

Geen trekhaak, wel een fietsendrager
De grote lithium-ion-polymeerbatterij kan met een 100 kW snellader in 54 minuten voor 80% worden opgeladen. Onderweg zijn uiteraard kortere laadperiodes mogelijk voor minder lange afstanden. De 7,2 kW onboard-oplader doet er 9 uur en 35 minuten over om de long-range-batterij op te laden. Dus als je de auto 's nachts aan de lader zet, is hij de volgende morgen weer vol en kun je opnieuw dik over de 400 kilometer rijden. Uiteraard 'snoepen' ook eventuele verwarming, airco en licht van de stroomopslag. Om diezelfde reden is het eigenlijk niet mogelijk met een EV een caravan te trekken. Op de elektrische SUV van Hyundai kun je dus betere geen trekhaak zetten. Voor een fietsendrager werkt de fabrikant aan een oplossing die als accessoire mettertijd te koop zal zijn. Op het dak kan een koffer worden gemonteerd. Maar ook die doet een aanslag op de energievoorraad. Zoals die bij een brandstofmotor het verbruik negatief beïnvloed.
Hyundai Kona Electric 18 ra

Conclusie
Hyundai zet met de KONA Electric een fraaie elektrische SUV neer, die mooi onder de grens van 50.000 euro blijft, hetgeen zeer gunstig is voor de bijtelling. De auto biedt ruim en zeer comfortabel plaats aan 4 personen plus 332 liter bagage (inclusief laadkabel). Als de achterbank wordt opgeklapt kan de bagageruimte worden vergroot tot 1.114 liter. De nieuwe KONA wordt leverbaar in 7 exterieurkleuren en drie kleuren voor het dak en de zijspiegels. Totaal zijn er 21 kleurcombinaties mogelijk. Een smartphone is draadloos op te laden in deze EV.
Hyundai Kona introductie 18 neuzen
De KONA Electric is bijzonder aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Je hebt een prachtige ruime auto en slechts 4% bijtelling. De werkgever is ook tevreden, want hij hoeft voorlopig geen en later wellicht weinig wegenbelasting te betalen. Daarbij komt dat opladen van een EV goedkoper is dan tanken van benzine of diesel. Geen wonder dus dat de bestellingen voor de elektrische KONA binnen rollen.
Voor een particulier daarentegen is de aanschaf van een elektrische auto nog steeds duur. Reken maar uit; een Hyundai i10 kost € 9.745, een i20 € 14.345, een KONA met benzinemotor € 21.295 en een i30 € 18.245. Inclusief 5 jaar onbeperkte kilometergarantie. Bovendien zal de afschrijving van die laatste groep minder hard gaan. Het duurt nog wel even voor er een omslagpunt komt waarop het voor iedereen mogelijk wordt om elektrisch te gaan rijden. Hyundai geeft in elk geval voor- en tegenstanders de keus. En gezien de vooruitstrevendheid van het merk wat betreft auto's met elektrische aandrijving en waterstofmotoren is de kans groot dat duurzamer autorijden ook voor particuliere autobezitters in de nabije toekomst binnen bereik komt.