Škoda Kodiaq en Superb in de vrieskou voor praktijktests

14-5-23. De nieuwe Škoda Kodiaq en Superb zijn met vlag en wimpel geslaagd voor misschien wel de zwaarste beproeving op weg naar hun introductie: koudetests rond de poolcirkel.
Skoda-_Kodiaq_en_Superb-wintertest-23-noorderlicht.jpg

Bij temperaturen van -30 graden Celsius moesten de nieuwe modellen zich bewijzen op het gebied van rijstabiliteit, comfort en betrouwbaarheid. De nieuwe Kodiaq en Superb vieren deze herfst hun wereldpremière.

Hoewel computersimulaties steeds beter worden, blijven échte tests onder extreme omstandigheden een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling van een nieuwe Škoda. Om de betrouwbaarheid van nieuwe modellen onder alle (weers)omstandigheden te waarborgen, omvat het ontwikkelingsprogramma hittetests in woestijngebieden en koudetests in de vrieskou. Het onderstel, de carrosserie, de motor, het klimaatsysteem en het elektrische systeem krijgen daarbij alle aandacht. Doordat eventuele problemen onder extreme omstandigheden snel komen bovendrijven, zijn pijnpunten snel en gericht op te lossen.
Skoda-_Kodiaq_en_Superb-wintertest-23-Zweden.jpg

Serieuze sneeuw
In de ijzige omgeving van de poolcirkel worden nieuwe Škoda-modellen op vele punten getest. Uiteraard moeten alle mechanische functies bij temperaturen onder 25 graden Celsius optimaal werken. De motor dient zelfs bij -30 graden Celsius nog probleemloos aan te slaan en deuren, motorkap, achterklep, de tankdop en de afdekking van de laadopening van PHEV-modellen moeten onder deze extreme omstandigheden kunnen openen.
Skoda-Kodiaq-wintertest-camouflage-23-lv.jpg

‘It giet oan’
Ook de (harde) rijpraktijk komt uitgebreid aan bod. Het rijgedrag op gladde en modderige ondergrond is een belangrijk aandachtspunt, maar Škoda test ook hoe bumpers reageren op de impact met bijvoorbeeld een sneeuwwal. Door over ijsblokken te rijden worden onderstel en bodemplaat maximaal op de proef gesteld. Uit de rijproeven blijkt ook hoe goed de transmissie, de assistentiesystemen en eventuele vierwielaandrijving functioneren. Dit is van belang voor zowel het rijgedrag als het comfort. Bij dat alles is er ook minstens zoveel aandacht voor de details: goed functionerende ruitenwissers en- sproeiers zijn zeker in de winter heel belangrijk. Škoda test op de Poolcirkel uitgebreid hoe het oplaadproces van een bevroren accu van een plug-in hybride model verloopt en hoe ruim de elektrische range onder extreme omstandigheden is.
Skoda-Superb-wintertest-camouflage-23-lv.jpg

Binnenblijven
Als het écht koud is, blijf je graag binnen. Daarom is het fijn om te weten dat het klimaatsysteem, én de verwarming van stoelen, stuur en spiegels van de nieuwe Kodiaq en Superb de wintertest met glans hebben doorstaan. Nog twee belangrijke punten: de ramen zijn snel te ontwasemen en de bediening van het touchdisplay verloopt ook ‘onder nul’ perfect. Daarmee zijn de nieuwe modellen nu al winterklaar.

De nieuwe Kodiaq en Superb worden in de herfst van dit jaar officieel gepresenteerd.