Alpine A290_β vooruitblik op een elektrische sportwagen in 2024

11-5-23. De A290, de elektrisch aangedreven sportwagen voor het B-segment dat vanaf 2024 een nieuw tijdperk voor Alpine inluidt, schijnt door in het spectaculaire, uiterst sportieve conceptmodel Alpine A290_β (A290 bèta).
Alpine-A290-Beta-23-rv.jpg

De eerste van drie nieuwe modellen in de toekomstige ‘Dream garagE’ van Alpine is een volledig elektrische sportwagen, ontwikkeld om de competitieve geest die in elke bestuurder schuilt wakker te schudden en het begrip ‘sportwagen’ opnieuw te definiëren.

De A290_β opent een nieuw hoofdstuk in de boeiende geschiedenis van Alpine. Het merk betreedt – met inspiratie van zijn autosporterfgoed – nieuwe marktsegmenten en doet dat eerst met een elektrische sportwagen voor de stad. Het ontwerp, de toegepaste materialen en de techniek in de conceptversie tonen de nieuwe invalshoek op elektrische auto’s: net zo geschikt voor gebruik op het circuit als in het dagelijkse leven – en net zo opwindend voor de bestuurder als voor de passagiers. Nu CO2-emissievrije mobiliteit een essentiële voorwaarde in de (auto)wereld is geworden, is de Alpine A290_β meer dan een showcar. Hij belichaamt het uitgesproken standpunt van het merk en illustreert de niet-aflatende inzet van Alpine voor duurzame autosport.
Alpine-A290-Beta-23-neus.jpg

Een toekomstgerichte naam
De keuze voor de naam A290_β is gebaseerd op de wereldwijde naamgevingsstrategie van Alpine. Typenamen van Alpine bestaan altijd uit de letter A en drie cijfers. Het cijfer 2 verwijst naar het B-segment en het getal 90 staat voor het toekomstige Lifestyle-programma van Alpine. De Griekse letter bèta duidt op een tussenfase die leidt naar de productieversie, de A290. De introductie daarvan staat gepland voor 2024. De elektromotor voor de auto wordt geproduceerd in de megafabriek van Renault Group in Cléon in het noordwesten van Frankrijk.

Laurent Rossi, CEO van Alpine: “De A290_β is de eerste stap die we zetten naar het nieuwe tijdperk van Alpine, op weg naar de volledig elektrische ‘Dream garagE’ van 2024. Deze conceptauto heeft de spelregels voor elektrisch aangedreven hot hatchbacks herschreven. De A290_β bouwt voort op het rijke erfgoed van Alpine en leidt het merk naar de toekomst. Het model biedt dagelijks rijplezier vermengd met de sfeer van autosport, die Alpine al sinds zijn oprichting inspireert.” 

DE FILOSOFIE ACHTER HET MODEL

RIJDEN IN EEN SPORTWAGEN OPNIEUW UITGEVONDEN
Aan de buitenzijde ziet de Alpine A290_β er hetzelfde uit als de productieversie. De indeling van het interieur, met drie zitplaatsen naast elkaar, is een geheel nieuw concept. Het conceptmodel brengt kracht en wendbaarheid naar een ongekend hoog niveau in zijn segment.

Met twee elektromotoren voorin is de A290_β een uiterst sportieve auto waarmee de ingenieurs en testrijders van Alpine de technologische uitdagingen zijn aangegaan en die hebben aangepakt. Zij hebben tal van specifieke, nieuw ontwikkelde componenten en systemen (onderstel, wielophanging, koppelmanagement etc.) nauwkeurig op elkaar afgestemd om te komen tot een zowel speels als efficiënt weggedrag. De Franse autosportfederatie FFSA heeft de Alpine A290_β zelfs al goedgekeurd voor circuitgebruik.
Alpine-A290-Beta-23-rzij.jpg

De A290_β is op het circuit tot in perfectie doorontwikkeld. Hij zit boordevol verrassingen en trakteert zijn bestuurder op een onvergetelijke ervaring. Net als in de Alpine Alpenglow – de spectaculaire conceptcar die in 2022 werd onthuld – is de bestuurderspositie in de A290_β in het midden van de cockpit geplaatst. Het gevoel één te zijn met de auto wordt daarmee extra versterkt. Aan weerszijden schuin achter de bestuurder kunnen twee passagiers plaatsnemen, net als in de legendarische McLaren F1 bijvoorbeeld. De passagiers genieten van het volledige uitzicht in de A290_β, maar dan vanuit een andere hoek dan gebruikelijk.

De A290_β bezit het DNA van Alpine, aangescherpt in de autosport. Zo is een scala aan functies uit raceauto’s geïntegreerd in het stuurwiel en is de auto voorzien van telemetrie, dynamische vormen en gestroomlijnde luchtinlaten voor optimale koeling. De drie kuipstoelen in de cockpit bieden optimale ondersteuning en de handrem werkt hydraulisch. De Alpine A290_β is klaar om van elke rit een intense belevenis te maken.

De drie toekomstige nieuwelingen in het gamma van Alpine – een compacte sportauto, een GT-crossover en de vervanger van de A110 – vormen de ‘Dream garagE’ van Alpine en zijn 100% elektrisch aangedreven. De A290_β is de voorbode van een nieuw sportmodel voor in de stad, dat Alpine ontwikkelt voor het B-segment. De productie start in 2024 bij ElectriCity in het Noord-Franse Douai. Het model is gebaseerd op het CMF-B EV-platform voor elektrische auto’s in het B-segment van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.

Antony Villain, Design Director van Alpine: “De A290_β combineert een autosporthart met stedelijke invloeden. Hij is ontworpen voor een nieuwe generatie liefhebbers van hot hatchbacks. Zijn proporties en techniek trekken je direct een nieuw autosportuniversum binnen. Om trouw te blijven aan de knowhow van Alpine op het gebied van rijbeleving, hebben we de bestuurder in het midden van de cockpit geplaatst. De A290_β is zowel binnen als buiten rond dit principe ontworpen. Nu we ‘elektrisch gaan’, bewijzen we op deze manier dat we het DNA van Alpine in stand houden. We volgen de geest die ons leidt bij de ontwikkeling van de Alpine van de toekomst.” 

DESIGN EN MATERIALEN

Elektrische sportwagen voor in de stad, die de zintuigen prikkelt
Net als de Alpine Alpenglow bezit de A290_β alle designhoogtepunten die de toekomstige modellen in de ‘Dream garagE’ zullen kenmerken. Daarnaast valt de conceptauto extra op met zijn typerende Alpine wielen, cockpit die geïnspireerd is op die van raceauto’s en hoogwaardige, duurzame materialen.
Alpine-A290-Beta-23-dash.jpg

Fusie, prestaties en het hart van de A290_β
De Alpine A290_β is ontworpen om de bestuurder het gevoel te geven dat hij samensmelt met de auto. Deze ‘fusie’ verweeft de legendarische passie voor autosport bij Alpine met het unieke gevoel dat het instappen in een Alpine oproept. Een magenta-kleurige lijn doorsnijdt de auto denkbeeldig in lengterichting en onderstreept de kracht, snelheid en techniek. Deze lijn staat voor de verbinding tussen de mens en de auto. De blauwe lijn verwijst naar de verbinding tussen de bestuurder en zijn passagiers. Het blauw rond de auto vervaagt naar magenta en accentueert beide aspecten visueel.

Raphael Linari, Chief Designer van Alpine: “We hebben iets gecreëerd dat is volledig is berekend op de toekomst. We wilden actuele materialen, oppervlakken en details toepassen in een auto die alle beloften van Alpine inlost, die opwindend en verrassend is en in geen enkel opzicht nostalgisch of leunend op het verleden.”

Exterieurdesign: gericht op maximale prestaties
De A290_β bevat alle kenmerkende ingrediënten van Alpine en trakteert zijn bestuurder op een radicaal nieuwe rijervaring in een elektrische sportwagen van het hoogste niveau. De dynamisch en modern vormgegeven carrosserie, die gespierde vormen combineert met messcherpe technische details, straalt compromisloze prestatiegerichtheid uit. De auto is 4,05 meter lang, 1,85 meter breed, 1,48 meter hoog en een voorproefje van de productieversie die Alpine in 2024 introduceert. Daarbij heeft het model een korte wielbasis en een grote spoorbreedte voor een sportief rijgedrag en extra stabiliteit bij hoge snelheden.

Aerodynamisch gevormd voor rijplezier
De ontwerpers van de Alpine A290_β bogen zich over de kleinste details om de aerodynamische prestaties van het conceptmodel te optimaliseren, evenals de sensaties die de bestuurder ervaart. De voorbumper heeft grote luchtinlaten die de stroomlijn van de auto verbeteren en tegelijkertijd voor efficiënte koeling zorgen. De ultraslanke en schijnbaar zwevende buitenspiegels spelen ook een rol bij de grip van de auto op de weg, terwijl de slanke lichtstrepen van de richtingaanwijzers de sportieve uitstraling van de auto accentueren. De fraai gevormde luchtinlaten onder de koplampen die de lucht soepel laten doorstromen, voegen extra autosportgevoel toe. De batterijventilatoren zijn zichtbaar en doen denken aan die van supercharged gaming-pc’s.

De voorruit loopt aan de onderzijde opvallend ver door om de verbinding tussen het interieur en exterieur te verdiepen en de centrale positie van de bestuurder te laten zien. Daardoor is ook het pijlvormige dashboard goed zichtbaar. Deze vormgeving is geïnspireerd op de neus van Formule 1-auto's en strekt zich uit tot aan de buitenspiegels.
Alpine-A290-Beta-23-lv-boven.jpg

X-vormige lichtsignatuur
De X-vormige verlichting aan de voorzijde van de Alpine A290_β lijkt sterk op die van het productiemodel. Ze zijn tot op zekere hoogte geïnspireerd op de koplampen van de iconische A110 en raceauto’s uit vervlogen tijden. De achterlichten zijn verticaal geplaatst, net als die van de Alpine A470 racewagen die deelneemt aan het FIA World Endurance Championship (WEC).

Het centrale remlicht loopt door de achterruit naar binnen en gaat over in de lichtband die over het midden van de auto loopt. Alle verlichting heeft dezelfde kleuren als de rest van het ontwerp: magenta verspreidt zich over de auto, van de koplampen tot de achterlichten en de buitenspiegels en richtingaanwijzers zijn blauw.

Driekleurige wielen en banden
De lichtmetalen wielen van de Alpine A290_β zijn eveneens een voorbode van die van het productiemodel. Die zijn uitgevoerd in drie kleuren met een uniek patroon: Alps Snow dat past bij de carrosseriekleur, klassiek glanzend mineraalzwart voor extra intensiteit en een blauwe ring voor een exclusieve, iconische uitstraling. Een vierkante uitsparing in het midden van het wiel geeft extra dynamiek en voegt een origineel accent toe.

De banden zijn speciaal voor de A290_β ontwikkeld in samenwerking met Michelin en perfect afgestemd op de prestaties en het karakter van de auto. De banden staan onder alle omstandigheden garant voor optimale prestaties, wendbaarheid en controle. Ze zijn tevens voorzien van twee witte driehoeken, die de band optisch met het wiel verbinden. Dit is een passend accent bij deze conceptauto en een van de kenmerken van Alpine. De naam Michelin is in witte letters te lezen op de wang van de banden, wat het design completeert en verwijst naar de exclusieve samenwerking met de bandenfabrikant. Michelin levert de high-performance 19-inch banden voor de productieversie van de A290 en voorziet die van een exclusief Alpine-opschrift. 

Carrosseriekleur geïnspireerd door de Alpen
De Alpine A290_β weerspiegelt op elegante wijze een aspect van het gebergte: de carrosserie is gespoten in poederachtig wit met een subtiele glinstering. Het kristalachtige effect komt van de structuurverf die het oppervlak doet glanzen als vers gevallen sneeuw. Alle onderdelen rond de basis van de auto – de dorpels, voorspoiler en zijskirts – contrasteren sterk met de carrosseriekleur doordat ze zijn gemaakt van donker, gesmeed koolstof en voorzien van een blauwe inleg als verwijzing naar het technologisch hoogwaardige karakter van de auto. De metallic zwarte kap en motorkap verwijzen naar de pure kracht van de auto en leiden de blik naar de centrale positie van de bestuurder.
Alpine-A290-Beta-23-ra.jpg

Interieurdesign: fusie en passie
De productieversie van de Alpine A290 lijkt veel op de A290_β, maar het interieur van het conceptmodel is veel conceptueler en gebaseerd op een vooruitstrevende architectuur met de bestuurdersstoel in het midden. De centrale rijpositie wordt daarbij geaccentueerd door de twee lichtstroken in magenta en blauw.

Het in- en exterieur zijn nauw met elkaar verbonden, wat extra wordt benadrukt door de voorruit die ver doorloopt tot de motorkap. Daardoor is ook de centrale bestuurderspositie goed zichtbaar, net als het pijlvormige dashboard dat is geïnspireerd op de neus van een Formule 1-auto. Het dashboard strekt zich uit over de volle breedte van de cockpit tot aan de buitenspiegels. Het reikt horizontaal naar voren tot aan de motorkap, en naar achter waar de spoiler als het ware uit de ruggengraat van de auto komt. Alle bedieningsfuncties zijn op deze as opgesteld. Dit onderstreept de fusie en de harmonie tussen het in- en exterieur en de centrale rol die de bestuurderspositie heeft in het ontwerp van de A290_β.

De cockpit is geïnspireerd op die in raceauto’s: minimalistisch en volledig gericht op prestaties en efficiëntie. Het stuurwiel, waarin talrijke op de autosport geïnspireerde functies zijn geïntegreerd, is daarvan een sprekend voorbeeld. De veiligheidsgordels en kuipstoelen completeren dit beeld.

Centrale positie van de bestuurder
Een ‘hotrod’ voor in de stad, geïnspireerd op de racerij en de Alpine Alpenglow: dat is in een notendop waar het met de A290_β om draait. Zijn architectuur met drie zitplaatsen en centrale bestuurderspositie illustreren dit perfect. Het gaat erom dat de bestuurder één is met de auto en dat de passagiers kunnen genieten van een unieke ervaring. De bestuurder voelt exact wat er op de weg gebeurt en richt zich op de beleving van het rijden. De passagiers zien de bestuurder in actie en genieten van de sensaties.

Kuipstoelen van carbon
De kuipstoelen zijn opgebouwd uit 100% ruwe koolstofvezel. Daardoor zijn ze licht van gewicht, zoals het hoort in een Alpine. Ze zijn voorzien van Sabelt-veiligheidsgordels uit de autosport. De kussens (‘pads’) zijn zorgvuldig gevormd voor perfecte ondersteuning en een sportieve uitstraling. De bestuurdersstoel is bekleed met ultralumen, een hightech retro-reflecterend materiaal en subtiel versierd met driehoeken. Die verwijzen niet alleen naar de driezitsconfiguratie van de auto, maar ook naar de Alpen en het embleem van het merk. De bestuurder kan met de hendel naast zijn voeten – speciaal ontwikkeld voor deze showauto – de portieren in zeven seconden volledig openen. Deze nieuwe voorziening verhoogt ook het veiligheidsniveau.

Pijlvormig dashboard
Het dashboard in de Alpine A290_β heeft de vorm van een pijl om de centrale positie van de bestuurder te benadrukken en het gevoel van snelheid, prestaties en controle te versterken. Deze stijl draagt bij aan het dynamische gevoel in de cockpit van het conceptmodel, waarvan elk detail extreem is. Het interieurontwerp wordt gekenmerkt door een blauwe lijn die het dashboard met de portieren optisch verbindt. Ook de richtingaanwijzers onder de buitenspiegels zijn blauw. Doordat de bestuurder de richtingaanwijzers vanuit de cockpit kan zien knipperen, is een verklikkerlichtje in het dashboard overbodig.

Een minimalistische en uiterst functionele cockpit
Alle bedieningsfuncties bevinden zich op precies in het midden van de auto, waar immers ook de bestuurder zit. De dakconsole biedt directe toegang tot diverse functies, waaronder de verlichting en hoofdstroomschakelaar. Het conceptmodel onderscheidt zich door de afwezigheid van schermen in het interieur. Daardoor kan de bestuurder zich volledig concentreren op het rijden (en racen). De A290_β heeft wel een slanke head-up display die essentiële informatie toont, zoals snelheid en accustatus.

De bestuurder beschikt ook over een headset met een display die alle race-gerelateerde informatie live weergeeft. Denk aan eventuele vlaggen van officials, de omstandigheden op het circuit en informatie over andere auto’s op het circuit. De link met de autosport is voelbaar en laat bestuurder en passagiers genieten van deze unieke, zintuiglijke ervaring. De uiteindelijke productieversie zal dezelfde beleving bieden: de cockpit is rond de bestuurder opgebouwd – zowel de fysieke lay-out als het multimediasysteem met interfaces, zoals het ingebouwde telemetriesysteem en Alpine animaties.

Een inhaalknop zoals op het stuurwiel van een raceauto
Het stuurwiel van de A290_β is rechtstreeks geïnspireerd op dat van de raceauto’s van Alpine, de A470 in het WEC en de A523 in de Formule 1. Het geometrische gamepad-achtige ontwerp van het stuurwiel heeft specifieke functies, zoals de rode OV-knop (Overtake) voor extra power gedurende tien seconden. Voor extra veiligheid is deze functie alleen op droog wegdek te gebruiken en pas na tien seconden opnieuw te activeren. Deze inhaalfunctie kennen we ook uit de Formule 1 en zal worden toegepast in alle elektrische modellen van Alpine.

Andere functies zoals de radio, keuzehendel voor de rijmodus, ABS-instellingen en snelheidsbegrenzer voor rijden in de pitstraat zijn ook ergonomisch in het stuur geïntegreerd. Het stuurwiel in de productieversie van de A290_β zal onder meer de inhaalknop en keuzeschakelaars voor de oplaad- en rijmodi bevatten.

Contrasterende hightech materialen
De indeling van het interieur van de Alpine A290_β is niet alleen uniek in deze klasse, maar ook samengesteld uit verfijnde, moderne en duurzame materialen.

Slijtvast, technisch bewerkt leder
Het dashboard is bekleed met milieuvriendelijk, gecertificeerd en plantaardig gelooid leder dat bijzonder plezierig aanvoelt. Op de deurpanelen is het leder met laser bewerkt, waardoor allerlei contrasten ontstaan die de bekleding een extra hoogwaardige uitstraling geven. Andere fraaie details zijn de smaakvol geborduurde, lederen accenten op de zichtbare structurele delen van de auto.

De onderscheidende driehoek
De kenmerkende driehoek van Alpine op de zijruiten met een matte vernislaag geeft de conceptauto een moderne, technologisch hoogwaardige uitstraling. In de duisternis wordt de driehoek een blikvanger doordat de inwendige lichtaccenten in blauw en magenta oplichten. De driehoek komt overal in de auto voor, maar verandert steeds van uiterlijk en zorgt voor een elegant, terugkerend optisch effect dat bij het merk Alpine past. Ook het hart van het stuurwiel is voorzien van een driehoek – een kristallen exemplaar net als bij de Alpine Alpenglow.

Gezandstraald aluminium
Het aluminium van het interieur en exterieur verwijst naar het lichtgewicht karakter van Alpine, maar getuigt ook van sportiviteit en hoge doelstellingen. De handrem bijvoorbeeld is gemaakt van gezandstraald aluminium en bekleed met leder. Andere componenten, zoals de voetsteunen, decoratieve inzetten in de deurpanelen en de zijkanten van het dashboard, zijn ook van gezandstraald aluminium.

Reflecterende materialen
Het reflecterende ultralumen op de bovenzijde van het dashboard, het stuurwiel en de bestuurdersstoel versterkt de beleving van de bestuurder achter een bijzonder vormgegeven dashboard. Als er licht op het technische materiaal schijnt, reflecteert dat op alle aspecten die het rijplezier in de Alpine bepalen. Daarmee wordt de centrale rol van de bestuurder extra geaccentueerd. 

SPORTIVITEIT

AFGESTEMD OP PERFECTIE
De afstellingen van deze dynamische conceptcar zijn tot het uiterste verfijnd. De testrijders, ingenieurs en designers van Alpine hebben tientallen uren besteed op het circuit om alle instelling van het onderstel perfect op elkaar af te stemmen maximale rijsensaties. Het uiteindelijke doel was om zowel de bestuurder als de passagiers te trakteren op een opwindende rit zoals zij nog nooit hebben beleefd.

De kennis die de ontwikkelingsteams hebben toegepast op het elektrische systeem – dat een groot succes was in het prototype A110 E-ternité – is ook te vinden in de A290_β. Het is het resultaat van al het ontwikkelingswerk voor de toekomstige elektrische modellen van Alpine en laat zien hoe het merk sportief rijden opnieuw definieert.

Ongeëvenaarde power
Om de efficiency van de Alpine A290_β te verhogen, hebben de ontwikkelingsteams de technologie voor torque vectoring verder verfijnd. Die regelt de aansturing van het koppel naar elk afzonderlijk wiel. Deze balanceer-act maakt het prestatievermogen maximaal, zowel rechtuit als in bochten. De productieversie wordt ook uitgerust met een dergelijk systeem, afgestemd op het definitieve karakter van de A290.

Een andere verrassing van deze nieuwe sportwagen in het B-segment is zijn geheel nieuw ontwikkelde multilink-achterwielophanging. Deze ongebruikelijke wielophanging in deze klasse staat garant voor een optimale balans tussen prestaties en comfort.

Een uniek ontwikkelingsproces
Het chassis van de Alpine A290_β is speciaal ontwikkeld. Daarmee biedt deze conceptauto een bijzonder speels weggedrag bij lage en middelhoge snelheden om het plezier extra te verhogen. Bij hoge snelheden is de A290_β juist extreem stabiel, zodat de bestuurder genieten van een intense, maar ook geruststellende rijbeleving. Daarnaast zijn de schokdempers, vering en stabilisatorstangen aan de voor- en achterzijde geoptimaliseerd zodat de A290_β op elk wegdek prettig rijdt. Ook de rem- en koelsystemen werden keer op keer verbeterd om maximale efficiëntie en effectiviteit te bereiken. De compacte elektrische sportwagen van Alpine wordt uitgerust met hetzelfde, indrukwekkende Brembo-remsysteem als de Alpine A110, met vier zuigers per remklauw.

Om het comfort onder alle omstandigheden te optimaliseren en tegelijkertijd de grip op de weg te verbeteren, wordt de productieversie uitgerust met hydraulische compressiestops in de dempers, die schokken efficiënter opvangen. Met deze techniek zijn de instellingen van de wielophanging specifiek af te stemmen op superieure wendbaarheid en comfort.

Drie rijmodi voor het circuit
Diverse instellingen zijn direct via de knoppen op het stuurwiel aan te passen, zodat het weggedrag van de A290_β direct is te optimaliseren voor bepaald gebruik. Het ABS heeft elf standen en reageert al naar gelang de wegligging.

Er zijn ook drie rijmodi voor gebruik op het circuit: Wet, Dry en Full. De instellingen zijn verder te verfijnen door de onderliggende instellingen aan te passen aan de omstandigheden. Hiermee reageert de auto bijvoorbeeld soepeler op een natte baan in de Wet-modus, terwijl de grip en stabiliteit verbeterd. In de Dry-modus is het gedrag heel anders: de auto glijdt meer en de wielen reageren agressiever op het ‘gaspedaal’. De Full-modus ontketent de volledige kracht van de elektromotor, net als de Overtake-knop. 
Alpine-A290-Beta-23-achter.jpg

DIGITAAL

VAN REALITEIT NAAR VIRTUEEL: EEN NIEUWE INVALSHOEK
Het ontwerpen van een conceptcar is veel meer dan een fysieke ontwikkeling. Het ontwerpteam van Alpine, onder leiding van Design Director Antony Villain, destilleerde de essentie van de auto en gaf die in virtuele vorm weer. Zodoende creëerden zij een digitale tweeling van de auto met materialen die in de echte wereld (nog) niet bestaan. Zo brachten zij de volledige, exclusieve beleving die de auto biedt over naar de digitale wereld. Daardoor zal de Alpine A290_β niet alleen op echte circuits verschijnen, hij kan ook racen in simulators en videogames.

Digitaal ontstaan: een complete conceptauto in de digitale wereld
Research in de virtuele wereld leidde tot de creatie van twee geheel nieuwe materialen. De eerste, die vooral een structurele rol speelt, heeft te maken met de ultieme lichtheid van de mechanische structuur – die aluminium in het echt biedt. Het materiaal kreeg de naam 0A1 (de 0 en 1 zijn codenummers, de A staat voor het merk Alpine). Dit materiaal is toegepast in de structuur van het dashboard en de bestuurdersstoel.

Het tweede intelligente materiaal heeft meer te maken met de emoties van de bestuurder: het illustreert de bewegingen van de auto en de extreme sensaties van het rijden in een Alpine. De virtuele bestuurder en auto versmelten zodat de ‘speler’ kan genieten van extreme prestaties. De materialen en kleuren veranderen bijvoorbeeld met de snelheid, de baan die de auto in een bocht volgt en zelfs de acceleratie van de auto. Dat draagt bij aan de intense ervaring. De levende virtuele materialen brengen informatie over en veranderen in een onzichtbare copiloot, die de gebruikelijke instrumenten vervangt. Deze digitale versie van de Alpine A290_β tilt rijplezier en de interactie tussen mens en technologie naar een ongekende hoogte.