BMW i5 scoort goede cijfers tijdens wintertest op sneeuw en ijs

30-3-23. Unieke aandrijfregeling optimaliseert de tractie, dynamiek en rijstabiliteit van de allereerste volledig elektrische BMW 5 Serie.
BMW-i5-wintertest-23-rv.jpg

De allereerste BMW 5 Serie met een volledig elektrisch aandrijfsysteem moet zijn wereldwijde debuut nog maken, maar hij heeft de ultieme duurtest al doorstaan. Tijdens zware testritten in winterse omstandigheden heeft de nieuwe BMW i5 herhaaldelijk zowel de stabiliteit van zijn elektrische aandrijflijn als zijn dynamische prestatiekwaliteiten bewezen. Het testprogramma op ijs en sneeuw duurde in totaal ongeveer een jaar, van de eerste testritten tot de laatste fasen van de fijnafstelling. Tijdens de uitgebreide tests op landwegen, snelwegen en speciaal geprepareerde testbanen, hebben de ontwikkelingsingenieurs hun aandacht vooral gericht op het vermogen van de auto om te rijden bij lage temperaturen en op oppervlakken met weinig grip.

De innovatieve aandrijflijn- en chassiscontrolesystemen aan boord van de nieuwe BMW i5 doen veel om de tractie, dynamiek en rijstabiliteit te optimaliseren, en nergens is dit zo duidelijk als op een dichte laag sneeuw, ijzige bergwegen of bevroren meren. Het was niet meer dan terecht dat de dynamische wintertests van de puur elektrisch aangedreven sedan onlangs eindigden waar ze begonnen: in de bijtende kou van het wintertestcentrum van de BMW Group in Arjeplog, Noord-Zweden.
BMW-i5-wintertest-23-landschap.jpg

Duurtest voor BMW eDrive-technologie, continu werkend bij extreme temperaturen onder nul.
Als onderdeel van het productieontwikkelingsproces moest de nieuwe BMW i5 voor het eerst zijn moed bewijzen in februari 2022, toen hij een roadtrip maakte van München naar het BMW-testcentrum in Arjeplog. Een prototype van de volledig elektrische BMW 5 Serie, volledig gecamoufleerd met een speciale wrap, plastic bevestigingen, roosters en voorlopige koplampen en achterlichten, vertrok voor een vijfdaagse testrit van de uitlopers van de Beierse Alpen naar Denemarken en vervolgens verder naar de rand van de poolcirkel in Zweeds Lapland.
BMW-i5-wintertest-23-laden.jpg

De reis van ongeveer 3.000 kilometer (1.850 mijl) bood een vroege gelegenheid voor de motoren, vermogenselektronica, hoogspanningsbatterij en geïntegreerd verwarmings- en koelsysteem voor de cabine en het batterijpakket om hun geavanceerde niveau van paraatheid op een langeafstandsreis te demonstreren . De BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie, verder geüpgraded voor de nieuwe BMW i5, is voorzien van geavanceerde batterijceltechnologie en een intelligent geregeld thermisch beheer en vormt de basis voor een grote actieradius en korte oplaadtijden tijdens reisonderbrekingen, zelfs in extreme omstandigheden. nul omgevingstemperaturen.

De eindbestemming van Arjeplog bood het team van ontwikkelings- en testingenieurs de ideale locatie voor hun testprogramma. De met sneeuw bedekte wegen en bevroren meren van Noord-Zweden, met hun uitgestrekte ijsvlakten, creëren de perfecte setting om te ontdekken hoe de chassiscomponenten, stuur- en remsystemen en rijdynamiek- en rijstabiliteitssystemen allemaal met elkaar omgaan in extreme buitenomstandigheden. voorwaarden. Het resultaat was dat de basis voor het gezaghebbende, zelfverzekerde en typisch sportieve rijgedrag van de nieuwe BMW i5 al tijdens de eerste testritten in Arjeplog werd gelegd.
BMW-i5-wintertest-23-rzij.jpg

Testen in het dagelijkse verkeer en op winterse wegen in de uitlopers van de Alpen.
Dit werd gevolgd door meer tests in de loop van 2022, zowel bij andere BMW Group-testfaciliteiten als bij dagelijks gebruik in en rond München en in de buurt van BMW Group-fabriek Dingolfing. De taak hier was om de chassistechnologie en akoestische eigenschappen van de auto onder uiteenlopende omstandigheden verder te verfijnen en de vermogensafgifte van de aandrijfeenheid aan te scherpen om te allen tijde een goed opgeloste rijervaring te produceren.
BMW-i5-wintertest-23-lzij.jpg

Ook hier werd een deel van het ontwikkelingswerk tijdens de koudere maanden bewust uitgevoerd op ijzige en besneeuwde wegen in het Voorgebergte van de Alpen. Afgelopen winter werden BMW i5-prototypes – nu met minder camouflage en bijna-productiekoplampen – regelmatig uitgezonden om te testen om de functionaliteit en betrouwbaarheid van hun aandrijflijn- en chassiscontrolesystemen in extreem veeleisende weg- en weersomstandigheden te verifiëren. De BMW-ingenieurs die bij het voertuigproject betrokken waren, waren in staat om de huidige staat van ontwikkeling direct te inspecteren door middel van tests in het geboorteland van BMW, Beieren, voordat het tijd was om in februari 2023 terug te keren naar duurtesten nabij de poolcirkel.

De BMW i5 maakt indruk met zijn ongeëvenaarde handling op ijs en sneeuw.
Het doel van deze tweede testronde in Zweden was om alle aandrijflijn- en chassiscontrolesystemen te verfijnen. Dankzij hun griparme oppervlakken waren de testterreinen op bevroren meren rond Arjeplog bijzonder geschikt voor het subtiel afstellen van het aandrijfkoppelcontrolesysteem in de BMW i5 onder nauwkeurig reproduceerbare omstandigheden. In de nieuwe BMW i5 zijn het DSC-systeem (Dynamic Stability Control), de near-actuator wielslipbegrenzing en het aandrijfkoppelcontrolesysteem met elkaar verbonden, zodat ze in elke rijsituatie flexibel kunnen samenwerken en elkaar aanvullen. Als gevolg hiervan presteert de volledig elektrische sedan minstens zo bekwaam als elk conventioneel aangedreven model op ijs en sneeuw.
BMW-i5-wintertest-23-la.jpg

De geïntegreerde toepassing van alle aandrijflijn- en onderstelsystemen ondersteunt de uitstekende rijeigenschappen van de BMW i5 tijdens wintertests. Hoe uitdagender de omstandigheden, des te indrukwekkender waren de snelheid en precisie van de besturingssystemen in de volledig elektrische versie van de nieuwe BMW 5 Serie Sedan. De BMW i5 biedt een harmonieuze mix van optimale tractie bij het wegrijden en superieure rijstabiliteit bij het nemen van bochten of bij het remmen, wat uniek is in de competitieve omgeving.