Renault Espace 6e generatie nog meer reiscomfort en innovaties

29-3-23. In 1983 onthulde Renault een model dat met recht ‘de eerste auto voor leven en wonen’ genoemd mag worden: de Renault Espace. Nu onthult Renault de nieuwe Espace.
Renault-Espace-23-lv.jpg

De eerste Espace was baanbrekend, werd vaak geïmiteerd maar nooit geëvenaard en heeft gedurende vijf generaties een iconische status verworven. Nu presenteert Renault de volledig nieuwe Espace, de nieuwe gezinsauto voor vijf of zeven personen die de positie van het merk in het C- en D-segment verder zal versterken.
Renault-Espace-23-7_generaties.jpg

De Espace ontketende een revolutie, vertaalde een toekomstvisie en ging altijd met de tijd mee. De geheel nieuwe Espace is een SUV met een atletisch en elegant ontwerp. De esprit Alpine-uitvoering voegt daar een sportief accent aan toe. De nieuwe Espace blijft trouw aan zijn DNA met vijf of zeven zitplaatsen en voldoende comfort voor lange afstanden. Daarnaast is de Espace nog altijd het ruimste model in het aanbod van Renault, waar zijn kracht ligt. De keuze van verfijnde materialen en afwerkingen voegen extra klasse toe aan de topversies, die onder meer zijn uitgerust met een glazen panoramadak van meer dan een vierkante meter oppervlakte – een de grootste in deze klasse.

De nieuwe Espace is volledig bij de tijd en voorzien van geavanceerde technologie, zowel in de cabine als onder de motorkap. Het model biedt alle connectiviteit die bestuurders en passagiers verwachten. Daarnaast heeft de nieuwe Espace compactere buitenmaten en is hij 215 kg lichter dan zijn voorganger. Voor de aandrijving dient een uiterst efficiënte E-Tech full hybrid-aandrijflijn die 147 kW (200 pk) vermogen combineert met een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 4,6 l/100 km. Daarmee kan de Espace met een volle tank brandstof een afstand van maar liefst 1.100 km overbruggen zonder tussentijds te hoeven stoppen en een batterij te hoeven opladen.

Geheel in lijn met zijn karakter als ‘auto voor leven en wonen’ is de nieuwe Espace uitgerust met de meest geavanceerde rijassistenten en veiligheidssystemen. Het model is gebaseerd op het CMF-CD-platform van de Alliantie en biedt niet minder dan 32 rijassistentiesystemen. MULTI-SENSE en het vierwielbesturingssysteem 4CONTROL advanced tillen rijplezier naar een hoger niveau.

De nieuwe Espace is te bestellen vanaf het voorjaar van 2023.

DE ESPACE is NOG STEEDS DE STANDAARD
De Espace is al veertig jaar de maatstaf voor comfort, ruimte, hoogwaardige uitrusting, modulariteit en lichte interieurs in het gamma van Renault. De nieuwste generatie is daarop geen uitzondering. Het biedt alle kenmerkende en gewaardeerde eigenschappen en de kwaliteit van leven aan boord in ongeëvenaard. Het ruime interieur, de royale uitrusting en het panoramische zonnedak van de nieuwe Espace nodigen uit tot reizen, welzijn en rijplezier.
Renault-Espace-23-lzij.jpg
Comfort
Ruimte is een van de belangrijkste troeven van de nieuwe Espace. Hij biedt plaats aan maximaal zeven personen en meer comfort dan ooit tijdens lange reizen. Het model is gebaseerd op het modulaire CMF-CD-platform van de Alliantie, op basis van de platformvariant met de verlengde midden- en achterdelen. Daarbij is de interieurruimte voor de Espace verder geoptimaliseerd.

Met een lengte van 4,72 meter is de nieuwe Espace 14 cm korter dan de vorige generatie, terwijl het passagierscompartiment langer is (2,48 meter tot aan de derde zitrij). Deze bijzondere eigenschap komt vooral ten goede aan de passagiers op de tweede zitrij, die profiteren van maximaal 321 mm knieruimte. Tevens zijn de rugleuningen tot 31 graden kantelbaar om het zitcomfort verder te optimaliseren. En als de middelste zitplaats op de tweede zitrij niet bezet is, kan een middenarmsteun met twee bekerhouders gebruikt worden.

De passagiers op de standaard derde zitrij profiteren van een riante 128 mm ruimte voor de knieën. De easy access-functies maken het mogelijk om de stoelen 260 mm naar voren te schuiven en naar voren te kantelen. Alle passagiers beschikken over gordels met spanners, plafondverlichting met aanraakbediening, USB-C-aansluitingen en kunnen, afhankelijk van de uitvoering, genieten van het Harman Kardon-audiosysteem.

Een gezinsauto als reislounge
Reizen in een Espace is altijd iets bijzonders geweest. De nieuwste generatie combineert verschillende kenmerken om van het passagierscompartiment een echte reizigerslounge te maken. Zo zorgt het optionele panoramadak voor meer lichtinval in het interieur dan ooit. Dankzij het ontbreken van een dwarsbalk biedt het glasoppervlak een oppervlakte van meer dan een vierkante meter (1,33 meter lang en 84 cm breed). Het hoogwaardige glas heeft aan de binnenzijde een coating met een laag emissievermogen.

Deze samenstelling filtert Uv-straling en de meeste infraroodstralen. Het weerkaatst ook de warmte van het interieur. Al met al is er geen verduisteringsgordijn nodig om de hitte en verblinding van de scherpe zon tegen te gaan.
Ander decennialang kenmerk van de Renault Espace zijn de zeer comfortabele stoelen, wat eveneens is verbeterd in de nieuwe generatie. Alle uitvoeringen hebben een schuifbare armsteun op de middenconsole. Het uitrustingsniveau iconic vult dat aan met zachte, ergonomische kussens bij de hoofdsteunen van de tweede zitrij. Deze kussens zijn bekleed met dezelfde stof als de overige bekleding.

Rijke uitrusting en hoogwaardige uitstraling
De nieuwe Espace zet ook op gebied van klasse en status een stap vooruit ten opzichte van het voorgaande model. De kwaliteit van de afwerking is direct merkbaar, evenals de fraaie uitstraling van het gehele interieur en de omvangrijke uitrusting.

De basisversie techno is al voorzien van een 24-inch openR-scherm, elektrisch bedienbare achterklep, inductielader voor smartphones, 19-inch wielen, Isofix-systemen op de buitenste zitplaatsen van de tweede zitrij en het veiligheidspakket met onder meer dodehoekdetectie.

Het interieur van de esprit Alpine, nieuw voor de Espace, heeft een sportievere uitstraling. Zo zijn de hoofdsteunen voorzien van het Alpine logo en het dashboard van Alcantara bekleding met blauw stikwerk. De Alcantara stoelbekleding vormt een fraaie combinatie met het elegante kunstleder.

De uitvoering iconic tilt het interieur naar een nog hoger niveau met echt essenhout op het dashboard en lichte, gecapitonneerde lederen bekleding in Gris Sable in combinatie met een bruine afwerking. De stoelen zijn meervoudig elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, net als het stuurwiel. De bestuurdersstoel is daarnaast nog voorzien van een massagefunctie voor de lenden.

Modulair interieur
Om de interieurruimte optimaal te benutten en iedereen maximaal comfort te bieden, is de tweede zitrij ver een lengte van 220 mm verschuifbaar – een primeur voor de nieuwe Espace. Tevens is die tweede zitrij opgedeeld in twee onafhankelijke delen (60/40). In de achterste positie profiteren de inzittenden op de tweede zitrij van 321 mm knieruimte, het meeste in deze klasse. Met de tweede zitrij in de voorste stand biedt de vijfpersoonsvariant 777 liter bagageruimte (VDA). Een ander voorbeeld van slimme modulariteit is de derde zitrij die eenvoudig in de laadvloer is weg te klappen, om extra bagageruimte te creëren. De vele mogelijkheden voor interieurconfiguraties en aanpasbare interieurruimte maakt de nieuwe Espace zeer veelzijdig.

Royale bagageruimte, zoals gebruikelijk
Vooral voor gezinnen is de bagageruimte van de nieuwe Espace ideaal. De inhoud daarvan behoort tot de beste van de markt:
1.818 liter in vijfpersoonsversie met tweede zitrij neergeklapt.
777 liter in vijfpersoonsversie met de tweede zitrij maximaal naar voren geschoven.
159 liter in zevenpersoonsversie met derde zitrij in gebruik.

Om de ruimte achterin te optimaliseren en een vlakke laadvloer te creëren, is ook de tweede zitrij eenvoudig neer te klappen (in één, twee of drie delen) dankzij de easy folding-hendels. Daarnaast laat de achterklep zich elektrisch openen of sluiten, naar wens met een druk op de knop vanuit de bestuurderspositie, via de knop op de achterklep of door middel van een voetbeweging onder de achterbumper.
Renault-Espace-23-laadvloer.jpg

Opbergruimtes
Net als bij de voorgaande generaties zit het ruime interieur van de nieuwe Espace vol met opbergruimtes. Die bieden een gezamenlijke inhoud van 39 liter, waarvan 20 liter voorin. Alleen het dashboardkastje heeft al een inhoud van ruim 6 liter. De portiervakken hebben ieder een inhoud van 4 liter. De middenconsole is vrij van bedieningselementen voor het rijden en in plaats daarvan voorzien van twee grote opbergvakken: 2 liter onder de verschuifbare armsteun en 3,6 liter onder de te openen armsteun. De portiervakken bieden beide plaats aan een literfles en aan de achterzijde van de voorstoelen zitten twee opbergzakken.

Productie nieuwe Espace in Palencia, Spanje
De nieuwe Espace wordt geproduceerd in de fabriek in het Spaanse Palencia, die een uitgebreide, anderhalf jaar durende renovatie heeft ondergaan. De fabriek biedt nu de nieuwste mogelijkheden en de nauwkeurigste kwaliteitscontroles, terwijl die voldoet aan de strengste milieunormen. Ook zijn er 400 extra robots geplaatst, ter aanvulling van de 900 robots die er al waren.
De productielocatie bezit alle benodigde machines voor de productie van het CMF-CD-platform, het aanbrengen van zijdeglans carrosseriekleuren (Gris Schiste Satin, specifiek voor de Espace esprit Alpine) en het uitvoeren van kwaliteitscontroles. De fabriek in Palencia is een Industry 4.0-maatstaf en combineert baanbrekende productie- en operationele technologieën, zoals robotica, analyse, AI en IoT.

DE RENAULUTION VAN DE Espace
De Renault Espace is altijd met de tijd meegegaan om actueel te blijven. De transformatie van de nieuwe generatie past volledig bij de Renaulution. De nieuwe Espace is een SUV met een atletisch design en een hightech, verbonden interieur. De E-Tech full hybrid-aandrijflijn maakt hem nog efficiënter en de rijassistentiesystemen en technologieën maken het rijden nog gemakkelijker – zowel in de stad als tijdens lange reizen.

Afgeslankt en nog efficiënter
Dankzij het CMF-CD-platform, dat hij deelt met de nieuwe Renault Austral, is de nieuwe Espace 32 mm lager en 215 kg lichter dan zijn voorganger. Meer dan de helft van deze substantiële gewichtsreductie is te danken aan de compactere buitenmaten. Daarnaast zijn ook de E-Tech full hybrid-aandrijflijn (lichter dan vorige generatie diesels), het onderstel en de stoelen verantwoordelijk voor veel gewichtsreductie. Aanvullend is ook de aerodynamica geoptimaliseerd. Zo zijn de buitenspiegels beter gestroomlijnd, eindigt de aflopende daklijn in een spoiler en zorgen openingen in de achterbumper voor minder luchtweerstand.

De nieuwe Espace wordt aangedreven door de 147 kW (200 pk) E-Tech full hybrid-aandrijflijn (meer details op pagina 10) met een gecombineerd brandstofverbruik van 4,6 l/100 km (WLTP). Daarmee kan met een volle tank een afstand tot 1.100 km worden overbrugd. De zuinigste uitvoering van de nieuwe Espace (de lichtste uitvoering) heeft een CO2-uitstoot van 104 g/km – 35% minder dan zijn voorganger. Dat is een grote stap voorwaarts op gebied van duurzame mobiliteit. De actieradius en CO2-emissie van de nieuwe Espace behoren tot de beste in dit segment.

Exterieurdesign: gezins-SUV als nieuw statussymbool
De verticale grille, gesculpteerde motorkap, aflopende daklijn en achterspoiler zijn slechts enkele details die de nieuwe Espace een atletische uitstraling geven. De auto is leverbaar in drie uitvoeringen.

Net zo aantrekkelijk als altijd
De Renault Espace heeft zich altijd aangepast om aantrekkelijk te blijven. De nieuwe generatie doet dat op briljante wijze. De bodemvrijheid van 18 cm en 19- of 20-inch wielen (afhankelijk van de uitvoering) geven de Espace een onmiskenbare SUV-uitstraling. Hij is elegant, gespierd en levendig vanuit iedere hoek. De grille is bij de uitrustingsniveaus iconic en techno opgebouwd uit verticale pijlen en het bumperblad maakt de uitstraling van een statussymbool compleet.

De esprit Alpine-variant verwijst met een schaakbordpatroon naar de autosport. Het zijaanzicht van de Espace nadert perfectie. Zijn brede houding wordt gecombineerd met bepalende karakterlijnen. Het onderste deel heeft alle kenmerken van een SUV, met brede spatborden en een beschermende onderrand die voor extra elegantie is uitgevoerd in hoogglans zwart.

Het ruime interieur wordt visueel benadrukt door de grote overhang aan de achterzijde en de brede achterruit. De achterzijde straalt een ingetogen levendigheid uit, van de spoiler aan de dakrand tot de luchtopeningen en slanke chroomstrips op de bumper. De koplampen geven de nieuwe Espace een hightech uitstraling en vormen een belangrijk kenmerk. De achterlichten strekken zich uit tot aan het logo en benadrukken de statigheid van de SUV. Het holografische 3D-effect dankzij micro-optische technologie is zeer nauwkeurig. Het zorgt voor een levendige uitstraling en brengt de auto bijna letterlijk tot leven.

Keuze uit drie uitvoeringen
De drie beschikbare uitrustingsniveaus hebben ieder hun eigen stijl qua uitrusting en kenmerken, zowel binnen als buiten. De uitvoering techno heeft een voorbumperblad in carrosseriekleur. De ruitomlijsting is uitgevoerd in gepolijst chroom en de dakrails in zijdeglans aluminium. Deze versie rolt op 19-inch wielen en de bekleding in het interieur is volledig gemaakt van gerecyclede stof.

Bij de iconic zijn de grille, ruitomlijsting, voorbumperblad en dakrails uitgevoerd in zwart. Er zijn 20-inch wielen gemonteerd en het interieur wordt gekenmerkt door de lederen bekleding in Gris Sable en essenhouten dashboardinleg.

De nieuwe Espace esprit Alpine heeft een sportievere uitstraling, inclusief geblokte grille en zwarte, diamantgeslepen 20-inch Daytona-wielen. Tevens zijn de logo’s uitgevoerd in Ice Black, de ruitomlijsting in hoogglans zwart en de dakrails in zijdeglans zwart. De voorbumper, horizontale strip en het bumperblad zijn uitgevoerd in zijdeglans grijs. De zijdeglans carrosseriekleur Gris Schiste Satin is exclusief leverbaar voor de esprit Alpine.

Binnenin is de esprit Alpine een klasse op zich. In de instaplijsten is de merknaam Alpine gestanst en het Alpine logo siert de hoofdsteunen. De stoelen, het dashboard, de portierpanelen en de middenconsole zijn bekleed in Alcantara met stiksels in Alpine blauw. Het stuurwiel is bekleed met nappaleder met blauw-wit-rood stiksel. De zwarte gordels hebben blauwe randen en de pedalen een aluminium bovenzijde.

Aandrijflijn en rijden: grenzeloos plezier
De nieuwe Espace staat garant voor de beste actieradius en CO2-uitstoot in zijn klasse. De E-Tech full hybrid-aandrijflijn is gekoppeld aan een automatische transmissie en zorgt met zijn 147 kW (200 pk) vermogen voor optimaal rijplezier. De nieuwste generaties MULTI-SENSE en 4CONTROL advanced dragen daar verder aan bij. 

Alle voordelen van elektrisch rijden, zonder zelf te hoeven opladen
De nieuwe Espace biedt de beste verhouding tussen prestaties en brandstofverbruik van de markt. De hybride-aandrijflijn bestaat uit een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor (96 kW (130 pk)/205 Nm) en twee elektromotoren:
De primaire elektromotor (50 kW (68 pk)/205 Nm) drijft de wielen aan en wordt gevoegd door een 2 kWh/400V lithium-ion-batterij.
De secundaire elektromotor (18 kW (25 pk)/50 Nm) fungeert als starter/generator om de benzinemotor te starten en te schakelen tussen de versnellingen.

Doordat de hybride-aandrijflijn van Renault altijd start en vanuit stilstand wegrijdt in de elektrische modus en direct energie terugwint met het regeneratieve remsysteem zodra het gaspedaal wordt losgelaten, is de Espace E-Tech full hybrid in staat om tot 80% van de tijd volledig elektrisch te rijden in stadsverkeer, resulterend in een 40% lager brandstofverbruik. Daarmee ervaart de bestuurder de voordelen van elektrisch rijden, zonder te zelf een batterij te hoeven opladen.

Het energiemanagementsysteem dat wordt aangestuurd door de intelligente transmissie zorgt ervoor dat batterij wordt opgeladen door de benzinemotor en elektromotoren wanneer nodig. De bestuurder kan daar actief aan bijdragen door een van de vier regeneratiemodi te selecteren met de hendels aan het stuurwiel of via de MULTI-SENSE-instellingen.

Het digitale instrumentarium toont de energiestromen van de aandrijflijn met specifieke animaties. De batterijmeter geeft in real-time weer hoeveel elektrisch vermogen beschikbaar is. De meter voor energieregeneratie licht op zodra de bestuurder gas terugneemt of het rempedaal intrapt. Ook het openR-multimediasysteem toont de energiestromen en de energiebron die momenteel voor de aandrijving zorgt (elektrisch, brandstof of gecombineerd).

De voorspellende hybride rijfunctie maximaliseert het gebruik van elektrische energie tijdens de rit. Via verbonden kaartgegevens, zoals de topografie van de weg voor de komende zeven kilometers (indien de navigatie niet is ingeschakeld, gaat het systeem uit van de meest waarschijnlijke route), beschikt het batterijmanagementsysteem over voldoende informatie om de elektrische energie optimaal te benutten. Na de rit krijgt de bestuurder feedback in de vorm van staafdiagrammen met gedetailleerde informatie over het verbruik en de afstand die in de volledig elektrische modus is afgelegd.

Multimode hybrid
De E-Tech full hybrid-aandrijflijn heeft een ‘serie-parallelle’ architectuur. De multimode automatische transmissie van de nieuwe Espace is afgeleid van Formule 1-technologie en combineert twee versnellingen voor de elektromotor met vier versnellingen voor de brandstofmotor. Deze versnellingen zijn op liefst vijftien manieren te combineren voor een minimale CO2-emissie, een minimaal brandstofverbruik én maximaal rijplezier.
De intelligente multimode automatische transmissie selecteert de beste optie voor de aandrijflijn:
Volledig elektrisch (alleen de elektromotor drijft de wielen aan).
Dynamisch hybride (de brandstof- en elektromotor drijven samen de wielen aan).
e-Drive (de elektromotor drijft de wielen aan, de brandstofmotor laadt de batterij op).
Brandstof (alleen de brandstofmotor is actief, voor aandrijving van de wielen en/of opladen van de batterij).
Regeneratie (de wielen drijven de elektromotor aan, die op zijn beurt de batterij oplaadt).

Innovatieve technologie voor meer veiligheid en comfort
De Renault Espace biedt dankzij de nieuwste generatie MULTI-SENSE- en 4CONTROL-technologie toegang tot geheel nieuwe sensaties. Het model is voorzien van 32 geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) met extra passieve veiligheidsvoorzieningen. Elk systeem is intelligent en proactief, waardoor de Espace in zijn segment de absolute top is op het gebied van veiligheid en comfort. MULTI-SENSE en 4CONTROL advanced zijn de visitekaartjes van de expertise van Renault en bedoeld om de beleving van rijden met de Espace nog plezieriger en comfortabeler te maken.

MULTI-SENSE advanced: meeslepende ervaringen en sensaties
Dankzij de nieuwste generatie MULTI-SENSE-technologie kan de bestuurder van de Espace de rijmodus aanpassen aan zijn stemming en wensen. Door de talrijke aanpassingsmogelijkheden kan elke reis een geheel nieuwe ervaring zijn.

Het systeem is toegankelijk via het openR-scherm en een knop op het stuur. De instellingen beïnvloeden van alles, van rijsensaties (weerstand in het stuurwiel, reacties van motor- en onderstel enz.) tot aan de sfeer in het interieur (binnenverlichting, temperatuur, instrumentenpaneel, weergave en kleur). Drie voorgeprogrammeerde modi (Eco, Comfort en Sport) bieden het beste niveau voor elke instelling, respectievelijk om het brandstofverbruik te beperken, een aangepast rijregime voor veelvoorkomende situaties of juist voor extra gevoel en sensatie. De bestuurder kan op elk moment tussen modi switchen, handmatig of via een gesproken opdracht aan Google Assistant.
Renault-Espace-23-dash.jpg

De Espace wordt ook voorzien van een gloednieuwe, proactieve functie om het brandstofverbruik te reduceren, door automatisch te adviseren om over te schakelen naar de Eco-modus. Dat gebeurt op basis van de gewoonten van de bestuurder en real-time analyse van de omstandigheden door de ingebouwde kunstmatige intelligentie. Het advies verschijnt op het centrale scherm.

4CONTROL advanced: meer veiligheid en meer rijplezier
De Espace is leverbaar met 4CONTROL advanced, de derde generatie van de door Renault ontwikkelde vierwielbesturing. Als geen ander in zijn segment voorziet dat systeem de Espace van een uitzonderlijk hoog niveau van comfort, wendbaarheid en prestaties. Met 4CONTROL advanced is de Espace voorzien van een multi-link achteras, die zorgt voor een unieke balans tussen wegligging, comfort en stabiliteit. Op slecht wegdek beheerst het systeem de verticale bewegingen van de wielen beter en filtert het bulten en gaten weg, wat zorgt voor een betere wegligging, meer comfort en minder rijgeluiden.

Door toepassing van een stuuractuator op de multi-link achteras is de maximale stuurhoek van de achterwielen nu 5°, tegengesteld aan de hoek van de voorwielen (voorheen 3,5°). Daardoor heeft de Espace een draaicirkel tussen stoepranden die kleiner is dan die van gewone stadsauto’s: slechts 11,6 meter!

De Renault Espace is wendbaar en bijzonder gemakkelijk te manoeuvreren, zowel in de stad als op de snelweg. In bochten (vanaf 50 km/u en afhankelijk van de gekozen MULTI-SENSE-instellingen) sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. Dat biedt extra stabiliteit en geeft de bestuurder een echt ontspannen rijervaring. In combinatie met MULTI-SENSE garandeert 4CONTROL advanced onder alle omstandigheden een optimale wegligging. De bestuurder kan nu kiezen uit dertien instellingen (oorspronkelijk waren dat er drie), om het gedrag van de auto af te stemmen op zijn verwachtingen.

Intelligente en proactieve rijassistentiesystemen (ADAS)
De 32 ADAS waarmee de nieuwe Espace kan worden uitgerust, zijn onderverdeeld in ‘rijden’, ‘parkeren’ en ‘veiligheid’. De systemen zijn ontwikkeld om de bestuurder ultiem rijcomfort te bieden en te helpen om te allen tijde de controle over de auto te behouden. Daardoor is de veiligheid van inzittenden en medeweggebruikers gegarandeerd.

Head-up display van de volgende generatie
Net als in de recent geïntroduceerde en succesvolle Renault Austral lanceert Renault ook in de Espace het gloednieuwe 9,3-inch head-up display. Die projecteert de snelheid, de actieve ADAS, geldende maximumsnelheid en navigatieaanwijzingen nu rechtstreeks op de voorruit – in real-time in het blikveld van de bestuurder, voor optimaal rijcomfort.

Active driver assist voor autonoom sturen op basis van context
Nog een state-of-the-art ADAS: active driver assist. Dit systeem voegt contextuele informatie toe aan de highway & traffic jam companion, wat bekend is uit andere Renault modellen (Arkana, Captur), om het toepassingsgebied uit te breiden buiten de snelweg. De bestuurder kan daarmee alle situaties optimaal de baas. Active driver assist combineert de systemen adaptive cruise control met stop & go, lane centering, GPS- en kaartgegevens zodat het voertuig zijn route kan wijzigen (voertuigautonomie op niveau 2).

Adaptive cruise control (ACC) combineert de herkenning van snelheidsborden door de camera aan de voorkant van de auto met de gegevens uit het navigatiesysteem om op elk moment de veiligste snelheidslimiet te kiezen. De Espace past zijn snelheid vervolgens automatisch aan de gedetecteerde snelheid aan en houdt daarbij een veilige afstand tot de voorligger. Als het verkeer volledig tot stilstand komt, dan zet de stop & go-functie de auto na dertig seconden weer in beweging (voorheen was dat drie seconden).

Active driver assist maakt gebruik van zogenoemde geo-locatiegegevens en een specifieke kaart waarop rotondes en scherpe bochten zijn gemarkeerd. Behalve dat dergelijke situaties op het dashboard worden weergegeven, past de Espace ook automatisch de snelheid aan en accelereert weer naar de oorspronkelijke snelheid als de situatie veilig is gepasseerd. Gedurende het gehele verloop van de situatie hoeft de bestuurder niets te doen.

Lane centering grijpt actief in op het stuurwiel en functioneert nu ook als een van de twee markeringen in lengterichting langs de rijstrook ontbreekt.

Automatische snelheidsaanpassing
Traffic sign recognition met snelheidswaarschuwing (OSP) is geïntegreerd in active driver assist, maar kan ook zelfstandig functioneren. Deze functie geeft de geldende maximumsnelheid weer in het instrumentenpaneel en in het navigatiescherm. Als de rijsnelheid hoger is, krijgt de bestuurder een optische waarschuwing te zien. Met een knop op het stuurwiel kan hij de adaptive cruise control activeren om die aan te passen aan de geldende snelheidslimiet, maar dit kan dus ook automatisch gebeuren.

Eco-rijassistentie
Nog een noviteit in de Renault Espace is predictive eco driving advice. Deze functie adviseert de bestuurder het gas los te laten om brandstof te besparen – en dus minder CO2 uit te stoten – wanneer een bepaalde situatie nadert, zoals een scherpe bocht, een rotonde, een andere maximumsnelheid, een tolweg of een voorrangskruising.

De beste parkeerhulp die er is
Voor wat betreft parkeerhulpsystemen is de Renault Espace niet alleen voorzien van de gebruikelijke radars en achteruitrijcamera’s, maar van nóg twee nieuwe assistentiesystemen waarmee de Espace de top is in zijn segment.

De 3D around view camera maakt gebruik van vier camera’s om de auto en zijn directe omgeving in 3D weer te geven. De bestuurder kan de omgeving en de auto zien op de touchscreen, de weergave draaien en inzoomen. Ook een panoramische weergave van bovenaf is mogelijk, zodat de bestuurder de situatie voor en achter zijn Espace kan zien. Deze functies maken parkeren het spreekwoordelijke eitje.

Easy park assist is een verbeterde versie van het eerdere easy park assist. Als het systeem wordt geactiveerd, hoeft de bestuurder alleen nog de directe omgeving van de Espace in de gaten te houden terwijl hij het gaspedaal bedient. De Espace parkeert zichzelf desgewenst schuin, haaks op of parallel aan de rijrichting, zonder dat de bestuurder hoeft te of sturen.
Renault-Espace-23-ra.jpg

Verhoogde actieve veiligheid
Op het gebied van actieve veiligheid is de Espace uitgerust met drie bekende bestuurdersassistentiesystemen (ADAS) die het risico van een aanrijding verminderen: lane departure warning, blind spot warning en lane keeping assist.

De nieuwste versie van emergency-LKA (blind spot warning en lane departure prevention when overtaking) is effectiever dan ooit. Met technologie die de gegevens van de frontcamera en de radars opzij combineert, wordt de auto automatisch naar het midden van zijn rijstrook geleid als het systeem opmerkt dat de auto de rijstrook onbedoeld dreigt te verlaten en een frontale of zijdelingse aanrijding dreigt tijdens een inhaalmanoeuvre1. Dit systeem kan worden uitgebreid met de weergave in het instrumentenpaneel van ‘road view’, een real-time weergave van de gekozen rijstrook en voertuigen in de directe omgeving van de Espace. De auto is ook voorzien van drie andere ADAS, die zijn ontwikkeld om andere weggebruikers te beschermen, vooral voetgangers en fietsers.

Rear active emergency braking system (rear AEBS) is, zoals de naam aangeeft, gelijk aan active emergency braking system (AEBS), maar dan voor achteruit rijden. Als de ultrasone sensors een mogelijk obstakel detecteren (voetganger, fietser, paal), dan krijgt de bestuurder een optische en geluidswaarschuwing voordat het systeem een noodremingreep uitvoert om een aanrijding te (helpen) voorkomen. Het systeem is actief bij achteruitrijden met een snelheid van 3 tot 10 km/u.

Rear cross traffic alert (RCTA) detecteert voertuigen die sneller dan 4 km/u rijden als de bestuurder van de Espace probeert weg te rijden uit een (schuin of haaks op de rijrichting liggend) parkeervak met beperkt uitzicht op de weg. Als de ultrasone sensors aan de achterzijde een voertuig signaleren, dan wordt de bestuurder gewaarschuwd met optische en geluidssignalen om te stoppen en de situatie te bekijken voordat hij verdergaat.

Ten slotte waarschuwt occupant safety exit (OSE) de bestuurder als hij het portier opent om uit te stappen als een andere auto, motorfiets of fietser nadert. De optische en geluidswaarschuwingen zijn bijzonder nuttig om ongevallen te voorkomen met fietsers, die vaak betrokken zijn in dergelijke situaties in de stad. 

De Espace heeft ook hightech koplampen die natuurlijk essentieel zijn voor de veiligheid, maar die ook het comfort verhogen.

Met adaptive vision LED koplampen en geïntegreerde mistlampmodus past de intelligente verlichting zich aan op de hoek van het stuurwiel, de rijsnelheid en de weersomstandigheden, zodat de verlichting optimaal effect heeft, vooral in bochten en zonder andere weggebruikers te verblinden.

De Matrix LED adaptive driving beam koplampen (ADB) zorgen dat de bestuurder grootlicht kan blijven gebruiken voor optimaal zicht, ongeacht de aanwezigheid van andere verkeersdeelnemers. Dat is mogelijk dankzij de anti-verblindingstechnologie die de richting van de LED-lichtbundel aanpast in het belang van de veiligheid en het comfort van inzittenden van andere voertuigen.

1 Actief bij snelheden tussen 65 en 180 km/u, ter voorkoming van zijdelingse aanrijdingen en aanrijdingen bij afslaan en van 65 tot 110 km/u voor mogelijke frontale aanrijdingen.

Hoogstaand weggedrag en uitgebreide connectiviteit
Dankzij het gebruiksvriendelijke openR-scherm en openR-multimediasysteem met geïntegreerde Google biedt de Espace toegang tot een nieuwe wereld. Plaatsnemen achter het stuur is nog maar het begin van een bijzondere rijervaring, versterkt door meeslepende connectiviteitstechnologie. Met de slimme connectiviteit en de premium geluidskwaliteit van het Harman Kardon-audiosysteem is de nieuwe Espace klaar voor talloze plezierige reizen.

Slimme technologie voor de meest intuïtieve ervaring
De Espace is onderdeel van een ecosysteem waarin het voertuig fungeert als de hardware die de modernste software en geoptimaliseerde connectiviteit herbergt. Het openR-systeem zit boordevol technologie voor een soepele, rijke en adaptieve gebruikservaring. De technologie ondersteunt meerdere schermen voor ultramoderne connectiviteit en alles wat nodig is voor veiligheidssystemen en bestuurdersassistentiesystemen (ADAS). Dit systeem is voor de lange termijn ontworpen en biedt de mogelijkheid om systeemupdates mogelijk te maken. Het openR-scherm draait op het nieuwe openR-systeem waarin Google is geïntegreerd, voor een intuïtieve en optimaal verbonden gebruikservaring.

Het openR-systeem draait op Android Automotive OS, dat simpelweg de autoversie is van het besturingssysteem dat op meer dan 75% van de smartphones wereldwijd wordt gebruikt2. De software is ontwikkeld door Google, met de bedoeling dat die kan evolueren en veranderen met de komst van nieuwe technologie. De software is geschikt voor Android Auto en Apple CarPlay, zowel plug-in als draadloos. Dat betekent dat de Espace naadloos kan communiceren met het digitale ecosysteem van de bestuurder. Behalve de navigatie met Google Maps en de handsfree Google Assistant maken de app-catalogus op Google Play (zie hieronder) en andere functies van de My Renault-app het multimediasysteem van de auto tot een volledig aan de wensen van de gebruiker aan te passen ruimte.

OpenR is net zo intuïtief te gebruiken als een smartphone, met simpele bewegingen van één vinger (kort tikken, lang tikken, scrollen) of meer vingers (knijpen, zoomen enz.) en met behulp van de spraakherkenningssoftware. Het systeem ontvangt en toont meldingen en de menubalk aan de bovenkant van het scherm helpt bij het schakelen tussen de verschillende primaire functies: Home, Navigatie, Muziek, Telefoon, Apps, Voertuig3.

De interface van het openR-multimediasysteem kan net als een smartphone worden gepersonaliseerd. Elke gebruiker kan zijn eigen profiel maken en widgets gebruiken om de lay-out van het openR-scherm aan te passen aan zijn voorkeuren. Elk gebruikersaccount kan worden gebruikt om een uitgebreid gebruikersprofiel in te stellen om de instellingen van de Espace verder te personaliseren, de smartphone automatisch via Bluetooth te verbinden, snel toegang te krijgen tot favoriete radiostations en meer. Elk gebruikersprofiel kan ook worden gekoppeld aan een persoonlijk Google-account voor een nog rijkere ervaring.

OpenR is net als het besturingssysteem van een smartphone of tablet, verbonden met de cloud en ontworpen om in de loop van de tijd te evolueren. Automatische updates worden verzonden via Firmware Over-The-Air (FOTA)-technologie. De gebruiker hoeft voor Google-apps niets te doen om de nieuwste kaarten en Points of Interest te ontvangen. Voor updates van het systeem hoeft de gebruiker alleen maar een verzoek te accepteren dat op het scherm verschijnt. Dankzij krachtige, grootschalige microchips kunnen upgrades nog jaren doorgaan met voldoende ruimte voor toekomstige slimme, verbonden oplossingen.

2 Bron: Kantar World Panel, maart 2021.
3 Afhankelijk van scherm.

Alle Google-services en meer
Het openR-systeem biedt een handige, gepersonaliseerde en naadloze gebruikservaring met geïntegreerde Google4. Die komt tot stand in een omgeving die voor de meeste gebruikers vertrouwd en gemakkelijk te gebruiken is en is gebaseerd op drie pijlers:
- Google Maps voor navigatie, met real-time verkeersinformatie, points of interest, favoriete restaurants, vereenvoudigd zoeken met Google, spraakbesturing en live kaartupdates. Navigatie kan niet alleen op het 12,3-inch scherm in het dashboard worden geraadpleegd, maar op elk gewenst moment ook op het horizontale 12-inch scherm.
- Google Assistant voor de handsfree virtuele persoonlijke assistent (weer, telefoon, muziek, hulp, diverse verzoeken) en spraakgestuurde bediening van multimedia- en voertuigfuncties, zoals de airconditioning en de MULTI-SENSE-modus. Het systeem reageert automatisch op het commando ‘Hey Google!’, maar kan ook worden geactiveerd via een knop op het stuur, een eigen widget op de openR-startpagina en een pictogram op het navigatiescherm. Zodra de bestuurder zichzelf heeft geïdentificeerd, houdt Google Assistant rekening met de vaste gewoontes van de bestuurder om een bestemming voor te stellen of bepaalde muziek op te zetten.
- Google Play voor apps: muziek, media, podcasts, navigatie enz. De catalogus wordt voortdurend aangevuld en bijgewerkt met talloze apps van derden die zijn goedgekeurd door Google. De catalogus is met een paar simpele muisklikken beschikbaar via een vereenvoudigde interface die speciaal is ontworpen voor gebruik in de auto5.

4 Afhankelijk van het land en het gekozen scherm.

5 Alle connectiviteitsdiensten in de Renault Espace vereisen een simkaart en een 4G-abonnement. De simkaart en het abonnement zijn de eerste vijf jaar na aankoop inbegrepen bij de nieuw gekochte auto. Daarna kan de klant zijn of haar smartphone gebruiken als wifi-hotspot (genoeg om het Google-pakket of gedownloade applicaties te selecteren) of een nieuw abonnement afsluiten. Google, Android, Android Auto, Google Maps en alle andere merken zijn handelsmerken van Google LLC.

HARMAN KARDON: GELUIDSKWALITEIT VAN DE NIEUWSTE GENERATIE
Voor de nieuwe Espace is, behalve het Arkamys-audiosysteem, ook optioneel een eersteklas systeem leverbaar van specialist Harman Kardon – al meer dan zestig jaar toonaangevend in premium audiosystemen.

Eersteklas audiokwaliteit
Het optionele hightech Harman Kardon-audiosysteem biedt een uitzonderlijke geluidservaring. De akoestiek-ingenieurs van Renault en Harman Kardon werkten intensief samen om te zorgen voor een perfect geïntegreerd hifi-geluid. Dit premium audiosysteem heeft een vermogen van 485 watt en omvat maar liefst twaalf speakers: een centrale midrange-speaker voorin, twee tweeters aan weerszijden van het instrumentenpaneel, twee sprekers in de bekleding van de achterportieren. twee woofers in de bekleding van zowel de voor- als de achterportieren, twee midrange-units aan weerszijden van de hoedenplank en een subwoofer in de bagageruimte.

De midrange-units zijn voorzien van een gepatenteerde coaxiale motorspeaker (midrange en tweeter) met akoestische lens en golfgeleider, voor ongeëvenaarde geluidsweergave en brede, gecontroleerde geluidsspreiding. Dat zorgt voor een optimale weergave van zowel muziek als gesproken woord en een stabiel en gefocust geluidsbeeld.

De tweeters zijn voorzien van een koepel van hoogwaardige zachte stof voor een soepele, gedetailleerde geluidsweergave tot op de hoogste hoorbare frequenties. De krachtige woofers voorin zorgen voor een dynamische basweergave en bieden ondersteuning voor het middentonengebied. Ze zijn ontworpen met een ECS-subwoofer voor moeiteloze basweergave met geringe vervorming.

De surround breedband midrange-luidsprekers zijn vervaardigd van zeer duurzaam aluminium en ontworpen voor de weergave van de midden- en hoge frequenties. Ze dompelen de inzittenden – zowel voorin als achterin – op natuurlijke wijze onder in het geluid en bieden stabiliteit van het geluidsbeeld. Ten slotte is de extern gekoppelde subwoofer een unieke ontwikkeling, die dient om het gewicht en de trillingen van de behuizing te verminderen. De subwoofer levert uitzonderlijk hoge prestaties in het lage frequentiebereik.

Het premium audiosysteem van Harman Kardon past elegant in het interieur van de Espace. De speakers in de voorportieren zijn van een minimalistisch, strak design. De roestvrijstalen roosters zijn bedekt met een zeer sterke matzwarte coating en lasergesneden patronen. Ook de midrange unit voorin is naadloos in het dashboard geïntegreerd. Die is ook voorzien van een matzwart roestvrijstalen rooster met de kenmerkende schuine strepen van het merk Harman Kardon en verfraaid met een strip van geborsteld roestvrij staal met het iconische logo.

Hetzelfde geluid voor iedereen
De inzittenden kunnen kiezen uit vijf ‘soundscapes’: Studio, Concert, Immersion, Lounge en Club. Elke soundscape biedt een stabiel, helder geluidsbeeld en stereogeluid voor alle inzittenden, per inzittende aangepast aan zijn positie in de auto. Virtual Center-technologie verwerkt de audiosignalen van elke speaker om een stereopodium te garanderen met een middenbeeld recht voor de luisteraar, alsof die in de optimale positie voor de luidsprekers zit. De audio in de Espace biedt dus dezelfde luisterervaring als de installatie thuis. Een geavanceerd algoritme reguleert het volume en de toonbalans bij elke snelheid.

Ten slotte maakt het gepatenteerde Quantum Logic Surround-algoritme het mogelijk om ingangsbronnen te scheiden. Door streams voor elke luidspreker te verdelen, biedt het een volledige muzikale onderdompeling voor elke passagier. De meeslepende audio-ervaring wordt dus versterkt door uitzonderlijke helderheid en gedetailleerde weergave.

Nog meer informatie over de nieuwe Espace vind je op: https://www.renault.nl/