Vredestein verkort ontwikkelingstijd allseason EV-band aanzienlijk

26-3-23. De nieuwe Vredestein Quatrac Pro EV, de eerste Europese allseason-band speciaal voor EV's, is ontwikkeld met Apollo's geavanceerde platform voor virtuele prototyping en simulatie.
Vredestein-simulatieplatform-23-tekening.jpg

De nieuwe techniek heeft bijgedragen aan een drastische vermindering van de time-to-market, de milieu-impact en de ontwikkelingskosten van het product. Dankzij het gebruik van virtuele prototyping had de Quatrac Pro EV de snelste ontwikkelingscyclus van elke Vredestein-band en werd het de eerste allseason-band speciaal voor EV's die in Europa te koop was toen hij in november op de markt kwam. Het simulatie- en prototypingplatform in eigen beheer dat door het R&D-team van Apollo Tyres in Enschede in Nederland in de loop van vele jaren is bijgeschaafd, verbetert de algehele efficiëntie van ontwerp- en testprocessen, waardoor het bedrijf ambitieuze prestatiedoelen kan bereiken.

Door het sterk toegenomen gebruik van computersimulatie kon Apollo Tyres een snelle iteratieve ontwerpbenadering toepassen om kritieke prestatiekenmerken te optimaliseren, zoals rolweerstand, grip, comfort en weggeluid. Het R&D-team maakte bijvoorbeeld gebruik van de simulatietechnologie om de constructie van de unieke contouren en het unieke loopvlak van de band te optimaliseren om de rolweerstand te verminderen en zo de actieradius te vergroten. Het resultaat is een product dat het hele jaar door goed presteert op uiteenlopende wegoppervlakken.

De technologie heeft Apollo Tyres ook geholpen de CO₂-uitstoot van de Quatrac Pro EV tijdens de ontwikkeling te verminderen. Het toegenomen gebruik van computersimulatie leidt er niet alleen toe dat er minder fysieke testkilometers nodig zijn om de band voorafgaand aan de introductie te evalueren, maar leidt ook tot een aanzienlijke vermindering van de gebruikte hoeveelheid grondstoffen voor de evaluatie van materiaal voor de band en voor de productie van testbanden.

De virtuele prototyping-software van Apollo Tyres helpt het bedrijf de efficiëntie bij het testen van banden aanzienlijk te verbeteren ten opzichte van eerdere ontwikkelingsprocessen, door gebruik te maken van geavanceerde digitale simulatie. Voor de Quatrac Pro EV heeft deze benadering Apollo Tyres ook in staat gesteld om de totale CO₂-uitstoot die werd gegenereerd tijdens de ontwikkelings- en testfase voorafgaand aan de productie van de band, aanzienlijk te verlagen.

Naast de milieuvoordelen heeft het virtuele platform voor prototyping en simulatie Apollo Tyres ook toegang gegeven tot nieuwe efficiëntieverbeteringen in zijn R&D-processen. Dit helpt het bedrijf om een zeer concurrerende prijs te handhaven voor eindgebruikers, hoewel de banden nieuwe, eersteklas standaarden stellen qua prestaties en efficiëntie in de categorie EV-banden.

"De gestage toename van het gebruik van virtuele prototyping in onze productontwikkeling is een doorbraak voor ons bedrijf geweest die ons in staat stelt om snel en betrouwbaar aan prestatiecriteria te voldoen en deze zelfs te overtreffen", verklaart dr. Udo Kuhlmann, Group Head R&D Europe, Apollo Tyres. "We investeren al meer dan 25 jaar in simulatiesoftware; onze nieuwste omgeving voor virtuele prototyping is nu essentieel om ons te helpen een voorsprong op de concurrentie te behouden."

"Testen in de praktijk blijft cruciaal: onze banden worden vaak gekocht door enthousiaste bestuurders en we moeten zowel subjectieve als virtuele beoordelingen toepassen. We maken nu gebruik van ontwikkelingen in de branche op het gebied van high-performance computing en cloud-simulatie om het platform verder te verbeteren", besluit Kuhlmann.

Ongeëvenaarde bandenprestaties in het EV-segment
Door simulatie kon Apollo Tyres nieuwe prestatieniveaus gedurende het hele jaar bereiken. De Vredestein Quatrac Pro EV past bij de toonaangevende allseason-referenties van het bedrijf en draagt het symbool 'Three Peak Mountain Snowflake' op zijn wang, wat zijn geschiktheid voor winterse omstandigheden bevestigt. Het hoge silicagehalte in het loopvlak zorgt in combinatie met stijvere blokken en onderling verbonden 'bruggen' op de schouders voor een hoog remvermogen op nat en droog wegdek. Dit laatste is 4% beter dan bij de gelijkwaardige Vredestein-band voor alle seizoenen die niet specifiek bedoeld is voor EV's.

De Quatrac Pro EV biedt ook verbetering van de rijeigenschappen met 6%, een 5% lager geluidsniveau en een verbetering van de rolweerstand met 15% ten opzichte van zijn niet-EV-specifieke tegenhanger, dankzij een zorgvuldig geoptimaliseerde mix van polymeren van de vierde generatie en 'slim' silica voor het loopvlakmateriaal, velgrubber en karkas.

De Quatrac Pro EV is de eerste allseason-band van Europa speciaal voor EV's en is ontworpen met de unieke kenmerken van moderne EV’s als uitgangspunt, waaronder het omgaan met een hoger koppel en een hoger voertuiggewicht, en tegelijkertijd superieure rijeigenschappen, stabiliteit en betrokkenheid van de bestuurder te bieden. Hij biedt ook een aanzienlijk lagere rolweerstand en zorgt voor stiller en comfortabeler rijden, afgestemd op de unieke kenmerken van een EV.

De Quatrac Pro EV is zo goed bestand tegen een hogere voertuigmassa dat hij de eerste allseason-band ooit is, die is gecertificeerd met het HL-keurmerk, wat staat voor geschiktheid voor 'High Load' (zware belasting) (met de 255/40 R 20 als eerste variant). Dit bevestigt dat de band 10% meer gewicht kan dragen dan een versterkte 'Extra Load'-band (XL) met dezelfde spanning.

De Quatrac Pro EV is vergeleken met reguliere allseason-banden 17% minder belastend voor het milieu (gemeten als Global Warming Potential van CO₂), wat bijdraagt aan een lagere CO₂-impact over de gehele levensduur. Dit komt door de aanzienlijke vermindering van gebruikte grondstoffen en de algehele optimalisatie van het ontwikkelingsproces voor banden zelf, mogelijk gemaakt door het nieuwe simulatieplatform van het bedrijf.

Ga voor meer informatie naar: https://www.vredestein.nl/car-suv-tyres/