Hoge energiekosten vertragen verkoop elektrische auto's

9-3-23. De hogere kosten voor elektriciteit houden vier op tien Nederlanders (41%) tegen elektrisch te (gaan) rijden.
Renault-MEGANE-E-TECH-100-procent-ELECTRIC-22-rv.jpg

28% van de Nederlanders geeft aan nooit elektrisch te willen rijden, blijkt uit onderzoek van Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht, onder 1.000 respondenten. Ruim één op drie Nederlanders (39%) overweegt binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden. Van deze groep overweegt 18% dat binnen één jaar, 38% dat binnen drie jaar en 44% dat binnen vijf jaar. De tweedehands elektrische auto is voor velen de eerste optie als zij overgaan op elektrisch rijden.  

Elektrische auto verzekeren duurder en dure brandstof 
Niet alleen aan de elektrische wagen en de elektriciteit zelf hangt een flink prijskaartje, volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise. “Het verzekeren van de elektrische auto is ook duurder dan een reguliere auto die rijdt op benzine of diesel. Zo zijn de onderdelen van een elektrisch voertuig duurder om te vervangen of te herstellen. Dan zijn er nog de kosten voor de brandstof waar we het al eerder over hadden. Afgelopen jaren was het vaak goedkoper om je auto vol te tanken met elektriciteit dan met benzine. Dat verschil is op dit moment nihil. Ook zijn de verschillen groot als je thuis, op kantoor, publiek of snel-laadt. Buiten dat elektrisch rijden beter is voor het milieu is het dus minder aantrekkelijk om elektrisch te rijden dan een aantal jaar terug.” 

Moeilijk om aan een auto te komen  
Ruim de helft van de Nederlanders die overwegen binnen 10 jaar elektrisch gaan rijden (51%) zou voor een tweedehands elektrische auto gaan, 32% koopt een nieuwe elektrische auto en 17% is van plan te leasen als zij een elektrische auto aanschaffen. Volgens De Kok wachten veel consumenten al heel lang op meer bereikbare tweedehands elektrische auto's. “De automobilist wacht nog altijd op tweedehands elektrische wagens. Er komen pas meer tweedehands voertuigen, nadat er meerdere jaren (gemiddeld 3 jaar) veel nieuwe elektrische auto's zijn verkocht.  Een nieuwe elektrische wagen is koopkracht-technisch gezien relatief duur en daarmee onbereikbaar voor een groot deel van Nederland, zelfs met de subsidie. Een tweedehands is dan een betere optie. Helaas past het beperkte aanbod nog niet bij de tweedehands vraag.