Mazda zet stevige koers uit voor komende decennia

24-11-22. Nieuwe partnerschappen ter versterking van de elektrificatiecapaciteiten. Sterke inzet voor groei van nieuwe EV's in Europa. Doelstelling: nul dodelijke ongevallen veroorzaakt door een nieuwe Mazda tegen 2040
Mazda-hoofdkantoor-22.jpg

Mazda Motor Corporation heeft een update aangekondigd van het Mazda mid-term management plan en het managementbeleid tot 2030. In de aankondiging wordt benadrukt dat Mazda positief reageert op het zeer onzekere ondernemingsklimaat en zijn verbintenis hernieuwt om tegen 2050 in al zijn activiteiten CO2-neutraal te zijn.

De afgelopen jaren is de omgeving waarin autofabrikanten opereren drastisch veranderd. Dit geldt met name voor Europa door de groei van geëlektrificeerde producten en de bijbehorende regelgeving. Om flexibel in te spelen op deze toekomstige veranderingen, presenteerde Mazda een driefasenplan tegen 2030.

Versnelling van de elektrificatie volgens de Multi Solution-aanpak
Vanaf vandaag en tot 2024 zal het bedrijf zich richten op het bereiken van meer veerkracht ten opzichte van veranderingen in de omgeving, waarbij de nadruk ligt op het versterken van zijn technologische ontwikkeling, toeleveringsketens en kostenbesparende inspanningen. Gedurende deze periode zal Mazda de elektrificatie van zijn vloot blijven versnellen en aantrekkelijke producten lanceren die voldoen aan de regelgeving in de respectieve markten door consequent de Mazda Multi Solution-aanpak te implementeren.

In Europa zijn we erg trots op het succes van de Mazda MX-30 EV1 , de ongelooflijke verkoopresultaten voor de onlangs gelanceerde Mazda CX-60 Plug-in Hybrid2, waar we in de wereld meer dan 20.000 eenheden hebben verkocht, en de komst volgend jaar van de Mazda MX-30 R-EV en andere geëlektrificeerde producten daarna, waaronder de Mazda CX-80 met drie rijen.

Overgang naar elektrificatie
Van 2025 tot 2027, naarmate de regelgeving strenger wordt, vooral in Europa, zal Mazda de nodige onderdelen blijven bouwen voor de overgang naar de elektrificatie van het gamma. Dit omvat zowel de verfijning en het gebruik van Mazda's meervoudige elektrificatie- en productietechnologieën als de wereldwijde lancering van nieuwe batterij-elektrische voertuigen.

Versnelde lancering van Battery electric vehicles (BEV) tegen 2030 via strategische partnerschappen
Deze overgang zal worden voltooid tijdens de derde fase tot 2030. Mazda zal de overgang naar elektrificatie realiseren door middel van partnerschappen op verschillende gebieden. Tijdens de presentatie werd aangekondigd dat Mazda een samenwerkingsovereenkomst3 heeft getekend om samen met zijn partners zeer efficiënte elektrische aandrijvingen te ontwikkelen en te produceren.

Als eerste stap naar de elektrificatie van al zijn modellen tegen 2030 heeft Mazda zich aangesloten bij een joint venture4 om een zeer efficiënte productietechnologie te ontwikkelen en een productie- en leveringskader voor elektrische aandrijfeenheden op te zetten.

De directie van MC heeft ook aangekondigd dat zij een gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst5 heeft gesloten voor de ontwikkeling van inverters, met inbegrip van siliciumcarbide halfgeleiders, en een gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst6 heeft ondertekend voor geavanceerde technologieën voor motoren, terwijl zij ook samen met twee partnerbedrijven een joint ventureonderneming7 heeft opgericht voor het bestuderen en ontwikkelen van motortechnologie.

Mazda zal batterijen blijven verkrijgen van zijn partnerbedrijven. Naast onze bestaande leveranciers heeft Mazda onlangs een overeenkomst gesloten met Envision AESC voor de aankoop van batterijen voor de productie van elektrische voertuigen in Japan. Aangezien we op middellange termijn nog meer elektrische modellen met batterijen zullen lanceren, zal Mazda de mogelijkheden overwegen om te investeren in de productie van batterijen.

Naarmate we onze producten verder ontwikkelen, zal Mazda de veiligheid van zijn producten blijven verbeteren en inspanningen leveren om mensgerichte geavanceerde rijhulptechnologie te ontwikkelen, met als doel nul dodelijke ongevallen veroorzaakt door een nieuwe Mazda tegen 2040.