PEUGEOT 408 verrassend anders met zijn dynamische fastback

23-6-22. Met de nieuwe 408 demonstreert PEUGEOT zijn creativiteit door een nieuw fastback-silhouet aan te bieden aan de bovenkant van het C-segment.
PEUGEOT-408-22-lv.jpg

De PEUGEOT 408 is verrassend, doordat hij anders is; deze PEUGEOT uit een nieuw tijdperk biedt een katachtige pose en een unieke verschijning. De excellente engineering is gericht op efficiëntie en intelligente elektrificatie, terwijl de zintuigen worden geprikkeld door de nieuwste, op rijplezier en intuïtief gebruik gerichte technologie.
De PEUGEOT 408 valt in de eerste plaats op door zijn dynamische fastback-silhouet en zijn onmiskenbare stijl, maar ook doordat hij afwijkt van de geijkte vorm. De lijnen van de carrosserie zijn scherp, de grille heeft dezelfde kleur als het koetswerk en is beeldbepalend voor de voorzijde, samen met het nieuwe PEUGEOT-embleem waarop de leeuwenkop prijkt. De omgekeerde uitsnede van de achterbumper is een verrassend detail en zorgt voor een krachtige look. Met de kenmerkende hoektand-vormige lichtsignatuur aan de voorzijde en klauwachtige LED-achterlichten past de 408 perfect in de PEUGEOT-familie.
Met een lengte van 4.690 mm en een lange wielbasis van bijna 2.790 mm is de nieuwe PEUGEOT 408 op de tweede zitrij uitzonderlijk ruim. De knieruimte bedraagt 188 mm. De kofferbak is eveneens genereus met een volume van 536 liter, dat kan worden vergroot tot 1.611 liter wanneer de rugleuning van de achterbank wordt neergeklapt. De auto is 1.480 mm hoog en heeft daardoor een slank silhouet. Dit verbetert de aerodynamische efficiëntie dankzij een klein frontaal oppervlak van 0,654 m2 en een Cw-waarde van 0,28.

De PEUGEOT 408 heeft de nieuwste generatie van de PEUGEOT i-Cockpit®, herkenbaar aan het kleine stuurwiel dat is gericht op rijplezier en maximale controle. De nadruk ligt op de kwaliteit van de interieurruimte en op connectiviteit door middel van de laatste technologieën, die de rij- en reisbeleving zeer intuïtief en genoeglijk maken.
Met zes camera’s en negen radars zorgen de 30 rijhulpsystemen voor rust en veiligheid. De systemen omvatten:
- Adaptieve Cruise Control met Stop & Go functie,
- Night Vision, die waarschuwt voor dieren, voetgangers of fietsers op de weg, voordat deze zichtbaar worden in de lichtbundel,
- Long Range blindspot monitoring (75 meter),
- Rear Traffic Alert, dat waarschuwt voor potentieel gevaar bij achteruit rijden.
PEUGEOT-408-22-dash.jpg
Het motorenaanbod voor de PEUGEOT 408 omvat twee Plug-in Hybrid versies met 180 en 225 pk, alsmede een versie met 130 pk benzinemotor. Alle drie de motoren zijn standaard gekoppeld aan een 8-traps EAT8 automatische transmissie. Een geheel elektrische versie zal enkele maanden later volgen.
Efficiëntie was een belangrijk aandachtspunt voor de ontwerpers van de PEUGEOT 408. De combinatie van alle resultaten op het gebied van aerodynamica, gewichtsbesparing (gewicht vanaf 1.396 kilo) en schone motoren betekent dat de 408 nu een laag gemiddeld brandstofverbruik (waarden volgen na homologatie) bereikt voor de hybrides en voor de 130 pk benzineversie.
De nieuwe PEUGEOT 408 verschijnt begin 2023 op de markt. Hij wordt in eerste instantie voor de Europese markt gebouwd in Frankrijk, in Mulhouse. Kort daarna wordt de productie in Chengdu in China opgestart voor de lokale markt.
“Bij PEUGEOT zijn we ervan overtuigd dat het leven verbetert wanneer je wat snelheid eraan toevoegt. Met zijn unieke uiterlijk, innovatieve fastback-silhouet en ongekende elegantie is de nieuwe 408 de perfecte expressie van PEUGEOT’s filosofie en inventiviteit,” zegt Linda Jackson, CEO van PEUGEOT. “De PEUGEOT 408 is verrassend vanuit elke hoek, en ontworpen voor liefhebbers van auto’s en van het leven, die wars zijn van de conventies en zoeken naar verantwoordelijk rijplezier. De auto voldoet aan alle technologische eisen die PEUGEOT stelt – gecontroleerde efficiëntie en een digitale beleving van zeer hoog niveau – en roept alle emoties op die horen bij instinctief rijden en reizen zonder stress.”

1. Duurzaam en ongekend plezier: de markt en de klant
Met de 408 completeert PEUGEOT zijn aanbod in het zeer strategische C-segment, oftewel de compacte middenklasse. Sinds enkele jaren heeft PEUGEOT in dit segment een leidende rol dankzij het succes van de 3008 en 5008 SUV’s en drie generaties van 308 Berline en 308 SW, waarvan de jongste generatie onlangs werd gelanceerd. De PEUGEOT 408 is gepositioneerd aan de bovenkant van het C-segment.
De nieuwe 408 voldoet aan alle waarden en normen van een doelgroep die maximaal oog heeft voor vernieuwing: dynamisch en optimaal ‘connected’ wil deze groep bijdragen aan de energietransitie, zonder te hoeven inleveren op rijplezier. Ze zoeken naar vernieuwing, en hechten waarde aan creativiteit en durf.
De nieuwe PEUGEOT 408 is bedoeld voor mensen met een vaak actieve levensstijl, met of zonder kinderen, die hun auto voor persoonlijke en zakelijke doeleinden gebruiken. Sommigen willen binnen het C-segment een stap vooruit zetten en een grotere, ruimere auto kopen. Anderen willen een meer origineel en innovatief silhouet dan een compacte SUV, die zij beschouwen als te gewoon of teveel gezinsgericht. En anderen hechten waarde aan de gestalte van een grote auto. Ze zoeken allemaal naar een zeer moderne vervoersbeleving, of dat nu is voor dagelijks gebruik of voor lange, comfortabele en ontspannen reizen in gezelschap.

2. Unieke dynamiek en innovatieve fastback-look: het ontwerp
In combinatie met de katachtige pose die karakteristiek is voor alle PEUGEOT’s, is het design van de nieuwe 408 perfect in lijn met het innovatieve concept van een topklasse-fastback in het C-segment. Kenmerkend hiervoor is het opvallend scherpe lijnenspel, met name aan de achterzijde, aan het einde van het dak, op het kofferdeksel en aan de basis van de spatborden. De lijnen creëren een fascinerend lichtspel.
De 408 is gebaseerd op het EMP2-platform (Efficient Modular Platform). De lange wielbasis van exact 2.787 mm zorgt voor een genereuze ruimte achterin. De lengte bedraagt 4.690 mm en zijn breedte is 1.859 mm met de buitenspiegels ingeklapt.
De spoorbreedte is groot, met 1.599 mm voor en 1.604 mm achter, zodat de auto stevig op de weg staat met zijn grote wielen tot 20 inch. Met een hoogte van slechts 1.480 mm oogt de PEUGEOT 408 van opzij gezien slank en sportief.
Aan de voorzijde vallen de lange motorkap en relatief hoge spatborden op, een karakteristiek element voor de huidige modellen van PEUGEOT. Deze stilistische keuze geeft het aangezicht aan de voorzijde extra kracht en maakt het profiel gestroomlijnd. De naad tussen de motorkap en spatborden is van opzij onzichtbaar. Deze constructie vereenvoudigt de buitenste belijning van de motorkap, waardoor de plaatdelen een perfecte pasvorm hebben.
Dankzij de Matrix LED-technologie die wordt toegepast voor de verlichting, konden zeer slanke koplampen worden ontworpen die toch een hoog prestatieniveau bereiken. De koplampen bepalen mede het aangezicht van de nieuwe 408: een standvastige PEUGEOT-look. De lichtsignatuur wordt naar beneden in de bumper doorgetrokken door twee LED-strips in de vorm van hoektanden.
Centraal in de grille prijkt het nieuwe PEUGEOT-embleem, dat de radar van diverse rijhulpsystemen herbergt en tevens de 408 identificeert. Doordat de grille in de kleur van de carrosserie is uitgevoerd oogt hij als een geheel met de bumper – een teken van generatiewisseling en van de elektrificatie van de PEUGEOT-range. Grote zwarte panelen karakteriseren het grafische thema aan de voorzijde en accentueren de breedte en robuustheid. Ze omgeven en beschermen de verlichte hoektanden, maken de lichtsignatuur door het extra contrast duidelijker zichtbaar en vallen samen met de zwarte beschermlijsten die de carrosserie omgeven.
Het profiel van de nieuwe PEUGEOT 408 wordt gekenmerkt door de slimme afscheiding tussen de zwarte en in carrosseriekleur uitgevoerde panelen, die zijn ontworpen om het silhouet te verfijnen en dynamiek toe te voegen. Dit ontwerp benadrukt bovendien de ruimtelijkheid van het passagierscompartiment, waarbij de vorm van de zijruiten de fastback-dynamiek markeert.
De beschermlijsten en wielkuipranden vloeien over in de robuuste zwarte strook op de achterbumper, die – door de carrosseriekleur in een hoek te onderbreken – een omgekeerd visueel effect benadrukken van de achterzijde en op die manier het uiterlijk extra kracht bijzetten. De vormgeving camoufleert enigszins de achteroverhang, waarmee de grote bagageruimte is gecreëerd.
De optionele en opvallend gestileerde 20-inch wielen, met een geometrische vorm, springen in het oog wanneer de auto stilstaat en creëren een innemend visueel effect bij lage snelheden. Hun ongebruikelijke design is in lijn met de originele conceptbenadering van de nieuwe 408.
De achterkant van het dak is aerodynamisch een zeer gevoelig gebied. De luchtstroom wordt geoptimaliseerd en gestuurd door twee ‘kattenoren’ die een optimale luchtgeleiding richting de achterspoiler creëren. De twee hoekige en efficiënte geleiders zijn opvallende toevoegingen aan het ontwerp van de nieuwe PEUGEOT 408.
De nieuwe PEUGEOT 408 wordt leverbaar in 6 kleuren:
Obsession Blue (nieuwe introductiekleur)
Titanium Grey (nieuwe kleur)
Artense Grey (alleen op Allure)
Elixir Red
Pearl White
Black Perla Nera.
PEUGEOT-408-22-lzij.jpg

3. Prikkelende rijbeleving: de PEUGEOT i-COCKPIT®.
De PEUGEOT i-COCKPIT® is een van PEUGEOT’s sterke punten. Sinds een decennium is de cockpit bij elke nieuwe generatie steeds verder verbeterd en gemoderniseerd. De nieuwe PEUGEOT 408 zet nieuwe maatstaven op het gebied van ergonomie, kwaliteit, gebruiksgemak en technologie met een nieuw infotainmentsysteem, PEUGEOT i-CONNECT®.
Het kleine stuurwiel is een van de kenmerken van de PEUGEOT i-COCKPIT® en vergroot het rijplezier aanzienlijk door een unieke behendigheid en stuurprecisie. Het stuurwiel van de nieuwe 408 is ergonomisch van vorm en verwarmd (optioneel), en huisvest de schakelaars voor het multimediasysteem (radio, telefoon) en enkele rijhulpsystemen.
Op ooghoogte, vlak boven het stuurwiel, omvat het nieuwe digitale instrumentarium vanaf de Allure-uitvoering een 10-inch beeldscherm. Vanaf de GT-uitvoering heeft het instrumentarium 3D-technologie. Het digitale instrumentencluster kan volledig worden aangepast en gepersonaliseerd en heeft diverse weergaven (TomTom Connected Navigatie, Radio/Media, rijhulpsystemen, energiestromen, etc.), die direct vanaf het controlepaneel gewisseld kunnen worden.
De constructie van het dashboard in de PEUGEOT 408 is gebaseerd op een ‘high wind’-architectuur, waarbij de ventilatieroosters ter verbetering van het thermisch comfort van de inzittenden op een hoge positie zijn geplaatst. Deze architectuur maakt tevens het centrale 10-inch touchscreen mogelijk, dat iets lager is geplaatst dan het digitale instrumentarium direct voor de bestuurder en zo beter binnen handbereik ligt. Het systeem heeft volledig configureerbare i-tuimelschakelaars, die onder het centrale beeldscherm zijn geplaatst en een esthetiek en technologieniveau met zich meebrengen die uniek zijn in het segment. Elke i-tuimelschakelaar is een aanraakgevoelige snelkoppeling naar de klimaatinstellingen, telefooncontacten, radiozender en applicaties afgestemd op de voorkeuren van de gebruiker.
Een van de aandachtspunten van PEUGEOT’s Interior Design bij het ontwerpen van het inzittendencompartiment van de nieuwe 408 was de ruimte tussen de twee inzittenden voorin. De PEUGEOT i-COCKPIT® blijft trouw aan het principe van een op de bestuurder-georiënteerd centraal beeldscherm, dat de ergonomie optimaliseert maar voor de bijrijder wel lees- en bruikbaar is.
De centrale console is met opzet open naar de passagier. Alle schakelaars voor de dynamische functies van de auto zijn samengevoegd in een boog aan de bestuurderszijde. De bestuurder kan met een simpele aanraking de 8-versnellings EAT8 automatische transmissie bedienen:
Achteruit (R) schakelt de achteruitversnelling in,
Neutraal (N) zet de auto in neutraal,
Drive (D) start de automatische selectie van de 8 versnellingen, afhankelijk van de snelheid, rijstijl, wegomstandigheden en laadgewicht.
Twee knoppen completeren de functies:
Parkeren (P), zet de transmissie in de parkeerstand,
Voor hybride-aandrijflijnen activeert de Brake-schakelaar (B) het regeneratief remmen. Bij de benzineversie is hier een Manuel-schakelaar (M) waarmee handmatig schakelen met de flippers achter het stuurwiel is te activeren.
Daarnaast is er een Driving Mode keuzeknop, waarmee de bestuurder verschillende programma’s kan inschakelen (Electric, Eco, Hybrid, Normal en Sport), afhankelijk van de motorversie.

4. Uitmuntende connectiviteit: het PEUGEOT i-Connect Advanced systeem
De nieuwe Peugeot 408 biedt een ‘connected’ beleving van zeer hoog niveau. Het nieuwe systeem van de auto is ergonomisch en naadloos voor dagelijks gebruik. Het biedt elke bestuurder het beste uit de smartphone-wereld en het beste uit de autowereld, afhankelijk van zijn of haar vaardigheden en wensen. Elke bestuurder kan zijn of haar eigen display en voorkeursinstellingen definiëren. In het systeem kunnen tot acht verschillende profielen worden opgeslagen.
De smartphone kan draadloos worden verbonden met het infotainmentsysteem van de auto en het is mogelijk om gelijktijdig twee telefoons via Bluetooth te koppelen. Vier USB-C aansluitingen completeren de ‘connected’-setup van de PEUGEOT 408.
Het centrale 10-inch scherm van hoge resolutie is volledig en eenvoudig aanpasbaar, met multi-windows en widgets of voorkeursinstellingen die heel gemakkelijk te gebruiken zijn zoals bij een tablet. Het is heel eenvoudig om door de verschillende menu’s te swipen, van links naar rechts of van boven naar beneden voor notificaties, of door met drie vingers op het scherm te tikken voor het oproepen van de applicatie-wall. Net als bij een smartphone is het heel eenvoudig om terug te keren naar het hoofdscherm met de aanraakgevoelige ‘home’-knop.
Aan de bovenzijde van het scherm wordt in een permanente balk informatie gegeven over de buitentemperatuur, de airconditioning, positie in de widget-pagina’s, connectiviteitsdata, notificaties en de tijd.
PEUGEOT i-Connect Advanced biedt de ultieme infotainment-beleving. Het is uitgevoerd met een krachtig en efficiënt TomTom connected navigatiesysteem. Voor een voortreffelijke leesbaarheid wordt de kaart op het gehele 10-inch scherm getoond. Het systeem wordt ‘over the air’ geüpdatet, oftewel door direct data te zenden via het telecomnetwerk.
De ‘OK PEUGEOT’ natuurlijke spraakherkenning verbetert de veiligheid en is eenvoudig in gebruik. Het biedt toegang tot alle verzoeken die gerelateerd zijn aan de infotainment-functies. Om de gebruiker te assisteren en vragen te beantwoorden omvat het systeem on-board documentatie en instructies.

5. Efficiëntie als verplichting: carrosserie en motoren
Gedurende het ontwerpen en ontwikkelen van de nieuwe 408 vormde efficiëntie de kern van de inspanningen van PEUGEOT’s team om het verbruik te reduceren en CO2-emissies terug te dringen.
Daarvoor is vooral veel aandacht besteed aan de aerodynamica van de nieuwe PEUGEOT 408. Bumpers, het kofferdeksel, de diffuser, de deurstijlen, de spiegels, de panelen … Alle onderdelen van de carrosserie zijn geoptimaliseerd dankzij de nauwe samenwerking tussen PEUGEOT’s ontwerpers en specialisten op het gebied van aerodynamica. In hetzelfde kader biedt het ontwerp van de wielen een betere stroomlijn en levert dit een belangrijke bijdrage aan de algehele prestaties van de auto: de Cw-waarde bedraagt 0,28 en het frontale oppervlak 0,654 m2.
Om het comfort te verbeteren is de torsiestijfheid van de carrosserie geoptimaliseerd door de structurele elementen met elkaar te verbinden. Rijplezier is onderdeel van het DNA van de nieuwe PEUGEOT 408, met een voorbeeldige wegligging, topklasse veercomfort en een perfecte wendbaarheid in de stad, mogelijk gemaakt door een draaicirkel van 11,18 m tussen stoepranden.
De wielen van de nieuwe PEUGEOT 408 hebben een diameter van 17 tot 20 inch. De banden hebben een A-label: de efficiëntie wordt verbeterd door de lage rolweerstand, echter zonder in te leveren op de eisen die PEUGEOT stelt op het gebied van toonaangevende rijeigenschappen.
Er zijn twee plug-in hybrideversies van de nieuwe PEUGEOT 408:
HYBRID 225 e-EAT8: 2-wielaandrijving / combinatie van een 180 pk (132 kW) PureTech-motor en een 81 kW elektromotor, gekoppeld aan de e-EAT8 automatische transmissie (WLTP-metingen momenteel gaande).
HYBRID 180 e-EAT8 / 2-wielaandrijving / combinatie van een 150 pk (110 kW) PureTech-motor en een 81 kW elektromotor, gekoppeld aan de e-EAT8 automatische transmissie (WLTP-metingen momenteel gaande).

De Li-ion batterij van beide plug-in hybrideversies heeft een capaciteit van 12,4 kWh en een vermogen van 102 kW. Er zijn twee types on-board chargers beschikbaar: een standaard 3,7 kW 1-fase lader en een optionele 7,4 kW 1-fase lader.
De geschatte laadtijden zijn als volgt:
Met een 7,4 kW Wall Box (32 A) en de 7,4 kW 1-fase onboard-charger, volledig opgeladen in ongeveer 1 uur en 40 minuten.
Met krachtstroom (16 A) en de 3,7 kW 1-fase onboard-charger, volledig opgeladen in ongeveer 3 uur en 55 minuten.
Met standaard stopcontact (8A) en de 3,7 kW 1-fase onboard-charger, volledig opgeladen in ongeveer 7,05 uur.
Er is ook een benzineversie beschikbaar: de 130 pk 1,2-liter PureTech driecilinder benzinemotor, die voldoet aan de laatste EU 6.4 emissie-eisen, wordt gecombineerd met de 8-traps EAT8 automatische transmissie en een Start & Stop systeem (WLTP-metingen momenteel gaande).
Alle motorvarianten van de nieuwe PEUGEOT 408 zijn dus uitgerust met een 8-traps automatische transmissie, waarmee comfort en zuinigheid zijn gegarandeerd.

6. Technologische uitmuntendheid: rijhulpsystemen
Aan boord van de nieuwe PEUGEOT 408 maakt een complete range van 30 hypermoderne rijhulpsystemen – die worden gevoed door informatie van zes camera’s en negen radars – het rijden, manoeuvreren en reizen veiliger en eenvoudiger. Enkele van deze systemen zijn direct afkomstig uit hogere segmenten:
Adaptieve Cruise Control met Stop & Go functie en instelbare rijafstand tot andere voertuigen,
Autonome Emergency Braking met aanrijdingswaarschuwing: detecteert voetgangers en fietsers, overdag en ’s nachts, van 7 km/h tot 140 km/h (afhankelijk van versie),
Lane Departure Warning met Lane Correction,
Driver Attention Alert, dat verminderde alertheid detecteert door over een lange rijperiode met snelheden boven 65 km/h micro-bewegingen van het stuurwiel te analyseren,
Uitgebreide herkenning en afbeelding van verkeersborden op het digitale instrumentarium: stopborden, eenrichtingsverkeer, verboden in te halen en einde inhaalverbod, naast de gebruikelijke snelheidsaanduidingen,
Night Vision systeem, dat levende wezens (voetgangers/dieren) voor de auto detecteert in het donker of bij slecht zicht. Het bereik van het systeem staat garant voor een detectie van 200-250 m, verder dan het bereik van het grootlicht, met een centraal infrarood display in het digitale instrumentarium, direct in het gezichtsveld van de bestuurder,
Dodehoekwaarschuwing over lange afstand (75 meter),
Rear Traffic Alert: waarschuwt de bestuurder voor gevaar bij achteruit rijden,
180° achteruitrijcamera in hoge resolutie met ingebouwde reinigingssproeier,
360° parkeerassistent met vier hoge-resolutiecamera’s (voor, achter en zijkant),
Verstelling van buitenspiegels bij inschakelen van achteruitversnelling,
Matrix LED koplampen voor krachtig grootlicht zonder tegemoetkomende voertuigen te verblinden,
Automatische grootlichtschakeling.
Het Pack Drive Assist 2.0 zet een stap vooruit naar semi-autonoom rijden, dat later leverbaar wordt. Dit pakket bestaat uit Adaptieve Cruise Control met Stop & Go en Lane Keeping Assist. Het heeft twee nieuwe functies, die beschikbaar zijn op wegen met dubbele rijbanen:
Semi-automatische Lane Change Assist, dat de bestuurder de gelegenheid geeft om een auto in te halen en terug te gaan naar de rijbaan, van 70 tot 180 km/h,
Verwacht snelheidsadvies, dat de bestuurder adviseert om de snelheid (door acceleratie of deceleratie) af te stemmen op de geldende snelheidslimieten.
Andere voorzieningen zijn beschikbaar om het dagelijks gebruik van de nieuwe PEUGEOT 408 verder te veraangenamen:
Keyless starten,
Automatisch openend kofferdeksel,
Verwarmbare voorruit en verwarmbaar stuurwiel,
Akoestisch alarm met startonderbreker,
Elektrische parkeerrem op alle versies,
Zonnedak voorzien van een scherm.
Bovendien is de nieuwe PEUGEOT 408 uitgerust met een e-call assistentiesysteem:
E-call+ noodoproep met informatie over het aantal inzittenden en de locatie, inclusief de rijrichting van de auto.

7. Genieten van een ontspannen reis: comfort aan boord
Ontworpen als topklasse-fastback voor het C-segment biedt de nieuwe PEUGEOT 408 een rijke uitrusting om de inzittenden ten volle te laten genieten.
De voorstoelen zitten zeer comfortabel en zijn gecertificeerd door de AGR (Aktion für Gesunder Rücken), een onafhankelijke vereniging uit Duitsland van experts op het gebied van ergonomie en de gezondheid van de rug. Het certificaat wordt uitgegeven voor de ergonomie en het verstelbereik van de voorstoelen.
De stoelen kunnen bovendien worden uitgerust met elektrische verstelling in tien richtingen en twee geheugenstanden voor de bestuurdersstoel, elektrische verstelling in zes richtingen voor de passagiersstoel, alsmede stoelverwarming en een massagefunctie met acht luchtkussens en vijf verschillende programma’s.
Het ontwerp van de stoelen markeert de kwaliteit van de toegepaste materialen: gemêleerde stof, technisch gaas, alcantara, geborsteld leer en gekleurd nappaleer. Op de GT-versie zijn de stoelen afgewerkt met speciale Adamite-gekleurd garen, dat tevens wordt toegepast in het dashboard, de deurpanelen en de kussens op de middenconsole.
Tussen de voorstoelen is in de buiging van de middenconsole een draadloos oplaadstation voor smartphones geplaatst. De rest van de console is geheel te gebruiken voor praktische zaken, met een armsteun, twee USB-C poorten (opladen/data), twee grote bekerhouders en tot 34 liter aan diverse opbergruimten.
De ruimte achterin is bovengemiddeld groot, wat te danken is aan de lange wielbasis van 2.787 mm. De nieuwe 408 is de ruimste PEUGEOT voor de passagiers op de achterbank: zij profiteren van 188 mm knieruimte. De voetenbak biedt de inzittenden op de achterbank de ruimte om hun benen te strekken onder de voorstoelen. Het ontwerp van de zittingen en de zithoek geven de passagiers de mogelijkheid om de ruimte te gebruiken voor maximaal reiscomfort.
Twee USB-C poorten aan de achterzijde van de middenconsole bieden extra connectiviteit (vanaf de Allure-uitvoering).
De nieuwe PEUGEOT 408 heeft standaard een in twee delen neerklapbare achterbank (60/40) met een skiluik. Op de GT kunnen de twee delen direct worden neergeklapt door middel van eenvoudig te bereiken hendels in de zijwanden van de kofferbak.
De bagageruimte van de nieuwe PEUGEOT 408 is opvallend ruim. Als beide delen van de rugleuning zijn neergeklapt, vergroot het laadvolume van 536 liter naar 1.611 liter (inclusief een opbergruimte van 36 liter onder de vloer van de kofferruimte bij de versie met benzinemotor). Met de rugleuning van de achterbank neergeklapt, kunnen objecten met een lengte van 1,89 meter worden vervoerd.
De bagageruimte is voorzien van een 12V-aansluiting in de rechter zijwand, LED-verlichting, een opbergnet, een riem en haken voor tassen.
De hoedenplank is direct bevestigd aan het kofferdeksel, en blijft aan het kofferdeksel bevestigd wanneer dit is geopend, zodat het gemakkelijker is om in- en uit te laden.
Het kofferdeksel opent en sluit automatisch, voor een gemakkelijke toegang met volle handen. Het opent automatisch …
Door de voet onder de achterbumper te bewegen,
Door de knop op de afstandsbediening in te drukken,
Door de externe ontgrendelingsknop van de achterklep in te drukken,
Of door een drukknop in het dashboard te bedienen.
In de nieuwe 408 geeft de LED-sfeerverlichting (met keuze uit acht verschillende kleuren) een zacht licht en draagt bij aan de verfijnde atmosfeer van het interieur. Hetzelfde licht is te vinden in strips aan de bovenzijde in de deuren, die zijn bekleed met stof, Alcantara® of zijn afgewerkt met panelen van echt aluminium, afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant.
Het thermische en akoestische comfort van de nieuwe PEUGEOT 408 is opgewaardeerd met technologieën die worden gebruikt in het ontwerp en de constructie van de ramen:
De voorruit is optioneel geheel verwarmbaard,
De dikte van de voor- en achterruiten is vergroot (3,85 mm)
Aan de voorzijde zijn de portierruiten gelaagd (vanaf de Allure-uitvoering) voor een betere geluidsisolatie en meer veiligheid (3,96 mm).
De airconditioning draagt eveneens bij aan het thermische comfort van de inzittenden. De roosters die frisse lucht het interieur in blazen, zijn hoog geplaatst, terwijl de passagiers achterin profiteren van twee luchtroosters aan het einde van de middenconsole. Om een gezonde atmosfeer te creëren, is de nieuwe PEUGEOT 408 uitgerust met AQS (Air Quality System), dat voortdurend de kwaliteit van de lucht controleert die het interieur binnenkomt en in staat is om automatisch de luchtrecirculatie in te schakelen. Vanaf de GT-uitvoering wordt dit systeem uitgevoerd met Clean Cabin, een luchtbehandelingssysteem dat vervuilende gassen en fijnstof filtert. De luchtkwaliteit wordt aangegeven in het centrale touchscreen.
Ontwikkeld in samenwerking met FOCAL, een Franse audiospecialist, is het FOCAL® Premium Hi-Fi systeem in de nieuwe PEUGEOT 408 het resultaat van meer dan drie jaar gezamenlijk onderzoek. Voorzien van ARKAMYS digitale geluidsverwerking, bestaat het FOCAL® Premium Hi-Fi systeem uit tien luidsprekers met exclusieve gepatenteerde technologieën:
4 TNF aluminium dome-tweeters,
4 woofers/mediums met Polyglass-membraan en 165 mm TMD (Tuned Mass Damper) ophanging,
1 Polyglass middentonenspeaker,
1 Power Flower™ Ovoid subwoofer met drie spoelen.
Deze staan in verbinding met een nieuwe 12-kanaals 690 W versterker.
De teams van PEUGEOT en FOCAL hebben samengewerkt om voor elke luidspreker de juiste positie te bepalen en zo een sensationele geluidsbeleving voor alle passagiers te creëren. Aan boord is de geluidservaring stabiel en precies, stemmen klinken helder en gedetailleerd, en de bassen zijn diep en treffend.
PEUGEOT-408-22-la.jpg

8. Voor het gemak: services
Afhankelijk van het land van verkoop, kan de nieuwe PEUGEOT 408 worden besteld op de online verkoopsite van het merk, waarmee een 100% digitale en volledig veilige aankoop (‘Selling Online’) mogelijk is. Klanten kunnen hun nieuwe auto bestellen, hun oude auto inruilen en hun nieuwe auto financieren vanaf hun smartphone, tablet of PC. Elke klant heeft de vrijheid om te kiezen voor gratis aflevering thuis.
Om de klant te ondersteunen in de energietransitie biedt PEUGEOT voor de plug-in hybrideversies diverse oplaadservices:
PEUGEOT Easy-Charge biedt eenvoudige toegang tot verschillende laadmogelijkheden voor geëlektrificeerde voertuigen:
Een reeks laadmogelijkheden voor thuis of op het werk, via een breed aanbod voorzieningen (krachtstroom, Wall Box, Smart Wall Box, etc.), een onderzoek om te beoordelen welke elektrische installatie de beste laadoplossing biedt, evenals de aansluiting door aanbevolen partners.
Een publieke oplaadmogelijkhed via Free2Move eSolutions, die toegang geeft tot een netwerk van meer dan 260.000 laadpunten in Europa: selectie van laadpunten op basis van afstand, snelheid en stroomkosten.
PEUGEOT Easy-care is ontwikkeld om kopers te helpen om zonder stress van hun auto te kunnen genieten, door:
Nieuwe simulatoren en digitale reizen op de websites van PEUGEOT om de mogelijkheden van elektrische mobiliteit te ontdekken,
Op maat gemaakte servicecontracten en assistentie langs de weg, die in een enkel financieringspakket worden aangeboden om de klanten zonder stress van hun auto te laten genieten,
De batterij heeft een garantie van 8 jaar of 160.000 km.
Ten slotte kan met de smartphone-app MyPeugeot® of via het centrale scherm gebruik worden gemaakt van:
Inschakelen of het moment bepalen van thermische pre-conditionering. Een functie die niet alleen het comfort verhoogt, maar er ook voor zorgt dat de actieradius wordt geoptimaliseerd door de batterij op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen wanneer de auto nog aan het laadpunt is gekoppeld.
Controleren, plannen, inschakelen of uitschakelen van het opladen van de batterij.