BMW M4 CSL jubileummodel van 50-jarig BMW M

21-5-22. Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan presenteert BMW M GmbH een speciale editie van een van de succesvolle high performance modellen.
BMW-M4-CSL-22-lv.jpg

Dat is de nieuwe BMW M4 CSL, die zijn genen deelt met de race-uitvoering BMW M4 GT3. Zijn zeer sportieve karakter is in belangrijke mate het resultaat van twee highlights: een toename van het vermogen ten opzichte van de BMW M4 Competition Coupé met 30 kW (40 pk) tot 405 kW (550 pk) en een reductie van het gewicht met maar liefst 100 kg. De BMW M4 CSL is de snelste in serie geproduceerde auto ooit van BMW Group.

Een combinatie van de voor BMW M kenmerkende passie voor autosport met innovatieve technologie zorgt in de nieuwe BMW M4 CSL voor een niet te evenaren beleving van topprestaties. Met zijn indrukwekkende vermogen en slimme lichtgewichtconstructie, tweezits configuratie, diverse onderstelmodificaties en tal van specifieke uitrustingsdetails is dit nieuwe model sterk gefocust op rijden op het circuit. Zijn genen, die de M4 CSL deelt met de race-uitvoering BMW M4 GT3, zijn ook direct herkenbaar in de prestaties. Zo liet de BMW M4 CSL tijdens tests een rondetijd noteren van 7 minuten en 15,677 seconden op de roemruchte Nürburgring-Nordschleife (20,6 kilometer zonder het rechte stuk van sectie T13). Daarmee is het de snelste in serie geproduceerde auto ooit van BMW Group. De officiële, geregistreerde tijd voor het 20,832 kilometer lange circuit (volledige ronde) bedraagt 7 minuten en 20,207 seconden. Eveneens indrukwekkend: de BMW M4 CSL sprint in 3,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en in 10,7 seconden van 0 naar 200 km/h.
BMW-M4-CSL-22-lzij.jpg

“Competition, Sport, Lightweight”: een recept met een lange BMW traditie.
Het puristische racekarakter van de BMW M4 CSL is het resultaat van de ongeëvenaarde expertise van de BMW M GmbH ontwikkelingsafdeling en de nieuwste technologieën. De legendarische lettercombinatie CSL (die staat voor “Competition, Sport, Lightweight”) verwijst naar het buitengewone belang van een geoptimaliseerd gewicht om succesvol te zijn in de autosport. De BMW 3.0 CSL, die door BMW Motorsport GmbH volgens hetzelfde principe werd ontwikkeld, won al in zijn debuutjaar 1973 het Europese Toerwagen Kampioenschap. De nieuwe BMW M4 CSL treedt niet alleen in de ‘bandensporen’ van deze 3.0 CSL, maar ook in die van de speciale edities van eerdere BMW M3 / M4 modellen, met belangrijke vertegenwoordigers zoals de BMW M3 CSL uit 2003 en de in 2016 geïntroduceerde BMW M4 GTS.

Voor BMW M GmbH vormt de onthulling van de nieuwe BMW M4 CSL, tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este (20 – 22 mei 2022), een van de hoogtepunten in de festiviteiten rond het 50-jarig jubileum. De BMW M4 CSL zal vanaf juli in een gelimiteerde serie van 1.000 exemplaren worden gebouwd in de BMW Group productiefaciliteit Dingolfing.

Tot in elke vezel aanwezig: de intelligente lichtgewichtconstructie van de BMW M4 CSL.
Het talent om te innoveren en de uitgebreide raceauto-expertise stelden BMW M GmbH in staat om het gewicht van de BMW M4 CSL (gemiddeld brandstofverbruik 9,8 – 10,1 l/100 km, gemiddelde CO2 emissie 222 – 227 g/km volgens WLTP) terug te brengen tot 1.625 kg (volgens DIN). De daaruit resulterende, uitmuntende vermogen/gewichtsverhouding van 2,95 kg per pk vormt het ideale uitgangspunt voor een sublieme dynamische rijbeleving.

De montage van M Carbon volledige kuipstoelen reduceert het gewicht met circa 24 kg ten opzichte van de sportstoelen die standaard in de BMW M4 Competition Coupé (gemiddeld brandstofverbruik 9,8 l/100 km, gemiddelde CO2 emissie 223 – 224 g/km volgens WLTP) worden gemonteerd. Het weglaten van de achterbank en veiligheidsgordels achterin bespaart 21 kg. Voor eveneens 21 kg besparing zorgt het gemodificeerde onderstel, met onder meer extra-lichtgewicht M Carbon-keramische remmen, alsmede speciale lichtmetalen M wielen, veren en verstevigingen. Gebruik van minder en lichter geluidsisolatiemateriaal levert 15 kg minder gewicht op, toepassing van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) 11 kg. Zo zijn behalve het dak ook de motorkap, achterklep en middenconsole van de BMW M4 CSL vervaardigd uit het hightech lichtgewicht CFRP. De in titanium uitgevoerde einddemper schraapt nog eens ruim 4 kg van het gewicht van het uitlaatsysteem af. En detailaanpassingen bij de BMW nierengrille, de achterlichten, de vloermatten en de automatische airconditioning maken de BMW M4 CSL nog eens 4 kg lichter.
BMW-M4-CSL-22-rv.jpg

Exclusieve carrosseriekleur, modelspecifieke designdetails.
De carrosserie van de BMW M4 CSL is optioneel leverbaar in de exclusieve kleur Frozen Brooklyn Grey metallic. Deze carrosseriekleur gaat perfect samen met de oppervlakken in zichtbaar carbon en de rode accenten. Samen vormen ze een heldere expressie van pure sportiviteit. Als alternatief is te kiezen uit de carrosseriekleuren Alpinweiß uni of Saphirschwarz metallic.

De koolstofvezelstructuur van de diverse carrosseriedelen is op een aantal plekken zichtbaar, zoals de twee inkepingen in de motorkap. De oppervlakken van deze inkepingen – die niet in carrosseriekleur zijn uitgevoerd – worden nog eens benadrukt door de rode omranding. Rode accentlijnen vestigen de aandacht op de twee vinnen in het CFRP dak, de contouren van de dorpelverbreders, de zwarte typeaanduidingen en de modelspecifieke CFRP splitters en Air Curtain inzetten in de voorbumper van de nieuwe BMW M4 CSL.

BMW Laserlight: gele koplampen en innovatieve achterlichten.
De als optie leverbare BMW Laserlight koplampen vormen een in het oog springend accent aan de voorzijde van de nieuwe BMW M4 CSL. Zowel bij het ontgrendelen van de auto – als onderdeel van de Welcome Light verlichtingsfunctie – als bij ingeschakeld dim- of grootlicht stralen deze koplampen een geelwit licht uit. Daarmee doen ze denken aan de verlichting van de succesvolle GT raceauto’s.

De LED achterlichten van de nieuwe BMW M4 CSL zijn standaard voorzien van een technologie die zijn debuut maakt in een serieproductiemodel: in de glazen afdekkingen zijn zeer fijne lichtdraden geweven, die met lasertechnologie worden verlicht. Daardoor heeft het oppervlak van de achterlichten een stralende structuur en een zeer onderscheidende lichtsignatuur, die op grote afstand herkenbaar is.

Zescilinder-in-lijn motor met autosportkarakter.
De specifiek voor de BMW M4 CSL ontwikkelde krachtbron is gebaseerd op de hoogtoerige zescilinder-in-lijn met M TwinPower Turbo technologie uit de BMW M4 GT3 raceversie. Zijn enorme vermogensreserves maken een flinke toename van het vermogen mogelijk zonder concessies aan draaieigenschappen en levensduur. De belangrijkste bijdrage aan deze vermogenstoename leveren de verhoogde maximum laaddruk van de twee MonoScroll turbocompressoren (van 1,7 naar 2,1 bar) en de finetuning van het motormanagement. De motor van de BMW M4 CSL levert een maximum koppel van 650 Nm tussen 2.750 en 5.950 toeren per minuut. Het maximum vermogen van 405 kW (550 pk) staat paraat bij 6.250 toeren per minuut.

Het uit de autosport stammende ontwerp van de 3,0-liter zescilinder is duidelijk gericht op hoge toerentallen en een maximale vermogensontwikkeling. De closed deck constructie van het carter maakt hem uiterst sterk, terwijl de gesmede lichtgewicht krukas hem geschikt maakt voor een extreem hoog koppel. Een ander M specifiek feature is de cilinderkop, die geproduceerd wordt met behulp van 3D printtechnologie.

Zowel de oliesmering als de koeling zijn berekend op de uitdagingen die circuitgebruik met zich brengt. Het dubbele uitlaatsysteem met elektronisch geregelde kleppen en lichtgewicht titanium einddempers zorgt voor een op de autosport geïnspireerde, meeslepende sound die speciaal is afgestemd op de BMW M4 CSL.

Het aandrijfkoppel van de motor wordt via een 8-traps M Steptronic Sport transmissie met Drivelogic op de achterwielen van de nieuwe BMW M4 CSL overgebracht. Modelspecifieke steunen voor motor en transmissie garanderen dat het motorvermogen op uitzonderlijk snelle en directe wijze wordt omgezet in extreem dynamische rijprestaties. De stevigere bevestiging van motor en transmissie aan de carrosserie is duidelijk merkbaar, zeker als het uiterste van de auto wordt gevergd.
BMW-M4-CSL-22-rzij.jpg

Geoptimaliseerde carrosseriestijfheid, modelspecifieke ondersteltechnologie.
Net als de motor van de nieuwe BMW M4 CSL profiteert ook de ondersteltechnologie van vele detailwijzigingen, die nauwkeurig zijn afgestemd op het prestatiepotentieel van de krachtbron. Deze modificaties spelen ook een belangrijke rol bij de reductie van het gewicht en het stijver maken van de carrosserie. Zo bereikt de voor BMW M modellen zo kenmerkende mix van wendbaarheid, dynamiek en precisie nieuwe hoogten.

In de motorruimte zorgt een geheel nieuw ontwikkelde combinatie van verstevigingselementen voor een extreem hoge carrosseriestijfheid van de nieuwe BMW M4 CSL. Aan de hand van numerieke modellen is de geometrie van de gegoten aluminium elementen tussen de veerpoten en de voorzijde van de auto zeer precies aangepast aan de krachten die in de meest uiteenlopende rijsituaties worden uitgeoefend.

De individueel afgestemde as-kinematica en de modelspecifieke wielvluchtinstellingen, veren, dempers en stabilisatoren optimaliseren de stuurprecisie, de controle over laterale krachten in bochten, de respons van vering en demping en de wielgeleiding. Ten opzichte van de BMW M4 Competition Coupé is de wielophanging aangepast en het onderstel nog eens 8 millimeter verlaagd. Tot de standaarduitrusting van de BMW M4 CSL behoren het Adaptieve M Onderstel met elektronisch geregelde dempers, elektromechanische M Servotronic besturing met variabele overbrenging en M Carbon-keramische remmen. Een M specifieke versie van het geïntegreerde remsysteem biedt de bestuurder een uitmuntend pedaalgevoel, zelfs wanneer op de limiet of onder ongunstige omstandigheden wordt gereden.

M Traction Control geoptimaliseerd voor circuitgebruik.
De standaard M Traction Control functie, die is afgestemd op circuitgebruik, biedt de bestuurder keuze uit diverse interventietrappen voor de tractiecontrole. Op droog wegdek laten trappen 1 tot en met 5 van de M Traction Control gecontroleerde drifts toe. De trappen 6 tot en met 10 zijn gebaseerd op de applicatie die is ontwikkeld voor toerwagencoureurs. Deze houden rekening met de conditie van het wegdek en de bandentemperatuur om de tractie en de stabiliteit te maximaliseren.

Eveneens standaard zijn de gesmede lichtmetalen M wielen in een exclusieve kruisspaak styling (19 inch voor en 20 inch achter). Deze zijn geschoeid met speciaal voor de M4 CSL ontwikkelde high performance banden in de maat 275/35 ZR 19 (voor) en 285/30 ZR 20 (achter).
BMW-M4-CSL-22-ra.jpg

Uitgerust voor het pure autosportgevoel – en dagelijks gebruik.
De specifieke uitrustingsdetails van de nieuwe BMW M4 CSL zorgen voor een doordachte balans van puur autosportgevoel, praktische eigenschappen voor dagelijks gebruik en exclusieve premium uitstraling. De M Carbon kuipstoelen voor bestuurder en passagier vallen op door hun zelfdragende CFRP structuur en het doelmatige ontwerp met alleen de hoogstnodige comfortfeatures. De hoek van de rugleuning is gefixeerd, verstellen in lengterichting gaat handmatig en de zithoogte kan uitsluitend in de werkplaats door middel van schroeven in drie standen worden aangepast. De M Carbon kuipstoelen hebben afneembare hoofdsteunkussens voor circuitgebruik met een helm en kunnen worden gecombineerd met een zespunts racegordelsysteem.

Het M Sportstuurwiel in Alcantara, de hemelbekleding in Anthrazit, M interieurlijsten in Carbon Fibre, CSL badges op stoelen, middenconsole en achterpaneel, alsmede M specifieke displays creëren de ideale ambiance voor geconcentreerd rijplezier. De stoelen zijn standaard bekleed met leder Merino (met uitgebreide omvang) en worden gecombineerd met M veiligheidsgordels. Achterin zijn twee houders voor een helm geïnstalleerd.
BMW-M4-CSL-22-dash.jpg

Het M specifieke bedieningssysteem omvat een M Setup toets voor directe toegang tot tal van auto-instellingen en twee M schakelaars op het stuurwiel om individuele configuraties op te slaan en snel op te roepen onder het rijden. Tot de standaarduitrusting behoort ook het M Drive Professional systeem inclusief M Drift Analyser, M Laptimer en M Mode toets voor het activeren van de instellingen ROAD, SPORT en TRACK.

De eveneens standaard BMW Live Cockpit Professional omvat een volledig digitale displaycombinatie, bestaande uit een 12,3 inch instrumentenpaneel (Info Display) achter het stuurwiel en een 10,25 inch Touch Control Display boven de middenconsole. Hierbij inbegrepen zijn het navigatiesysteem BMW Maps, de BMW Intelligent Personal Assistant, Smartphone Integratie, telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid en WiFi. Deze kunnen optioneel worden aangevuld met het BMW Head-Up Display met M specifieke weergaven en de BMW Drive Recorder.

Het aantal comfortverhogende features en bestuurdersassistentiesystemen in de BMW M4 CSL is gereduceerd tot de essentie – geheel in lijn met de focus op gewichtsbesparing en het puristische autoconcept. Tot de standaarduitrusting behoren verder automatische airconditioning, Park Distance Control, Approach Control Warning, Lane Departure Warning en Speed Limit Info. Een automatische airconditioning met 2-zoneregeling, een alarm, de Driving Assistant en de Parking Assistant zijn als optie leverbaar.

CO2 EMISSIONS & CONSUMPTION BMW M4 CSL
Combined fuel consumption: 10.1 – 9.8 l/100 km; combined CO2 emissions: 227 – 222 g/km according to WLTP; NEDC data: - ,

* All figures relating to performance, fuel/electric power consumption and emissions are provisional.