Renault Scenic Vision; een totaal ander concept

20-5-22. Renault Scenic Vision ideale gezinsauto van de toekomst.
Renault-Scenic-Vision-22-rv.jpg

De auto-industrie is bezig met een meer dan complexe transformatie, want het is een totale transformatie! Met een nieuw paradigma, dat van een wereld die zich bewust is van zijn kwetsbaarheid, zowel wat het klimaat als de natuurlijke hulpbronnen of maatschappij betreft. De noodzaak tot verandering is een alom gedeelde noodzaak geworden. Een collectief bewustzijn dat moet leiden naar een groenere, veiligere en inclusievere toekomst. De uitdagingen van de klimaatverandering, grondstoffen sparen en de evolutie van mobiliteit veranderen de waardeketen van de auto-industrie ingrijpend. Met zijn bestaansrecht en de lancering van het strategische plan Renaulution hebben Renault Group en zijn merken een ingrijpende transformatie gestart om over te gaan naar een onderneming van economische, ecologische en maatschappelijke waarde. Met als doelstelling om vanaf 2040 CO2-neutraal te zijn in Europa en tegen 2050 wereldwijd. Om dat te bereiken, mikt het merk Renault bijvoorbeeld op een 100% elektrisch gamma tegen 2030 in Europa. Hoewel Renault Group meer dan 10 jaar geleden al pionier was op het gebied van elektriciteit, gaat het dit keer veel verder dan het beperken van de koolstofdioxide-uitstoot tijdens het gebruik van een auto. Renault onthult vandaag zijn nieuwe conceptcar Renault Scenic Vision, die de beloftes op het vlak van duurzame ontwikkeling belichaamt en tot in het kleinste detail uitdraagt. Het decarbonisatieplan van Renault wordt hiermee aangepast de volledige levensduur van een auto. 

UNIEK, UITZONDERLIJK, VEELZIJDIG
Renault schrijft opnieuw geschiedenis, dit keer met een innovatieve, baanbrekende en visionaire conceptcar. Deze Scenic Vision is qua design een voorbode van een toekomstige 100% elektrische gezinsauto van Renault. Vanbinnen en op technologisch vlak nodigt hij uit om naar een andere tijd te reizen, naar een toekomst waarin technologieën en innovaties leiden tot een duurzamere en milieuvriendelijkere wereld. Eerder gaf Renault al een teaser vrij van zijn nieuwste conceptcar.

De conceptcar Scenic Vision stippelt een nieuw traject uit: dat van duurzamere, veiligere en meer inclusieve mobiliteit. Als visionair en verkennend model toont hij de meest geavanceerde technologische vondsten voor vermindering van CO2-uitstoot en belichaamt hij de drie pijlers van de strategie voor duurzame ontwikkeling van Renault Group: CO2­­-neutraliteit, veiligheid en inclusie. Enkele hoogtepunten zijn:

Ecodesign en innovaties op het gebied van circulaire economie dragen bij tot minder grondstofgebruik; gebruikmaking van meer dan 70% gerecyclede materialen en 95% materialen die recyclebaar zijn.
Hybride aandrijving, zowel elektrisch als op waterstof, die stilstand als gevolg van opladen minimaliseert en tegelijkertijd de CO2-voetafdruk verkleint, inclusief die van de batterij. De Renault Scenic Vision heeft geen emissies bij productie en gebruik en verlaagt zijn CO2-voetafdruk met 75% in vergelijking tot een reguliere elektrische auto.
Technologie die de veiligheid van de bestuurder en de passagiers verhoogt, waardoor het aantal ongevallen met maar liefst 70% daalt. De conceptcar weerspiegelt ook de wil van Renault om een unieke en voor iedereen toegankelijke auto te creëren.

De visie op duurzame mobiliteit is veelzijdig. Een partituur vastgelegd door Renault Group, maar met verschillende interpretaties: het merk Renault geeft een antwoord op de vraag naar een gezins- en gebruiksvriendelijke auto. ‘Carmaker en caremakers’ + Legitimiteit: pionier van de circulaire mobiliteitseconomie en EV-leiderschap in Europa.
Luca de Meo, CEO Renault Group.
Renault-Scenic-Vision-22-rzij.jpg

Duurzame ontwikkeling
Tijdens de Algemene Vergadering in 2021 heeft Renault Group de implementatie van zijn beleid voor duurzame ontwikkeling toegelicht in het kader van zijn strategisch plan Renaulution. Dit ambitieuze beleid ondersteunt actief de transformatiestrategie van Renault Group en zijn prestatiedoelstellingen. Die strategie steunt op drie belangrijke pijlers die geïntegreerd zijn in alle activiteiten van de onderneming:

1. CO2-neutraliteit: de ambitie is om de koolstofdioxide-uitstoot over de gehele levenscyclus van voertuigen te verminderen en de impact op grondstoffen te verkleinen met behulp van de principes van een circulaire economie. Deze vermindering is van toepassing op de productie, het gebruik en het recyclen en maakt het mogelijk om tegen 2040 in Europa CO2-neutraal te zijn en wereldwijd tegen 2050.
2. Veiligheid van gebruikers: een jarenlange missie op basis van ongevallenonderzoek, biomechanica en gedrag om auto’s te ontwerpen die alsmaar veiliger worden dankzij de intelligente systemen waarmee ze uitgerust zijn. Het veiligheidsbeleid van Renault is gebaseerd op vijf pijlers: bewustwording, preventie, correctie, bescherming en redding.
3. Inclusie: om in te kunnen spelen op nieuwe toepassingen en de technologische transitie van de sector, begeleidt Renault Group de transformatie van de competenties van medewerkers en bereidt het zich voor op de beroepen van morgen. De onderneming neemt ook concrete acties om tegen 2030 inclusie te versterken en zijn medewerkers beter te beschermen door te streven naar nul ongevallen en nul opgelopen ziekten op de werkvloer.

De conceptcar Renault Scenic Vision symboliseert de transformatie van Renault naar een duurzamere, meer technologische onderneming die zich richt op data, energie en diensten. Hij staat voor de uitdagingen van het klimaat, grondstofbesparing, de veiligheid en gezondheid van de gebruikers en toegankelijkheid. De conceptcar, die geen emissies produceert tijdens productie en gebruik, verkent een alternatief voor de volledig elektrische aandrijving, namelijk een H2-hybride-aandrijving in combinatie met twee keer zo lichte batterijen. Hij bestaat voor 70% uit gerecyclede materialen en is voor 95% recyclebaar, inclusief de batterij. De technologieën maken het mogelijk om het aantal ongevallen tot 70% te verminderen en dragen zo bij aan de veiligheid. Dit model opent een nieuw hoofdstuk in autodesign, van het ontwerp tot het einde van de levensduur, op een manier die rekening houdt met het ecosysteem. Het gaat niet alleen om een designdoel, maar ook om een reeks doelstellingen die de Renault Group zichzelf stelt en die progressief zullen worden geïntroduceerd in de volgende generaties voertuigen.
Cléa Martinet, Directeur duurzame ontwikkeling, Renault Group 

Renault scenic: de geboorte van de ideale gezinsauto
Een uitnodiging tot reizen. Die belofte deed de eerste conceptcar Scenic nu meer dan dertig jaar geleden (1991). Een belofte die zijn tijd heeft gekenmerkt. Renault vond hiermee de compacte monovolume uit, een gebruiksvriendelijke gezinsauto die iedereen een unieke reiservaring bood. Met de nieuwe conceptcar Renault Scenic Vision keert de auto om in te leven terug en geeft hij een nieuwe dimensie aan zijn sterke punten: optimaal genieten van elk moment met het hele gezin, elk moment delen en profiteren van het hoogste comfort en een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interieurruimte.
Het DNA van de oorspronkelijke Scenic blijft behouden en evolueert. De wereld is de afgelopen drie decennia veranderd, net als de wereld van auto’s eromheen. De manier van reizen is veranderd, de betekenis van de auto is geëvolueerd en de behoeften van gebruikers variëren. De conceptcar Scenic Vision symboliseert een geheel nieuwe visie op het begrip gezinsauto. Zijn carrosseriedesign blikt vooruit op een 100% elektrisch model dat Renault in 2024 zal onthullen. Deze auto in het C-segment wordt ontworpen voor lange reizen met het hele gezin, profiteert van de voordelen van het CMF-EV-platform en geeft nieuwe impulsen door het welzijn aan boord nog verder te verbeteren.
Na een geschiedenis van meer dan dertig jaar is de nieuwe conceptcar Scenic Vision meer dan een concept, hij vertaalt een ambitie. Die van een beter milieu, meer veiligheid en meer inclusiviteit. Deze beloftes van Renault dragen bij aan duurzame en inclusieve mobiliteit waarbij rijplezier, toegankelijkheid voor iedereen en milieubescherming hand in hand gaan.
Renault-Scenic-Vision-22-dash.jpg  

Klimaatdoelstelling
Renault Group wil tegen 2040 in Europa en tegen 2050 wereldwijd CO2e*-neutraal zijn wat betreft al zijn activiteiten. Deze ambitie wordt gedragen door een strategie waarin elk onderdeel en elke deelnemer een bijdrage levert. Zo wordt de uitstoot van kooldioxide van begin tot eind beperkt: aangekochte materialen en componenten, productievestigingen, uitstoot van auto's op de weg, maar ook recycling. De volledige levenscyclus van de auto wordt geoptimaliseerd om te kunnen voldoen aan deze ambitieuze doelstelling, die aansluit bij het nieuwe tijdperk waarin mobiliteit centraal staat.
De Scenic Vision vertaalt de strategie van Renault voor CO2-uitstoot vermindering naar modelniveau met een emissievrije motor en een materiaalgebruik plus een verantwoorde productie waarbij weinig of geen CO2 vrijkomt. De Renault Scenic Vision heeft een 75% lagere CO2-voetafdruk in vergelijking tot een reguliere elektrische auto.
*Het gaat hier niet alleen om koolstofdioxide (CO2), maar om alle broeikasgassen die de opwarming van de aarde veroorzaken. Om de ecologische voetafdruk in één keer uit te drukken, worden alle andere gassen omgezet naar in equivalenten van CO2, ook wel bekend als CO2e of CO2eq.

HYBRIDE-AANDRIJVING: ELEKTRISCH RIJPLEZIER VERGEMAKKELIJKT DOOR WATERSTOF
Transport is verantwoordelijk voor 23% van de wereldwijde CO2-uitstoot, waarvan 45% gerelateerd is aan personenvervoer over de weg. Renault is al meer dan 10 jaar een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit in Europa en zoekt naar alternatieve oplossingen om een antwoord te bieden op alle gebruikstypes. Zo beschikt de conceptcar Renault Scenic Vision over een unieke hybride-aandrijflijn waardoor hij zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch rijdt. Dit is aandrijving van een nieuwe generatie. Met een kleine batterij en een brandstofcel op groene waterstof luidt hij voor mobiliteit een nieuw tijdperk in, dat volgens Renault Group haalbaar is voor het volgende decennium.

Een aandrijflijn op maat
De synchrone elektromotor van 160 kW is rechtstreeks afgeleid van die van de nieuwe Renault Megane E-Tech electric. Hij wordt geproduceerd door de fabriek in Cléon en er zijn geen zeldzame aardmetalen gebruikt. Op die manier draagt hij bij aan een verantwoord en duurzaam ecosysteem. De batterij van 40 kWh, die recyclebaar is en vanaf 2024 in Frankrijk wordt geproduceerd in de Gigafactory van ElectriCity, is twee keer lichter en minder omvangrijk – en daardoor ook minder duur – dan de batterij van een elektrische auto van vergelijkbaar formaat. Zijn capaciteit wordt aangevuld met een brandstofcel van 16 kW die lange ritten vergemakkelijkt. Zo kunnen tegen 2030 en daarna, wanneer het netwerk van waterstofstations wordt uitgebreid, lange ritten tot 800 km, zoals Parijs-Marseille (750 km), in de Scenic Vision worden afgelegd zonder elektrisch op te laden en met minder dan 5 minuten stilstand om waterstof te tanken. De energie aan boord, bijvoorbeeld met vertrekpunt in Parijs en met 5 minuten pauze om waterstof te tanken in Lyon, volstaat om de hele rit naar Marseille af te leggen.

Een uniek en specifiek platform op maat van waterstof
De Renault Scenic Vision gebruikt een uniek platform. Het gaat hierbij om een aangepast platform voor alle onderdelen van de aandrijflijn: motor, batterij, brandstofcel en waterstoftank. De keuze om de motor achterin te plaatsen (en dus van de Scenic Vision een achterwielaandrijver te maken) maakt plaats vrij voor de 2,5 kilogram grote waterstoftank. De brandstofcel bevindt zich achter onder de vloer, achter de batterij.

Geoptimaliseerde reistijden
De werking van de motor is eenvoudig en efficiënt. Tijdens dagelijkse ritten rijdt de Scenic Vision zoals een willekeurige elektrische auto en gebruikt hij zijn brandstofcel niet. Maar wanneer men lange ritten wil maken, berekent een ‘routeplanner’ het aandeel van het vermogen dat door de brandstofcel wordt overgenomen, zodat de batterij minder belast wordt en de gebruiker tijdens de rit niet hoeft te laden. Zodra de bestuurder op zijn bestemming aankomt, kan hij/zij de batterij opladen terwijl de auto geparkeerd staat. Bij koud weer zorgt de ‘range extender’ op waterstof voor een optimale werking en dus een groter rijbereik.

Rijden zonder beperkingen
De hybride-aandrijving, zowel elektrisch als op waterstof, heeft alle voordelen van een elektromotor: vlotte acceleraties, stil rijden, geen trillingen. Hybride- en waterstoftechnologieën vullen de elektrische actieradius aan, met als voordeel dat laadpauzes korter duren en er minder broeikasgassen worden uitgestoten – ideaal dus voor lange ritten met het gezin. En aangezien hij wordt aangedreven door groene waterstof sluit deze auto perfect aan bij de doelstellingen voor de decarbonisatie van mobiliteit die Renault Group heeft. Bovendien stoot de auto alleen water uit. De voordelen van het nieuwe platform en de nieuwe aandrijflijn zijn legio. Ze maken lange ritten mogelijk met snelle waterstoftankbeurten (ongeveer om de drie uur) en vormen een aantrekkelijk alternatief voor een auto met 100% elektrische aandrijving.

Schone energie voor gebruiksgemak
Renault onderzoekt aanvullende oplossingen voor zijn elektrische aanbod om aan alle behoeften te kunnen voldoen, vooral tijdens lange ritten. Waterstof is een van de technologische oplossingen om het gebruik van elektrische voertuigen te vergemakkelijken. Renault lanceert dit initiatief al voor lichte bedrijfsvoertuigen met HYVIA, de joint venture van Renault Group en Plug Power voor waterstofmobiliteit. Verder onderzoekt Renault de mogelijkheid om de technologie toe te passen op personenwagens.
Dankzij het gebruik van groene waterstof, geproduceerd met hernieuwbare energie zonder CO2-uitstoot, genieten de gebruikers tegelijk van een groot gebruiksgemak en een kleine CO2-voetafdruk. Groene waterstof wordt duurzaam geproduceerd en kan worden gebruikt als schone energie voor vele toepassingen, waaronder mobiliteit. Tegen het einde van 2022 zal in de HYVIA-fabriek in Flins een elektrolyser van 1 MW worden geïnstalleerd voor de productie van groene waterstof.

CO2-VRIJE PRODUCTIE: EEN VERANTWOORD INDUSTRIEEL ECOSYSTEEM
Meer doen met minder is de visie van Renault Group om de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus van zijn voertuigen terug te dringen. Door een gemeenschappelijk inspanning met zijn leveranciers wordt de ambitie van een verantwoord en duurzaam ecosysteem gedeeld door alle deelnemers.

CO2e-neutrale fabrieken
De Renault Scenic Vision is ontworpen met het oog op lokale en verantwoorde productie. Tegen 2025 zullen de drie fabrieken van ElectriCity CO2e-neutraal zijn en tegen 2030 alle Europese fabrieken. De Re-Factory van Flins wordt de eerste fabriek die zich toelegt op de circulaire economie. Er zijn tal van activiteiten gepland of al opgestart: reconditionering of zelfs retrofit van voertuigen en recycling van onderdelen, materialen en elektrische batterijen. Zo wordt de levenscyclus van de auto verlengd en de CO2-voetafdruk verkleind.

CO2­-arme productie van batterijen
Renault Group werkt aan de ontwikkeling van batterijen met een lage impact op klimaat en grondstoffen. Alles wordt gedaan om gebruik van zeldzame aardmetalen en de CO2-uitstoot te verminderen. Voortbouwend op de strategische partnerschappen die Renault Group al is aangegaan, is voor de conceptcar Renault Scenic Vision een batterij ontworpen die bij productie 60% minder CO2 veroorzaakt, zowel door minder energiegebruik voor de assemblage als door een meer verantwoorde bevoorrading.
Duurzame bevoorrading van nikkel dankzij een strategisch partnerschap met Terrafame om de levering van CO2-arm nikkelsulfaat veilig te stellen en de traceerbaarheid daarvan in de hele toeleveringsketen te garanderen. Via deze overeenkomst gaat Renault Group een aanzienlijk deel van het jaarlijks benodigde nikkelsulfaat afnemen bij Terrafame, namelijk tot wel 15 GWh van de jaarlijkse capaciteit.
Duurzame bevoorrading van lithium dankzij een strategisch partnerschap voor 5 jaar met Vulcan Energy in het kader van het “Zero Carbon Lithium™ Project” om 6.000 tot 17.000 ton lithium per jaar voor elektrische batterijen te verzekeren.
Oprichting vanaf 2024 van een Gigafactory voor batterijen in Douai, binnen de pool ElectriCity, voor lokale productie en logistieke optimalisering.
Closed-loop recycling om zeldzame materialen terug te winnen (kobalt, nikkel, lithium) voor de productie van nieuwe batterijen. 80% van de gerecyclede materialen zal in 2030 worden geïntegreerd in de productie van nieuwe batterijen.

CO2-vrij materiaal
De winning van grondstoffen en de productie van onderdelen vertegenwoordigden in 2020 15% van de CO2-voetafdruk van de voertuigen van Renault Group. De 15.000 leveranciers worden nu betrokken bij verlaging van de ecologische voetafdruk. Zes materialen en componenten vertegenwoordigen 90% van de CO2-voetafdruk van de aankopen: staal, aluminium, polymeren, elektronische componenten, glas en banden. Door tegen 2030 de inspanningen te concentreren op deze zes componenten, wil Renault Group de uitstoot van CO2 met 30% verminderen.
GRONDSTOFFEN SPAREN

Tegen 2030 wil Renault Group in zijn nieuwe voertuigen 33% gerecyclede materialen gebruiken.
De Renault Scenic Vision neemt het voortouw: meer dan 70% van zijn totale gewicht bestaat uit gerecyclede en hernieuwbare materialen en 95% van de materialen, inclusief de batterij, is recyclebaar* in industriële recyclingketens. Een positieve spiraal voor het milieu en voor Renault Group. Met de Re-Factory in Flins en de filialen van Renault Environment zullen de activiteiten voor de ontmanteling en recycling van voertuigonderdelen en batterijen meer dan een miljard euro aan omzet genereren tegen 2030.

De Scenic Vision conceptcar is niet zomaar een onafhankelijk element van het elektrische ecosysteem. Hij is er volledig in geworteld en profiteert van alle experimenten van de afgelopen jaren: zo beschikt de conceptcar over intelligente laadmogelijkheden en kan hij op termijn energie teruggeven aan het elektriciteitsnet dankzij de vehicle-to-grid-technologie (V2G). De knowhow van Renault en Mobilize, het nieuwe merk van Renault Group op het vlak van batterijbeheer (tweede leven, recycling enz.) en eenvoudige en gediversifieerde laadoplossingen voor thuis en onderweg, dekt de volledige cyclus en waardeketen.

* Volgens de Europese homologatierichtlijn recyclage 2005/64/EG

RECYCLEBAARHEID: DE CONCEPTCAR DIE DE WEG WIJST
Verantwoord ontwerp uit één materiaal
95% van de materialen waaruit de conceptcar bestaat, inclusief de batterij, is recyclebaar. Een nieuwe manier van ontwerpen die niet alleen de auto zelf betreft, maar ook projecten en technologieën omvat die tot dan toe nog niet werden onderzocht. Aan de buitenkant zijn de gebruikte materialen (staal, aluminium, glas en kunststoffen) allemaal recyclebaar aan het einde van hun levenscyclus. Ook vanbinnen is alles op een verantwoorde manier ontworpen. Het schuimrubber, het textiel en de stoelnaden zijn bijvoorbeeld vervaardigd uit één materiaal en gemaakt van 100% gerecycled en recyclebaar plastic. Ze komen gemakkelijk los van de structuren. En omdat ze niet gepigmenteerd zijn, zijn ze gemakkelijker te recycleren.
De Renault Scenic Vision werd ontworpen om het milieu zo veel mogelijk te respecteren en is aan het einde van zijn levenscyclus gemakkelijk te recycleren.

Tweede leven voor batterijen
Verwacht wordt dat het aantal elektrische voertuigen op de Europese weg tot aan 2030 zal vertienvoudigen (van 10 tot 100 miljoen). Renault Group is de eerste autofabrikant die kijkt naar de volledige levenscyclus van de batterijen. Zo heeft het concern een sterke expertise ontwikkeld om de duurzaamheid van batterijen te verhogen en het gebruik ervan uit te breiden. Wanneer de batterij niet meer voldoet aan het vereiste prestatieniveau om de auto te voeden, wordt hij opnieuw gebruikt voor stationaire energieopslag in woonhuizen, kantoren of zelfs voor mobiele oplossingen (bijvoorbeeld boten, koelsystemen, machines, luchthavenlogistiek).

* Volgens de Europese homologatierichtlijn recyclage 2005/64/EG
Renault-Scenic-Vision-22-int.jpg 

GERECYCLED MATERIAAL: WELKOM INNOVATIEVE PROJECTEN
Een goed beheer van de grondstoffen en van de manier waarop ze worden omgezet en geïntegreerd in de levenscyclus van voertuigen zijn belangrijke uitdagingen voor een duurzame mobiliteit. Renault Group was de eerste fabrikant die financieel betrokken was bij de recycle-industrie met de oprichting in 2008 van het filiaal Renault Environment. Nu opent Renault Group met de Re-Factory van Flins de weg naar een nieuw industrieel en commercieel ecosysteem om van de circulaire economie een economisch businessmodel te maken. Dankzij geavanceerde partnerschappen en innovatieve technologische projecten is een maximum aan gerecyclede materialen gebruiken, zoals de conceptcar Renault Scenic Vision aantoont.

70% gerecycled materiaal
Renault Scenic Vision maakt gebruik van meer dan 70% gerecyclede en hernieuwbare materialen in zijn ontwerp, bijvoorbeeld door gebruik te maken van materialen uit andere sectoren zoals de luchtvaart en verpakkingsindustrie. In de conceptcar zijn alle materialen die in contact komen met de passagiers gerecycled. Het creëren van een wereldwijd ecosysteem waarin materialen van verschillende industrieën worden verwerkt voor nieuwe toepassingen draagt bij tot een meer verantwoorde en duurzame wereld.
Twintig jaar geleden toonde Renault met zijn conceptcar Ellypse al een sterke interesse voor het milieu en duurzame ontwikkeling. Dit model is ontwikkeld met gerecyclede materialen en heeft een design dat de demontage van bepaalde onderdelen en materialen vergemakkelijkt. Renault innoveert dus al twee decennia lang op dit vlak. Er staan nieuwe veelbelovende projecten op stapel en de Scenic Vision belichaamt de enorme vooruitgang en industriële realisaties die sindsdien werden verwezenlijkt.

Staal: een gerecycled en CO2-arm materiaal
Alle stalen onderdelen worden geproduceerd met processen die gebruikmaken van CO2-arme energiebronnen.
Het staal van de onderdelen van de voertuigstructuur bestaat voor 95% uit gerecycled staal, dankzij een proces waarbij gebruik wordt gemaakt van een vlamboogoven.
Het staal van de koetswerkonderdelen bestaat voor 30% uit gerecycled staal afkomstig van de hoogovenketen.
Het reststaal afkomstig van het persen van onderdelen in onze fabrieken wordt verzameld en gaat vervolgens terug naar de afdelingen voor de productie van nieuwe onderdelen. Renault Group beschikt al over de industriële mogelijkheden om dit te doen met zijn filiaal Boone Comenor Metalimpex, gespecialiseerd in de recycling van productieresten.

Aluminium: 100% gerecycled
100% van de aluminium onderdelen die de structuur- (carters, batterijomhuizing, stoelen, velgen) en sierelementen (middenconsole, dashboard) vormen zijn gemaakt van gerecyclede en licht bewerkte materialen.
De deuren, motorkap et cetera zijn vervaardigd uit 100% gerecyclede aluminiumplaat.

Koolstofvezels: luchtvaart en papierindustrie als bevoorradingsbronnen
100% van de koolstofvezels voor bijvoorbeeld carrosseriedelen is afkomstig van restmateriaal uit de luchtvaartsector en bestaat uit gerecyclede materialen. Het partnerschap met Airbus maakt het mogelijk om koolstofvezels een tweede leven te bezorgen voor autocomponenten.
De waterstoftank is gemaakt van koolstofvezels uit afval van de papierindustrie. Dat is een dubbele uitdaging voor het milieu, want deze vezels zijn zowel hernieuwbaar als gerecycled.

Kunststoffen binnen en buiten: 70 procent gerecycled
Sinds 1995 implementeert Renault Group oplossingen door gerecyclede kunststoffen in zijn modellen te integreren. Deze aanpak is in hoge mate doorgevoerd voor de Scenic Vision, die een ongeëvenaard percentage van 70% gerecyclede kunststoffen heeft in interieur en exterieur (stoelen, vloer, bumpers et cetera). 100% van de textielvezels bestaat uit gerecycled textiel (houtaccenten, schuim van de stoelen).

Afwezigheid van leder
Leder is volledig afwezig om bij te dragen aan een verdere daling van de CO2-uitstoot en de duurzame waarden van het merk Renault te kunnen garanderen. Het is vervangen door gerecyclede polyester stoffen met een kleine CO2-voetafdruk.

Vloer van melkflessen en plastic leidingen
De vloer van Renault Scenic Vision bestaat uit 100% gerecyclede kunststoffen afkomstig van voedsel- en industrieel afval (45% melkflessen, 55% plastic leidingen et cetera).

Innovatieve kleurpigmenten
Bij de conceptcar is gebruik gemaakt van zwarte pigmenten op basis van koolstofvezels uit afval van de luchtvaartindustrie.
Dankzij een unieke innovatie van Air-Ink wordt de verf op het dak gemaakt op basis van fijne deeltjes die afkomstig zijn van stedelijke vervuiling. Zo wordt een antwoord geboden op een tweeledige uitdaging: de luchtkwaliteit verbeteren en recyclen.
De stoffen van de stoelen zijn uitgevoerd in ecru zonder pigmenten, zodat ze gemakkelijk gerecycled kunnen worden.

Brandstofcel: 100% gerecycled platina
Het membraan van de brandstofcel bestaat uit 100% gerecycled platina afkomstig van de recycling van uitlaatgaskatalysatoren. Ook op dit gebied beschikt Renault Group al over de juiste expertise, met de tot het concern behorende partnerbedrijven Indra en Gaïa die allebei gespecialiseerd zijn in het verzamelen en recyclen van onder meer katalysatoren.

Koper: 100% gerecycled
100% van het koper dat in de batterijen en elektrische kabels van het voertuig wordt gebruikt, is gerecycled. Renault Group steunt op de knowhow van GAIA en vermindert zo de CO2-voetafdruk voor dit materiaal met 41% en draagt eveneens bij aan besparing op het winnen van deze grondstof.

Hernieuwbare materialen:
Duurzame banden die voldoen aan de richtlijnen van het wereldwijde platform voor duurzaam natuurlijk rubber (GPSNR).
30% bioplastic afkomstig uit duurzame bronnen (niet uit voedingsbronnen).

Elektronica, batterij, motor:
Geen zeldzame aardmetalen 

ZORGDRAGEN VOOR GEBRUIKERS
Bestuurders assisteren, hun vermogen om verkeersrisico’s te vermijden versterken, stress achter het stuurwiel verminderen, meer aandacht voor de weg en het rijplezier verhogen. Dat zijn de beloftes van Renault en die zijn vertaald naar de nieuwe conceptcar Renault Scenic Vision, die technologieën en systemen omvat om het aantal ongevallen met maar liefst 70% te verminderen (in vergelijking tot een gangbare veiligheidsuitrusting). Met de Renault Scenic Vision past de auto zich aan de bestuurder aan, en niet omgekeerd. Hij is ontworpen op een inclusieve manier, waarbij toegankelijkheid centraal staat.

Een duurzamere en veiligere mobiliteit is een belangrijke uitdaging voor de huidige maatschappij. Een ‘verantwoorde’ auto beschermt tegen alle risico’s, of het nu gaat om de veiligheid, het milieu of de manier van rijden. Naast de standaard technologieën en rijhulpsystemen wordt met de Scenic Vision een nieuwe manier geïntroduceerd om gebruikers te beschermen: de bestuurder helpen om zich meer bewust te worden van de risico’s, hem/haar coachen en begeleiden om verantwoordelijker te rijden. 

GEBRUIKERSGERICHTE TECHNOLOGIEËN
De Renault Scenic Vision vertolkt de visie van een veilige, inclusieve en toegankelijke auto waarin iedereen zijn plaats vindt. Hierbij is alles dusdanig ontworpen dat bestuurder en passagiers kunnen profiteren van maximaal comfort. Ergonomie en toegankelijkheid maken deel uit van het DNA van Renault en dit belichaamt de conceptcar. Zorgdragen voor zijn gebruikers, hen begeleiden en tegelijk comfort en vrijheid bieden, is de manier waarop Renault Group en Renault zich positioneren. De auto helpt bestuurders om zich te verbeteren en zich bewust te worden van hun rijgedrag.

90% van de verkeersongevallen is te wijten aan menselijke fouten en externe omstandigheden zoals verkeer, weer en infrastructuur. In één van de twee gevallen is dit puur menselijk (rijden onder invloed, onwel worden, afleiding of stress), zonder externe factoren.

Risico’s detecteren, de bestuurder waarschuwen en begeleiden, en indien nodig ingrijpen om ongevallen te vermijden: dankzij de drie systemen ‘Safety Score’, ‘Safety Coach’ en ‘Safe Guardian’ en de talloze rijhulpsystemen kunnen bestuurders in alle veiligheid reizen en genieten ze van fysiek en psychologisch comfort. De auto detecteert risicovol gedrag en bevordert preventief rijden.

Safety Score – verantwoord rijden
De nieuwe modellen van Renault zullen binnenkort een ‘Safety Score’ genereren. Op basis van gegevens afkomstig van sensoren op de auto analyseert dit systeem bepaalde rijgewoonten zoals acceleraties, regelmaat, onoplettendheid, snelheidsbeheer, maar ook het afleidingsniveau van de bestuurder. Het systeem geeft rijadvies op maat afhankelijk van de veiligheidsscore die de bestuurder aan het einde van elke rit krijgt. Zo helpt het bestuurders om hun rijstijl te verbeteren en geeft het gepersonaliseerd advies over de verschillende risico’s van de rijstijl. Deze adviezen op maat worden ludiek en aantrekkelijk gemaakt die de gebruikers moeten overtuigen om voor deze nieuwe aanpak te kiezen. Zo draagt de bestuurder bij aan zijn eigen veiligheid en vertrouwt hij tegelijk op de vele veiligheidsvoorzieningen die de auto biedt.

Safety Coach – geïdentificeerde risico’s
Een gevaarlijke bocht, een zeer onveilige weg, het ontstaan van gevaar… De 'Safety Coach' informeert de gebruikers over de risico's op hun route op basis van de gegevens in de omgeving en de informatie van het navigatiesysteem. In vergelijking tot veiligheidsuitrustingen die een ongeval helpen voorkomen of de impact van een aanrijding aantoonbaar verminderen, stelt de ‘Safety Coach’ de bestuurder in staat om meer te anticiperen. Dit systeem helpt de bestuurder om risico’s te vermijden, zich aan te passen aan de juiste snelheid afhankelijk van omgevingselementen (rotonde, gevaarlijk kruispunt, wettelijke snelheid) en progressief te waarschuwen via visuele, auditieve of voelbare interfaces.

Een intelligente mix van gegevens van de gescande informatie op de weg wordt vergeleken met die in het navigatiesysteem en uitgewisseld met andere voertuigen. Zo krijgen gebruikers de meest relevante informatie om risico's te vermijden. Hinderlijke waarschuwingen en stressvolle signalen worden vervangen door zachte, multisensorische meldingen, waardoor het vermogen tot anticiperen, waakzaam zijn en reageren toeneemt. De Safety Coach kan het aantal ongevallen, inclusief slachtoffers, op de weg met 30% verminderen.

Safe Guardian: verminderde alertheid bespeuren en aanpakken

Het assisteren van de bestuurder voor een beter weggedrag heeft als doel risico’s en stress te verminderen en ongevallen te vermijden. Maar bij aantoonbaar gevaar nemen intelligente veiligheidssystemen het over. Dat is de taak van ‘Safe Guardian’ die automatisch wordt geactiveerd bij aantoonbare risico’s (te gevaarlijke bocht, langdurig gebrek aan stuuractiviteit, slaperigheid enz.). Het systeem grijpt in door snelheid te verminderen en besturing over te nemen.

Voor een betere bescherming van bestuurders zijn in de auto verschillende gezondheidssensoren geïnstalleerd. Een hartslagsensor in het stuurwiel en een camera detecteren continu tekenen van vermoeidheid of mindere alertheid bij de bestuurder. Als er een probleem wordt gedetecteerd, worden signalen naar de bestuurder en de passagiers gestuurd en hulpdiensten automatisch verwittigd.

Met elkaar verbonden voertuigen
In de toekomst zal een voertuig in real time communiceren met zijn omgeving, of het nu gaat om auto’s onderling, auto’s met de infrastructuur of auto’s met voetgangers. Het doel is de inzittenden en de andere weggebruikers zo snel mogelijk te waarschuwen voor een mogelijk gevaar. Het vroegtijdig inspelen op onvoorziene gebeurtenissen gaat ver. De risico’s die realtime worden gedetecteerd (bijvoorbeeld een voertuig dat niet stopt voor een rood verkeerslicht) worden vermeden dankzij technologieën die ingrijpen op basis van onderlinge verbondenheid (ze waarschuwen de bestuurder om de rijsnelheid aan te passen als er gevaar dreigt). Een heel systeem van communicatie tussen voertuigen, omgeving en weggebruikers zorgt ervoor dat er kan worden ingegrepen vóórdat het ongeval zich voordoet.

24% meer zichtbaarheid
De Scenic Vision is uitgerust met een groot display. Dit geeft de onmiddellijke omgeving weer dankzij een frontcamera. Het systeem vergroot het gezichtsveld van de bestuurder met 24%, dankzij een visuele verbreding van de voorruit en een ‘verdwijning’ van de voorkant van de motorkap. Hierdoor wordt de kijkhoek nog eens 7° vergroot.

Cocoon Airbag:
De Cocoon Airbag, die in de stoelen is geplaatst om de passagiers als het ware te omhullen bij een aanrijding, verzekert een optimale bescherming en maakt tegelijk ruimte vrij in het interieur.

Veiligheid na ongevallen: Fireman Access & Rescue Code
Bij een ongeval vereenvoudigen de nieuwe technologieën de interventies van de hulpdiensten. Fireman Access en Rescue Code zijn twee technologieën die de seriemodellen van Renault al gebruiken.
Fireman Access vergemakkelijkt de interventie van de brandweer in geval van brand aan de batterijen van de elektrische auto dankzij een systeem dat het mogelijk maakt om water in het hart van de batterij te brengen. Met dit systeem duurt het slechts enkele minuten in plaats van twee uur om een eventuele brand te blussen.
De Rescue Code is een QR-code die de hulpdiensten onmiddellijk alle nuttige informatie geeft over de architectuur en de systemen die hen kunnen beïnvloeden bij interventies. Het resultaat: bijna 15 minuten winst bij de hulp aan de passagiers. 

UITRUSTINGEN VOOR IEDEREEN
Ergonomie en inclusie. Dat is de bedoeling achter de conceptcar Renault Scenic Vision. Een heel designteam, bestaande uit gepassioneerde vrouwen en mannen, heeft een auto ontworpen met voorbeeldige toegankelijkheid, comfort en veiligheid.

Hoge toegankelijkheid
De tegengestelde opening van de portieren en het ontbreken van een B-stijl vergemakkelijken het instappen.
De zijdelingse steun van de stoelen is verplaatst naar de binnenzijde, waardoor er nog meer plaats vrijkomt.

Ergonomische & adaptieve cockpit
Om een optimale rijhouding te verzekeren, past de ‘responsieve’ cockpit van de Renault Scenic Vision zich aan de lichaamsbouw van de bestuurder aan: hij beweegt tegelijk met de bestuurdersstoel zodat de passagiers en de bestuurder een maximum aan ruimte en toegankelijkheid hebben.
De cockpittechnologie is duidelijk zichtbaar en alle onderdelen zijn onderling verwisselbaar. Dit biedt de mogelijkheid om in de loop der jaren updates te doen zonder van voertuig te moeten wisselen.

Gezichtsherkenning
Dankzij een gezichtsherkenningssysteem aan de buitenzijde, op de verbinding tussen de twee deuren, wordt de auto automatisch ontgrendeld en past hij zijn interieurconfiguratie (stoelen, voorkeur voor widgets, playlists et cetera) aan de gedetecteerde persoon aan. Hierdoor kan een zeer gepersonaliseerde rijervaring worden aangeboden.

10 instelbare widgetschermen
Het interieur van Renault Scenic Vision is aanpasbaar, intuïtief en telt 10 instelbare schermen. Ze zijn gewijd aan verschillende functies en bevinden zich op specifieke plaatsen in het interieur.
Voor een betere ergonomie en toegankelijkheid detecteert een camera de ogen van inzittenden en richt het de displays naar degene die de inhoud wil instellen.

Supergepersonaliseerde geluidsruimte
Elke zitplaats is uitgerust met microfoons en luidsprekers voor een eigen klanksfeer, maar ook een optimale communicatie aan boord, met de mogelijkheid om de stemmen te versterken om gesprekken op die manier te vergemakkelijken.
De bestuurder hoeft niet meer met zijn hoofd te draaien of zich om te draaien om met zijn passagiers te praten. Een camera geeft beelden van de achterpassagiers weer op het display op het stuur.

Interieurluchtfilter
Een luchtzuiveringssysteem met HEPA-filter (luchtfilter met hoge efficiëntie) op het portier aan bestuurderszijde verzekert een optimale luchtkwaliteit in het interieur zonder allergenen.
Renault-Scenic-Vision-22-ra.jpg
EEN BAANBREKEND DESIGN MET NIEUWE PERSPECTIEVEN
Als ware belichaming van de Renaulution en een voorbode van een nieuwe C-segmentauto van Renault, is de Renault Scenic Vision het resultaat van een verregaand doorgevoerd designconcept en doordachte esthetische keuzes. Zijn design blikt op die manier vooruit op de toekomstige modellen van Renault. De buitenkant onthult de vormen en de stijl van een nieuw gezinsmodel dat in 2024 op de markt komt. Zijn interieurdesign is een studie naar de toekomstige interieurs van Renault. Zijn hybride-aandrijving, zowel elektrisch als op waterstof, weerspiegelt het streven van Renault om oplossingen te vinden voor alle toepassingen en belichaamt een visie die verder reikt dan 2030. Een baanbrekend design met nieuwe perspectieven, voor een wereld waarin auto’s en mensen samenkomen naar dezelfde waarden.
Uit het unieke design spreekt de wens om de historische merkwaarden verder uit te dragen. Renault is een altruïstisch en genereus merk, dat is geworteld in inlevingsvermogen en de wereld om ons heen, een echt humanistisch merk. Deze conceptcar reflecteert de ambitie om mensen bij elkaar te brengen met een auto waarin ze kunnen leven, met ruimte en functies die de beleving aan boord nog verder verbeteren. Maar dit model kijkt ook naar de toekomst met zijn moderne uitstraling, hightech lijnen en intelligente interieur dat aan ieders wensen kan worden aangepast. Deze unieke conceptcar is ontworpen met de gebruikerseisen op het gebied van mobiliteit, veiligheid en inclusie in het middelpunt, in plaats van andersom. 

GENEREUZE VORMEN, STEVIG KARAKTER
Met een lengte van 4,49 meter, een breedte van 1,9 meter en hoogte van 1,59 meter is de Renault Scenic Vision een gezinsauto met afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van een model uit het C-segment. Zijn designtaal is modern en duurzaam en heeft duidelijk een eigen identiteit. De Renault Scenic Vision biedt een mix van futuristische technologieën en stijlen, waarbij milieu, veiligheid en inclusie centraal staan in het ontwerp.

Hoogtechnologisch carrosseriedesign
De royale en vloeiende vormen nodigen uit om met de Scenic Vision op ontdekkingstocht te gaan. Zijn gestructureerde details stralen een futuristisch, hoogtechnologisch design uit, waarbij elegantie de hoofdtoon voert. De conceptcar heeft alle voordelen van de ideale gezinsauto: een langere wielbasis, lage taillelijn, grote wielen, beschermstrips op de zijkant en rond de wielkasten en een horizontale motorkap. Zijn proporties zijn ideaal voor een ruim interieur.
De gedetailleerde voorkant van de Scenic Vision, waarbij de gebeeldhouwde oppervlakken samenvloeien om zeer zichtbare krachtige lijnen te creëren, wordt benadrukt door een spectaculaire welkomstceremonie waarbij de bumper zich transformeert tot ruitjes rond het nieuwe logo van Renault.
De carrosserievormen stralen kracht en beweging uit. De details zijn erg nauwkeurig: de velgen, de luchtinlaten in de bumpers, de grille; alles is ontworpen voor een sterke visuele impact. Ook het logo past naadloos in die grafische stijl.
De lichtsignatuur verwijst naar een model dat is uitgerust met innoverende technologie. De koplampen en dagrijlichten gebruiken dezelfde lijnen als het logo en versterken zo de coherentie van de voorkant.
De Scenic Vision kan worden geopend door op het Renault-logo op de middenstijl te drukken. De tegenovergestelde deuren en het ontbreken van een B-stijl garanderen een uitstekende toegankelijkheid en benadrukken de veilige en inclusieve benadering die het design en de creativiteit van het ontwerpteam heeft gevoed.
De velgen van Renault Scenic Vision zijn 21" groot en voorzien van kleppen die de aerodynamica, en dus de efficiëntie van de auto, verhogen. Als de auto rijdt met een snelheid van 10 km/uur of hoger sluiten de kleppen voor een betere aerodynamica. Zodra de auto vertraagt en de snelheid onder de 10 km/uur komt, gaan de kleppen open voor een betere koeling en afvoer van de warmte die door de remmen wordt geproduceerd. Een mechanisme zorgt ervoor dat de logo’s op de wielen rechtop blijven wanneer de Scenic Vision rijdt.

Inclusief en ergonomisch interieurontwerp
De Renault Scenic Vision is meer dan een conceptcar. Hij is ontworpen om duurzame, veilige en inclusieve mobiliteit te bieden. Het interieur is de perfecte vertaling van de beloftes van het merk Renault. De ontwerpers hebben een volledig nieuwe architectuur ontworpen om voorzieningen te creëren die voor iedereen toegankelijk zijn. Zijn interieur past zich aan elke gebruiker aan, een filosofie die zijn familienaam Scenic eer aandoet.
Zo schuiven de cockpit en de stoelen bij het instappen naar achteren om de passagiers en de bestuurder een maximum aan ruimte en toegankelijkheid te geven. Vervolgens schuiven ze opnieuw naar voren en passen ze zich aan de lichaamsbouw van elke bestuurder aan. De stoelen zijn dusdanig ontworpen dat ze zich aan hun specifieke functie kunnen aanpassen. Zo beschikt de bestuurder over een sportievere en meer omhullende stoel die hem in staat stelt zich tijdens alle ritten te concentreren. De passagiers beschikken over comfortabelere stoelen om eersteklas te reizen. Het stuurwiel heeft de vorm van een hendel die het technologische en innovatieve karakter van het interieur benadrukt. Het grote glazen dak laat licht binnen waarbij inzittenden weg kunnen dromen. Samen met de andere glasoppervlakken geeft het dak een echt gevoel van ruimte en licht. Dat wordt nog eens versterkt door de keuze voor lichte en reflecterende materialen.
Dankzij de speciale Cocoon Airbags in de stoelen oogt het dashboard fijn en zuiver. De Renault Scenic Vision is uitgerust met een groot display dat zich dicht bij de voorruit en het dashboard bevindt, en zo dicht mogelijk bij de horizon. Door deze positie heeft de bestuurder een zo goed mogelijk zicht. Bovendien heeft het een positief effect op de ergonomie en vergroot het de veiligheid doordat de bestuurder zijn ogen nauwelijks van de weg hoeft te halen. Het display is in twee afzonderlijke delen te bekijken: een voor de bestuurder en een voor de passagier.
Behalve dit grote display, worden in het interieur tien kleine, aanpasbare, intuïtieve en instelbare widgets toegevoegd:
4 widgets op het dashboard, rechts van het stuurwiel, met de volgende functies naar keuze: muziek, video, navigatie, temperatuurregeling, hartslag, vervuiling;
2 widgets op het dashboard, links van het stuurwiel, met de volgende functies naar keuze: PRND-instellingen (automatische versnellingsbak), vergrendeling en ontgrendeling van de deuren, batterijniveau en rijbereik;
2 widgets achteraan op de middenconsole en 2 widgets (1 links/1 rechts) op de voorste deurpanelen met de volgende instellingen naar keuze: stoelpositie, vergrendeling/ontgrendeling deuren, raambediening, instelling kleur interieurverlichting, muziek.
Het is mogelijk om content over te brengen van deze widgets naar het grote display van het dashboard. 

EEN EXPRESSIEF GRAFISCH UNIVERSUM
Van zwart naar wit, kleuren die langer meegaan
Het design van de Renault Scenic Vision wordt versterkt door de carrosseriekleur, waarbij zwart en wit een uniek grafisch universum creëren. De tinten van zwart aan de buitenkant en wit aan de binnenkant contrasteren met het licht. Dat vertaalt de wil van de ontwerpers om van deze conceptcar een kunstvoorwerp te maken waar expressieve mogelijkheden tot uiting komen. Die onverwachte benadering geeft de conceptcar een tijdloze en universele dimensie.
Aan de buitenkant wordt zwart vertegenwoordigd door rijke pigmentatie en glitters die zijn gebeeldhouwde vorm weerspiegelen, waarbij reliëf en licht interfereren om nieuwe oppervlakken te creëren.
Binnenin wordt het gevoel van ruimte en licht belichaamd door een wit universum. Enkele zwarttinten onderscheiden zich op de structuurelementen voor een intuïtiever gebruik van de auto en een vereenvoudigde weergave van het voorwerp. De kleuren komen in de auto tot uiting door een vernieuwend idee: tweekleurige panelen. Ze worden gemonteerd op de deurpanelen en komen in contact met het licht en geven kleur door zonder pigmenten te gebruiken. Hun hoogtechnologische look versterkt de grafische effecten in het interieur. Tot slot mengt de vloer de twee hoofdkleuren van de conceptcar om interieur en carrosserie met elkaar te verbinden.

Ruwe, gerecyclede materialen
De gebruikte materialen zijn zorgvuldig gekozen. De combinatie van duurzame en grafische vormgeving is op alle niveaus van toepassing met gerecyclede, hernieuwbare en biologische materialen, geoptimaliseerde productieprocessen en natuurlijke behandelingen. Voor de carrosserie worden aluminium, staal en koolstofvezels gerecycled. Ook vanbinnen zijn veel onderdelen gemaakt van duurzame materialen en metalen (zie details pagina 15). De delen rond het dashboard zijn vervaardigd uit 100% gerecycled aluminium en ongefreesd en pigmentvrij om de verwerkingstijd te verkorten en een natuurlijke behandeling te bevorderen.

Unieke pigmenten
Het milieu wordt verder gespaard door bijvoorbeeld zwarte verf op basis van koolstofvezels uit afval van de luchtvaartindustrie te gebruiken. Deze pigmenten worden voor de buitenkant van de carrosserie gebruikt om zo het innovatieve en grafische karakter van het design te versterken. Ook de lak van het dak is uniek: deze is gemaakt van fijne deeltjes van stedelijke vervuiling. Het textiel dat in het voertuig wordt gebruikt voor de stoelen, console en deurpanelen is niet gebleekt en niet gekleurd wat leidt tot minder vervuiling en betere recyclebaarheid aan het einde van de levenscyclus.

Stoelen geïnspireerd op de modewereld
Het ontwerp van de stoelen is geïnspireerd op de modewereld, met zeer comfortabele stoffen en materialen. Ze zijn op een unieke wijze gepersonaliseerd, met borduurwerk in het Renault-logo. Delen van de stoelen zijn op hun beurt geïnspireerd op sportswear met plooien die een technisch aspect weerspiegelen. Twee werelden van stoffen en materialen die samenkomen voor een unieke interieursfeer. 

SPECIFICATIES:
Lengte: 4490 (mm)
Breedte: 1900 (mm)
Hoogte: 1590 (mm)
Wielbasis: 2835 (mm)
Velgen: 21 inch
Banden: 235/45 R21
Gewicht: 1700 kilo
Energie: elektrische hybride op waterstof
Motor: synchrone elektromotor van 160 kW met gewikkelde rotor
Brandstofcel: 16 kW
Batterij: 40 kWh