Vierseizoenenband wordt steeds populairder bij particuliere rijders

16-5-22. KwikFit heeft opnieuw onderzoek gedaan naar het aandeel van bandenmerken, onderverdeeld in de drie typen zomer-, winter, en vierseizoenenbanden. Hierbij valt op dat de vierseizoenenband steeds populairder wordt.
KwikFit-Bandenwissel-22-4-seizoenen.jpg

KwikFit voert de bandenmonitor inmiddels al tien jaar uit, twee keer per jaar. Hierdoor zijn trends te achterhalen over de voorkeuren van particuliere en zakelijke autorijders. Bij de eerste meting in 2012 was de vierseizoenenband nog een uitzondering, met nog geen 2,3 procent wekdekaandeel. De strenge winter van 2010 deed de vraag naar winterbanden enorm groeien. Dat beeld is veranderd. Inmiddels zijn vierseizoenenbanden goed voor 21 procent wegdekaandeel.

Bandentypen
Vooral particuliere rijders stapten over op vierseizoenenbanden, waarbij het opvalt dat vooral bewoners uit de grensstreek hier de voorkeur aan geven. Bij zakelijke rijders zien we een verschuiving bij bestelwagens die voor de vierseizoenenbanden kiezen. De andere zakelijke rijders kiezen nog steeds voor zomer- en winterbanden. Omdat zij veel kilometers maken, is het voor hen aantrekkelijk om met de banden te rijden die het beste bij het seizoen passen.

Tijdens de meetperiode januari-februari, ruim voordat de bandenwissels plaatsvonden, reden er in de steekproef van 2235 auto’s 470 op vierseizoenenbanden en 475 op winterbanden. Samen waren ze daarmee goed voor 42,3 procent van het totaal. Dat betekent dat in de winterperiode 57,7 procent van de automobilisten op zomerbanden bleef rijden.

Het aandeel winterbanden lag de afgelopen twee jaar zo’n 10 procentpunten lager dan daarvoor. De plotselinge terugval van het aandeel van de winterbanden in 2019/20 had naast zeer gematigde winterse omstandigheden vooral als oorzaak dat door de lockdowns veel wintersportvakanties niet doorgingen. Veel particulieren wisselden hun banden toen niet.

Marktleiders in banden
Er werden door de meetploegen deze keer 90 merken geteld. De vijf grootste merken zijn samen goed voor 61,1 procent van alle banden. Daarbij staat Continental op de eerste plek met 16,3 procent en Michelin met in de steekproef één auto verschil vlak daarachter op de tweede plaats. Vredestein tekent met 13,6 procent voor de derde plek, gevolgd door Goodyear en Bridgestone. De top 10 wordt aangevuld door achtereenvolgens Hankook, Pirelli, Dunlop, Viking en Landsail, en is goed voor 76,8 procent. Dit betekent dat er 23,2 procent resteert voor de maar liefst tachtig overgebleven merken. Daarmee is die achterhoede dus aardig versnipperd.

Kijkend naar alleen winterbanden is sinds seizoen 2017/2018 Vredestein de marktleider; daarvoor was het merk nog derde. De top drie bestaande uit Vredestein, Michelin en Continental is al jarenlang gelijk en goed voor zo’n 44 procent van alle winterbanden.

Tien jaar later
In 2012 voerde KwikFit voor het eerst onderzoek uit naar het Nederlandse wagenpark. Ten opzichte van deze eerste meting vallen er nu, tien jaar later, een aantal zaken op. Zo is de top drie bandenmerken nagenoeg hetzelfde gebleven. Deze top drie bestond in 2012 uit, van hoog naar laag, Michelin, Continental en Vredestein. In 2022 bestaat de top drie uit dezelfde namen maar staat Continental op de eerste plek gevolgd door Michelin en op de derde plek Vredestein. Daarnaast stonden in 2012 de merken Kumho Tyres en Uniroyal nog in de top tien. Deze hebben tien jaar later plaats gemaakt voor de merken Viking en Landsail.